Sähköautoilu

  • 502 841
  • 4 609

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Lähinnä tarkoitin sitä tilannetta, kun lähdetään kylmästä ajamaan ja moottori tulee jossain välissä käynnistymään. Eli tällöin moottori ja vaihdelaatikko olisi hyvä saada lämpenemään ennen, kuin polttomoottori räjähtää moottoritien rampissa käyntiin. Volvossa pakkasilla polttomoottori käynnistyy pitääkseen itsensä riittävän lämpimänä käyttöön ja käsittääkseni polttoainekäyttöinen lämmitin pitää myös moottoria pakkasilla valmiina käyttöön.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Ihan omasta kokemuksesta sanon, että akun tyhjentymisestä huolimatta kulutus 90-sarjan T8 volvossa pysyy erittäin pienenä isolle ja 400 hevosvoimaiselle autolle

No, kaverilla on tuo työsuhdeautona, enkä 10 l keskikulutusta uudelle autolle mitenkään pienenä pidä, vaikkei teho toki lopu kesken. Motivaatio lataukseen on luokkaa olematon. Ainoa vaihtoehto olisi kieltää näissä vapaa autoetu ja pudottaa käyttöetu hyvin pieneksi, mutta usea ottaisi kai mieluummin sitten bensan tai dieselin...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ehkä fiksuinta olisi seurata erikseen polttomoottorin ja sähkömoottorin käyttötunteja. Se kuitenkin olisi(kait) teknisesti helppoa.

Osasta merkkejä saa datan tästäkin helposti, osasta ei. Ja kuten todettua, tieto voi nollautua vahingossa tai tahallisesti.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mitäpäs jos ketjun otsikon muuttaisi muotoon ”Sähköinen autoilu”, täällä kun puhutaan enimmäkseen muista kuin sähköautoista?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikea on termistö. Kyllähän kaikkia autoja ladataan, niissä on jopa laturi. Sähköisiäkin autot ovat olleet jo yli sata vuotta.

Yksi vaihtoehto voisi olla myös viisastelun lopettaminen, tai edes vähentäminen.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässä on vähän autokuumetta ja harkitsen vakavasti lataushybridia, sopisi omaan käyttöön mainiosti kun töissä lataamalla voisi työmatkat ajella sähköllä. A Mersun kävin koeajamassa ja tykkäsin kovasti autosta, pitää lähipäivinä käydä Seat Leon testaamassa, saa nähdä pystyykö sen jälkeen perustelemaan itselleen Mersun vähintään 10k€ kalliimman hinnan vaikka epäilemättä Mersu laadukkaampi auto on.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
MItäpä jos ketjun otsikko muutettaisiin muotoon "Ladattavat autot" niin tyhmemmällekin olisi heti selvää mistä puhutaan. Toki voisihan joku sotkea tämänkin Ladoihin.
Luuletko olevasi kovastikin witsikäs, oikein Lada ja silleen, kato LADAttava...

1. Sähköauto on auto joka liikkuu pelkällä sähkövoimalla sähkömoottoreiden vetämänä/työntämänä

2. Hybridi on auto joka liikkuu sähkövoimalla sekä polttomoottorilla, ja niitä on sekä ladattavia, että nk. ”itsestään lataavia”, joten ne kuuluvat ”sähköisen autoilun” piiriin

3. Polttomoottorilla varustettu auto taasen liikkuu fossiilisilla polttoaineilla (bensa, diesel, kaasu) ja vaikka VW-group kutsuukin kaasuautojaan ”kaasuhybrideiksi” eivät ne mitään hybridejä ole

Tässä ketjussa ei puhuta pelkästään kohdasta 1. joten mielestäni otsikon muuttaminen muotoon ”Sähköinen autoilu” olisi perusteltua, koska esim. plugareista kiinnostunut tyyppi saattaa ohittaa varsin mielenkiintoisen keskustelun kuvitellen, että täällä puhellaan vain sähköautoista...
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
pitää lähipäivinä käydä Seat Leon testaamassa, saa nähdä pystyykö sen jälkeen perustelemaan itselleen Mersun vähintään 10k€ kalliimman hinnan vaikka epäilemättä Mersu laadukkaampi auto on.

Riippuu varmaan, että riittääkö Mersun tilat käyttöösi? On aika pieni auto. Ei taida kuitenkaan 10 ke riittää eroksi, jos samat varusteet molempiin haluat?
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Lähinnä tarkoitin sitä tilannetta, kun lähdetään kylmästä ajamaan ja moottori tulee jossain välissä käynnistymään. Eli tällöin moottori ja vaihdelaatikko olisi hyvä saada lämpenemään ennen, kuin polttomoottori räjähtää moottoritien rampissa käyntiin. Volvossa pakkasilla polttomoottori käynnistyy pitääkseen itsensä riittävän lämpimänä käyttöön ja käsittääkseni polttoainekäyttöinen lämmitin pitää myös moottoria pakkasilla valmiina käyttöön.
Täyssähköautoissahan on lämpöpumput lämmitystä ja viilennystä varten. Näillä myös jäähdytetään tarvittaessa akustoa. En tiedä hyödynnetäänkö tätä hybrideissä, mutta kyllähän akusto lämpenee käytössä, joten tuo energialähde on ainakin saatavilla.

Terminologiasta sellainen kysymys, että kuuluvatko polttokennoilla varustetut autot tähän ketjuun? Niissähän polttokennoissa tuotetaan sähköä, joka sitten ajoakun kautta pyörittää moottoria. Uskon vetykäyttöisten autojen olevan se "voittava" teknologia.
 

Vatso

Jäsen
...Uskon vetykäyttöisten autojen olevan se "voittava" teknologia.
Tätä väitettä olen nyt omassa kaveripiirissäkin kuullut viime aikoina ja itse hieman ihmettelen sitä, kun mikään ei tällä hetkellä viittaa siihen, että vetyautot oilsivat henkilöliikenteessä se voittava teknologia. Raskaassa liikenteessä, laivoissa, yms. kyllä löysin rahat vedyn puolesta, mutta henkilöautoissa vety häviää tällä hetkellä akkuautoille niin monella rintamalla, että tuon kääntäminen voitoksi on aika monen mutkan takana.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tätä väitettä olen nyt omassa kaveripiirissäkin kuullut viime aikoina ja itse hieman ihmettelen sitä, kun mikään ei tällä hetkellä viittaa siihen, että vetyautot oilsivat henkilöliikenteessä se voittava teknologia. Raskaassa liikenteessä, laivoissa, yms. kyllä löysin rahat vedyn puolesta, mutta henkilöautoissa vety häviää tällä hetkellä akkuautoille niin monella rintamalla, että tuon kääntäminen voitoksi on aika monen mutkan takana.
Ymmärrän epäilyksesi. Eihän tuulivoimastakaan pitänyt tulla mitään, niin vaan kaikki nykyiset projektit Suomessa ovat taloudellisesti kannattavia ilman tukia. Tuulienergia, ja uusiutuvat ylipäätään, liittyy tähän muutenkin läheisesti. Tarkoitan tietysti vedyn erottamista vedestä. Se vaatii paljon energiaa. Toinen yhtymäkohta on uusiutuvan energian varastointi. Tässäkin vety lienee tulevaisuus, kun akut ovat epäkäytännöllisiä.

Toyotalla on tällä hetkellä 1 tai 2 vetymallia ja saksalaisilta on tulossa omia. Haasteita on toki vielä, mutta uskon, että voittaja on siinä. Jakeluverkosto on myös melko yksinkertainen luoda.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täyssähköautoissahan on lämpöpumput lämmitystä ja viilennystä varten. Näillä myös jäähdytetään tarvittaessa akustoa. En tiedä hyödynnetäänkö tätä hybrideissä, mutta kyllähän akusto lämpenee käytössä, joten tuo energialähde on ainakin saatavilla.

Osassa plugareita on ILP, osassa on vastuslämmitys. Korealaisissa ei sitten taas kumpaakaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässäkin vety lienee tulevaisuus, kun akut ovat epäkäytännöllisiä.

Akkupohjainen liikenne voi hävitä kilpailun vetysähkölle juurikin siellä eniten saastuttavassa osassa eli tavarankuljetuksessa. Nikola yritti avata pelin vetysähkörekkojen osalta (alunperin kai lähinnä jakeluverkoston rakentamalla), mutta on kompastellut pahasti tiedonhallinnassa ja toimitusjohtajansa käytöksessä. Kiinnostusta löytyi siinä vaiheessa isoilta toimijoilta, joten kohtuu realistisella pohjalla tuokin skenaario on. Nikolan osake pompahteli jonkin aikaa iloisesti taivaan ja maan välillä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mazdaltahan löytyy vety-henkilöauto jo 15 v. takaa (RX-8), mutta vakavasti => polttokennot tulevat ensin raskaaseen liikenteeseen ja sen jälkeen, jos ihmiset eivät ole jo liikaa tottuneet lataamaan (ei LADAamaan-) autojaan pistokkeesta, myös henkilöautoihin. Ihmisten käyttäytymismalleista tämä kumpuaa, antaa siis (lievästi säädeltyjen-) markkinoiden päättää millä systeemillä liikutaan... Ja juu, polttokennoautot kuuluvat ”Sähköisen autoilun” piiriin!
 

hege

Jäsen
Hyvä muistaa vety ajattelussa se, että paras teknologia ei aina voita ja onko parasta vedyn käyttöä sen käyttäminen ajoneuvoissa vai laajemmin sähkönvarastointiin ja tuotantoon esimerkiksi kaasuturbiineilla? Vedyn osalta varmasti kiinnostusta on niillä joilla on nykyinen polttoaineen jakeluverkko hallussa mutta pahoin pelkään että akkuihin perustuva sähköautoilu vie voiton henkilöautojen puolella polttokennoista koska siinä polttoaineenjakeluverkko on jo olemassa ja ainakin osalla käyttäjistä verkko on jo kotiovella. Henkilöautojen osalta epäilen, että vety on vain valitettavasti myöhässä mutta toisaalta oli myös varma Betamax-videoiden voittokulusta ohi VHS-järjestelmän.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jännä kyllä nähdä, että mihin se raja akkuvärkkien, vetyvehkeiden ja (uusiutuvilla käyvien) polttisten välillä muodostuu. On aika selvää että jossain potkulaudassa akku on ehdoton, varmaan moottoripyörissäkin, henkilöautot alkaa olla sitten jo siinä ja siinä ja yhtälöön alkaa vaikuttaa valmistajienkin intressit ja sidotut pääomat. Joku rekka tai lentokone ei varmaan akuilla tule kulkemaan. Akkuläpimurto toki voisi vaikuttaa. Olen ennenkin sanonut, mutta sadassa levyssä (20kg) Fazerin sinistä on enemmän energiaa kuin suurimmassakaan Teslan akussa. Se on tietysti toinen kysymys, että kuinka hyviä akkujen edes tarvitsee olla.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen ennenkin sanonut, mutta sadassa levyssä (20kg) Fazerin sinistä on enemmän energiaa kuin suurimmassakaan Teslan akussa. Se on tietysti toinen kysymys, että kuinka hyviä akkujen edes tarvitsee olla.
Tämä on totta. Tosin kun sille linjalle lähdetään, niin vesilasillisessa vettäkin on enemmän enegiaa kuin mitä teslan akuista ulos saadaan. Tosin siihenkin menee vielä hetki, että henkilöautoihin saadaan fuusioreaktorit,
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän epäilyksesi. Eihän tuulivoimastakaan pitänyt tulla mitään, niin vaan kaikki nykyiset projektit Suomessa ovat taloudellisesti kannattavia ilman tukia. Tuulienergia, ja uusiutuvat ylipäätään, liittyy tähän muutenkin läheisesti. Tarkoitan tietysti vedyn erottamista vedestä. Se vaatii paljon energiaa. Toinen yhtymäkohta on uusiutuvan energian varastointi. Tässäkin vety lienee tulevaisuus, kun akut ovat epäkäytännöllisiä.

Toyotalla on tällä hetkellä 1 tai 2 vetymallia ja saksalaisilta on tulossa omia. Haasteita on toki vielä, mutta uskon, että voittaja on siinä. Jakeluverkosto on myös melko yksinkertainen luoda.

Ennen kuin vedystä tulee vallitseva energianlähde autoille, nykyinen akkuteknologia varmasti kehittyy ehkäpä sen verran riittävästi että se pystyy kattamaan autoilijan siirtymistarpeet. Auton liikuttaminen sähköllä on suhteellisen tehokasta kun taas vedyn valmistaminen sähköllä on varsin tehotonta. En osaa sanoa pystyvätkö polttokennot siirtämään vedystä saadun energian tehokkaasti liike-energiaksi. Lopulta on varmasti edullisinta tankata akut suoraan sähköllä ilman vetymuunnosta.

Tullaanko tulevaisuudessa tuottamaan Pihtiputaan Shellin takapihalla vetyä autoilijoille aina tarpeen mukaan pienessä tehtaassa? Toista raaka-ainetta on tarjolla ihan riittämiin (vesi) ja toisessa maksaa vain siirto (sähkö), jolloin vetyä ei tarvitsisi siirrellä erikseen. Jos kuitenkin vedyn tuottaminen vaatii suuremman mittaluokan toimijan, niin Norjalla on jo toinen kultamuna sylissään. Heillä on C02 vapaata sähköä, vettä tulee ihan riittämiin taivaalta ja jos suinkin on tarvetta kasvattaa sähköntuotantoa niin rannikkoviivaa on jokunen tuhat kilometriä jossa voi tuottaa kustannustehokkaasti tuulienergiaa.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Ennen kuin vedystä tulee vallitseva energianlähde autoille, nykyinen akkuteknologia varmasti kehittyy ehkäpä sen verran riittävästi että se pystyy kattamaan autoilijan siirtymistarpeet. Auton liikuttaminen sähköllä on suhteellisen tehokasta kun taas vedyn valmistaminen sähköllä on varsin tehotonta. En osaa sanoa pystyvätkö polttokennot siirtämään vedystä saadun energian tehokkaasti liike-energiaksi. Lopulta on varmasti edullisinta tankata akut suoraan sähköllä ilman vetymuunnosta.
Olen työn puolesta jonkin verran tekemisissä akustojen kanssa ja alan suurilla tekijöillä on käsitys, ettei mitään suurta hyppäystä ole lähitulevaisuudessa tulossa.
Tullaanko tulevaisuudessa tuottamaan Pihtiputaan Shellin takapihalla vetyä autoilijoille aina tarpeen mukaan pienessä tehtaassa? Toista raaka-ainetta on tarjolla ihan riittämiin (vesi) ja toisessa maksaa vain siirto (sähkö), jolloin vetyä ei tarvitsisi siirrellä erikseen.
Paikallistuotanto on mahdollista, joskin ei ehkä ihan noin paikallisesti. Parikymmentä laitosta Suomeen kuitenkin saadaan järkevin kustannuksin. Toki OL3 saisi ensin ruveta tuottamaan sähköä verkkoon. Vety on akkuja huomattavasti parempi energiavarasto, joten se sopii hyvin uusiutuvien kanssa käytettäväksi. Tämä on valtava potentiaali Suomen kuihtuvalle maaseudulle.
Jos kuitenkin vedyn tuottaminen vaatii suuremman mittaluokan toimijan, niin Norjalla on jo toinen kultamuna sylissään. Heillä on C02 vapaata sähköä, vettä tulee ihan riittämiin taivaalta ja jos suinkin on tarvetta kasvattaa sähköntuotantoa niin rannikkoviivaa on jokunen tuhat kilometriä jossa voi tuottaa kustannustehokkaasti tuulienergiaa.
Norjan tilanne ei ole ihan näin hyvä, vaikka hyvä onkin. He siirtävät paljon energiaa jo nyt Tanskaan, Ruotsiin, Benelux-maihin ja Britteihin. Toki myös tänne Suomeen. Ylimääräistä ei heilläkään ole. Tai sitten kalliit merikaapelit jäävät turhiksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun puhutaan vedystä ja akuista niin kyse ei ole pelkästään hyötysuhteista vaan myös ihan painosta.
Teslan akku jolla ajetaan pyöreästi 500 km painaa noin 500 kiloa. Polttoaineeksi muunnettuna se vastaisi 33 litraa. Kun puhutaan rekoista niin niiden tankit ovat jopa 1000 litran luokkaa. Niinpä hyvin yksinkertaisella matematiikalla rekka tarvisi 15 000 kiloa painavan akun. Toki rekat tuollaisen massan jaksavat vetää, mutta se vaikuttaa jo kulutukseenkin reilusti.

Sen takia vedyn käyttäminen rekoissa saati sitten lentokoneissa on ihan eri tavalla perusteltua kuin henkilöautoissa tai pienemmissä vempeleissä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen työn puolesta jonkin verran tekemisissä akustojen kanssa ja alan suurilla tekijöillä on käsitys, ettei mitään suurta hyppäystä ole lähitulevaisuudessa tulossa.
Mitä alan suuret ovat mieltä nestemäistä metallia käyttävistä akuista? Linkki on maksumuurin takana, mutta vahvistamattomien huhujen mukaan Toyota olisi asian suhteen pitkällä.
 

Tuamas

Jäsen
Sinänsä akkutekniikassahan ollaan jo nykyisillä, varsin vaatimattomilla ja lyhytaikaisilla panostuksilla saatu aikaan hintojen putoaminen vuosikymmenessä kymmenesosaan alkutilanteesta.

Toki tästä eteenpäin ilman uusia innovaatioita kehitys oletettavasti junnaa paikallaan jonkin aikaa, mutta vaikea nähdä pysähdystä kehityksessä, nyt kun kehityspanostukset ovat korkeammalla kuin koskaan.

Olen liikenteen sähköistymisestä jutellut useaan otteeseen autoalan isoille alihankintaa tekevien kanssa ja konsensus tuntuu olevan, että se mikä on varmaa, on että autoissa siirrytään polttomoottoreista sähkömoottoreihin. Koska sähkömoottoreissa hyötysuhde sekä tekniikan yksinkertaisuus (voimansiirto, vaihteisto jne.) on ylivertaista polttomoottoriin nähden.

Se mistä on ilmennyt erimielisyyttä, on että millä voimanlähteellä näitä sähkömoottoreita käytetään, onko se polttokenno jolla tuotetaan energiaa pieniin ajoakustoihin vai isomman tehon akustot joita ladataan töpselistä.

Toyotan odotettavissa olevat uuden akkutekniikan julkistukset ovat todennäköisesti ensimmäiset isojen autotehtaiden konkreettiset kehitystyön tulokset.

Toistaiseksi Tesla on saanut melko rauhassa toimia alan teknisenä edelläkävijänä ja isot ovat lähinnä lämmittelemässä vielä täyssähköissä. Ero tulee kaventumaan merkittävästi, kun isojen miljardipanostuksista alkaa tulla jotain tulosta.

Joka tapauksessa selvää on, että polttomoottori nykymuodossaan on kuoleva tekniikka, joka käytännössä väistyy kokonaan vuosikymmenessä.
 

Liitteet

  • 0D687B14-58DF-4DD8-A51F-C4E16624C5CD.png
    0D687B14-58DF-4DD8-A51F-C4E16624C5CD.png
    115,5 KB · kertaa luettu: 119

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lisätään tuohon ylläolevaan Tuamaksen viestiin mikä ero noissa hyötysuhteissa on se, ero eli siinä missä polttomoottoreissa energiasta 70% menee hukkalämmöksi ja ääneksi, niin akkukäyttöisissö menee hukkaan 10%. Toki tämä tarkoittaa ettei autot ole talvella yhtä lämpimiä, mutta onhan tuossa kohtuullinen ero.

Minä henkilökohtaisesti uskon että sähköntuotannon ongelmat saadaan selätettyä seuraavan muutaman vuosikymmenen aikana. Jotkut voivat olla sitä mieltä että ydinvoiman myötä ne on jo voitettu suureksi osaksi.
 

Tuamas

Jäsen
Lisätään tuohon ylläolevaan Tuamaksen viestiin mikä ero noissa hyötysuhteissa on se, ero eli siinä missä polttomoottoreissa energiasta 70% menee hukkalämmöksi ja ääneksi, niin akkukäyttöisissö menee hukkaan 10%. Toki tämä tarkoittaa ettei autot ole talvella yhtä lämpimiä, mutta onhan tuossa kohtuullinen ero.

Juu, tämähän se tärkein argumentti sähkömoottorien puolesta on tekniikan kannalta, joka putosi jossain vaiheessa tekstistä veke.

Harmillisesti pitkät tuotekehityskaaret ovat tällä alalla realiteetti ja isot tehtaat ajavat ennemmin lähivuodet ne vanhat putkessa olleet mallit markkinoille ja siinä rinnalla pikkuhiljaa täyssähköjä.

Suurelle osalle Teslan osakkeenomistajista tulee itku, kun ensimmäisellä isolla lähtee sykli pyörimään sähköautojen kohdalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös