Mainos

Sähköautoilu

  • 572 330
  • 5 054

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Okei. Siis valtion budjetti pienenee, kun sähköautoilu kasvaa? Mistä haluat lyödä vetoa, että autoilun kustannukset pienenevät, kun sähköautojen määrä kasvaa? Ja nyt pidetään mielessä, että se tulomääre on edelleen se sama, mitä autoiljoilta otetaan vuosittain.

Uudistan aiemman kehotukseni tutustua kansantalouden tilinpitoon ja vaikkapa nyt ekonometrisiin malleihin näiltä osin. Ei ole edes niin vaikeaa kuin kuulostaa - mutta se kannattanee tehdä selvinpäin ja vähemmällä spämmillä. Kukaan ei myöskään ole missään yhteydessä todennut autoilun kustannusten pienenevän tai suurenevan an sich sähköautojen määrän kasvaessa, vaan kyse on aivan eri asiasta.

EDIT: eäh, antaa olla kysymättä mitään. En ruoki enempää trollia.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uudistan aiemman kehotukseni tutustua kansantalouden tilinpitoon ja vaikkapa nyt ekonometrisiin malleihin näiltä osin. Ei ole edes niin vaikeaa kuin kuulostaa - mutta se kannattanee tehdä selvinpäin ja vähemmällä spämmillä. Kukaan ei myöskään ole missään yhteydessä todennut autoilun kustannusten pienenevän tai suurenevan an sich sähköautojen määrän kasvaessa, vaan kyse on aivan eri asiasta.

EDIT: eäh, antaa olla kysymättä mitään. En ruoki enempää trollia.
Siis alunperin aloitukseni koski valtion tuloveron kehittymistä koskien autoverotusta. Sujuvasti siitä vedit kokonaisuuteen.
Edelleen väitän, että valtion 8 miljardin tuloutus autoilusta tulaan siirtämään tavalla tai toisella, ehkä jopa suoraan autoilusta valtion tuloutukseen.
Jos fossiilisista aineista saadaan joku osuus, jatkossa tämä sama osuus otetaan jollakin tavoin autoilusta/ muusta verotuksesta. Oliko tämä nyt selvä?
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Kiitos. Kävin vähän tutkailemassa ja suurin piikki marraskuulta 6,84kw. Tuonne sai näköjään lyötyä energian hinnan, niin pystyy seuramaan euromääräistä kulutusta.

Liesi toimii kaasulla ja sauna puulla. Lämmitys lienee se suurin syöppö, mutta sieltä noita piikkejä ei taida kovin paljoa tulla.
Aika kaukana nyt ollaan jo ehkä varsinaisesta ketjun aiheesta, mutta kommentoinpas kuitenkin, kun aihe kiinnostaa ja tuli oman sähkölämmitteisen omakotitalon kulutustietoja tutkittua aiheen innoittamana.

Äkkiseltään löysin suurimmillaan tuntitasolla vähän yli 15 kWh kulutuslukeman, ja tämän kyseisen illan muistankin: viime talvena tultu pidemmältä reissulta kotiin eli kämpän lämmöt isommalle, sauna (9 kW kiuas) päälle ja ehkä vielä pyykitkin samalla pesuun.

Tällaisessa tilanteessa reissun päälle olisi loogista ladata sähköautoakin, jos sellaisen omistaisi. Mutta tosiaan 3x25A-sulakkeilla ei sitten enää kovin hyvin toimisi. Vaan ehkä tämänkin asian kanssa voisi elää: saunominen ja auton lataus eri aikaan, ei sen kummempaa.

Eli sähkösaunahan se lienee näissä kulutuspiikeissä lopulta ihan ratkaiseva. Noita samoja käppyröitä kun tutkin, niin ei edes viime talven kovimpina pakkaspäivinä ole menty koskaan (onneksi) lähellekään 10 kWh tuntikulutuksen tasolle, mikäli sauna ei ole ollut päällä.
 

msg

Jäsen
Aamun Hesarissa oli koeajossa Hyundai Kona. Jutussa mainittiin, että puolen tunnin latauksella saa akkuun 50 % eli 220 km. Tämä siis sähköautoskenen hinnat alkaen mallissa vuonna 2021. Teollisuuskin tietää, että polttomoottoriautot eivät ole tulevaisuuden autoja, niin eiköhän jossain vaiheessa saada markkinoille sellaisia autoja ja latureita, joissa 'tankkauksen' kestoa saadaan tuotua niin lähelle nesteiden/kaasun tankkausta, että ei ole mikään välttämättömyys omistaa omaa laturia.

Kun näiden patteriautojen määrä kasvaa, niin entistä useampi haluaa kotiinsa latauksen ja olettaisin erilaisten asuntojen ja asuntoyhtiöiden sähkönkäyttöä optimoivien järjestelemien kehittyvän kysynnän mukaisesti eli se saunan lämmitys jättää auton odottamaan saunomisen päättymistä.

Saas nähdä kuinka iso osa kymmenen vuoden kuluttua tästä autoilun sähköstä jaellaan kotien kautta, kuinka paljon työpaikoilta ja kuinka paljon julkisista latureista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aika kaukana nyt ollaan jo ehkä varsinaisesta ketjun aiheesta, mutta kommentoinpas kuitenkin, kun aihe kiinnostaa ja tuli oman sähkölämmitteisen omakotitalon kulutustietoja tutkittua aiheen innoittamana.

Äkkiseltään löysin suurimmillaan tuntitasolla vähän yli 15 kWh kulutuslukeman, ja tämän kyseisen illan muistankin: viime talvena tultu pidemmältä reissulta kotiin eli kämpän lämmöt isommalle, sauna (9 kW kiuas) päälle ja ehkä vielä pyykitkin samalla pesuun.

Tällaisessa tilanteessa reissun päälle olisi loogista ladata sähköautoakin, jos sellaisen omistaisi. Mutta tosiaan 3x25A-sulakkeilla ei sitten enää kovin hyvin toimisi. Vaan ehkä tämänkin asian kanssa voisi elää: saunominen ja auton lataus eri aikaan, ei sen kummempaa.

Eli sähkösaunahan se lienee näissä kulutuspiikeissä lopulta ihan ratkaiseva. Noita samoja käppyröitä kun tutkin, niin ei edes viime talven kovimpina pakkaspäivinä ole menty koskaan (onneksi) lähellekään 10 kWh tuntikulutuksen tasolle, mikäli sauna ei ole ollut päällä.

Sähkösauna ja suora sähkölämmitys, siinähän ne. Suomessa on isommat pääsulakkeet (mikä on autoilun kannalta loistava asia) pientaloissa käytännössä juuri saunomisen vuoksi kuin monissa muissa maissa. Ei tarvitse ihan valtavan vanha maatalo olla, että sähköä on vielä ohjattu pudottamalla lämpövaihe pois saunan lämmityksen ajan jne. Esimerkiksi suuren veden takanahan sähköt ovat järkiään yksivaiheiset, mikä tuottaa paljon enemmän muutoksia latausten kannalta.

Se sauna ei kuitenkaan ole 6 tai 9 kW teholla päällä kuin alle tunnin lämmetessään, sen jälkeen putoaa vaiheita pois, joten ei tuota ongelmaa auton lataamiselle, mutta kuormanhallintaa kaipaa, mikäli samaan aikaan haluaa auton ladata. Toinen vaihtoehto on säätää latausaika muuhun aikaan manuaalisemmin, mutta tuo on hyvin helppo hoidettava asia yhdellä kuormanhallintapalikalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bird

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Toimittajat sähköautoilee vol 234


Ihan oikeasti nää vatipäät pysähtyy lataamaan 225kW laturille kun akussa varausta 77%. "Ei tullut luvatulla teholla". Miksei nämä ikinä yritä oikein?
 
K

Kiekkokatsoja

Vastakkainasetteluksi on usein vedetty autoiluasiat, vaikkei ehkei aina pitäisi. Ns. tavallisen ihmisen silmin, useinmiten katselen asioita.
Katselin tuossa käytettyjen sähköautojen myynti - ilmoituksia. Reilu kymppitonni euroissa alkaen, ja sillä saa kymmenen vuotta vanhan sähköauton. Akut lienee lopuillaan, ja samalla koko auto, joten hankintana huono idea.
No uutta jonkinlaista lienee muutamalla kymppitonnilla alkaen, ja niissä käyttömatka lähiajoon soveltuvia.
Se tavis autoilija, eli keskivertotyyppi, ei laita kymppitonneja "mysteerivehkeeseen velkarahalla", vaan ajaa sillä muutaman tonnin polttiksella niin kauan kuin ok. Taitaa siis mennä vielä vuosia, kun tavis autoilijan sähkönäkemys vaihtuu.
Toki sähköauto on yrityksille hyvä imago/mainos väline, ja varakkaiden tai hyväntahtoisten riskiostajien väline.

Kehitystä tapahtuu tietysti. Jääkö silloin nyky sähköauton ostaja ihmettelemään uuden autojen hintojen laskua, tai tekniikan kehitystä? Olemme vasta tämän sähköautoilun alussa, ja kenties 5-10v päästä hieman viisaampia.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Niin, joillekin varmaan ottaa 5-10 vuotta omaksua noin kolme uutta asiaa autoilusta. Ja auton niinkuin kaiken muunkin suhteen mennään aina luonnollisesti raha/käyttötarkoitus=ratkaisu yhtälöllä.

Eilen -18 astetta, autoon sisään ja käynnistysnappulan painallus. Tuulilasi ja takalasi lämpeämään, samoin kuin istuin ja ratti. Naapuri tuli samaan aikaan skrapaamaan, laittoi autonsa tyhjäkäynnille lämpiämään ja lähti takaisin sisään. Neljän minuutin päästä lähdin itse liikkeelle, vietin koko ajan autossa istuen ja kavereille viestejä lähettäen. Naapurin auto jäi lähettämään savumerkkejä kun lähdin liikkeelle, ei ollut vielä ikkunat sulana.

Sähköauto on talvella ihan paras keksintö.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen -18 astetta, autoon sisään ja käynnistysnappulan painallus. Tuulilasi ja takalasi lämpeämään, samoin kuin istuin ja ratti. Naapuri tuli samaan aikaan skrapaamaan, laittoi autonsa tyhjäkäynnille lämpiämään ja lähti takaisin sisään. Neljän minuutin päästä lähdin itse liikkeelle, vietin koko ajan autossa istuen ja kavereille viestejä lähettäen. Naapurin auto jäi lähettämään savumerkkejä kun lähdin liikkeelle, ei ollut vielä ikkunat sulana.

Sähköauto on talvella ihan paras keksintö.

Eilen -16 astetta, auto avokatoksessa, ei skrapattavaa. Sisätilan lämppäri oli lämmittänyt sisätilat siedettäväksi. Polttomoottori käyntiin ja liikkeellä 30 sek päästä siitä kun astuin autoon sisään. Siinä samalla sitten penkin- ja ratinlämmitin päälle ja kohti kauppoja. Viestejä en kavereille viitsinyt lähetellä, kun piti keskittyä ajamiseen.

Avokatos/katos on talvella ihan paras keksintö.

;-)
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eilen -16 astetta, auto avokatoksessa, ei skrapattavaa. Sisätilan lämppäri oli lämmittänyt sisätilat siedettäväksi. Polttomoottori käyntiin ja liikkeellä 30 sek päästä siitä kun astuin autoon sisään. Siinä samalla sitten penkin- ja ratinlämmitin päälle ja kohti kauppoja. Viestejä en kavereille viitsinyt lähetellä, kun piti keskittyä ajamiseen.

Avokatos/katos on talvella ihan paras keksintö.

;-)
Kaikki ei asu niin väljällä alueella, että mahtuisi katoksia =)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä on kyllä myös yksi klassikko, eli verrataan sähköautoa siihen kaikkein ankeimpaan polttisautoilun piirteeseen. Sitten paikalle ratsastaa sisätilalämppärihuomauttaja, ja pian perässä johdoista vapaa kaukkari-Webasto-mies, eli tässä tapauksessa meikäläinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä on kyllä myös yksi klassikko, eli verrataan sähköautoa siihen kaikkein ankeimpaan polttisautoilun piirteeseen. Sitten paikalle ratsastaa sisätilalämppärihuomauttaja, ja pian perässä johdoista vapaa kaukkari-Webasto-mies, eli tässä tapauksessa meikäläinen.
Tarvittaisiin enää se sovelluksella autonsa lämpimään laittava ja samalla haluamansa penkinlämmittimet ennakkoon päälle kytkevä teslailija.

Itse toistaiseksi joudun tyytymään kauko-ohjaukseen tai manuaaliajastukseen Webastollani. Toki erinomainen mahdollisuus sekin. Katoskin olisi, mutta se on varattu lohkarittomalle kakkosautolle.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on kyllä myös yksi klassikko, eli verrataan sähköautoa siihen kaikkein ankeimpaan polttisautoilun piirteeseen. Sitten paikalle ratsastaa sisätilalämppärihuomauttaja, ja pian perässä johdoista vapaa kaukkari-Webasto-mies, eli tässä tapauksessa meikäläinen.

Ja sitten perään tulee sähköautoilija huomauttamaan että se esilämmitys toimii myös ilman piuhaa. :)

Saadaanko kunnon väittely aikaan?
 

juurihoito

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO
Pakkasta -23 astetta. Tankkasin tankin täyteen tiisseliä ja range 1300km. Mites sähkö kinnereillä?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Pakkasta -23 astetta. Tankkasin tankin täyteen tiisseliä ja range 1300km. Mites sähkö kinnereillä?

Kiitos kysymästä. Tällä hetkellä täyteen tankattuna varmaan joku 300km. Mites teikäläisellä tankillisen hinta?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Joku vuosi vielä fossiili- ja sähköautoilijat ottavat yhteen Helsingin kaduilla. Tänään oli ollut vaan kommareita ja muita.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Miten ihmeessä me saadaan ne lappalaiset sähköautoilijat Stadiin? :)
Ei sitten mitenkään, kun sekin Buster pitää ottaa perään mukaan. Kyllä se matka pari päivää ottaisi vähintään sieltä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toyotalta tullut/tulossa mielenkiintoinen härpäke. Bz4x ja akulla miljoonan kilometrin takuu. Jos merkki olisi jokin muu, kuin Toyota niin pitäisin totaalisena vitsinä. Mutta jo 500k takuukin olisi todella kova. Onhan tietty tuo merkki edelläkävijä, mutta silti kuulostaa aika hurjalta. Eikä kottero muutenkaan näytä pahalta ulkoa tai sisältä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toyotalta tullut/tulossa mielenkiintoinen härpäke. Bz4x ja akulla miljoonan kilometrin takuu. Jos merkki olisi jokin muu, kuin Toyota niin pitäisin totaalisena vitsinä. Mutta jo 500k takuukin olisi todella kova. Onhan tietty tuo merkki edelläkävijä, mutta silti kuulostaa aika hurjalta. Eikä kottero muutenkaan näytä pahalta ulkoa tai sisältä.
Tyylikäs, nelivetona vielä parempi ja tuskin merkittävästi kalliimpi kuin etuvetoinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös