Entiset itsestäänselvinä pidetyt etuoikeudet lähti aikojen muuttuessa, ja vitsit joilla ennen sai porukan nauramaan saa nyt aikaan vain kiusaantunutta varpaisiin tuijottelua yleisöltä, tai pahempaa?
Totta kai silloin tuntuu, että on tullut vaiennuksen ja tuputukseen kohteeksi, ja se kostetaan antamalla protestiääni populistipuolueelle, ja änkyröidään että kaikki on huonommin kuin ennen ja valittu politiikka johtaa tuhoon, vaikkei olisikaan ja johtaisikaan.
Ihan sinällään luonnollinen ja jossain määrin väistämätön massareaktio aikojen muuttumiseen minunkin mielestäni. Mutta toivottavasti se menee ohi ennen pitkää, ennen kuin mitään suurta vahinkoa aiheuttaa.
Todettakoon että itse en ko. viiteryhmän sielunelämää kovin hyvin tunne, kun itse elän ihan erilaisessa kuplassa ja tarkkailen näitäkin asioita enemmän sivusta. Onko sillä maalla asuvalla työtä tekevällä suomalaisella ollut jotakin erikoisia etuoikeuksia?
Lähinnähän tässä on yhteiskunta muutoksessa, elinympäristö kurjistuu ja osa ihmisistä kaipaa tietyissä asioissa perinteisempiä arvoja. Nämäkin henkilöt etsivät vastauksia jostain ja jos media ei esimerkiksi heidän asiaansa käsittele, vaan nostaa asioita, jotka omien huolien rinnalla tuntuvat pieniltä, niin se polarisoi asioita.
Eihän tämä yhteiskunta tule onneksi koskaan enää taantumaan 60-luvulle tai edes 80-luvulle eikä pidäkään, mutta meillä on ihmisiä jotka elävät tätä muutosta ja se ei kaikkien mielestä ole positiivista.
En oikein ymmärtänyt tätä varpaisiin tuijottelua tai vaivaannuttavia vitsejä, ehkä ajattelet minun kuuluvan hieman erilaiseen kuplaan, kuin missä todellisuudessä elän tai minkälaisten arvojen läpi maailmaa tarkkailen. Nämä Teuvo Hakkaraiset ovat mielestäni yksi seuraus siitä, että joku ryhmä etsii väylää saada äänensä kuuluviin ja se kanavoituu protestina myös näille henkilöille. Soinin kaltaisen suhteellisen harmittoman populistin tilalle voi ilmestyä vielä joku ikävämpikin henkilö, jota en tietenkään toivo.
On vain aina vaarallista, kun ajatellaan että vain sieltä omien varpaiden yläpuolelta ja lähiympäristöstä. Siksi tämä jytky ehkä tuli joillekin järkytyksenä. Itse pidin kehitystä epämiellyttävänä, mutta ymmärrettävänä. Nämä massareaktiot voivat tulla vielä täälläkin eteen, jos esimerkiksi huolestuneiden ihmisten asia käännetään siihen, että he eivät sopeudu esimerkiksi nykyisiin vitseihin tai käyttäytymisnormeihin tai heitä pidetään tyhminä.
Tämä on myös kysymys sananvapaudesta. Täälläkin on sivuttu NATO kysymystä, joskus tuntui että jokainen sitä julkisesti kannattava leimattiin sotahulluksi ja sillä oli merkittävä vaikutus suosioon esimerkiksi vaaleissa, jolloin sitä ei edes uskallettu kannattaa. Kun eihän siitä voinut edes keskustella ilman leimakirvestä.
Pöö vaan.