Mainos

Sähköautoilu

  • 557 117
  • 4 925

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Pakkasta -23 astetta. Tankkasin tankin täyteen tiisseliä ja range 1300km. Mites sähkö kinnereillä?
Kyllä tuolla viikon pärjää, varmaan viikon aikana tulee taas käytyä kaupassa niin tulee samalla ladattuakin se.

Oliko kivaa tankata muuten -23 asteen pakkasessa viiden minuutin verran värjötellen? Toi lataaminen on silleen hauskaa kun laitat johdon autoon kiinni lämpimässä autohallissa ja menet ostoksille.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toyotalta tullut/tulossa mielenkiintoinen härpäke. Bz4x ja akulla miljoonan kilometrin takuu. Jos merkki olisi jokin muu, kuin Toyota niin pitäisin totaalisena vitsinä. Mutta jo 500k takuukin olisi todella kova. Onhan tietty tuo merkki edelläkävijä, mutta silti kuulostaa aika hurjalta. Eikä kottero muutenkaan näytä pahalta ulkoa tai sisältä.

Se takuu ei luvuiltaan (10 v tai 1000000 km / 70 %) poikkea kylllä nyt toteutuneista mitenkään, mutta varmaan tuo mielenrauhaa monelle.

Ihmeellisen pienellä akulla tuo Tojon uusi tulee, kun ovat ensimmäistä malliaan hautoneet noin kauan, kun vain 71 kWh:lla mennään. Juuri heidän ostosegmentissään kun rangeahdistuksen voisi kuvitella olevan melko merkittävä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakkasta -23 astetta. Tankkasin tankin täyteen tiisseliä ja range 1300km. Mites sähkö kinnereillä?
Ei ollut edes kahtakymppiä lauantaina pakkasta, kun matka katkesi "check injection" -tekstiin ja menohalujen hyytymiseen. Tiedä sitten oliko Nesteeltä saatu neste oikeaa talvilaatua vai välimallia vai oliko muuten hyytynyt, mutta oireet viittaisivat suodattimen tukkoisuuteen. Kai se tässä lähiaikoina selviää, kun korjausputka on avautunut.

Selvennyksenä sen verran, että en ole mikään suuri sähköautofani. Ja rangea taisi olla toistatuhatta, enemmänkin, kun osa matkasta on menty hinurin lavalla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pakkasta -23 astetta. Tankkasin tankin täyteen tiisseliä ja range 1300km. Mites sähkö kinnereillä?

Ajelitko pohjille ensin 100km 80-aluetta, jotta on kone lämmin ja ajotietokoneen viimeisimmät kulutukset pieniä, jotta laskennallinen range on sitten huipussaan kun täyttää tankin ja auto luulee, että matka jatkuu samalla n. 4-5l/100km kulutuksella koko tankillisen? Omakin diesel näyttää aina tuon takia tankkauksen jälkeisen rangen aikalailla optimistiseksi, ja kun ei tule ajettu viimeistä desiä myöten tankkia tyhjäksi, niin harvoinpa pääsee noihin lukemiin.

Edit, jos jotain ketjun aiheeseen liittyvää vielä, autoliike tehnyt kerrankin suht hyvää työtä ja kasannut yhteen paikkaan hakutoiminnon sähköautoille. Vähän kätevämpi haarukoida omiin spekseihin sopivaa autoa kuin selata yksitellen valmistajien sivuja ja samalla unohtaa tai olla edes tietoinen kaikesta tarjonnasta. Kiva kun on myös kommentoitu autojen eroja eri vuosimallien/faceliftien kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ihmeellisen pienellä akulla tuo Tojon uusi tulee, kun ovat ensimmäistä malliaan hautoneet noin kauan, kun vain 71 kWh:lla mennään. Juuri heidän ostosegmentissään kun rangeahdistuksen voisi kuvitella olevan melko merkittävä.

Juu, tuota ihmettelin myös, kun kävin Toyotan sivuilla nuuskimassa statseja. Ennakkoon tuumin, että sellaset 800 kilsaa ainakin päästään, mutta yllätyin kovasti.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Älkää hermostuko...mutta...jos se iso range on auton tärkein ominaisuus niin miksei polttomoottoriautoissa ole 100-150 litran tankkeja? Joo, tyhmä kommentti tiedän että että tankkaus on verrattain nopea tapahtuma, mutta silti, eiks olis kiva ettei tarvitsisi sitäkään vähää notkua bensiksellä mitä nykyään.

Tuota megaisoa akkua ja lähemmäs 1000km rangea tärkeämpiä asioita sähköautossa ovat mahdollisimman nopea pikalataus (ihan tulevaisuuden varalle kun HPC-laturit yleistyvät nykyisestä), hyvä latauskäyrä jotta siitä isosta lataustehosta saadaan mahdollisimman paljon hyötyä, kohtuullinen energiankulutus ja akun hyvä lämmönhallinta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Älkää hermostuko...mutta...jos se iso range on auton tärkein ominaisuus niin miksei polttomoottoriautoissa ole 100-150 litran tankkeja? Joo, tyhmä kommentti tiedän että että tankkaus on verrattain nopea tapahtuma, mutta silti, eiks olis kiva ettei tarvitsisi sitäkään vähää notkua bensiksellä mitä nykyään.

Tuota megaisoa akkua ja lähemmäs 1000km rangea tärkeämpiä asioita sähköautossa ovat mahdollisimman nopea pikalataus (ihan tulevaisuuden varalle kun HPC-laturit yleistyvät nykyisestä), hyvä latauskäyrä jotta siitä isosta lataustehosta saadaan mahdollisimman paljon hyötyä, kohtuullinen energiankulutus ja akun hyvä lämmönhallinta.

En ole kanssasi eri mieltä, mutta rangeahdistus onfakta myös early adoptereista osalla - ja aivan varmasti enemmän tulevilla sähköautoilijoilla. Siksi olisin odottanut ns. maailman taviksimmalta merkiltä suorilla isompaa akkua.

Bensatankin koko on ollut muuten yllättävän suuri tekijä perusostajan päätöksenteossa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihmeellisen pienellä akulla tuo Tojon uusi tulee, kun ovat ensimmäistä malliaan hautoneet noin kauan, kun vain 71 kWh:lla mennään. Juuri heidän ostosegmentissään kun rangeahdistuksen voisi kuvitella olevan melko merkittävä.

Akkuhan on sama kuin Subarun Solterralla. Jatkossa Toyotan kWh saattaa kasvaa kun tulee bZ4X uusia malleja. Ilmeisesti 5-7 erilaista versiota. Tuon bZ4X osalta rangeahdistuksesta samaa mieltä tyypillisen ostajasegmentin osalta. Mutta se on arvatakseni muuttumassa. Tämä auto on kaupunkiauto hieman paremmista maasto-ominaisuuksista huolimatta. Setämiehet pysyvät isoissa dieseleissä ja V6 tai V8 jenkkimalleissa, joita maalla näkee jonkin verran.
 

Glove

Jäsen
Älkää hermostuko...mutta...jos se iso range on auton tärkein ominaisuus niin miksei polttomoottoriautoissa ole 100-150 litran tankkeja? Joo, tyhmä kommentti tiedän että että tankkaus on verrattain nopea tapahtuma, mutta silti, eiks olis kiva ettei tarvitsisi sitäkään vähää notkua bensiksellä mitä nykyään.

Tuota megaisoa akkua ja lähemmäs 1000km rangea tärkeämpiä asioita sähköautossa ovat mahdollisimman nopea pikalataus (ihan tulevaisuuden varalle kun HPC-laturit yleistyvät nykyisestä), hyvä latauskäyrä jotta siitä isosta lataustehosta saadaan mahdollisimman paljon hyötyä, kohtuullinen energiankulutus ja akun hyvä lämmönhallinta.
Hyvä kysymys, miksei ole. Mulle kyllä kelpaisi hyvin vaikka 200 litrainen. Ajelisin sillä sitten about 2-3 kk. Rangeahdistus voisi sähkiksellä iskeä siinä tilanteessa jos ei pääsisi yhdellä lyhyellä pysähdyksellä Oulu - Hki väliä niin kuin tuolla diisselillä pääsee. En minä tosin ole sähkistä ostamassa, ajelen tuolla Sitikalla niin kauan kuin se kestää tai diisselin hinta nousee niin korkeaksi, ettei ole varaa ajaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mihinköhän tollasen Toyotan ”tavis” täyssähköauton hinta tulee asettumaan tärkeimmillä lisävarusteilla (istuinlämmittimet, adaptiivinen vakkari, neliveto)?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mihinköhän tollasen Toyotan ”tavis” täyssähköauton hinta tulee asettumaan tärkeimmillä lisävarusteilla (istuinlämmittimet, adaptiivinen vakkari, neliveto)?

Arviot alkaen-hinnoista ovat pyörineet alle 40k. Veikkaan hinnan olevan lähempänä 30k kuin 40k.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Koska wltp-toimintamatka ei tule koskaan toteutumaan arkioloissa sellaisenaan, eikä kukaan varmaankaan halua rullailla 1/100 akulla määränpäähän, olisi parempi keskittyä puhumaan siitä, kuinka pitkän matkan pääsee 100% --> 30% --> 70% --> päämäärä - toimintatavalla. Aivan absurdia keskustella siitä, että Helsingistä Ouluun tai joku vastaava matka täytyisi ajaa ilman taukoa, koska kukaan tolkuissaan oleva ei sitä tee perustilanteessa. Lataus välillä 30-70% vie 20-40 minsaa pikalatausasemalla, vähän riippuen, onko käytössä Teslan Superit vai jotain muuta. Teslakuskina ainakaan ei lopullinen aika erityisemmin polttikselle häviä, ja jos elämä on kymmenestä minuutista kiinni, on sitten ehkä syytä pysytellä erossa sähköautoista muutenkin kuin vain periaatteellisista syistä.
 

Vatso

Jäsen
Arviot alkaen-hinnoista ovat pyörineet alle 40k. Veikkaan hinnan olevan lähempänä 30k kuin 40k.
Alkaen hinnat taitaa ennemmin olla just alle 50k, Kyproksella oli hinnasto jo julkaistu ja siellä halvin etuvetoinen Active 46700€ 19% alvilla ja mahtaako sisältää kaikkia talvivarusteitakaan?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Alkaen hinnat taitaa ennemmin olla just alle 50k, Kyproksella oli hinnasto jo julkaistu ja siellä halvin etuvetoinen Active 46700€ 19% alvilla ja mahtaako sisältää kaikkia talvivarusteitakaan?

Joo näköjään oli muutamissa julkaisuissa samaa veikkailtu. En tiedä mistä oli jäänyt mielikuva, että hinta asettuisi alle 40k.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ajelitko pohjille ensin 100km 80-aluetta, jotta on kone lämmin ja ajotietokoneen viimeisimmät kulutukset pieniä, jotta laskennallinen range on sitten huipussaan kun täyttää tankin ja auto luulee, että matka jatkuu samalla n. 4-5l/100km kulutuksella koko tankillisen? Omakin diesel näyttää aina tuon takia tankkauksen jälkeisen rangen aikalailla optimistiseksi, ja kun ei tule ajettu viimeistä desiä myöten tankkia tyhjäksi, niin harvoinpa pääsee noihin lukemiin.

Ei tuollaiset matkat tankillisella mitenkään mahdottomia ole. 70 litran tankki ja dieselin kulutuksen ei tarvitse olla kuin noin 5,4 litraa sataselle. Onnistuu kyllä perinteiseltä kahden litran dieselkoneelta.

Nykyään ikävä kyllä tankkien kokoa ollaan pienennetty aika lailla erityisesti bensa-autoissa. Kyllähän esimerkiksi joku 45 litran tankki on jo aika tuskastuttavan pieni. Mutta ehkä silläkin sitten saadaan päästöjä jokunen gramman sadasosa pois, kun ajellaan auto keskimäärin sen 10-15 kiloa kevyempänä.

Tullut tässä ajeltua viimeaikoina Toyotan hybridillä, eikä se kyllä oikein vakuuta. Toki pelaa yhteen hienosti ja saumattomasti, mutta eipä tuo kulutus nyt ainakaan ensikokemuksilla niin merkillisen alhaiseksi jää. Pahinta kuitenkin tuossa on helvetillinen sisämelu ja erikoinen adaptiivinen vakkari, jossa vakkarin nopeutta pystyy säätämään ainoastaan 5 km/h välein. Ei oikein mitään järkeä. Muutenkin auton säädettävyys valikoista on lähes täysin olematonta, mikä tuntuu kyllä 2020 mallisessa autossa aika erikoiselta. Vieläpä kun luulin japanilaisia jotenkin edistyksellisiksi.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Alkaen hinnat taitaa ennemmin olla just alle 50k, Kyproksella oli hinnasto jo julkaistu ja siellä halvin etuvetoinen Active 46700€ 19% alvilla ja mahtaako sisältää kaikkia talvivarusteitakaan?
No huhheijjakkaa. Kyllä tuntuisi oudolta maksaa yli 50k€ toyotasta. Kuinkahan noille tulee riittämään myyntiä?
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Eilen -16 astetta, auto avokatoksessa, ei skrapattavaa. Sisätilan lämppäri oli lämmittänyt sisätilat siedettäväksi. Polttomoottori käyntiin ja liikkeellä 30 sek päästä siitä kun astuin autoon sisään. Siinä samalla sitten penkin- ja ratinlämmitin päälle ja kohti kauppoja. Viestejä en kavereille viitsinyt lähetellä, kun piti keskittyä ajamiseen.

Avokatos/katos on talvella ihan paras keksintö.

;-)

Anteeksi jo etukäteen, mutten voinut malttaa tällä kertaa. ;)

Eilen -20 astetta, auto autotallissa. Sisätilan lämppäri oli tallin hyllyllä mutta tallin +20 astetta oli tehnyt lähdön siedettäväksi. Tallin ovi kaukosäätimellä auki, polttomoottori käyntiin ja liikkeellä 30 sek päästä siitä kun astuin autoon sisään ja kohti kauppoja. Viestejä en kavereille viitsinyt itsekkään lähetellä, kun piti keskittyä ajamiseen. Ajoin parkkihalliin ja astelin kauppaan ilman takkeja tai muita paksuja vaatteita. Oli edes takaisin mukavan lämmintä.

Autotalli on talvella ihan paras keksintö, varsinkin, kun talliin pääsee kävelemään suoraan asunnosta.
PS. Mikä on muuten skrapa?

Hassuttelut sikseen. Töissä joudun sitten tolpan nokassa roikkumaan, mutta autossa on 1,8kw letkulämmitin kiertovesipumpulla (9l/min), joten ei sieltäkään kylmänä tarvitse lähteä. Takki tosin pitää olla mukana vaikka auto puskee heti kuumaa ilmaa lämppäristä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mistä tämä asetelma sähköautoilun vs polttomoottori? Ymmärrän, että molemmille on paikkansa ja toinen soveltuu toisenlaisiin olosuhteisiin paremmin kuin toinen. Jokainen tekee ne omat puntaroinnit omasta vinkkelistään.

Mielelläni luen tässä ketjussa niistä sähköautoilun hyvistä puolista, kokemuksista ja haasteista. Jokainen tässä kentässä on varmaan polttomoottorilla ajanut, joten niiden ominaisuuksien tuominen tähän ketjuun lienee aika tarpeetonta?

Toyota varmaan laskee uutuutensa hintaa kun muiltakin valtamerkeiltä alkaa valumaan kohtuuhintaisia vehkeitä markkinoille. Itelleni tulee työajoa päivittäin n. 200km ja mökkimatkaa 60km suuntaansa. Pääosa ajoista siis tapahtuisi sähköautolla melko edullisesti. Vielä tässävauiheessa kuitenkin lähtöhinta hirvittää ja kun uusia parempia malleja tulee markkinoille, käytetyn hinnoissa voi tapahtua äkillisestikin romahdusta. Siksi nyt diesel-veturista raavitaan kaikki jäljellä olevat kilometrit irti ja palaillaan jokusen vuoden päästä asiaan. Nyt jo toki mielenkiinnolla seurailen tilannetta...
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Eilen -16 astetta, auto avokatoksessa, ei skrapattavaa. Sisätilan lämppäri oli lämmittänyt sisätilat siedettäväksi. Polttomoottori käyntiin ja liikkeellä 30 sek päästä siitä kun astuin autoon sisään.

Tänään aamulla -20 astetta, auto kerrostaloaluuen avoimella parkkialueella, tuulilasin suojus takakonttiin, ei tarvinnut skrapailla, napista sähkömoottori käntiin ja 10 sekunttia autoon istumisen jälkeen olin jo pois parkkiruudusta ja matkalla töihin.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mistä tämä asetelma sähköautoilun vs polttomoottori? Ymmärrän, että molemmille on paikkansa ja toinen soveltuu toisenlaisiin olosuhteisiin paremmin kuin toinen. Jokainen tekee ne omat puntaroinnit omasta vinkkelistään.

No tämähän on tyypillistä autoilukeskusteluille. Merkkiuskollisten kiihkeitä Peugeot vs Hyundai -vääntöjä, automaattivaihteinen vs manuaali, nastat vs kitkat jne.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mistä tämä asetelma sähköautoilun vs polttomoottori?
Lähtisin ensisijaisesti syyttämään lehdistöä misinformaation levittämisestä ja opetuslaitoksen alennustilaa, jonka johdosta ihmiset on niin tyhmiä, etteivät ymmärrä jos lukevat paskaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Merkkiuskollisten kiihkeitä Peugeot vs Hyundai
Näkis vaan, ihmisten merkkiuskollisuus on nykyään lähinnä tasoa Active vs Style. En syytä ihmisiä vaan autoja.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Älkää hermostuko...mutta...jos se iso range on auton tärkein ominaisuus niin miksei polttomoottoriautoissa ole 100-150 litran tankkeja? Joo, tyhmä kommentti tiedän että että tankkaus on verrattain nopea tapahtuma, mutta silti, eiks olis kiva ettei tarvitsisi sitäkään vähää notkua bensiksellä mitä nykyään.

Jos tuollaisia tankkeja joissain olisi, ne olisivat itärajan halutuimpia autoja.
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Jos tuollaisia tankkeja joissain olisi, ne olisivat itärajan halutuimpia autoja.

Onhan niitä...
Hommaa vaan jonkun 199x olevan GMC/Chevrolet Suburbanin 6.5 litraisella V8 dieselillä.
Siihen saa lirutella tankkiin sen 140l dieseliä jos aivan kuivaksi ajaa.

Ehtii tulla kylmä pumpulla näillä keleillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös