Sähköautoilu

  • 495 659
  • 4 583

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Langaton webastomies lyö oman lusikkansa soppaan. Kun ajelee kovalla pakkasella lyhyitä matkoja (Octavia Scout diesel), lämmittelee laseja ja persettä, niin yhtäkkiä saa itsenäisyyspäivänä ajella taksilla Prismaan ostamaan akkulaturia. Ymmärrän tämän polttomoottoriautossa hyvin ja vikahan olivkäyttäjässä. Mutta miten on mahdollista, että samaa tapahtuu sähköautoissa. Tästä on tullut raporttia usealta taholta. Auto roikkuu koko ajan piuhan päässä ja silti elintoimintoja ylläpitävä pieni patteri tyhjenee eikä auto lähde mihinkään. Voisiko joku avata tätä hiukan.

Naureskelin, kun James May joutui purkamaan koko Teslansa keulan, että sai akun ladattua. Ainakin VAGeilla samaa vikaa. Kenties muuallakin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö kukaan muu vedä enää pitkiä kalsareita ja helvetin paksua toppatakkia päälle, iske autoa kylmänä käyntiin kuin palmun alta ja lähde suoraan liikkeelle? Kyllä se lämpö tulee sieltä n. 20 minuutin viiveellä. Mitä tuohon lämmitystouhuun olisi Raatteen tielläkin sanottu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö kukaan muu vedä enää pitkiä kalsareita ja helvetin paksua toppatakkia päälle, iske autoa kylmänä käyntiin kuin palmun alta ja lähde suoraan liikkeelle? Kyllä se lämpö tulee sieltä n. 20 minuutin viiveellä. Mitä tuohon lämmitystouhuun olisi Raatteen tielläkin sanottu.
Ei kun on autotalli. Lähdin yksi päivä tässä shortseilla ajamaan. Auto työpaikan autohalliin ja salille reenaamaan ilman vaatteidenvaihtoa. Ei paljoa hirmupakkaset haitannu.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kun on autotalli. Lähdin yksi päivä tässä shortseilla ajamaan. Auto työpaikan autohalliin ja salille reenaamaan ilman vaatteidenvaihtoa. Ei paljoa hirmupakkaset haitannu.
Vanha äitini saisi slaagin tämän kuullessaan. Talvella tulee aina olla varustus sen mukainen, että pystyy vaikka yön viettämään metsässä jos auto lasahtaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Langaton webastomies lyö oman lusikkansa soppaan. Kun ajelee kovalla pakkasella lyhyitä matkoja (Octavia Scout diesel), lämmittelee laseja ja persettä, niin yhtäkkiä saa itsenäisyyspäivänä ajella taksilla Prismaan ostamaan akkulaturia. Ymmärrän tämän polttomoottoriautossa hyvin ja vikahan olivkäyttäjässä. Mutta miten on mahdollista, että samaa tapahtuu sähköautoissa. Tästä on tullut raporttia usealta taholta. Auto roikkuu koko ajan piuhan päässä ja silti elintoimintoja ylläpitävä pieni patteri tyhjenee eikä auto lähde mihinkään. Voisiko joku avata tätä hiukan.

Naureskelin, kun James May joutui purkamaan koko Teslansa keulan, että sai akun ladattua. Ainakin VAGeilla samaa vikaa. Kenties muuallakin.
Ainakin omassa autossa tuo 12V akun ongelma paikkautuu sillä kun pitää virrat päällä muutaman minuutin verran vikailmoituksen jälkeen. Ajoakku muistaa sitten pitää käynnistysakun varausta yllä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No nyt menin ihan sekaisin. Onko sähköautoissa siis edelleen 12V akku? Jos ei, niin miten se käynnistys- ym ylläpitovirta on hoidettu turvallisesti sillä suurjännite-ajoakulla?
 

Vatso

Jäsen
No huhheijjakkaa. Kyllä tuntuisi oudolta maksaa yli 50k€ toyotasta. Kuinkahan noille tulee riittämään myyntiä?
Nyt oli Suomen hinnat jo vuotaneet nettiin ja 46880 alkaen hinnat täällä, eli hieman minun olettamaa halvempi. Eiköhän tuo kauppansa tee, vaikka ei kyllä hintansa puolesta ihan osu perus-Toyota kuskien budjettiin.
 

444

Jäsen
Nyt oli Suomen hinnat jo vuotaneet nettiin ja 46880 alkaen hinnat täällä, eli hieman minun olettamaa halvempi. Eiköhän tuo kauppansa tee, vaikka ei kyllä hintansa puolesta ihan osu perus-Toyota kuskien budjettiin.
Uusi Camry maksaa n. 45k€, ja muistelen ettei Anjoviksetkaan mitään halpoja koskaan olleet uutena. Sieluttomia kyllä, tylsiä myös, mutta ei halpoja. Sorolla-kansalle toki hintavia. Tojonissan-ihmisille sähköautot voivat kyllä olla aika tekemätön paikka noin ylipäänsä, rumasti yleistäen.
 

Glove

Jäsen
Pitäisikö nyt haukkua kaikki akulla toimiva alimpaan helvettiin kun omasta autosta yhdeksän vuotta vanha akku alkaa vetelemään viimeisiään?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nyt oli Suomen hinnat jo vuotaneet nettiin ja 46880 alkaen hinnat täällä, eli hieman minun olettamaa halvempi. Eiköhän tuo kauppansa tee, vaikka ei kyllä hintansa puolesta ihan osu perus-Toyota kuskien budjettiin.
10-15k€ lisää ja saisi jo mm. Polestar 2. Ei tarvisi montaa kertaa miettiä, että maksaisinko sen. Toki tässä olen vain renkaita potkimassa, niin helppo laukoa näitä kommentteja.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään ekaa kertaa Tesla testissä. 2020 Dual Motor Model 3. Voi hyvää päivää miten hieno auto ajaa. Hieman pienihän se on hintaluokassaan, mutta ajettavuus ja energiataloudellisuus ihan eri maailmasta kuin esim id4 gtx ja Mustang Mach E.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hieman ihmetyttää tämä sähköautojen hintojen kauhistelu. Eihän käsittääkseni ennen sähköauton tuloa markkinoille ihmetelty laisinkaan 35k - 50 k autojen hintoja, jotka kulkivat bensalla tai diesilillä. Uudet sakemannithan olivat tuota luokkaa premium varusteilla. Ja kyseessä olivat henkilöautot. Eivät nämä pikkumaasturit nelivedolla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Hieman ihmetyttää tämä sähköautojen hintojen kauhistelu. Eihän käsittääkseni ennen sähköauton tuloa markkinoille ihmetelty laisinkaan 35k - 50 k autojen hintoja, jotka kulkivat bensalla tai diesilillä. Uudet sakemannithan olivat tuota luokkaa premium varusteilla. Ja kyseessä olivat henkilöautot. Eivät nämä pikkumaasturit nelivedolla.
Siis sitähän tässä justiinsa kauhistellaankin. Sä saat bemarin jo tolla hinnalla mitä pitäisi maksaa ehkä maailman tylsimmästä autosta toyotasta. Ihan sama onko se toyota nelivedolla vai ei. Senhän takia näille toyotan rahkapurkeille on ostajia aina riittänyt, että ne ei maksa mitään ja on aika luotettavia. Nyt ne maksaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No nyt menin ihan sekaisin. Onko sähköautoissa siis edelleen 12V akku? Jos ei, niin miten se käynnistys- ym ylläpitovirta on hoidettu turvallisesti sillä suurjännite-ajoakulla?

On. Käynnistykseen sillä ei tosin ole suuremmin merkitystä, hybrideissäkin käynnistys tapahtuu (niissä joissa ei starttia ole, eli liki kaikissa uusissa) nimenomaan ajoakulla, mutta normaali auton såhköjärjestelmä pyörii 12 V akun kautta sähkiksessäkin. Mittarit, radiot, valot jne.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
No nyt menin ihan sekaisin. Onko sähköautoissa siis edelleen 12V akku? Jos ei, niin miten se käynnistys- ym ylläpitovirta on hoidettu turvallisesti sillä suurjännite-ajoakulla?
On kaksi akkua. Pieni pitää virtaa päällä isolla ajetaan. Pienen lataaminen ei vain ole kaikissa hoidettu fiksusti. Vaikka ollaan letkun päässä, niin silti voi aamulla tulla ilmoitus, että 12V akku loppu, lataa se ajamalla. Mikä on tietysti mahdotonta, jos ei auto liikahda. Softajuttuja varmaan ja korjaantuvat ajan myötä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eikö kukaan muu vedä enää pitkiä kalsareita ja helvetin paksua toppatakkia päälle, iske autoa kylmänä käyntiin kuin palmun alta ja lähde suoraan liikkeelle? Kyllä se lämpö tulee sieltä n. 20 minuutin viiveellä. Mitä tuohon lämmitystouhuun olisi Raatteen tielläkin sanottu.

Kyllä. Kadunvarsipysäköinti yhdistettynä 20 vuotta vanhaan bensa-autoon. Toki sitä autoa ei starttailla ihan joka päivä. Nyt on lauantai, ja auto on pysäköity tiistai-iltana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Cupra aka Seat Born on ollut testeissä jo jonkin aikaa ja on saapunut ilmeisesti Suomeenkin juuri. Periaatteessa meille riittäisi tuollainen hb-mallikin farmarin tai sähkömalleissa tyypillisen crossoverin sijaan.

Vaan mielenkiintoista konsernin sisäisen brändäyksen kannalta, että Born on sisältä ID3:a viimeistellympi ainakin tubetestaajien mukaan, siihen saa isomman näytön ja e-boost-paketin sekä hintakin lienee korkeampi verrattuna Volkkarin serkkuun. Näitä lukuunottamatta, ja tietenkin muotoilua, kyseessä on sama auto.

Mutta taidan käydä potkimassa paikkakunnan autoliikkeissä sähköautojen renkaita ihan mielenkiinnosta. Meillä siis sikäli hyvä tilanne alkaapi olla, ettei tilaa tarvitse enää hillittömästi, kun vanhin muksu hoitaa omat arkiajonsa itse ja yhteisille reissuille kamat mahtuvat koirineen päivineen pieneen tilaan. Valinnanvaraa on aina ID3:sta/Bornista ylöspäin.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hallituksen suunnitelma nostaa esiin veroidean, jossa naisten sähköautoilua tuettaisiin enemmän kuin miesten

" Käytännössä kyse voisi olla esimerkiksi naisille maksettavasta miehiä suuremmasta sähköauton hankintatuesta tai esimerkiksi määräaikaisesta ajoneuvoverovapaudesta. Näin miehet maksaisivat sähköautoilustaan enemmän kuin naiset. "

Naisten sähköautoilusta tehdään halvempaa kuin miesten, jos Marinin ja kumppaneiden toive menee läpi.
Taitaapi jatkossa sitten löytyä auton omistus- ja haltijatiedoista vain vaimon nimi.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Hallituksen suunnitelma nostaa esiin veroidean, jossa naisten sähköautoilua tuettaisiin enemmän kuin miesten

" Käytännössä kyse voisi olla esimerkiksi naisille maksettavasta miehiä suuremmasta sähköauton hankintatuesta tai esimerkiksi määräaikaisesta ajoneuvoverovapaudesta. Näin miehet maksaisivat sähköautoilustaan enemmän kuin naiset. "

Naisten sähköautoilusta tehdään halvempaa kuin miesten, jos Marinin ja kumppaneiden toive menee läpi.
Tämänhän voisi sitten varmaan pistää koskemaan kaikkia muitakin hankintoja siten, että hyvätuloinen maksaa aina enemmän. Lähes jokainen voi tässä maassa halutessaan vaikuttaa tulotasoonsa, joten on vaan vaikea ymmärtää miksi näitä tukihimmeleitä täytyy lisätä jatkuvasti. Sen ymmärrän, että hyvätuloinen maksaa veroja enemmän, mutta joku raja näihin muuten pitäisi vetää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taitaapi jatkossa sitten löytyä auton omistus- ja haltijatiedoista vain vaimon nimi.
Kyllähän keskusta neuvottelee maaseudun peräkammarin pojille saman edun. Ehkä sähköauton vetokoukkutuki tms nimellä. Lopputuloksena saadaan erinomaisen vaikea proseduuri tuelle, johon ovat oikeutettuja kaikki. Veroja toki pitää sitten vähän nostaa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suunnitelmat on suunnitelmia, niistä on vielä pitkä matka toteutumiseen ja tuo tuskin tulee menemään läpi.

Mutta saatiinpahan keskusteltavaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onkohan selvitetty onko ruskeilla tytöillä tai homoseksuaaleilla vähemmän sähköautoja ja pitäisikö heidän asemaansa tässä mielessä parantaa verotuilla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös