Kiinnostaa vaan, että mikseihän nämä perinteiset autovalmistajat pääse samoihin kulutuslukemiin kun Tesla? Vaikuttaako siihen rengastus, paino vaiko tehoelektroniikka ja moottorin hyötysuhde? Jos kyse on puhtaasti tehoelektroniikasta, niin luulisi että muutkin merkit ottavat erot aika nopeaa kiinni.
Mersu julkaisi juuri uuden konseptin, jossa selkeästi lähdetty pienentämään kulutusta paremman rangen vuoksi, eikä niinkään lisäämällä akun kapasiteettia. Ja näytti akkutekniikkakin ottaneen siinä harppauksen. Mutta jos vertaa vaikka tätä EQXX konseptia EQS:ään, niin onhan siinä aikamoinen harppaus heti näin ensimmäiseen isompaan päivitykseen merkin käyttämässä tekniikassa.
Mutta veikkaan, että iso osa kulutuserosta tulee toimintojen optimoinnista ja hyötysuhteesta. Kuitenkin moni käyttää moottoreissa samaa tekniikkaa ja alihankkijoita. Ainakin Polestar 2:seen tuli joku päivitys, mikä paransi energian kulutusta, eli voisi luulla, että monella valmistajalla vielä vähän haetaan keinoja parempaan hyötysuhteeseen. Teslalla on tähän vielä pieni etumatka. Ja varmaan näissäkin on vielä monen tekijän summa (renkaat, aero, voimansiirto, regenin/rekuperaation käyttö, lämmitys/ilmastointi jne.). Lisäksi esim. jos on nelivetoinen auto ja vähintään kahdella moottorilla varustettu, on usein moottorit rakenteeltaan ja teholtaan erilaisia, jotta voidaan käyttää toista moottoria pienemmällä energialla tasaisilla nopeuksilla ja tehokkaampaa energiasyöppöä silloin kun kuski pyytää tehoja (esim. Mersun EQC on näin, on varmaan muitakin sähkiksiä samalla periaatteella). Ja tälläkin lienee vaikutusta siihen miten näiden yhteispeli on automatisoitu ja käyttääkö auto joskus turhaan tehokkaampaa moottoria.
Jännä kun moni valmistaja ei käytä vaihteistoa, Taycanissa on mutta lähinnä huippunopeuden takia. Varmaan osin tästä syystä sähköautoissa on kokoluokassaan aika isot rengaskoot, jotta saadaan sähkömoottorin kierroksia pidettyä aisoissa kun pidennetään kokonaisvälitystä isolla rengaskoolla. En tiedä sitten olisiko pienempi rengas/vanne ja yksinkertainen vaihteisto parempi energiankulutukselle kuin moottori ja iso rengastus, ainakin jälkimmäinen on simppelimpi ja vaihteistossakin toki on oma hävikki. Muistan jokun artikkelin jossa ZF ainakin tästä puhui, tosin heillä vaihdeaskifirmana on toki oma lehmä ojassa.