Mainos

Sähköautoilu

  • 557 257
  • 4 925

Byvajet

Jäsen
Finnlines ei anna ladata sähköautoja laivoillaan tulipaloriskin vuoksi. Laivojen sammutuskalusto ei riitä sähköautopalojen sammuttamiseen.

Keskustelussa väitetään, että kaasuautojen pysäköinti joihinkin parkkihalleihin olisi kielletty. En lainkaan ihmettele, jos sama rajoitus tulee sähköautoille. Akkujen (muidenkin kuin sähköautojen) yleistymisen aiheuttama tulipaloriski on toistaiseksi ratkaisematon asia.

Sekä kuluttajan että viranomaisen näkökulmasta tilanne on vaikea, koska akkujen laatua ei ulkoapäin näe. Esimerkiksi "Kiinan Teslan" autoista yli 20 % on kutsuttu takaisin akkupalojen ja akkujen savuamisen vuoksi.

Kun perhe ostaa nuorelleen eteisessä tai lämpimässä varastossa säilytettävän kevytkulkuneuvon kuten sähköpotkulaudan, niin siinähän sitä saa miettiä, syttyykö se palamaan vai ei, koska akkujen turvallisuudesta ei ole takeita.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keskustelussa väitetään, että kaasuautojen pysäköinti joihinkin parkkihalleihin olisi kielletty. En lainkaan ihmettele, jos sama rajoitus tulee sähköautoille. Akkujen (muidenkin kuin sähköautojen) yleistymisen aiheuttama tulipaloriski on toistaiseksi ratkaisematon asia.

Tämä voi olla ihan isokin ongelma tulevina vuosina jos sähköautojen määrä nousee, aika oleellista käytönkin kannalta kuitenkin että parkkihalleissa olisi se latausmahdollisuus ja ylipäätänsä että sen auton saa pysäköityä. Varmasti laatua saadaan akuille luotettavammaksi tulevaisuudessa ja kalustoa sammutukseen lisättyä eri paikoista mutta jos tilannetta miettii juuri nyt. Kovasti sähköautoilijat kehuu vehkeitä ja monelta suunalta että on huono ihminen jos ei sillä aja, mutta paljonhan tuossa tuntuu kuitenkin olevan vielä semmoisia asioita joita pitää kehitellä että siitä voi ihan "koko kansan auto"tulla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä voi olla ihan isokin ongelma tulevina vuosina jos sähköautojen määrä nousee, aika oleellista käytönkin kannalta kuitenkin että parkkihalleissa olisi se latausmahdollisuus ja ylipäätänsä että sen auton saa pysäköityä. Varmasti laatua saadaan akuille luotettavammaksi tulevaisuudessa ja kalustoa sammutukseen lisättyä eri paikoista mutta jos tilannetta miettii juuri nyt. Kovasti sähköautoilijat kehuu vehkeitä ja monelta suunalta että on huono ihminen jos ei sillä aja, mutta paljonhan tuossa tuntuu kuitenkin olevan vielä semmoisia asioita joita pitää kehitellä että siitä voi ihan "koko kansan auto"tulla.

Ei jokaisen hallin jokaisella paikalla tarvita latausmahdollisuutta, mutta koko ajan niitäkin lisätään ja rakennetaan. Noin yleisemmin polttomoottoriautoja palaa joka päivä valtavan paljon, sähköautoja ei varmaan edes maailman tasolla edes yhtä joka päivänä. Sammutuskalustoa on jo nyt ~jokaisessa pysäköintihallissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei jokaisen hallin jokaisella paikalla tarvita latausmahdollisuutta, mutta koko ajan niitäkin lisätään ja rakennetaan. Noin yleisemmin polttomoottoriautoja palaa joka päivä valtavan paljon, sähköautoja ei varmaan edes maailman tasolla edes yhtä joka päivänä. Sammutuskalustoa on jo nyt ~jokaisessa pysäköintihallissa.

Autoja palaa mutta käsittääkseni suurin osa palaa silloin kun ne on liikenteessä eikä parkissa/latauksessa/tankilla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköautoilun markkinat ovat edelleen plug-in-hybridien varassa.

"Ladattavien autojen osuus nousi tammi-syyskuussa 5,8 prosenttiin, kun se viime vuonna samalla jaksolla oli 4,7 prosenttia. Kaasuautojen osuus nousi 1,6 prosenttiin oltuaan tasan prosentin.

Täyssähköautoja rekisteröitiin tänä vuonna kymmenessä kuukaudessa yhteensä 1 576, kun koko viime vuoden saldoksi tuli 776. Täyssähköautot edustavat edelleen vain vähemmistöä uusista rekisteröinneistä, sillä uusista ladattavista autoista noin 70 prosenttia on pistokehybridejä. "


Vai muuttaako Seat Mii lopullisesti asetelmat?


Uusia latauspisteitä on ilmestynyt ilahduttavasti omalle asiointialueelleni. Varsinkin K-ketju on ansiokkaasti lisännyt tolppia Cittareiden kylkeen. Ideaparkin tolppaviidakko oli myös pysäyttävä näky.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"Sähköautot kiinnostavat kuluttajia, varsinkin, jos auton hinta on kohdallaan. Näin on asian laita uuden Seat Mii electricin kohdalla.
Uuden Seat Miin hinnat lähtevät 15 400 eurosta, mikä tekee autosta markkinoiden halvimman sähköauton. Hinnat tulivat julki reilu viikko sitten ja ostajat lähtivät liikkeelle.
”Aloitus on ollut täysin käsittämätön. Se on yllättänyt”, sanoo Seatia Suomessa myyvän K-Caaran toimitusjohtaja Martti Muona."

Alkaa olla kaupunkikassiksi erinomaiselta vaikuttava paketti.


 
Viimeksi muokattu:

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkaa olla kaupunkikassiksi erinomaiselta vaikuttava paketti.

Mii vaikuttaa erittäin hyvältä sähkikseltä, ja osuu sellaiseen hintaluokkaan, jossa kysyntä varmasti ylittää tarjonnan. Tuon kokoluokan ja rangen auto on riittävä todella suurelle prosentille autoilijoista.

22 tkm omalla sähköpelillä takana (04/2019 lähtien) ja elämä hymyilee, edelleen. Innolla talven liukkaita kohti ekalla nelivedolla ikinä :)
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jännä nähdä miten gen1 E-uppien hinnat tulevat tippumaan kun uudet Emii ja E-up tulevat enemmän tarjolle (eli siis ihan kauppoihin asti). Pikaisesti nuo vanhat E-upit ovat 14-17k hinnoissa käytettynä ja ovat sillä n. 100km rangella. Emii on sitten 16k paikkeilla ja uusi E-up (iltalehden tietojen mukaan) 18k kieppeillä. Kummatkin ovat varustettuna kunnollisella rangella ja kuitenkin uuden sukupolven autoja. E-Golf ei ilmeisesti ole niin hirvittävästi muuttunut? Mutta sitä rupeaisi saamaan 30k ja noita pari vuotta vanhoja myydään 23-26k hinnoilla.

Olisihan tuollainen vanhakin E-up riittävä 95% omiin ajoihin, mutta alimpien hinnatkin täytyisi vielä puolittua että sellaisen viitsisi ostaa. Uudet E-up ja Emii ovatkin sitten jo suhteellisen järkeviä.
 

Tuamas

Jäsen
Ihan mielenkiintoinen juttu Tesla-taksista.


Autolla ajettu nyt 744tkm, omistaja on kovin tyytyväinen ja akusto meni vaihtoon takuuseen 600 000 km kohdalla.
Tämä on nelinkertaisesti kilometrimäärä siihen jota on elinkaaripäästöissä käytetty akun uusimiskilsoina.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Autolla ajettu nyt 744tkm, omistaja on kovin tyytyväinen ja akusto meni vaihtoon takuuseen 600 000 km kohdalla.
Tämä on nelinkertaisesti kilometrimäärä siihen jota on elinkaaripäästöissä käytetty akun uusimiskilsoina.
Sveduissa joku instanssi on laskenut, että Teslan akun (100kwh) valmistus tuottaa saman verran schaissea kuin uuden dieselin 9:n vuoden ajot. Jos tankkaat biodieseliä, niin ollaankin jo pitkällä kolmannella kympillä.
 

Tuamas

Jäsen
Sveduissa joku instanssi on laskenut, että Teslan akun (100kwh) valmistus tuottaa saman verran schaissea kuin uuden dieselin 9:n vuoden ajot. Jos tankkaat biodieseliä, niin ollaankin jo pitkällä kolmannella kympillä.

Tämä olikin hauska tutkimus.



 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Sähkö/ vety ovat lähes ainoat järkevät vaihtoehdot tulevaisuuden, myös tänään, liikenteeseen. Täytyy vain muistaa, että kummatkin energiamuodot ovat vasta kehityskaarensa alkupäässä. Uskon ja toivon että 5-10 vuoden sisällä saadaan infra ja akkuteknologia sellaiseksi mikä sopii lähes kaikille. Pakko saada.
 
K

Kiekkokatsoja

Sähkö/ vety ovat lähes ainoat järkevät vaihtoehdot tulevaisuuden, myös tänään, liikenteeseen. Täytyy vain muistaa, että kummatkin energiamuodot ovat vasta kehityskaarensa alkupäässä. Uskon ja toivon että 5-10 vuoden sisällä saadaan infra ja akkuteknologia sellaiseksi mikä sopii lähes kaikille. Pakko saada.
Tällähetkellä suurimmalle osalle ainoat järkevät vaihtoehdot ovat bensa ja diesel. Mutta tulevaisuutta kohden toivon, että muut vaihtoehdot vahvistuvat huomattavasti. Luulen, että tämä ei onnistu siinämäärin, kuin nyt on tavoite.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Polttokenno on kova juttu ja tulee olemaan isommalle kalustolle / pidemmille matkoille se polttomoottorin korvaaja, uskon, ehkä.
Mutta potkulautaan ei tule polttokennoa eikä sitä isompiinkaan kulkineisiin vaan niissäkin sähkömoottori ja akku on toimiva ratkaisu, mutta sitten kun akku alkaa painaa saman verran kuin se auto niin eihän siinä ole oikein järkeä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kyllähän yksi järkevä vaihtoehto bensalle/dieselille on kaasu ja erityisesti biokaasu. Mutta mitä tulee otsikon aiheeseen niin Volkkarin Up ja Seatin Mii sähköisinä on varmasti hinnan osalta sellaisia että kiinnostavat tavallista autoilijaa. Omaltakin kohdalta jos olisivat tulleet puoli vuotta sitten markkinoille noilla hinnoin niin nykyinen kaasukäyttöinen autoni olisi luultavasti sähkökäyttöinen. Mitä tulee kaasuautoiluun niin olen ollut hyvin tyytyväinen tällä parin kuukauden kokemuksella mitä on tuota uuden uutukaista autoa ajellut.

Toki kaasuautoilussa jakeluverkko vaatii vielä laajennusta mutta näin etelä-Suomessa ajellessa on ollut riittävästi kaasua tarjolla ja pysyyhän tuolla tarvittaessa ajamaan ~200km säteellä bensallakin.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lisätääs tänne sähköautoketjuun mieluummin tämänhetkinen plugari-Volvon keskikulutusraportti kuvan kanssa. Syksyllä oli siis 3500km kohdalla 3.4L mutta nyt työmatkapainotteinen ajelu kaupungin ja kodin väliä on laskenut luvun jo 2.8 litraan. Ja polttoaineena siis koko ajan on käytetty MyDieseliä. Mutta sen verran tuota pidempää matkaa silti tulee epäsäännöllisesti ajeltua että tehtaan vertailukulutukseen (1,9L) en tule pääsemään. 2.5 on ehkä realistinen koko vuoden ajojen jälkeen. Tällainen on hyvä sähköauto missä ajotottumuksiaan ei tarvitse säätää kuin minimaalisen verran (kaupoille tulee suhautettua sellaiseen paikkaan joka tarjoaa edes sen maksullisen tolpan.



(Kuva auton näytöstä Imgurissa)
 

Byvajet

Jäsen
Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maan alle. Palojen sammuttaminen on vaikeaa.

Ongelmaan auttaisi palo-osastojen rakentaminen ja sammutusvesien keräily. Kustannus tavallisen hypermarketin tapauksessa on joitain satoja tuhansia euroja.

– Latauspisteitä ei pitäisi toistaiseksi lainkaan rakentaa muualle kuin ulkona maanpinnan tasalla oleville parkkipaikoille, sanoo paloturvallisuussuunnittelija, insinööri Ari Mattila.

Hänen mukaansa sähköauton palokuorma on tavalliseen polttomoottoriautoon verrattuna huomattavan suuri. Toiseksi, sytyttyään sähköauton akusto palaa erittäin kuumana ja pitkään. Joidenkin akkutyyppien palaminen myös tuottaa itse tarvitsemansa hapen.

 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Trollhättanista tärähtää!
Saksalainen sähköauto start-up Sono on valinnut Nevsin tehtaat muovikuorisen aurinkosähköautonsa valmistuspaikaksi, ja valmistuksen on tarkoitus alkaa vielä tänä vuonna. Aiemminhan uutisoitiin että Sono Sion maksaa 16000€, mutta hiukan hinta on sittemmin pompsahtanut, eli 25,500€. Range 250km, kun aurinko paistaa jne.
On tietysti aika pöhkö idea laittaa autoon aurinkopaneelit, tai siis se on kuin markkinoisi polttisautoa muutaman prosentin taloudellisuusparannuksella, mutta viherpesun hengessä ihan hauska juttu.
Ihan periaatteessa kannatettava juttu on tuo että ainakin mainospuheissa auto olisi käyttäjän itse huollettavissa "DIY is back". Toinen asia on että ketä kiinnostaa.
Ja mikä tärkeintä, vetokoukun saa ja vetokykyä 750kg! Myös metsähommiin meneville sopii kun sen saastuttavan moottorisahan voi vaihtaa sähkösahaan ja ottaa sähköt Sionin töpselistä.
Production – Sono Motors
Tilannekatsaus Sono Sionin tilanteeseen kertoo, että ei hyvältä näytä. Joulukuun alussa avattiin akuutti joukkorahoituskampanja, jolla piti kerätä 50M€. Eilen se päättyi ja 32M€ saivat kasaan, joka tietysti sinänsä iso kasa rahaa, ja nyt rahoittajiksi lupautuneet äänestävät jatketaanko rahoitusaikaa vai pistetäänkö pillit pussiin vai mitä helvettiä tehdään. Ilmeisesti ns perinteisten rahoittajien kanssa intressit eivät kohdanneet. Varmaan halusivat sijoitukselleen tuottoa edes joskus.




Autossa on kaksi pahaa ongelmaa: se on ruma, eikä vielä lähelläkään tuotantoa (uusin ETA syyskuu 2021 tällä hetkellä ja silloin on varmaan jo aika paljon valinnanvaraa sähköautoissa). Muutenhan tuossa on ihan hyviäkin juttuja.
 

hege

Jäsen
Millaisilla kulutuksilla on täällä onnistuttu sähköautoilemaan? Tuli kokeiltua Leafiä ja sen ajoviisauskone väitti kulutuksen olleen luokkaa 17,4 kWh/100 km (keskinopeus oli tietokoneen mukaan 69 km/h), tosin ajotietokone kuulemma hieman optimistinen kulutuksen suhteen. Itselle jäi fiilis, että kulutuksen ja sen kriittisen rangen osalta moottoritieajo oli myrkkyä ja vastaavasti taajamassa meno taas varsin edullista kiitos hyvin toimivan regeneroinnin? Mutta täällä lienee jengiä jolla pidempiaikaista kokemusta sähköautoilusta ja kiinnostaisi kuulla miten kulutukset on asettunut eri vuodenaikoina. Oman kokeilun osalta kelit eivät erityisen haasteellisia vaan snadisti plussan puolella kaikkina kolmena päivänä.

Itselle Leaf ei pääse jatkoon kun hieman pidempää toimintasädettä kaipailtaisiin ja oikeastaan sähköauton tulisi olla se ykkösauto millä ajeltaisiin ja siihen Leaf ei ihan pystynyt. Niin ja onko joku seuraillut miten pikalatausasemien sähkön hinta on kehittynyt? Pieni yllätys oli nimittäin latauksen hinta näissä minuuttihinnoitelluissa systeemeissä (saattaa mennä myös random-käyttäjän tyhmyyden piikkiin).
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nikola Motors julkaisi toissapäivänä hybridikonseptin jonka se aikoo toteuttaa. Vetyä ja sähköä (160 kWh) voimanlähteinä ja toimintasäde vajaa 1000km. Mutta miksi helvetissä näitä lava-autoja? Ei voi tajuta tuota jenkkien fetissiä.




Lisää Mäyrästä:

 
Viimeksi muokattu:

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Mutta miksi helvetissä näitä lava-autoja? Ei voi tajuta tuota jenkkien fetissiä.
Siihen punaisen niskan taakse saa näyttävästi haulikon ja rynnäkkökiväärin esille. Eipä tule kaiken maailman retardit traffic rageilemaan tai yrittämään muitakaan kolttosia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Millaisilla kulutuksilla on täällä onnistuttu sähköautoilemaan? Tuli kokeiltua Leafiä ja sen ajoviisauskone väitti kulutuksen olleen luokkaa 17,4 kWh/100 km (keskinopeus oli tietokoneen mukaan 69 km/h), tosin ajotietokone kuulemma hieman optimistinen kulutuksen suhteen. Itselle jäi fiilis, että kulutuksen ja sen kriittisen rangen osalta moottoritieajo oli myrkkyä ja vastaavasti taajamassa meno taas varsin edullista kiitos hyvin toimivan regeneroinnin? Mutta täällä lienee jengiä jolla pidempiaikaista kokemusta sähköautoilusta ja kiinnostaisi kuulla miten kulutukset on asettunut eri vuodenaikoina. Oman kokeilun osalta kelit eivät erityisen haasteellisia vaan snadisti plussan puolella kaikkina kolmena päivänä.

Aika tyypillinen kulutuksen taso, toki sitten kaahaamalla pakkasessa saa menemään vaikka 30 kWh sataselle.

Outlanderissa, joka toki on varsin raskas hybridi sähkön kulutus näyttää asettuvan aika lailla tonne. Hyvällä kelillä työmatkakulutus on itsellä ollut 17-18 kWh kulmilla, pakkaskeleillä ilman viime hetken latausta (eli kylmällä ajoakulla) mennään jonnekin 20-21 kWh.
 

Salama44

Jäsen
Hybridit alkavat olla jo kohtuuhintaisia uutena kin ja käytetyt jopa halpoja. Niillä voi jo paljon tasata polttoaineen kulutusta sekä autoilun kuluja. Aina on polttoaine varalla jos ei ole sähköä saatavilla. Uuden kulutus 3-4 litraa ei ole paha vaikka oma itse laatava käytetty vie vielä 4-5 litraa. Uudenpiakin malleja alkaa jo vähitellen tulla käytettynä myyntiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös