Sähköautoilu

  • 495 855
  • 4 583

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Plugarien tarjonta on laajentunut räjähdyksenomaisesti ja alkaa olla jo valinnan vaikeutta. Ensi kesänä tulee kaksi vuotta täyteen V60:n kyytiä ja tekisi mieli päivittää, ehkä jopa upgreidata. Sakemanneilla on kaikilla jo hyvin laaja tarjonta ja vaikka olen vannonut etten sikäläisiin traktoreihin tartu hienostuneilla aisteillani niin pienoista kiiman tuntua sai aikaan MB GLAn ladattava versio, jossa on 15kWh:n akku (olisi 50% korotus nykyiseen) ja lisäksi pikalatausliitäntä. Mahtaako tuollaista olla missään muussa autossa tarjolla?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Plugarien tarjonta on laajentunut räjähdyksenomaisesti ja alkaa olla jo valinnan vaikeutta. Ensi kesänä tulee kaksi vuotta täyteen V60:n kyytiä ja tekisi mieli päivittää, ehkä jopa upgreidata. Sakemanneilla on kaikilla jo hyvin laaja tarjonta ja vaikka olen vannonut etten sikäläisiin traktoreihin tartu hienostuneilla aisteillani niin pienoista kiiman tuntua sai aikaan MB GLAn ladattava versio, jossa on 15kWh:n akku (olisi 50% korotus nykyiseen) ja lisäksi pikalatausliitäntä. Mahtaako tuollaista olla missään muussa autossa tarjolla?

Toinen pikaladattava on Outlander, ja siinäpä ne taitavat olla. Outlanderin akku on 13,8 kWh, kummassakaan toki koko tuo kapasiteetti ei ole ajokäytössä. Mersussa lienee noin 12 kWh ja Outlanderissa uutena noin 11 kWh.
 

hege

Jäsen
Onko täällä muuten uuden Kuga PHEV:n kanssa kamppailevia? Jos olette omalla rahalla hankkineet niin miten olette ratkaisseet tämän latauskielto-asian? Duunissa muutamalla on tällainen ja ilmeisesti melkoista keskustelua käydään sen suhteen pitäisikö auto palauttaa vai mitä pitäisi tehdä kun käyttöetuautossa kustannukset tietenkin ihan erilaiset jos plugaria pitää ajaa vain bensalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noihin kugiin aletaan vaihtamaan akustoja alkuvuodesta ellei jo aikaisemmin. Toimitetut tietysti kiireellisempinä.
Tuleeko niihin tosiaan uudet akut, aiemmin puhuttiin jostain muovisuojuksesta?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Outlanderin akku on 13,8 kWh, kummassakaan toki koko tuo kapasiteetti ei ole ajokäytössä. Mersussa lienee noin 12 kWh ja Outlanderissa uutena noin 11 kWh.

Mersun akun kokonaiskapasiteetti on 16,5 josta ilmeisesti tuo 15 on sitä todellista käytössä olevaa (?).
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös nuo lava-autot nauti jotain veroetua Jenkeissä? Vuosikaudet myydyin malli lienee Ford F 150?
Epäilen vahvasti, että jenkeissä olisi mitään ylimääräistä veroa autoille tai auton hankinnalle kuten suomessa. Itse asiassa, veikkaan ettei sellaista löydy kun pohjois euroopasta. Auton hankinnan verottamisessa ei ole mitään järkeä, koska polttoaine tai/ja käyttöverolla kerättäisiin sama ihan kevyesti lähes huomaamatta ja autokanta uusiutuisi, mistä seuraisi paljon hyvää. Suomessa ongelma on se, että kun polttoaineesta haluttaisiin luopua, mutta ei polttoaineen tuomasta verotulosta, mikä taas on hyvinkin merkittävä. Lisäksi tietenkin halutaan käyttöveroa nostaa ja kun tämä kaikki pitää subventoida reilun 10% kannatuksella operoivalle kepulle, niin ollaan kohta asentamassa autoihin seurantalaitteita. Only in finland.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nyt kun vuosi on vaihtumassa on aika tehdä välicheckaus hybridin talousluvuista. Ostin plugarin heinä-elokuun vaihteessa ja mittariin on tullut sen jälkeen lähes 10 000 km eli yllättävän paljon korona-aikaan nähden. Long term kulutus on ollut 2l/100 km eli 200 litraa yhteensä. Olen siis tankannut auton neljä kertaa.

Otin spot-sähkösopimuksen hetki sitten ja sen hinnan kehitys onkin ollut mielenkiintoista seurattavaa. Kalleimmat hintapiikit ovat olleet 25c/kWh ja ensi yönä hinta tippuu pohjalukemiin eli alle puoleen senttiin kWh eli ero kalleimman ja halvimman sähkön välillä on 50 kertainen. Auto tulee pääsääntöisesti ladattua ajastimella aamuyöllä jolloin keskihinta on noin 2,5c/kWh ja siirto 7,5c/kWh eli yhteensä 10 senttiä. 50 km ajo vie kymmenisen kWh eli maksaa pyöreästi euron.

Arvioin että olen latauksista noin 80% tehnyt kotona ja loput kaupallisissa palveluissa joissa hinta on 20-30 senttiä kwh eli keskimäärin 25c/kWh.

Tästä voisi laskea että säästöä on bensalla ajamiseen tullut n. 400-500€ syksyn mittaan eli luokkaa tonnin vuodessa.

Varsin hyvin tämä vastaa oletuksiani ja etukäteisarvioita.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vuodessa sähköisten autojen määrä on edelleen lähes tuplaantunut. Vuoden loppuun mennessä rikotaan 50 000 auton määrä, mistä edelleen valtaosa on ladattavian hybridejä. Sähköautojen markkinaosuus ensirekisteröinneistä on noussut jo 23%:iin.


Linkin takaa löytyvästä pdf-tiedostosta näkee myös merkkikohtaiset osuudet kotimaan markkinoista.

Top 5 eniten rekisteröidyt plugarit Q1-Q3 2020

VOLVO XC60.......891
MB GLC-SARJA....726
SKODA SUPERB..679
VOLVO XC40.......640
VOLVO V60.........515

TOP 3 ENITEN MAAHANTUODUT 2020-Q1-Q3

VOLKSWAGEN.....1432
BMW.....................1060
MITSUBISHI........... 971

Yllättävää että Volkkari on vienyt maahantuoduissa Volvon paikan. Passatteja ja Golffeja tämä kansa ilmeisesti rakastaa.

Odotan, että jossain vaiheessa valtio alkaa tarkastuttaa katsastusten kautta hybridien latauskäytäntöjä ja sitomaan sitä tarkemmin verokohteluun. Mikäli et lataa, maksat enemmän/menetät edut. Varsinkin firmojen työsuhdeautojen kohdalla tämä on tarpeen.

Polttoaineiden verotusta kiristetään taas alkuvuodesta. Toivoa sopii että biodieselille edelleen myönnetään järkiperusteilla eri kohtelu.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yllättävää että Volkkari on vienyt maahantuoduissa Volvon paikan. Passatteja ja Golffeja tämä kansa ilmeisesti rakastaa..
Ainakaan tästä ei minun kohdallani ollut kysymys, vaan siitä että volvoja ei kertakaikkiaan löytynyt sopivilla spekseillä. Se oli alunperin jopa ykköshaave, mutta en halunnut diesel-hybridiä ja volvo t6 ja t8 tarjonta vähän käytettynä oli Euroopassa käytännössä olematon. Ihan yksittäisiä oli, mutta ne olivat suoraan sanottuna vähän kalliitakin.
 
Viimeksi muokattu:

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ainakaan tästä ei minun kohdallani ollut kysymys, vaan siitä että volvoja ei kertakaikkiaan löytynyt sopivilla spekseillä. Se oli alunperin jopa ykköshaave, mutta en halunnut diesel-hybridiä ja volvo t6 ja t8 tarjonta vähän käytettynä oli Euroopassa käytännössä olematon. Ihan yksittäisiä oli, mutta ne olivat suoraan sanottuna vähän kalliitakin.
Miten muuten passat GTE:ssä webasto toimii? MIten auton akku (se perinteinen, josta apulaitteet saavat virtansa), jonka virralla webasto toimiin, riittää käytännössä pyörittämämään webastoa päivittäisessä käytössä? Volvossa ainakin on ylläpitolaturi, joka lataa tätä perusakkua samalla, kun voimansiirron akkua ladataan. Tämä on varsin toimiva systeemi ja verrattain parempi verrattuna nykyisiin pelkkiin polttomoottorikäyttöisiin autoihin, joissa akun latautuminen ajon aikana on uhrattu pienemmälle polttoainekulutukselle.

Tämä haitallinen kehitys puolestaan tuottaa ilman ylläpitolaturia suuria haasteita webaston käytölle, vaikka päivittäistä ajoaikaa ja kilometrejä olisi runsaasti. Eli periaatteessa auton akulle olisi olosuhteet latautua ajon vaikana, mutta auto ei lataa akkua riittävästi mahdollistaakseen webaston käytön säästääkseen polttoainetta sen sijaan.
 

D.A.D

Jäsen
Olen ehkä vähän yksinkertainen,kun en itse miellä hybridejä sähköautoiksi.
Samoin voisi sanoa olevansa vegaani syödessään makkaraperunoita, koska enimmäkseen syö perunoita ja salaattia eikä makkaraa kuin nimeksi.

Polttoaineiden verotusta kiristetään taas alkuvuodesta. Toivoa sopii että biodieselille edelleen myönnetään järkiperusteilla eri kohtelu.

Eikös nämä tämänhetkiset valtakunnan viisaat jo tehneet päätöksen biodieseliä vastaan. Mitä enemmän ideologia pääsee vaikuttamaan päätöksentekoon sitä kauempana järki siitä on. Laskemalla verotuksellisesti uusiutuvien polttoaineiden hintaa olisi liikenteen päästöihin kyetty vaikuttamaan moninkertaisesti verrattuna tasaisiin hinnankorotuksiin.

Enkä ole sitten mikään kehityksen jarru ja änkyrä "setämies", minä pidän makkaraperunoista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen ehkä vähän yksinkertainen,kun en itse miellä hybridejä sähköautoiksi.
Samoin voisi sanoa olevansa vegaani syödessään makkaraperunoita, koska enimmäkseen syö perunoita ja salaattia eikä makkaraa kuin nimeksi.
Onko se nyt ihan noin yksinkertaista. Voihan vegaani syödä vain ne perunat ja salaatin. Onko i3 sähköauto vain jos siihen ei ole satuttu ruksimaan lisävarusteeksi range extenderiä.
 

D.A.D

Jäsen
Onko se nyt ihan noin yksinkertaista. Voihan vegaani syödä vain ne perunat ja salaatin. Onko i3 sähköauto vain jos siihen ei ole satuttu ruksimaan lisävarusteeksi range extenderiä.

En ole varma mutta luulisin että vegaani ei valitse pippuripihviä (mb A 250 e) ja jätä pihviä syömättä, vaan valitsee listalta kasvis vaihtoehdon (nissan leaf). Toki saattaa olla että suomen teillä pyörii sankoin joukoin hybridejä joiden tankkiin ei ole polttoainetta (pihvi) laskettu.

Nähdäkseni i3 muuttu likimain hybridiksi range extenderillä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miten muuten passat GTE:ssä webasto toimii? MIten auton akku (se perinteinen, josta apulaitteet saavat virtansa), jonka virralla webasto toimiin, riittää käytännössä pyörittämämään webastoa päivittäisessä käytössä? Volvossa ainakin on ylläpitolaturi, joka lataa tätä perusakkua samalla, kun voimansiirron akkua ladataan. Tämä on varsin toimiva systeemi ja verrattain parempi verrattuna nykyisiin pelkkiin polttomoottorikäyttöisiin autoihin, joissa akun latautuminen ajon aikana on uhrattu pienemmälle polttoainekulutukselle.

Tämä haitallinen kehitys puolestaan tuottaa ilman ylläpitolaturia suuria haasteita webaston käytölle, vaikka päivittäistä ajoaikaa ja kilometrejä olisi runsaasti. Eli periaatteessa auton akulle olisi olosuhteet latautua ajon vaikana, mutta auto ei lataa akkua riittävästi mahdollistaakseen webaston käytön säästääkseen polttoainetta sen sijaan.
Tämä on vähän noloa, mutta en tiedä osaanko tähän vastata tyydyttävällä tavalla. Minulla on kotona ja töissä lämmin talli, niin ei ole tarvinnut asiaa isommin pohtia. Jos lähdetään siitä, että mikä Webasto on niin sehän on ymmärtääkseni merkkinimi joka on yleiskielessä muodostunut termiksi sisälämmittimille (samoin kuin zamboni on muodostunut synonymiksi jääkoneelle ja cyproc kipsilevylle).

Minä olen aina ajatellut että termi tarkoittaisi ensisijaisesti dieseleissä polttoaineella tapahtuvaa lämmitystä. Bensa-Gtessä ei tuollaista polttoaine lämmitintä ole. Toisaalta autossa ei mitään erillistä sisätilan lämmitintä tarvi sillä ilmastoinnin vastukset lämmittävät töpselin seinässä ollessa sisätilat ajastettuna valmiiksi, mutta pelkillä akuilla se ei aktivoidu (riippumatta akun varauksesta). Sinänsä nuo vastukset kyllä ajaessa puskevat lämmitä samantien, mutta rangea se syö reippaasti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ole varma mutta luulisin että vegaani ei valitse pippuripihviä (mb A 250 e) ja jätä pihviä syömättä, vaan valitsee listalta kasvis vaihtoehdon (nissan leaf). Toki saattaa olla että suomen teillä pyörii sankoin joukoin hybridejä joiden tankkiin ei ole polttoainetta (pihvi) laskettu.

Nähdäkseni i3 muuttu likimain hybridiksi range extenderillä.
Ok, kunnioitan ehdottomuuttasi. Jos ottaisin i3:n niin mielelläni ottaisin sen extenderillä ja kyllä sitä silti sähköautoksi ja - autoiluksi kutsuisin.
Pitäisin ratkaisevana sitä, mikä on pääasiallinen käyttövoima. Vaikka joskus joutuisi bensamootttoria pyöräyttämään niin ei se asia siitä muutu.
Samoin rohkenkisin re85 kuskia kutsumaan etanoliautoilijaksi, vaikka 15% ajoista on bensaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Odotan, että jossain vaiheessa valtio alkaa tarkastuttaa katsastusten kautta hybridien latauskäytäntöjä ja sitomaan sitä tarkemmin verokohteluun. Mikäli et lataa, maksat enemmän/menetät edut. Varsinkin firmojen työsuhdeautojen kohdalla tämä on tarpeen.

Millä tavoin tällainen siis katsastuksessa toteutettaisiin? Kaikista autoista ei saa mitään dataa lataussykleistä ulos, ja niistä joista saa ne tiedot voivat nollaantua vahingossa tai ne voidaan nollata.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Millä tavoin tällainen siis katsastuksessa toteutettaisiin? Kaikista autoista ei saa mitään dataa lataussykleistä ulos, ja niistä joista saa ne tiedot voivat nollaantua vahingossa tai ne voidaan nollata.
Ehkä fiksuinta olisi seurata erikseen polttomoottorin ja sähkömoottorin käyttötunteja. Se kuitenkin olisi(kait) teknisesti helppoa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Minä olen aina ajatellut että termi tarkoittaisi ensisijaisesti dieseleissä polttoaineella tapahtuvaa lämmitystä. Bensa-Gtessä ei tuollaista polttoaine lämmitintä ole. Toisaalta autossa ei mitään erillistä sisätilan lämmitintä tarvi sillä ilmastoinnin vastukset lämmittävät töpselin seinässä ollessa sisätilat ajastettuna valmiiksi, mutta pelkillä akuilla se ei aktivoidu (riippumatta akun varauksesta). Sinänsä nuo vastukset kyllä ajaessa puskevat lämmitä samantien, mutta rangea se syö reippaasti.
Onhan polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä myös bensa-autoissa. Mites GTE:ssä moottorin lämmitys hoituu talvella? Onko autossa lohkolämmitintä vain onko tuo ratkaistu säteilylämmimellä tai muulla ratkaisulla? Sinällään polttoainekäyttöinen lämmitin on pohjolan olosuhteisiin varsin optimaalinen juuri hybrideihin, koska näin moottoria ja kabiinia saadaan lämmitettyä myös sähkökäytön aikana rangen tippumatta merkittävästi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onhan polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä myös bensa-autoissa. Mites GTE:ssä moottorin lämmitys hoituu talvella? Onko autossa lohkolämmitintä vain onko tuo ratkaistu säteilylämmimellä tai muulla ratkaisulla? Sinällään polttoainekäyttöinen lämmitin on pohjolan olosuhteisiin varsin optimaalinen juuri hybrideihin, koska näin moottoria ja kabiinia saadaan lämmitettyä myös sähkökäytön aikana rangen tippumatta merkittävästi.
On perinteisiä Webastoja myös bensoissa, sitä en tarkoittanut, vaan että suurin osa on uskoakseni dieseleissä ihan jo senkin takia, että ne kovilla pakkasilla saadaan käyntiin hotellien ja työmaiden pihoista yms.

minä en moottorin lämpötiloja ole seurannut talviajossa kerrtaakaan eli sitä ei kojelaudan mittareissa ole valittuna ollut, mutta minulla on käsitys että sähköllä ajaessa moottoria ei ole samalla tavalla tarve lämmittää kuin polttomoottoreita (joissa sitten hukkalämpö lämmittää sitä käynnistymisen jälkeen itsestäänkin.

muutoin olen sitä mieltä että kylmässä ajaminen ei itsessään rangea tiputa juuri lainkaankaan (ainakaan tallista lähtiessä), mutta lämmittimen käyttö on se joka sitä tiputtaa. Olen talviaikanakin päässyt ihan 90% mittoihin laskennallisesta maksimista. Tosin kesällä se on mahdollista jopa ylittää, eli laskenta on turvallinen.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Odotan, että jossain vaiheessa valtio alkaa tarkastuttaa katsastusten kautta hybridien latauskäytäntöjä ja sitomaan sitä tarkemmin verokohteluun. Mikäli et lataa, maksat enemmän/menetät edut. Varsinkin firmojen työsuhdeautojen kohdalla tämä on tarpeen.
Onko tämä oikeasti tarpeen? Jos työsuhdeautoissa vähennetään hybridien osuutta, vaikuttaa se suuresti käytettyjen hybridien jälkimarkkinaan. Muutenkin tämä asenne; työsuhdeautoilijat eivät lataa hybridiään tuntuu aika asenteelliselta. Tässä unohtuu vielä se, että joka tapauksessa hybridijärjestelmä pienentää auton keskikulutusta, vaikka akkua ei lataisi töpselistä.

Ihan omasta kokemuksesta sanon, että akun tyhjentymisestä huolimatta kulutus 90-sarjan T8 volvossa pysyy erittäin pienenä isolle ja 400 hevosvoimaiselle autolle ja tavallisen matka-ajon aikana akkuun latautuu yllättävän paljon energiaa. Tavallisessa maantiematka-ajossa neljän sadan kilometrin matkalla akkuun on helposti generoitunut akun kapasiteetin verran energiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös