Höpsis. Talvitestejä (niin virallisia kuin vaikka Teslabjörnin tapaisia, ovat varmasti tuttuja sinullekin kun noin vankka mielipide on?) on vaikka kuinka - toki riippuu autostakin, kuten yllättäen myös polttiksissa. 1st gen Lefalla on 'vähän' eri range kuin Model 3 tai S100, tai uusilla muiden merkkien autoilla.
Kuusamon kirkollakin toki varmasti asuu ihmisiä ja epäilenpä että paljon sellaisia, joilla tulee 3-vaihe kotiin. Siihen on suhteellisen yksinkertaista ja edullista rakennella nopeahko asema, jos lähtö on sieltä päästä. Ruka oli lähinnä esimerkkinä paikasta, jossa välilatauksen voi suorittaa varmaan varsin pian jollain tägillä kuten Rovaniemellä ja Oulussa (toki jo nyt useassa paikkaa kysymällä onnistuu, mutta virallista kaupallista julkiverkkoa ei vielä pikalatureista ole). Pääasiallisesti sähköauto ja plugari ladataan kuitenkin kotona.
Itse puhuin nimenomaan määrästä, joka ajetaan kahteen suuntaan. Siihenhän ei kummassakin päässä pikalaturia tarvita, vaan tavallinen riittää mainiosti lisärangen lataukseen. Ei kai bensiinitankkiakaan tarpeen ole täyttää koko ajan pitkin matkaa vaan siinä määrin, että sillä pääsee oletetun ajosuoritteen. Sitten menee toki vaikeaksi, jos pitää päästä työpäivän aikana kahteen kertaan edestakaisin. Epäilen tosin, ettei työaikalain enimmäisaika riitä siihen ajeluun millään ajoneuvolla, jos tällaista tarkoitettiin.
Noin muuten mediaaniajosuorite Suomessa niillä autoilla, jotka ovat varsinaisessa käytössä taitaa olla 52 km päivässä. Suorituskykyyn en osaa ottaa kantaa kun en tiedä, millaista suorituskykyä tässä kaivataan. Kuvatuilla väleillä nopeusrajoitus taitaa elää välillä 80-100 km/h, mikä on sähkärillä oikein miellyttävä vauhti, lujempaakin toki pääsee. Joku ekan generaation e-Golfkin toki lähtee liikennevaloista lujempaa kuin ICE-Porsche, jos sitä suorituskyvyllä tarkoitettiin.