Mainos

Sähköautoilu

  • 556 492
  • 4 925
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onkohan selvitetty onko ruskeilla tytöillä tai homoseksuaaleilla vähemmän sähköautoja ja pitäisikö heidän asemaansa tässä mielessä parantaa verotuilla?
Tämä menisi luultavasti niin, että jos homoseksuaaleilla on keskivertoväestöön tai ainakin cis-miehiin verrattuna vähemmän sähköautoja, niin hallitus kiirehtinee esittämään eduskunnalle 2000-3000 euron homosähköautosubventiota LGBTQHV- tai jotain sinne päin -henkilöille, jotta homolähtöistä liikennettä edistettäisiin.

Jos taas homoseksuaaleilla on keskivertoväestöön tai ainakin cis-miehiin verrattuna enemmän sähköautoja, niin hallitus näkee homoliikenteen valloittavana esimerkkinä muulle väestölle, ja jollaiseen pitää LGTBXFÜ-väkeä kannustaa, ettei homoliikenne vaan missään tapauksessa vähenisi. Tästä syystä hallitus rientänee esittämään 2000-3000 euron homosähköautosubventiota.

Sähkötankkausoperaattorit velvoitetaan järjestämään tankkauspisteille erillinen subventoitua ja täten normaalia edullisempaa sähköä jakeleva sateenkaarivärinen homosähköjohto.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sähkötankkausoperaattorit velvoitetaan järjestämään tankkauspisteille erillinen subventoitua ja täten normaalia edullisempaa sähköä jakeleva sateenkaarivärinen homosähköjohto.
Ongelmaksi muodostuu vain nykytekniikan syrjivät standardit, kaksi uros- tai naarasliitintä kun ei kovin jouhevasti virtaa johda.

Siinä sitten saa latausta odottaa ihan homona.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ongelmaksi muodostuu vain nykytekniikan syrjivät standardit, kaksi uros- tai naarasliitintä kun ei kovin jouhevasti virtaa johda.

Siinä sitten saa latausta odottaa ihan homona.
Ehkä tätä varten voisi olla adapteri, nimeltään Watteja On Kilowatteja Enempi, eli tutummin woke-adapteri, jolla samansukupuolisten piuhojenkin lataus onnistuisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehkä tätä varten voisi olla adapteri, nimeltään Watteja On Kilowatteja Enempi, eli tutummin woke-adapteri, jolla samansukupuolisten piuhojenkin lataus onnistuisi.
Erinomainen huomio. Googlaukseni mukaan joissain automalleissa onkin jo vakiona cancel-liitin toimittamassa samaa virkaa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä menisi luultavasti niin, että jos homoseksuaaleilla on keskivertoväestöön tai ainakin cis-miehiin verrattuna vähemmän sähköautoja, niin hallitus kiirehtinee esittämään eduskunnalle 2000-3000 euron homosähköautosubventiota LGBTQHV- tai jotain sinne päin -henkilöille, jotta homolähtöistä liikennettä edistettäisiin.

Koskisikohan tämä subventointi myös homokaasuautoja? Sellaisia ympäristöystävällisellä biokaasulla toimivia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ongelmaksi muodostuu vain nykytekniikan syrjivät standardit, kaksi uros- tai naarasliitintä kun ei kovin jouhevasti virtaa johda.

Siinä sitten saa latausta odottaa ihan homona.
Tämä ongelma on liitintieteissä ratkaistu kätevällä vekottimella nimeltä sukupuolenvaihtaja. Laite on maagisen nerokas. Se silmänkääntää olemuksellaan bussilastillisen Vihreiden kansanedustajia lakiesityksen taakse nopeammin ja tehokkaammin kuin mihin mestari Olliver Hawk kykeni voimiensa päivinä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Koskisikohan tämä subventointi myös homokaasuautoja? Sellaisia ympäristöystävällisellä biokaasulla toimivia.
Etenkin niitä, jos heterokuskit homokaasutetaan samalla fägströmmeiksi. Autoliikkeestä kesäostajalle vielä homohousut kaupantekijäisinä.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meillä on nyt sitten vaihdettu lopullisesti täyssähköiseen liikkumiseen. Alunperin oli jo vaimolla Peugeot e2008 ja nyt vaihdoin oman 2020 Ford Focus ST:n Hyundai Konan 64Kwh akuston sähköön. Ei ahdista sitten yhtään, vaan lähinnä nautin tästä äänettomästä ja sivistyneestä menosta ja siitä että tankkaus hoituu kotona seinästä varsin halvalla nyt ja seuraavat puolitoista vuotta.

Olihan se manuaalivaihteinen bensaturbo ihan kiva lelu, mutta aika vaikea olisi vaihtaa takaisin. Avoimin mielin vaan kohti tulevaisuutta!
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Kyllähän keskusta neuvottelee maaseudun peräkammarin pojille saman edun. Ehkä sähköauton vetokoukkutuki tms nimellä. Lopputuloksena saadaan erinomaisen vaikea proseduuri tuelle, johon ovat oikeutettuja kaikki. Veroja toki pitää sitten vähän nostaa.
Todennäköisesti sähköautoilevat miehet joutuvat maksamaan peräkammarinpoikien bensakulut. Ja naistenhakureissut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Sähköautojen latausluukut jäätyvät talvella kiinni toisin kuin ilmeisesti bensatankin korkit. Avoinna oleva luukku on myös alttiina jalankulkijoille. Kaikkea sitä saakin lukea. Mietin onko tuo huumoria, mutta ei taida olla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Sähköautojen latausluukut jäätyvät talvella kiinni toisin kuin ilmeisesti bensatankin korkit. Avoinna oleva luukku on myös alttiina jalankulkijoille. Kaikkea sitä saakin lukea. Mietin onko tuo huumoria, mutta ei taida olla.
Ite ymmärsin suurimmaksi ongelmaksi, että (toisin kuin tankatessa), sähköauto on usein latauksessa taivasalla ja siitä voi seurata ongelmia, ainakin jossain autoissa. Varmaan bensaluukkujen kanssakin, jos ne jättäisi yöksi auki. Vähän kummalliselta tuntuu miten tässä voi automerkit epäonnistua, kun lohkolämppäreitten pistokkeitakin on vuosikymmeniä onnistuttu itseasentaen laittamaan mihin sattuu, ja harvoin niissä on mitään ongelmia.
Se tuosta jutusta jäi vähän puuttumaan, että ei kerrottu missä autoissa latausluukku ym on toteutettu hyvin. Sellaisiakin varmaan on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Undrafted

Jäsen
Muutaman kerran ollut bensakorkin luukku jäässä, mutta aina sen on saanut lopulta auki. Sähköauton luukkua voisi verrata kääntyviin peruutuspeileihin. Kun tänään sataan loskaa ja sitten heittää kunnon pakkeselle, niin pahaa tekee peilien liike. Kerran nekin olleet kunnolla jäässä ja taas ajankanssa eestaas nitkutellen sain peilit ajokuosiin. Sittemmin oppinut talvella pääosin pitämään peilit aina ajoasennossa. Automatiikka keväästä-syksyyn päällä.

Ottaen huomioon millaista kansanhupia mersun keulatähtien rikkominen oli, niin olen yllättynyt ettei sähköautojen luukut ole saaneet suurempaa huomiota.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eihän noissa sähkäreissä tai varmaan muutenkaan autoissa hirveästi kelailla jonkin marginaalisen napapiirin naapuruston olosuhteita. Aika paljon olen sähkisgenreä seurannut somessa ja karmittomat ikkunat, muissakin merkeissä yleistyneet Model S -ovenkahvat sekä polttiksilta suoraan mallinnettu "tankkaus" ovat ne yleisimmät jäätyilyn kohteet. Hauskaa, että esim. erinäisissä suomalaisissa Youtube-esittelyissä on erikseen kehuttu sähkäreitä, joissa on normaalisti karmit ja suht perinteiset ovenkahvat.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eihän noissa sähkäreissä tai varmaan muutenkaan autoissa hirveästi kelailla jonkin marginaalisen napapiirin naapuruston olosuhteita. Aika paljon olen sähkisgenreä seurannut somessa ja karmittomat ikkunat, muissakin merkeissä yleistyneet Model S -ovenkahvat sekä polttiksilta suoraan mallinnettu "tankkaus" ovat ne yleisimmät jäätyilyn kohteet. Hauskaa, että esim. erinäisissä suomalaisissa Youtube-esittelyissä on erikseen kehuttu sähkäreitä, joissa on normaalisti karmit ja suht perinteiset ovenkahvat.
En ole oikein ikinä ymmärtänyt karmittomien ovien hyötyä. Eivätkä ne näytäkään juuri sen paremmalta jos siinä pelkkää ulkonäköä haetaan. Noi kahvat pystyy edes perustella sillä, että näyttää paremmalta kun on siistin ”slimmit”.

Ja ettei menisi kokonaan muutaman sähköauton haukkumiseksi, niin todettakoon että lähiviikkoina ollut aika iso sähköautokuume ja tullut koluttua paljon näitä Suomalaisten tubettajien tekemiä koeajoja läpi.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Valitettavasti nykyään mennään noissa ovenkahvoissa ja tankiluukuissa "tyyli ennen tarkoitusta" moodilla. Makuasioita toki, mutta onhan esim ne Teslan ovenkanhvat ihan hirveät tai vastaavasti X:n lokinsiipi takaovet. Vastaavasti sisällä lyödään mitä erikoisempia näyttöviritelmiä esille ja replikoidaan kaikki nappulat erilaisten valikkohirvitysten taakse tai pahimmillaan 1-1 vanhojen nappuloiden muoto ja sijoittelu eri näkymiin. Olen ollut tekemässä noita muutaman vuoden ja onhan se tuskaa.

Oletteko kokeilleet käyttää jotain hieman vanhempaa kosketusnäytöllistä "viihdejärjestelmää"? Sehän on yhtä hauskaa kun vanhan Symbian puhelimen käyttö tänään, noin hieman kärjistettynä. Nuo systeemit kun ei vanhene arvokkaasti. Käytännössä juuri kukaan valmistaja ei päivitä noita systeemejä kun pari vuotta on mennyt jos nyt edes niin kauaa. ja joo Tesla päivittää vielä, mutta kyllä niidenkin kiinnostus hiipuu kun rautavariaatioita on useampia maailmalla. Apple Carplay ja Android auto auttaa tilannetta jonkin verran, mutta kun nekin happanee vuosien myötä. Sitten kun kaikki toiminnot on integroitu tuohon hienoon järjestelmään, niin aftermarket laitteen vaihto ei auta kun ei ilmastointi tms toimi sen kanssa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ite ymmärsin suurimmaksi ongelmaksi, että (toisin kuin tankatessa), sähköauto on usein latauksessa taivasalla ja siitä voi seurata ongelmia, ainakin jossain autoissa. Varmaan bensaluukkujen kanssakin, jos ne jättäisi yöksi auki. Vähän kummalliselta tuntuu miten tässä voi automerkit epäonnistua, kun lohkolämppäreitten pistokkeitakin on vuosikymmeniä onnistuttu itseasentaen laittamaan mihin sattuu, ja harvoin niissä on mitään ongelmia.
Se tuosta jutusta jäi vähän puuttumaan, että ei kerrottu missä autoissa latausluukku ym on toteutettu hyvin. Sellaisiakin varmaan on.
Niin joo. Tuo voi tosiaan ollakin ongelma jos luukku jää jäätävään sateeseen auki. Hyvä pointsi. Itse uutisesta ei tosiaan käynyt selväksi. Hyvin selvensit.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mutta kyllähän itselleni on tullut selväksi, että näistä muutamista lapsuksista huolimatta oma seuraava autoni on sähkökiesi hyvin suurella todennäköisyydellä. Helposti sitä itsekin tulee tuijoteltua jotain yksittäisiä suunnittelun kukkasia tai trendejä sähköautoissa, kun samaan aikaan omassa Octaviassa ei mahdu kännykkä ja kahvikuppi yhtä aikaa pidikkeeseen. Siis vaikka molemmille on lähtökohtaisesti lokerot.

Cupra Born kiinnostaisi nelivetona, jahka sellaisen työntävät markkinoille. Ihmettelen kovasti, elleivät tuo, kun hinta- ja kokoluokka osuvat monelle kohdilleen ja auto sinänsä olisi aika kompakti sekä monipuolisesti varusteltu ja ainakin omaan makuuni ihan näpsäkän näköinenkin. Isoin miinus tällä hetkellä niistä hipaisukytkimistä sekä tehottomuudesta. Mikään 30 sekunnin e-boost ei kiinnosta, kun ulkonäkö lupaa sporttisuutta ihan ilman kikkailuja.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itseäni ihmetyttää, että miksihän juuri Tesloissa on se paras ”kulutus” tällä hetkellä. Esimerkiksi yhden koeajon mukaan Polestar 2 kulutti koeajon aikana keskimäärin 24,5 kwh/100km kun tesla kuluttaa kuulemma samanlaisessa ympäristössä lähes 10 kWh vähemmän. Akustothan on suurinpiirtein samaa kokoluokkaa jokaisessa autossa, niin itse ainakin arvotan tuon sähkön kulutuksen aika korkealle omaa tulevaa sähköautoa valittaessa.

Kiinnostaa vaan, että mikseihän nämä perinteiset autovalmistajat pääse samoihin kulutuslukemiin kun Tesla? Vaikuttaako siihen rengastus, paino vaiko tehoelektroniikka ja moottorin hyötysuhde? Jos kyse on puhtaasti tehoelektroniikasta, niin luulisi että muutkin merkit ottavat erot aika nopeaa kiinni.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kiinnostaa vaan, että mikseihän nämä perinteiset autovalmistajat pääse samoihin kulutuslukemiin kun Tesla? Vaikuttaako siihen rengastus, paino vaiko tehoelektroniikka ja moottorin hyötysuhde? Jos kyse on puhtaasti tehoelektroniikasta, niin luulisi että muutkin merkit ottavat erot aika nopeaa kiinni.

Mersu julkaisi juuri uuden konseptin, jossa selkeästi lähdetty pienentämään kulutusta paremman rangen vuoksi, eikä niinkään lisäämällä akun kapasiteettia. Ja näytti akkutekniikkakin ottaneen siinä harppauksen. Mutta jos vertaa vaikka tätä EQXX konseptia EQS:ään, niin onhan siinä aikamoinen harppaus heti näin ensimmäiseen isompaan päivitykseen merkin käyttämässä tekniikassa.

Mutta veikkaan, että iso osa kulutuserosta tulee toimintojen optimoinnista ja hyötysuhteesta. Kuitenkin moni käyttää moottoreissa samaa tekniikkaa ja alihankkijoita. Ainakin Polestar 2:seen tuli joku päivitys, mikä paransi energian kulutusta, eli voisi luulla, että monella valmistajalla vielä vähän haetaan keinoja parempaan hyötysuhteeseen. Teslalla on tähän vielä pieni etumatka. Ja varmaan näissäkin on vielä monen tekijän summa (renkaat, aero, voimansiirto, regenin/rekuperaation käyttö, lämmitys/ilmastointi jne.). Lisäksi esim. jos on nelivetoinen auto ja vähintään kahdella moottorilla varustettu, on usein moottorit rakenteeltaan ja teholtaan erilaisia, jotta voidaan käyttää toista moottoria pienemmällä energialla tasaisilla nopeuksilla ja tehokkaampaa energiasyöppöä silloin kun kuski pyytää tehoja (esim. Mersun EQC on näin, on varmaan muitakin sähkiksiä samalla periaatteella). Ja tälläkin lienee vaikutusta siihen miten näiden yhteispeli on automatisoitu ja käyttääkö auto joskus turhaan tehokkaampaa moottoria.

Jännä kun moni valmistaja ei käytä vaihteistoa, Taycanissa on mutta lähinnä huippunopeuden takia. Varmaan osin tästä syystä sähköautoissa on kokoluokassaan aika isot rengaskoot, jotta saadaan sähkömoottorin kierroksia pidettyä aisoissa kun pidennetään kokonaisvälitystä isolla rengaskoolla. En tiedä sitten olisiko pienempi rengas/vanne ja yksinkertainen vaihteisto parempi energiankulutukselle kuin moottori ja iso rengastus, ainakin jälkimmäinen on simppelimpi ja vaihteistossakin toki on oma hävikki. Muistan jokun artikkelin jossa ZF ainakin tästä puhui, tosin heillä vaihdeaskifirmana on toki oma lehmä ojassa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itseäni ihmetyttää, että miksihän juuri Tesloissa on se paras ”kulutus” tällä hetkellä. Esimerkiksi yhden koeajon mukaan Polestar 2 kulutti koeajon aikana keskimäärin 24,5 kwh/100km kun tesla kuluttaa kuulemma samanlaisessa ympäristössä lähes 10 kWh vähemmän. Akustothan on suurinpiirtein samaa kokoluokkaa jokaisessa autossa, niin itse ainakin arvotan tuon sähkön kulutuksen aika korkealle omaa tulevaa sähköautoa valittaessa.

Kiinnostaa vaan, että mikseihän nämä perinteiset autovalmistajat pääse samoihin kulutuslukemiin kun Tesla? Vaikuttaako siihen rengastus, paino vaiko tehoelektroniikka ja moottorin hyötysuhde? Jos kyse on puhtaasti tehoelektroniikasta, niin luulisi että muutkin merkit ottavat erot aika nopeaa kiinni.
Kyllä noihin muutkin valmistajat pääsevät. Hyundaissa on saatu pidettyä tuo sähkönkulutus melko maltillisena.

Tehoelektroniikkka vaikuttaa ja tietenkin akkujen tekniset ominaisuudet. Teslalla on melkoisen pitkä etumatka näissä asioissa. Lisäksi Tesla on saanut kerättyä tietoja miljoonista autoista, joten softapuolella pystytään paljon vaikuttamaan auton ominaisuuksiin kun on dataa paljon kerätty. Olen käsittänyt, että isot automerkit eivät ole saaneet riittävästi huippuosaajia nimenomaan tehoelektroniikan ja softan suunnitteluun.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyllä noihin muutkin valmistajat pääsevät. Hyundaissa on saatu pidettyä tuo sähkönkulutus melko maltillisena.

Tehoelektroniikkka vaikuttaa ja tietenkin akkujen tekniset ominaisuudet. Teslalla on melkoisen pitkä etumatka näissä asioissa. Lisäksi Tesla on saanut kerättyä tietoja miljoonista autoista, joten softapuolella pystytään paljon vaikuttamaan auton ominaisuuksiin kun on dataa paljon kerätty. Olen käsittänyt, että isot automerkit eivät ole saaneet riittävästi huippuosaajia nimenomaan tehoelektroniikan ja softan suunnitteluun.
Kyllä. Tätä omassa tekstissäni ajoinkin takaa. Uskon, että perinteiset automerkit ottavat tuon etumatkan kiinni lähivuosina ja osa voi mennä ohikin Teslasta. Tämä on pelkästään hyvä asia kun tulee enemmän kilpailua ja innolla odotan lähivuosia kun näitä malleja alkaa tulla pihalle perinteisiltä merkeiltä yhä enemmän ja vielä tätäkin paremmin optimoituna.

Omaan sähköauton hankintaan saattaa mennä vielä kaksi vuotta ja jos olisin ennustaja niin oma valinta saattaisi olla silloin VW ID4 tai Cupra Born mikäli nelivetoa on silloin tarjolla. Mutta peli elää koko ajan ja silloin saattaa olla ihan eri mallit, mitkä kiinnostavat.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kyllä. Tätä omassa tekstissäni ajoinkin takaa. Uskon, että perinteiset automerkit ottavat tuon etumatkan kiinni lähivuosina ja osa voi mennä ohikin Teslasta. Tämä on pelkästään hyvä asia kun tulee enemmän kilpailua ja innolla odotan lähivuosia kun näitä malleja alkaa tulla pihalle perinteisiltä merkeiltä yhä enemmän ja vielä tätäkin paremmin optimoituna.

Omaan sähköauton hankintaan saattaa mennä vielä kaksi vuotta ja jos olisin ennustaja niin oma valinta saattaisi olla silloin VW ID4 tai Cupra Born mikäli nelivetoa on silloin tarjolla. Mutta peli elää koko ajan ja silloin saattaa olla ihan eri mallit, mitkä kiinnostavat.
Itselläkin auton vaihto kohta edessä, mutta voi olla, että tukeuden vielä tässä vaiheessa polttomoottorikäyttöiseen muutamaksi vuodeksi. Tarvetta olisi nelivedolle ja korimalliltaan normi farkku tai sedan mallinen. Taloyhtiökään ei osaa päättää saako meidän autopaikoilla sähköautoja ladata vai ei. Tämäkin vaikuttaa vielä päätökseen.

Sähköautoista olen kyllä kiinnostunut ja niitä mitä olen ajanut niin olen kyllä tykännyt kaikinpuolin. Valitettavasti hinnat ovat sen verta vielä korkealla, että ei riitä meikäläisen budjetti. Katsellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Niin, ainakin aiemmin Tesla käytti autoissaan induktiomoottoreita (eli kansanomaisemmin oikosulkumoottoreita). Yleisempäähän on käyttää kestomagneettimoottoreita. Kestomagneettimoottorit ovat kalliimpia mutta periaatteessa niiden pitäisi olla nimenomaan energiatehokkaampia.
En kuitenkaan ole sen tarkemmin asiaan perehtynyt, koska sähköautota eivät kuulu omaan toimenkuvaan vaikka töissä sähkömoottoreiden ja nimenomaan sähkökäyttöjen kanssa olen tekemisissä. Eli en tiedä esimerkiksi sitä että moniko vaiheisia moottoreita useimmiten nykyään käytetään. Ainakin jossain vaiheessa tieteellisissä julkaisuissa, liittyen sähköautoihin, oli aika paljon esimerkiksi viisivaiheisia moottoreita esillä.

Mutta viestin pointtina siis se, että noita moottoritopologioita on useita. Kaikissa on hyviä ja huonoja puolia. Tehoelektroniikkapuoli riippuu sitten tietenkin valitusta moottorityypistä, mutta varsinaisesti tehoelektroniikan komponenteissa ei ole mitään mullistavia eroja. Moottorien ohjauksessa ei myöskään ole mitään sellaista mikä selittäisi merkittäviä eroja energiankulutuksessa. Toki monivaihemoottoreiden tutkimus on vähän uudempi alue ja siten siellä ehkä voi olla jotain eroja vielä olemassa.
Eli kyllä sanoisin että kaikki valmistajat pystyvät tarvittaessa optimoimaan kulutuksen varsin samalle tasolle.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, ainakin aiemmin Tesla käytti autoissaan induktiomoottoreita (eli kansanomaisemmin oikosulkumoottoreita). Yleisempäähän on käyttää kestomagneettimoottoreita.
Taitaa olla S ainoa, jossa on vielä oikosulkumoottori. Kaikki tuoreemmat mallit on jo kestomagneettimoottoreilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voiko erot johtua regenin toteutuksesta/hienostuneisuudesta, ts onko se ainoa "liikkuva osa" sähköauton voimalinjassa? Toisaalta onhan Volvollakin hybridejä ollut jo pitkään, eli kummaa jos eivät tätä osaisi. Sinänsä joltain Polestarilta vähän kummallista jos sössivät brändimielikuvaansa kymmeniä prosentteja isommalla kulutuksella kuin kilpailijat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös