Sinänsä akkutekniikassahan ollaan jo nykyisillä, varsin vaatimattomilla ja lyhytaikaisilla panostuksilla saatu aikaan hintojen putoaminen vuosikymmenessä kymmenesosaan alkutilanteesta.
Toki tästä eteenpäin ilman uusia innovaatioita kehitys oletettavasti junnaa paikallaan jonkin aikaa, mutta vaikea nähdä pysähdystä kehityksessä, nyt kun kehityspanostukset ovat korkeammalla kuin koskaan.
Olen liikenteen sähköistymisestä jutellut useaan otteeseen autoalan isoille alihankintaa tekevien kanssa ja konsensus tuntuu olevan, että se mikä on varmaa, on että autoissa siirrytään polttomoottoreista sähkömoottoreihin. Koska sähkömoottoreissa hyötysuhde sekä tekniikan yksinkertaisuus (voimansiirto, vaihteisto jne.) on ylivertaista polttomoottoriin nähden.
Se mistä on ilmennyt erimielisyyttä, on että millä voimanlähteellä näitä sähkömoottoreita käytetään, onko se polttokenno jolla tuotetaan energiaa pieniin ajoakustoihin vai isomman tehon akustot joita ladataan töpselistä.
Toyotan odotettavissa olevat uuden akkutekniikan julkistukset ovat todennäköisesti ensimmäiset isojen autotehtaiden konkreettiset kehitystyön tulokset.
Toistaiseksi Tesla on saanut melko rauhassa toimia alan teknisenä edelläkävijänä ja isot ovat lähinnä lämmittelemässä vielä täyssähköissä. Ero tulee kaventumaan merkittävästi, kun isojen miljardipanostuksista alkaa tulla jotain tulosta.
Joka tapauksessa selvää on, että polttomoottori nykymuodossaan on kuoleva tekniikka, joka käytännössä väistyy kokonaan vuosikymmenessä.