Mainos

Sähköautoilu

  • 556 492
  • 4 925
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Tässä olen miettinyt, että jos/kun nykyinen auto lähtee vaihtoon, niin ottaisiko tilalle hybridin vai täyssähkön. Uusi työmatka tulee olemaan sen verta lyhyt, että tuon menee helposti hybridin sähköllä ( ja kesällä polkupyörällä).

Asumme tällä hetkellä aika vanhassa omakotitalossa ja mietin vaan, että miten nuo sähköt kestää kun lämmityskin on sähköllä. Sähköt on uusittu edellisten asukkaiden toimesta, mutta itse tiedän sähköhommista muutenkin aika vähän, joten varmaan fiksuinta ottaa joku alan asiantuntija konsultoimaan kun tietää laturin speksit.

Sen tiedän, että sisältä löytyy sähkökaapin vierestä voimavirtapistoke. Mutta hyvä olisi varmaan saada tuo pistoke ulos. Se ei nyt ole mikään iso veto sähkömieheltä.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko joku täällä ollut samassa tilanteessa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei sille täys-sähköllekkään välttämättä tarvitse kolmea-vaihetta (11kW) yks-vaiheisenakin (3,6kW) pärjää ihan hyvin jos auto on parkissa säännöllisesti sen 8-10h vuorokaudesta. Toki sähkölämmitystalossa voi tulla ongelma jos ottaa yhdeltä vaiheelta sen 16A (3,6kW) eli mikäli helposti saat sen kolme-vaihetta ("voimavirran") sille latauslaitteelle niin aina parempi, voit sitten laitteen ominaisuuksien mukaan rajoittaa vaikka 10A / vaihe joka on yhteensä 6,9kW.

Oletuksena tässä että se auto ottaa kolmi-vaiheista latausta sisään, suurin osa hybrideistä ottaa vain yhtä vaihetta kuten myös osa täys-sähköistä. Ja oletuksena myös talon 25A pääsulakkeet jotka on ne yleisimmät myös sähkölämmitystaloissa.

Jos on yhtään epäilystä niin ammattilainen paikalle, sillä se selviää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asumme tällä hetkellä aika vanhassa omakotitalossa ja mietin vaan, että miten nuo sähköt kestää kun lämmityskin on sähköllä. Sähköt on uusittu edellisten asukkaiden toimesta, mutta itse tiedän sähköhommista muutenkin aika vähän, joten varmaan fiksuinta ottaa joku alan asiantuntija konsultoimaan kun tietää laturin speksit.

Tässä on omasta mielestäni selkokielisin artikkeli sähkön riittävyydestä sähköauton lataukseen kun itsekin samojen asioiden piirissä pyörin. Mutta ammattilaisen kutsuminen ei välttämättä ole yhtään tyhmä ajatus kun on vanhasta talosta kyse. Toki pakkokin jos sen voimavirran haluat vetää seinän läpi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä olen miettinyt, että jos/kun nykyinen auto lähtee vaihtoon, niin ottaisiko tilalle hybridin vai täyssähkön. Uusi työmatka tulee olemaan sen verta lyhyt, että tuon menee helposti hybridin sähköllä ( ja kesällä polkupyörällä).

Asumme tällä hetkellä aika vanhassa omakotitalossa ja mietin vaan, että miten nuo sähköt kestää kun lämmityskin on sähköllä. Sähköt on uusittu edellisten asukkaiden toimesta, mutta itse tiedän sähköhommista muutenkin aika vähän, joten varmaan fiksuinta ottaa joku alan asiantuntija konsultoimaan kun tietää laturin speksit.

Sen tiedän, että sisältä löytyy sähkökaapin vierestä voimavirtapistoke. Mutta hyvä olisi varmaan saada tuo pistoke ulos. Se ei nyt ole mikään iso veto sähkömieheltä.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko joku täällä ollut samassa tilanteessa.

Osittain samassa tilanteessa. Päätettiin suosiolla, että ammattilainen hoitaa sähköt. Heleniltä saa latauspisteen kotiin 1 450 euroa, ja muualta sen saa halvemmallakin. Menee kotitalousvähennykseen ja muistaakseni sai muutakin vähennystä. Lataus hybridille menee pienemmällä teholla kuin sähköautolle. Meillä kiinteistön pääsulakkeen koko on 25A. Satasella tulevat käymään, mutta tämä on arvatakseni kalliimpaa muualla - tai sitten ei. Käyntiä puoltaa sekin, millaisen yksityiskohtaisen ratkaisun voi saada.

Erilaisten tuumailujen, testausten ja opiskelujen jälkeen sähköauto X jäi pois ja päädyttiin luokkaa 80-90 km sähköllä kulkevaan hybridiin S60 T8 mallia 2022. Meille sopiva, ei välttämättä muille, vaan sähköauto parempi. Tosin eipä autoa näy kuin aikaisintaan 9/2022 ja luulen, että 2023 todellisuudessa. Tuosta sähkömoottorin teoreettisesta kantamasta voi ripaista vielä 20 km pois, ja riittää meille valtaosaan ajoista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos kotona on sähkölämmitteinen talli, lataisitko talvella sähköautoa tallissa vai ulkona? Haen sitä, että kumpi olisi säästeliäämpi tapa. Luulen että ulkona lataus?

Sähköauton saa käyttölämpimäksi nopeasti pienellä energiamäärällä kun akku ja sisätilat pitää saada oikeaan lämpötilaan. Menee kätevästi jos auto on muutenkin piuhan päässä. Toki kylmässä voi olla häviötä ja lämmityskin vie hieman lisää vs pelkkä lataus. Jos lataisit sisällä tallissa, talli kuluttanee jonkin verran enemmän energiaa tallin lämmitykseen kun sinne ajetaan kylmä 2,5 tonnin metallimöykky, jonka tallin lämmitys pyrkii lämmittämään. Toki tallista on kiva lähteä ja näin kun on kuiva, lämmin ja puhdas auto.

Polttiksen kanssa tallissa pito on aika selvä koska ei tarttee kylmäkäynnistää (joo on lämmittimet ja webastot olemassa) mutta polttomoottoriauto lämmittää myös tallia kun sisään ajetaan auto jossa on 100-asteisia ja kuumempiakin osia jonkin verran. Ainakin omassa tallissa( jota pidän minimissään n. 15 asteessa) huomaa, että jossain +10 asteessa ja sitä lämpimämmässä säässä, tallin lämpötila nousee yli 5 astetta ja kestää helposti yön yli kun sinne ajaa auton, joka jäähtyy talliin. Nollakelillä auton luovuttama lämpö lisää tallin lämpöä parilla asteella n. 5-6 tunniksi. Nyt n. -10 pakkasilla ollaan aikalailla plusmiinus nolla tilanteessa, eli tallin lämmitys ei näytä tekevän lisätyötä mutta ei lämpötilakaan sisällä nouse käytännössä yhtään.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Osittain samassa tilanteessa. Päätettiin suosiolla, että ammattilainen hoitaa sähköt. Heleniltä saa latauspisteen kotiin 1 450 euroa, ja muualta sen saa halvemmallakin. Menee kotitalousvähennykseen ja muistaakseni sai muutakin vähennystä. Lataus hybridille menee pienemmällä teholla kuin sähköautolle. Meillä kiinteistön pääsulakkeen koko on 25A. Satasella tulevat käymään, mutta tämä on arvatakseni kalliimpaa muualla - tai sitten ei. Käyntiä puoltaa sekin, millaisen yksityiskohtaisen ratkaisun voi saada.

Erilaisten tuumailujen, testausten ja opiskelujen jälkeen sähköauto X jäi pois ja päädyttiin luokkaa 80-90 km sähköllä kulkevaan hybridiin S60 T8 mallia 2022. Meille sopiva, ei välttämättä muille, vaan sähköauto parempi. Tosin eipä autoa näy kuin aikaisintaan 9/2022 ja luulen, että 2023 todellisuudessa. Tuosta sähkömoottorin teoreettisesta kantamasta voi ripaista vielä 20 km pois, ja riittää meille valtaosaan ajoista.

Kieltämättä tuo riittäisi hienosti suurimmalle osalle kansasta varmaan yli 90 %:iin kaikista ajoista - huomioiden, että keskimääräinen päivittäinen ajosuorite on mielestäni noin 50 km.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kieltämättä tuo riittäisi hienosti suurimmalle osalle kansasta varmaan yli 90 %:iin kaikista ajoista - huomioiden, että keskimääräinen päivittäinen ajosuorite on mielestäni noin 50 km.
Totta. Erittäin suurella osalle ajomatkoja tuo riittää.

Monilla on myös mökki jossain ja sinnekin on helppo saada latauspiste. En pidä maaseudun peräkyliäkään sellaisina, että sähkön saanti olisi enemmän kuin tunteja epävarmaa. Ei taida katkot enää olla vuorokausia myrskyn jälkeen juuri missään? Meillä useimmiten käyttämältämme mökiltä lähimpään latauspisteeseen on noin 35 km ja tietääkseni rakenteilla on noin 8 km päähän 2022 tai 2023. Parempi laittaa latauspiste tuonnekin.

Joten sähköauto (ei siis hybridi) toimisi mielestäni myös hyvin, mutta enemmän ajavan päätösten mukaan mennään. Ihan hyvin käy välimuoto, jossa sähköosuus on kuitenkin meille varsin kattava.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Asumme tällä hetkellä aika vanhassa omakotitalossa ja mietin vaan, että miten nuo sähköt kestää kun lämmityskin on sähköllä. Sähköt on uusittu edellisten asukkaiden toimesta, mutta itse tiedän sähköhommista muutenkin aika vähän, joten varmaan fiksuinta ottaa joku alan asiantuntija konsultoimaan kun tietää laturin speksit.

Sen tiedän, että sisältä löytyy sähkökaapin vierestä voimavirtapistoke. Mutta hyvä olisi varmaan saada tuo pistoke ulos.

Olettaen, että voimavirtarasialle ei ole muuta käyttöä, helpoin tapa on ottaa siitä se 3x16A eli 11kW ulos sellaiselle laturille, joka ymmärtää kuormanhallinnan päälle. Tämän lisäksi keskukseen väylää pitkin laturin kanssa keskusteleva virtamittari.

Ideana siis se, että pääsulakkeiden vaihevirtoja mitataan jatkuvasti ja kiinteistöltä (sähkölämmitys, liesi, kiuas etc.) ylijäävä osuus jää laturin käyttöön. Näin ei pauku pääsulakkeet, eikä tarvitse miettiä voiko ladata ja käydä saunassa samaan aikaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kannattaa myös @Purkan Jauhaja tutkia sähköyhtiön/verkköyhtiön verkkopalvelusta (jokaisellä käytännössä on sellainen), millaisia ne piikkikulutukset ovat tähän saakka olleet, voit siitä arvioida miten autosi käytännössä pystyy latautumaan. Kuormanhallinnallinen latausasema tuohon tosiaan fiksu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen itsekin moneen asiaan tosi muutosvastarintainen, mutta en kyllä ymmärrä, että miksi sähköautoja vastustetaan näin kovasti? Sähköautot tulee jo muutaman vuoden sisään vastaamaan kaikkien ihmisten tarpeita niin tiloiltaan kun toimintasäteeltäänkin ja jos näin ei ole, niin syyllistä saa kyllä katsoa peilistä. Mun mielestä tuntuu jopa hieman urpolta ajatukselta, että näinkin kauan on ängetty jotain bensaa ja dieseliä henkilöautojen tankkiin. Sähköautot on on kova juttu, vaikka en itse edes sellaista omista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen itsekin moneen asiaan tosi muutosvastarintainen, mutta en kyllä ymmärrä, että miksi sähköautoja vastustetaan näin kovasti? Sähköautot tulee jo muutaman vuoden sisään vastaamaan kaikkien ihmisten tarpeita niin tiloiltaan kun toimintasäteeltäänkin ja jos näin ei ole, niin syyllistä saa kyllä katsoa peilistä. Mun mielestä tuntuu jopa hieman urpolta ajatukselta, että näinkin kauan on ängetty jotain bensaa ja dieseliä henkilöautojen tankkiin. Sähköautot on on kova juttu, vaikka en itse edes sellaista omista.
Autoilu aiheuttaa mielettömästi tunteita. Se on monella tunteikas harrastus. Vähän kuin jääkiekon seuraaminen. Kun tunteet ottavat vallan, niin järki katoaa. Jos sitä järkeä on kaikilla alunperin ollutkaan. On toki niitä vastapuolen sähköautofanejakin, jotka eivät näe, että bensa- ja dieselautoillekin on paikkansa.

Samanlaista ilmiötä näkee kun keskustellaan automerkeistä. Jotkut automerkit ovat aina ihan paskoja ja hajoavat heti jne. Sitten kun tuodaan esiin tilastoja, ettei se ihan noin taida mennä, niin joko jatketaan jankkausta tai kadotaan kuvioista.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Kannattaa myös @Purkan Jauhaja tutkia sähköyhtiön/verkköyhtiön verkkopalvelusta (jokaisellä käytännössä on sellainen), millaisia ne piikkikulutukset ovat tähän saakka olleet, voit siitä arvioida miten autosi käytännössä pystyy latautumaan. Kuormanhallinnallinen latausasema tuohon tosiaan fiksu.

Kiitos. Kävin vähän tutkailemassa ja suurin piikki marraskuulta 6,84kw. Tuonne sai näköjään lyötyä energian hinnan, niin pystyy seuramaan euromääräistä kulutusta.

Ideana siis se, että pääsulakkeiden vaihevirtoja mitataan jatkuvasti ja kiinteistöltä (sähkölämmitys, liesi, kiuas etc.) ylijäävä osuus jää laturin käyttöön. Näin ei pauku pääsulakkeet, eikä tarvitse miettiä voiko ladata ja käydä saunassa samaan aikaan.

Liesi toimii kaasulla ja sauna puulla. Lämmitys lienee se suurin syöppö, mutta sieltä noita piikkejä ei taida kovin paljoa tulla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiitos. Kävin vähän tutkailemassa ja suurin piikki marraskuulta 6,84kw. Tuonne sai näköjään lyötyä energian hinnan, niin pystyy seuramaan euromääräistä kulutusta.

Eli jos on 3 x 25 pääsulakkeet, huipputehot on jossain 17 kW, jolloin melko lailla koko ajan mahtuisi 3 x 16 A lataus autoon. Kuormanhallinta toki kannattaa laittaa silti, mutta aika lailla täydellä saisit ladattua. Itse kun olen yhdestä vaiheesta ladannut (ei ole vielä latausasemaa) katsoin joskus, että talon piikki oli reilut 10 kW, siinä on varmaan ollu lataus ja kaikennäköistä uunia ja muuta. Ehkä saunankin osa vaiheista.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Eli jos on 3 x 25 pääsulakkeet, huipputehot on jossain 17 kW, jolloin melko lailla koko ajan mahtuisi 3 x 16 A lataus autoon. Kuormanhallinta toki kannattaa laittaa silti, mutta aika lailla täydellä saisit ladattua. Itse kun olen yhdestä vaiheesta ladannut (ei ole vielä latausasemaa) katsoin joskus, että talon piikki oli reilut 10 kW, siinä on varmaan ollu lataus ja kaikennäköistä uunia ja muuta. Ehkä saunankin osa vaiheista.

Joo, just tsekkasin niin 3 x 25 löytyy.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kiitos. Kävin vähän tutkailemassa ja suurin piikki marraskuulta 6,84kw. Tuonne sai näköjään lyötyä energian hinnan, niin pystyy seuramaan euromääräistä kulutusta.
Liesi toimii kaasulla ja sauna puulla. Lämmitys lienee se suurin syöppö, mutta sieltä noita piikkejä ei taida kovin paljoa tulla.
Kyllä, sieltä harvemmin kulutuspiikkejä tulee. Tuosta kulutuslukemasta kannattaa huomioida, että se on tosiaan tunnin kokonaiskulutus. Siitä pystyy arvioimaan kulutuksen suuruutta, mutta se ei kerro maksimikulutushuippua. Monelle se arvio riittää hienosti ja sen mukaan säätämällä maksimilatausvirta, ei ongelmia synny. Halusin itse kuitenkin laturin kuormanhallinnalla varmuuden vuoksi, jottei tarvitse murehtia jouluaattona palaneiden sulakkeiden kanssa.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Kyllä, sieltä harvemmin kulutuspiikkejä tulee. Tuosta kulutuslukemasta kannattaa huomioida, että se on tosiaan tunnin kokonaiskulutus. Siitä pystyy arvioimaan kulutuksen suuruutta, mutta se ei kerro maksimikulutushuippua. Monelle se arvio riittää hienosti ja sen mukaan säätämällä maksimilatausvirta, ei ongelmia synny. Halusin itse kuitenkin laturin kuormanhallinnalla varmuuden vuoksi, jottei tarvitse murehtia jouluaattona palaneiden sulakkeiden kanssa.
Viime talvena tuli muuten jänniä hetkiä kun alkuyöstä pamahti yksi sulake mittarin näyttäessä -25 ja sulakkeet loppu. Onneks tuttu sähkäri vastasi puhelimeen. Pitäis varmaan olla tollanen kuormanhallinta mutta enhän mä semmosta osannut reilu vuosi sitten laturia hankkiessa miettiä. Eikä kukaan kyllä myöskään osannut autoliikkeessäkään neuvoa.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hiukan hirvittää tämä autojen sähköistymisen tahti. Siinä mielessä, että valtion verotulot putoavat kovaa vauhtia, ja tämä taas lisää painetta korottaa jotakin maksua. Koska valtiohan sen 8 miljardia ottaa autoilijalta joka tapauksessa. Saattaa tulla kova sähköautovero, tahi vastaava. Tai sitten energian hinta pompsahtaa kuten entisessä mainoksessa.
Nähtäväksi jää, miten kompensoidaan. Voisi tulla vaikka pyörävero, kun ne pyörätietkin on autoilija maksanut. Eihän ne ilmaisia ole, ne pyörätiet.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hiukan hirvittää tämä autojen sähköistymisen tahti. Siinä mielessä, että valtion verotulot putoavat kovaa vauhtia, ja tämä taas lisää painetta korottaa jotakin maksua. Koska valtiohan sen 8 miljardia ottaa autoilijalta joka tapauksessa. Saattaa tulla kova sähköautovero, tahi vastaava. Tai sitten energian hinta pompsahtaa kuten entisessä mainoksessa.
Nähtäväksi jää, miten kompensoidaan. Voisi tulla vaikka pyörävero, kun ne pyörätietkin on autoilija maksanut. Eihän ne ilmaisia ole, ne pyörätiet.

Ei tule sähköautoveroa, vaan tulee pikkuhiljaa koko autoilulle lisää verotusta, joka tekee dinoilla ajelusta pikkuhiljaa vieläkin kalliimpaa. Hetkessä näitä ratkaisuja ei tehdä - kuten ei tarvitsekaan - kun vaihtotase samalla korjaantuu jonkin verran. Toki käyttövoimaveroa voi sähköautojen osalta teknisesti nostaa, mutta se summa on täysin kosmetiikkaa (eikä sovi valittuun strategiaankaan, siksi "teknisesti"). Kannattaa sopeutua siihen, että fossiilisilla autoilu nyt vain kallistuu, koska kuluttajasähkön verottaminen käyttöosissa ei juuri ole mahdollista.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei tule sähköautoveroa, vaan tulee pikkuhiljaa koko autoilulle lisää verotusta, joka tekee dinoilla ajelusta pikkuhiljaa vieläkin kalliimpaa. Hetkessä näitä ratkaisuja ei tehdä - kuten ei tarvitsekaan - kun vaihtotase samalla korjaantuu jonkin verran. Toki käyttövoimaveroa voi sähköautojen osalta teknisesti nostaa, mutta se summa on täysin kosmetiikkaa (eikä sovi valittuun strategiaankaan, siksi "teknisesti"). Kannattaa sopeutua siihen, että fossiilisilla autoilu nyt vain kallistuu, koska kuluttajasähkön verottaminen käyttöosissa ei juuri ole mahdollista.
Ei ole kyse fossiilisesta, se raha otetaan joka tapauksessa, jollakin tavoin. Kyse on siitä, että mistä ja miten. Se 8 miljardia otetaan joka tapauksessa, koska valtion budjetissa. Vai meinaatko, että, että budjetti pienenee?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ole kyse fossiilisesta, se raha otetaan joka tapauksessa, jollakin tavoin. Kyse on siitä, että mistä ja miten. Se 8 miljardia otetaan joka tapauksessa, koska valtion budjetissa. Vai meinaatko, että, että budjetti pienenee?

Kun vaihtotase paranee energiamuodon vaihtuessa, talousteoreettisesti veron tarve pienenee, kun taloustoimet suuntautuvat kotimaahan. Eli suomeksi sitä veroa ei tarvitse kerätä niin paljon. Ei se tietenkään kokonaan muuta tilannetta, mutta tämä ei tosiaan ole nollasummapeli.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun vaihtotase paranee energiamuodon vaihtuessa, talousteoreettisesti veron tarve pienenee, kun taloustoimet suuntautuvat kotimaahan. Eli suomeksi sitä veroa ei tarvitse kerätä niin paljon. Ei se tietenkään kokonaan muuta tilannetta, mutta tämä ei tosiaan ole nollasummapeli.
Ja huutonaurua tälle. Ei varmaan ole autoveron nimellä, mutta sitten kerätään muualta. Valtion budjetti kasvaa aina, tai korkeintaan pysyy samalla tasolla. Katsos, menoreikiä löytyy.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja huutonaurua tälle. Ei varmaan ole autoveron nimellä, mutta sitten kerätään muualta. Valtion budjetti kasvaa aina, tai korkeintaan pysyy samalla tasolla. Katsos, menoreikiä löytyy.

Kannattaa varmaan nyt ihan vaikka sen valtion talousarvion laadinnan perusteet lukaista. Sen jälkeen mikron, makron ja julkistalouden perusteiden kurssit auttavat ymmärtämään lisää. Jollei syvemmälle ekonometriaan sitten halua (suosittelen kyllä sitäkin, vaikka onkin työlästä).
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannattaa varmaan nyt ihan vaikka sen valtion talousarvion laadinnan perusteet lukaista. Sen jälkeen mikron, makron ja julkistalouden perusteiden kurssit auttavat ymmärtämään lisää. Jollei syvemmälle ekonometriaan sitten halua (suosittelen kyllä sitäkin, vaikka onkin työlästä).
Voin lukea vaikka aku ankkaa, vaan se on varmaa, että valtion budjetti ei pienene. Koskahan viimeksi mahtoi supistua? Voisitko valaista minua makrotaloudesta tietämätöntä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voin lukea vaikka aku ankkaa, vaan se on varmaa, että valtion budjetti ei pienene. Koskahan viimeksi mahtoi supistua? Voisitko valaista minua makrotaloudesta tietämätöntä?

Nimellisarvoin näemmä vuonna 2018 viimeksi, viime vuosikymmenellä käsittääkseni neljä kertaa. Inflaatiokorjattuna varmaan jokusen kerran useamminkin. En kyllä ymmärrä, miten tämä liittyy aiempiin kirjoituksiini.

Suosittelen edelleen tutustumaan em. teemoihin - jotka myös sähköautoilun valtiontaloudellisia vaikutuksia liippaavat. Ehkä sitten, kun korkki on kiinni ja spämmitahti hieman kevyempi. No offence.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nimellisarvoin näemmä vuonna 2018 viimeksi, viime vuosikymmenellä käsittääkseni neljä kertaa. Inflaatiokorjattuna varmaan jokusen kerran useamminkin. En kyllä ymmärrä, miten tämä liittyy aiempiin kirjoituksiini.

Suosittelen edelleen tutustumaan em. teemoihin - jotka myös sähköautoilun valtiontaloudellisia vaikutuksia liippaavat. Ehkä sitten, kun korkki on kiinni ja spämmitahti hieman kevyempi. No offence.
Okei. Siis valtion budjetti pienenee, kun sähköautoilu kasvaa? Mistä haluat lyödä vetoa, että autoilun kustannukset pienenevät, kun sähköautojen määrä kasvaa? Ja nyt pidetään mielessä, että se tulomääre on edelleen se sama, mitä autoiljoilta otetaan vuosittain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös