Sananvapaus

  • 154 245
  • 1 685

Tuamas

Jäsen
Esittäydyn ja tunnistaudun nimimerkiksi "Garantie" Twitterissä ja maksan siitä 8 dollaria tms. niin saan väkäsen nimeni perään.

Nyt jos alan vaihtamaan nimeäni henkilöksi "Tuamas" niin väkänen nimen perässä pysyy, olkoonkin että Twitter-handle pysyy samana. Moniko noita twitter-handleja edes kuola suussa lukee tai vertailee on täysi arvaus mutta nyt tuo toiseksi henkilöksi tekeytyminen on kielletty.

Eli ymmärrän kyllä, mutta sinä annat nyt pikkuisen liikaa ymmärrystä sille Twitter-handlelle ja tämä siksi että käytät Twitteriä joten ymmärrät mitä alustan käyttämiseen kuuluu. Twitterin painoarvo politiikassa on kasvanut, joten on hyvä ettei tarvitse olla Twitterin aktiivikäyttäjä pysyäksesi kärryillä kuka on kuka.

Vai otetaanko Twitter-käytön 101 kouluun oppiaineeksi?

edit: Ja sananvapautta ei ole toiseksi henkilöksi tekeytyminen. Kuinka vaikea tätäkin on ymmärtää...

Ja jos olisit ihan oikeasti tutustunut tähän tällä hetkellä käynnissä olevaan Elonille vittuiluun, niin huomaisit että sitä toteuttavat nämä joilla tämä sininen täppä on entuudestaan, eli näille jotka ovat jonkun tason julkkiksia tai medioita ja ovat käyneet verifiointiprosessin läpi.

Kuvittelisin että se on nimenomaan se geenipoolin matala pää, jolla, ironisesti kuola suussa, on ongelmia bongata sitä handlea.

Laitoin nyt esimerkin yhdestä Eloniksi "tekeytyneestä" 2,3 miljoonan seuraajan tilistä joka bännättiin.

Kerro asteikolla 1-10, kuinka vaikeaksi koet hahmottaa, että kyseessä ei ole Elon Musk?

Ja samalla asteikolla 1-10, kuinka vaikeaa on tuosta "kuola suussa" vertailla nimeä ja handlea?
 

Liitteet

  • Kuola lentää.jpg
    Kuola lentää.jpg
    86,4 KB · kertaa luettu: 130

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Epäilen että tuo tili tulee palautumaan vielä takaisin, jahka savu hälvenee ja säännöt ovat selvät kaikille tahoille.
Saapi nähdä. Itse yritän kovasti harjoittaa sananvapauttani tweettaamalla joka päivä että #elonmuskisapedoguy - toistaiseksi olen saanut olla vielä palvelussa, mutta eipä mulla seuraajiakaan ole (enkä haluakaan, tämä on ihan vain kokeilu että miten moderointi toimii jatkossa)
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sama juttu joka ainut kerta näiden "rajaton sananvapaus" - taistelijoiden kanssa.
Halutaan rajatonta sananvapautta itselle, mutta sitten kun joku vittuilee takaisin, iskee sulaminen kuin hauraimmalla lumihiutaleella ja yleensä sille sananvapaudelle löytyykin tosi nopeasti ne rajat.

Ei liity ketjun aiheeseen, mutta lievänä offtopicina pakko mainita, että tämä sama ilmiö kyllä näyttäytyy muissakin yhteyksissä kuin sananvapauden puolesta toitottajilla.

Ihan jo valtakunnan tasolla Vihreät oli muistaakseni vaatimassa potkuja Juha Mäenpäälle tämän syyllistyttyä rikokseen, mutta sitten Pekka Haaviston kohdalla löydettiin jostain syitä siihen, miksi se irtisanominen ei olisikaan hyvä asia.

Tai joku Elokapina huutaa fuck the policea, mutta sitten kun joku ulkopuolinen idiootti menee niitä leipomaan, niin johan ollaan sitä mieltä, että poliisin pitää turvata heidät.

Liittyyhän tämä sittenkin oikeastaan siten tähän keskusteluun, että tuo aiemmin esille tuotu natsi-termihän hyvin monesti kuullaan sen paljon parjatun vihervasemmiston mielenilmauksissa kohdistettuna poliisille. Näissä yhteyksissä ilmeisesti se on sitten ihan fine käyttää arveluttavaa ja loukkaavaa kieltä, mutta kun se herja osuu itseensä, ollaan canceloimässä tai syyttämässä kunnianloukkauksesta...
 

Tuamas

Jäsen
Edelleen sinä oletat että koska itse tiedät miten Twitter toimii, niin kaikkien muidenkin tulisi tietää miten se toimii.

Etkö ihan oikeasti näe tässä mitään ongelmaa?

Minä olen sillä tavalla idealisti, että minusta ihmisiä ei pitäisi pitää lähtökohtaisesti aivan saatanan tyhminä, mutta ymmärrän toisenkin näkökulman.

Toistan kysymykseni, johon ilmeisesti "ihan nyt just ei kerkee" vastaamaan:

Kerro asteikolla 1-10, kuinka vaikeaksi koet hahmottaa, että kyseessä ei ole Elon Musk?

Ja samalla asteikolla 1-10, kuinka vaikeaa on tuosta "kuola suussa" vertailla nimeä ja handlea?

Jos kysymys oli liian vaikea, niin tarkoitan viestini liitteenä olevaa kuvaa ja täsmennetään asteikkoa, asteikolla 1 on "aivan iisiä, jopa taliaivo osaa kuola suussa tunnistaa" ja 10 "vain twitteriä aktiivisesti käyttävät himokäyttäjät voivat kyetä tähän".

Ja sen jälkeen pohditaan lisää tätä sinun kysymystäsi.

@Tuamas

Tuletko nyt ihan itse tähän kommentoimaan jotain, vai väitätkö olevasi töissä että "Ihan just nyt ei kerkee" ennen kuin sopiva tulokulma on mietitty?

Vai oliko nettisotilaalla parempia kohteita muualla?

Ollaanpas sitä vaativalla päällä.

Työelämä joskus rajoittaa taisteluita, toki tämä saattaa olla vieras konsepti.
 

Tuamas

Jäsen
"Edelleen sinä oletat että koska itse tiedät miten Twitter toimii, niin kaikkien muidenkin tulisi tietää miten se toimii.

Etkö ihan oikeasti näe tässä mitään ongelmaa"

Tähän on järkeä vastata vasta, kun olet ottanut kantaa siihen kuinka helppoa/vaikeaa tuosta linkkaamastani kuvasta on päätellä onko kyseessä Elon Musk vai ei, ihan maallikolle joka ei ole koskaan käyttänyt twitteriä.

Jostain syystä et suostu siihen ottamaan kantaa, vaan tinkaat minulta vastauksia. Tämä on vähän erikoinen lähestymiskulma, kun kuitenkin minä esitin tuon kysymyksen ensin, jolloin on vähän höpöä puhua mistään alkuperäisestä kysymyksestä, kun minun kannattaa ottaa siihen kantaa vasta kun olet vastannut alkuperäiseen kysymykseeni.

Sitten sen jälkeen voidaan keskustella siitä, kuinka relevantti tämä pelkosi on ja kuinka relevantteja tai järkeviä näihin kohdistuneet bännit ovat ja kuinka perusteltuja sananvapauden rajoituksia ne ovat (niitähän ne ovat, nythän vain keskustellaan siitä mihin ne rajat vedetään).


Sinänsä minua tämä itse asia ei ihan hirveästi kiinnosta, Musk vieköön alustansa siihen suuntaan mihin haluaa, sääli jos lähtee huonoon suuntaan.

Mutta kunhan toin esille kuinka jäätävän kaksinaismoralistista on ensin hehkuttaa kuinka rajaton sananvapaus on kivaa, kuinka nyt "vapautetaan Twitter komedialle" ja kuinka sensurointia vähennetään.

Sitten viikko siitä kun pilkkaa osuu omaan nilkkaan käytännössä meemeilyn kautta (jota ainoastaan täydellisen nettilukutaidoton täydellinen urvelo pitää identiteettivarkautena), aletaan lyömään bännivasaralla vähän sinne sun tänne.

Jos tämän toiminnan ironiaa ei kykene näkemään, niin bias tai värilasit ovat aika isolla vahvuudella.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
"Edelleen sinä oletat että koska itse tiedät miten Twitter toimii, niin kaikkien muidenkin tulisi tietää miten se toimii.

Etkö ihan oikeasti näe tässä mitään ongelmaa"
Twitterin toimintaperiaate nyt ei ole kovin vaikeasti ymmärrettävä. Ovathan jotkut jakaneet The Onionin juttujakin eteenpäin ilman että ovat ymmärtäneet kyseessä olevan satiiriin keskittyvä sivusto. Se että jotkut eivät ymmärrä satiiria, parodiaa tai muuta ei ole syy kieltää sitä tai väittää että se on misinformaatiota. Yleisesti jos näkee jonkun järjettömään jutun julkkiksen tai muun tahon sanomana kannattaa katsoa sitä vähän kauemmin ja vilkaista kenestä on oikeasti kyse tai onko edes sanottu sitä mitä väitetään. Nämä ovat yleensä aika nopeasti selvitettävissä jos osaa yhtään käyttää internettiä.

Pitääkö mielestäsi internethuumori tasapäistää niin että kaikkein tyhmimmätkin tajuavat että kyse on nimenomaan huumorista?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mulla ei ole harmainta hajuakaan twitterin toimintaperiaatteista. Silti minä näen tälläkin palstalla upotuksina päivittäin twitteristä otettuja postauksia. Pitäisikö siis minunkin kyetä tietämään mitkä niistä ovat vakavasti otettavia ja mitkä ei?

Jos jollakulla on pärstänkuvana Elon Musk, ja twiitti tänne laitetaan, ei mulla ole harmainta hajua siitä, onko se parodiatili vai ei. Tänä päivänä eri media-alustojen sisältöä jaetaan alustasta toiseen, joten sen kuuluisan false informationin liikkuminen tällä lailla on entistä laajempaa.

Ja ilmeisesti minä nyt sitten olen nimimerkin @Tuamas lähtökohtaisen päättelyn perusteella tyhmä, kun en tuota twitteriä tunne.
 

Tuamas

Jäsen
Mulla ei ole harmainta hajuakaan twitterin toimintaperiaatteista. Silti minä näen tälläkin palstalla upotuksina päivittäin twitteristä otettuja postauksia. Pitäisikö siis minunkin kyetä tietämään mitkä niistä ovat vakavasti otettavia ja mitkä ei?

Jos jollakulla on pärstänkuvana Elon Musk, ja twiitti tänne laitetaan, ei mulla ole harmainta hajua siitä, onko se parodiatili vai ei. Tänä päivänä eri media-alustojen sisältöä jaetaan alustasta toiseen, joten sen kuuluisan false informationin liikkuminen tällä lailla on entistä laajempaa.

Ja ilmeisesti minä nyt sitten olen nimimerkin @Tuamas lähtökohtaisen päättelyn perusteella tyhmä, kun en tuota twitteriä tunne.

Kyllähän se nyt kuuluu ihan lähdekriittisyyden alkeisiin, että osaa tunnistaa tai ottaa selvää, onko kyseessä vakavasti otettava lähde vai ei (tässä tapauksessa se ei ole kovin hankalaa).

Ja kyllä, se osoittaa vakavia puutteita lähdekriittisyydessä, jos uskot esimerkiksi tämän viestin liitteenä olevan viestin tulleen Elon Muskilta.

Ja kyllä, minä pidän sinua vähän yksinkertaisena, jos uskot kaiken mitä internetissä sanotaan.
 

Liitteet

  • Esimerkki.jpg
    Esimerkki.jpg
    36,7 KB · kertaa luettu: 83

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja kyllä, minä pidän sinua vähän yksinkertaisena, jos uskot kaiken mitä internetissä sanotaan.

Tiesitkö, että tällaisia ihmisiä on muuten oikeasti maailmassa aika monta?

Ja oli se oikein tai väärin, mun mielestä heidän olemassaolo pitää ottaa huomioon, kun eri yhteisöjen sääntöjä tehdään. Väitän sen olevan meidän kaikkien etu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sanotaanko vielä että Musk saa tehdä omistamalleen alustalle ihan sellaisia sääntöjä kuin haluaa. Minulla on kuitenkin oikeus valittaa niistä ja osoittaa että Musk ei oikeasti ole sananvapauden kannalla kuten väittää. Hänen alustansa ja hänen sääntönsä. Saa päättää itse millaista paskaa siellä suolletaan eikä se minun sananvapauttani tai kenenkään muunkaan sananvapautta rajoita.
 

Tuamas

Jäsen
Tiesitkö, että tällaisia ihmisiä on muuten oikeasti maailmassa aika monta?

Ja oli se oikein tai väärin, mun mielestä heidän olemassaolo pitää ottaa huomioon, kun eri yhteisöjen sääntöjä tehdään. Väitän sen olevan meidän kaikkien etu.

Kyllähän Trumpin kannatus sekä erilaisiin salaliittoihin hurahtaneiden määrä demoaa sen aivan käytännössä.

Ja se kysymys tässä on, onko esimerkiksi tämä provokatiivinen reaktio Muskin omiin toimiin (että varmennusta ei enää käytännössä olisi nykyiseen tapaan, vaan pelkällä rahalla saisi varmenteen) se ongelma?

Vai onko isompi ongelma ne Muskin omat toimet, joissa hän pyrkii lisäämään "varmennettujen" tilien määrää merkittävästi, ilman että näitä käytännössä varmennetaan, ainoastaan otetaan rahat pois kuleksimasta.

Tämä kun tekee esimerkiksi Twitterin valjastamisesta Kiinan tai Venäjän info-operaatiohin naurettavan helppoa, kun 8 000$/kk hintaan saat jo 1 000 tehokasta "varmennettua" disinfon levittäjää, joille palvelu tarjoaa sekä legitimiteetin että paikan algoritmien keulalla.

Joku puhuisi jotain lapsista ja pesuvesistä.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Tiesitkö, että tällaisia ihmisiä on muuten oikeasti maailmassa aika monta?

Ja oli se oikein tai väärin, mun mielestä heidän olemassaolo pitää ottaa huomioon, kun eri yhteisöjen sääntöjä tehdään. Väitän sen olevan meidän kaikkien etu.
Eli siis kannatat kaikenkattavaa faktantarkistusta kaikkeen netissä julkaistuun sisältöön? Kuka tuota valvoo? Quis custodiet ipsos custodes?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eli siis kannatat kaikenkattavaa faktantarkistusta kaikkeen netissä julkaistuun sisältöön? Kuka tuota valvoo? Quis custodiet ipsos custodes?

Periaatteessa kyllä. Tiedän toki, että käytännössä se on mahdotonta, mutta ajatustasolla kannatettava idea.

Toisaalta taas, kolikolla on kaksi puolta. Itse kallistun varovasti kokonaisvaltaisen sananvapauden puolelle, jolloin tämä toki sotii sitä vastaan. Kuitenkin isommassa kuvassa välillä joutuu muuallakin tekemään kompromissejä isomman edun puolesta. Esimerkiksi olen vilpittömästi sitä mieltä, että muiden ihmisten terveyden takia, meidän tulisi polkea Maria Nordinin sananvapaus maanrakoon.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei ole estänyt Keijo Kaarisateen sensurointihuutoja, mutta ehkä kyse onkin vääränlaisesta huumorista.
Minä en ole vastuussa niiden ihmisten mielipiteistä jotka ovat vaatineet Kaarisateen sensurointia. Paskoja nekin mielipiteet ovat.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Ehkä et, mutta pointti on siinä että mihin vedetään satiirin raja. Joillekin tuntuu ongelmana olevan juurikin keskuttelun aiheena oleva Twitterin sininen V-merkki nimen perässä.

edit: Ja Kaarisadetta on Suomen valtiolliset toimijat vaatineet sensuroitavaksi. Mietipäs sitä..
Tässä nyt jää vähän epäselväksi että oletko implisiittisen satiirin (ts. että sitä ei tarvitse erikseen mainita) kannalla vai et?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Onko toisen henkilön identiteettivarkaus oikein vai ei?
Jos kyseessä on ilmiselvästi satiiri niin on. The Onion julkisti vähän aikaa sitten "amicus curiae"-briifin jenkkien korkeimmalle oikeudelle, jossa todetaan että jos pitää erikseen sanoa asian olevan satiiria niin se syö pohjan koko vitsiltä. Allekirjoittanut komppaa vaikkei saman oikeusjärjestelmän piikkiin kuulukaan.

(linkki tuubivideoon jossa tuo ruoditaan läpi aiheesta kiinnostuneille)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onko toisen henkilön identiteettivarkaus oikein vai ei?

Onko se identiteettivarkaus jos minä muutan nimeni tällä alustalla Jukka Jaloseksi ja alan kirjoittelemaan johonkin ketjuun huumoria siitä kuinka Jalonen itkee yksin kotona kun NHL:stä kukaan ei soita hänelle? Voisiko kukaan erehtyä luulemaan minua oikeasti Jukka Jaloseksi? Ehkä, mutta palstaa pitempään käyttäneet varmaan saisivat nopeasti selville, että en ole Jukka Jalonen.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Voisiko kukaan erehtyä luulemaan minua oikeasti Jukka Jaloseksi? Ehkä, mutta palstaa pitempään käyttäneet varmaan saisivat nopeasti selville, että en ole Jukka Jalonen.
Eivät saisi, koska arvuuttelusta tippuisi banaania.

(ja tähän hymiö)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sinä rinnastat Suomen rikoslakia Twitterin käyttöehtoihin?

Asia kunnossa.
Sinä puhuit identiteettivarkaudesta joka on rikos. Eli kysyit toiselta käyttäjältä onko rikollinen toiminta oikein.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Onko se identiteettivarkaus jos minä muutan nimeni tällä alustalla Jukka Jaloseksi ja alan kirjoittelemaan johonkin ketjuun huumoria siitä kuinka Jalonen itkee yksin kotona kun NHL:stä kukaan ei soita hänelle? Voisiko kukaan erehtyä luulemaan minua oikeasti Jukka Jaloseksi? Ehkä, mutta palstaa pitempään käyttäneet varmaan saisivat nopeasti selville, että en ole Jukka Jalonen.

Vai saisivatko? Enhän esimerkiksi minä tiedä, vastaanko minä nyt Jukka Jaloselle, Antero Mertarannalle, Päivi Räsäselle tai jollekin neverheard-random ihmiselle. Eli minun mielestäni teoriassa erittäin mahdollista, että joku näin saattaisi erehtyä luulemaan.

Ihan samalla lailla suurin osa ihmisistä tietää, että poliisin gmail-osoitteesta lähetetty sähköposti ei varmasti ole poliisilta. Silti on paljon ihmisiä, jotka luulevat toisin.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Alusta määrittelee mikä on sallittua ja mikä ei. Jos ei sääntöjen seuraaminen napostele, niin keksikää uusi ja parempi.
Mutta kun juuri alustan (nykyisen) omistajan mukaan on sallittua parodioida ketä hyvänsä, kunhan sen ilmoittaa riittävän selkeästi. Paitsi että näköjään ei saa kun parodia ei maistukaan.

...ja vielä sivuhuomiona että #elonmuskisapedoguy
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Mutta kun juuri alustan (nykyisen) omistajan mukaan on sallittua parodioida ketä hyvänsä, kunhan sen ilmoittaa riittävän selkeästi. Paitsi että näköjään ei saa kun parodia ei maistukaan.
- Eli ihan samat säännöt kuin on ollut Twitterissä aina. Mikään ei ole muuttunut.

- Musk-parodiatilejä on Twitter täynnä ja on jatkossakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös