Sähköautoilu

  • 552 439
  • 4 909

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Kyllä mulla tulee olemaan, mutta yhä useammin sitä ei käytetä. Sen verran täytyy olla hankalia työvuoroja, että saa työmatkat vähentää oman auton mukaan. Toivon silti samaa, ihan asukaspysäköinninkin vuoksi. Ja sitten kun tarpeista selviää alle kymppitonnin investoinnilla, niin sähkö on vaihtoehto.
Tähän ja lainaamaasi @Mediakuutio 'n viestiin vastatakseni; ainakin itsellä tarvitsee työn puolesta olla auto, ja asun nimenomaan lähes Helsingin ydinkeskustassa. Kuitenkin auto on välttämätön työväline, kun työmatkoja on viikottain esim. ympäri Espoota, Turun suuntaan tai muualle "landelle". Sahaten myös kaupunkien sisällä paikasta X paikkaan Y. Julkiset eivät tällöin ole yksinkertaisesti vaihtoehto. Toki jos yksityisautoilu, pysäköinnit yms. tehdään hiton vaikeaksi esim. jo alkaen Meilahti, Töölö yms. kulmilla, niin sittenhän ei kai jätetä muuta vaihtoehtoa, kuin muuttaa kauemmaksi keskustasta. Se voisi olla joka tapauksessa vaihtoehto jossain vaiheessa elämää, mutta en halua, että se tapahtuu esim. "vihervasemmiston pakottamana". Ja tosiaan, jos vaikka sen sähköauton haluaa ja sille oman latauspisteen, niin tässä tapauksessa olisi todennäköisesti järkevää joka tapauksessa muuttaa kauemmaksi keskustan kulmilta.
 
Tähän ja lainaamaasi @Mediakuutio 'n viestiin vastatakseni; ainakin itsellä tarvitsee työn puolesta olla auto, ja asun nimenomaan lähes Helsingin ydinkeskustassa. Kuitenkin auto on välttämätön työväline, kun työmatkoja on viikottain esim. ympäri Espoota, Turun suuntaan tai muualle "landelle". Sahaten myös kaupunkien sisällä paikasta X paikkaan Y. Julkiset eivät tällöin ole yksinkertaisesti vaihtoehto. Toki jos yksityisautoilu, pysäköinnit yms. tehdään hiton vaikeaksi esim. jo alkaen Meilahti, Töölö yms. kulmilla, niin sittenhän ei kai jätetä muuta vaihtoehtoa, kuin muuttaa kauemmaksi keskustasta. Se voisi olla joka tapauksessa vaihtoehto jossain vaiheessa elämää, mutta en halua, että se tapahtuu esim. "vihervasemmiston pakottamana". Ja tosiaan, jos vaikka sen sähköauton haluaa ja sille oman latauspisteen, niin tässä tapauksessa olisi todennäköisesti järkevää joka tapauksessa muuttaa kauemmaksi keskustan kulmilta.
Olisi hyvä kun rajoittaisivat asukaspysäköintilupien määrää ja nostaisivat niiden hinnat nyt heti alkuun vaikka nelinkertaiseksi. Keskustassa pitäisi asua suurimmaksi osaksi sellaisia ihmisiä jotka eivät tarvitse autoa. Jos taas auton tarvitsee ja haluaa välttämättä siellä asua, niin sitten pitäisi olla siitä valmis myös reilusti maksamaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olisi hyvä kun rajoittaisivat asukaspysäköintilupien määrää ja nostaisivat niiden hinnat nyt heti alkuun vaikka nelinkertaiseksi. Keskustassa pitäisi asua suurimmaksi osaksi sellaisia ihmisiä jotka eivät tarvitse autoa. Jos taas auton tarvitsee ja haluaa välttämättä siellä asua, niin sitten pitäisi olla siitä valmis myös reilusti maksamaan.

Kuulostaa tasa-arvolta. Siltä paremmalta. Haistapa paska. Kun on sitoutunut kohtalaisen suureen velkamäärään (juuri äskettäin) osittain siksi että autoa tarvitsisi / viitsisi käyttää yhä harvemmin, niin noin urpot ehdotukset kuulostavat suoraan sanottuna fasistisilta.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saa elää aikamoisessa Suomi-kuplassa, jos kuvittelee Helsingissä olevan ongelmaa autojen ja parkkeerauksen suhteen. Tervemenoa ihmettelemään menoa lähes mihin tahansa muuhun pääkaupunkiin.
 
Kuulostaa tasa-arvolta. Siltä paremmalta. Haistapa paska. Kun on sitoutunut kohtalaisen suureen velkamäärään (juuri äskettäin) osittain siksi että autoa tarvitsisi / viitsisi käyttää yhä harvemmin, niin noin urpot ehdotukset kuulostavat suoraan sanottuna fasistisilta.
Miten tasa-arvo tähän liittyy? Tällä hetkellä asukaspysäköintiluvat ovat ihan naurettavan halpoja. Suuressa kuvassa on myös järkevää, että Helsingin keskustassa ja sen välittömässä läheisyydessä asuu enimmäkseen sellaisia ihmisiä jotka eivät tarvitse autoa. Ei se ole mikään ihmisoikeus saada asua keskustassa ja omistaa samalla auto.
 
Helsingissä asukaspysäköinnin hinta nousee noin kaksinkertaiseksi 2015-2021 jaksolla. Helsingin kaupunki myös tarjoaa asukaspysäköintiin liittyen auton talvisäilytyksen samaan hintaan. Erilaiset auton yhteiskäyttömuodot ovat subventoituja ja tietysti myös julkinen liikenne on voimakkaasti subventoitu. Mielestäni tässä on sopivassa suhteessa keppiä ja porkkanaa, joka ohjaa julkisten ja lihasvoiman käytön suuntaan.

En jättäisi kuitenkaan yksityisautoilua Helsingissä vain varakkaiden etuoikeudeksi, koska usein ne, joilla on esim. työn puolesta pakko käyttää autoa, eivät ole välttämättä sitä kaikkein varakkainta kansanosaa.
Niin se on subventoitu tuo asukaspysäköintikin. Ja joo kyllä nostetaan mutta on silloinkin ihan naurettavan halpaa. Enkä autoilusta mitään rikkaiden etuoikeutta ole tekemässäkään vaan kyse on vain Helsingin keskustan ja sen välittömän läheisyyden asukaspysäköinnistä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Helsingissä asukaspysäköinnin hinta nousee noin kaksinkertaiseksi 2015-2021 jaksolla. Helsingin kaupunki myös tarjoaa asukaspysäköintiin liittyen auton talvisäilytyksen samaan hintaan. Erilaiset auton yhteiskäyttömuodot ovat subventoituja ja tietysti myös julkinen liikenne on voimakkaasti subventoitu. Mielestäni tässä on sopivassa suhteessa keppiä ja porkkanaa, joka ohjaa julkisten ja lihasvoiman käytön suuntaan.

En jättäisi kuitenkaan yksityisautoilua Helsingissä vain varakkaiden etuoikeudeksi, koska usein ne, joilla on esim. työn puolesta pakko käyttää autoa, eivät ole välttämättä sitä kaikkein varakkainta kansanosaa.

@Mediakuutio
Tasa-arvo liittyy siten, että niiden henkilöiden asumisen hankaloittaminen rataverkon varrella, joiden työajat eivät noudata toimistotyöaikoja, ei kuulosta kovin tasa-arvoiselta.

Ihmisten elämäntilanteiden kirjo miljoonan asukkaan työssäkäyntialueella on valtava. Meillä esimerkiksi vaimon kanssa on nykyisen kodin kautta kulkien työpaikkojen välinen etäisyys nopeinta maantieyhteyttä käyttäen 72km. Minulla on käytössä tasan yksi julkinen liikenneyhteys, ja silläkään en ehdi aikaisimpiin työvuoroihini. Vaimolla muutama vaihtoehto, mutta jokaisen kesto matkan pituuteen nähden kohtuuton.

Muuttamalla keskustaan tai Pasilaan pääsemme molemnat vaihdottoman yhteyden piiriin. Mitä pysäköintiin tulee, niin kun jossain vaiheessa tuo sohva sinne keskustaan kannetaan, voi hyvinkin olla että pysäköintiin tulee nykyisen työpaikalle jättämisen lisäksi kolmas ulottuvuus: auton siirtäminen esimerkiksi Oulunkylään aamuvuoroa edeltävänä iltana.

Suo siellä, vetelä täällä. Mielestäni me ja lukemattomat muut olemme jo tehneet varsin suuria myönnytyksiä muuttaessamme pk-seudulle työn vuoksi. Maksamme kunnallusveromme Helsinkiin, vaikka työtulomme saamme muista kunnista. Vähennämme autoilua tietoisesti mutta tietoisena siitä ettei siitä kokonaan pysty luopumaan. Ylläpidämme valmiutta siirtyä vähäpäästöisempään autoiluun sillä, että tällä hetkellä emme sido pääomia uudehkoon polttomoottoritekniikkaan vaan maksamme asuntolainaa mikä mahdollistaa omalta osaltaan vaikkapa sähköautoilun noin kymmenen vuoden päästä.

Kovin paljon enempään ei pysty, valitettavasti, luopumatta työssäkäynnistä. Tuskin olen ainoa tässä tilanteessa oleva.

Yksityisautoilun vähentyminen on megatrendi, joka tosin tulee näkyville vasta kun suuret ikäluokat kupsahtavat. Turha hätiköidä liikaa. Kysymys on kymmenestä vuodesta.
 
Viimeksi muokattu:
@Mediakuutio
Tasa-arvo liittyy siten, että niiden henkilöiden asumisen hankaloittaminen rataverkon varrella, joiden työajat eivät noudata toimistotyöaikoja, ei kuulosta kovin tasa-arvoiselta.

Ihmisten elämäntilanteiden kirjo miljoonan asukkaan työssäkäyntialueella on valtava. Meillä esimerkiksi vaimon kanssa on nykyisen kodin kautta kulkien työpaikkojen välinen etäisyys nopeinta maantieyhteyttä käyttäen 72km. Minulla on käytössä tasan yksi julkinen liikenneyhteys, ja silläkään en ehdi aikaisimpiin työvuoroihini. Vaimolla muutama vaihtoehto, mutta jokaisen kesto matkan pituuteen nähden kohtuuton.

Muuttamalla keskustaan tai Pasilaan pääsemme molemnat vaihdottoman yhteyden piiriin. Mitä pysäköintiin tulee, niin kun jossain vaiheessa tuo sohva sinne keskustaan kannetaan, voi hyvinkin olla että pysäköintiin tulee nykyisen työpaikalle jättämisen lisäksi kolmas ulottuvuus: auton siirtäminen esimerkiksi Oulunkylään aamuvuoroa edeltävänä iltana.

Suo siellä, vetelä täällä. Mielestäni me ja lukemattomat muut olemme jo tehneet varsin suuria myönnytyksiä muuttaessamme pk-seudulle työn vuoksi. Maksamme kunnallusveromme Helsinkiin, vaikka työtulomme saamme muista kunnista. Vähennämme autoilua tietoisesti mutta tietoisena siitä ettei siitä kokonaan pysty luopumaan. Ylläpidämme valmiutta siirtyä vähäpäästöisempään autoiluun sillä, että tällä hetkellä emme sido pääomia uudehkoon polttomoottoritekniikkaan vaan maksamme asuntolainaa mikä mahdollistaa omalta osaltaan vaikkapa sähköautoilun noin kymmenen vuoden päästä.

Kovin paljon enempään ei pysty, valitettavasti, luopumatta työssäkäynnistä. Tuskin olen ainoa tässä tilanteessa oleva.

Yksityisautoilun vähentyminen on megatrendi, joka tosin tulee näkyville vasta kun suuret ikäluokat kupsahtavat. Turha hätiköidä liikaa. Kysymys on kymmenestä vuodesta.
Puhut ihan asiaa mutta silti mitään järjellistä syytä sillä, että keskustan ja vaikka Punavuoren asukaspysäköintiä tulisi subventoida ei mielestäni ole. Nyt lupia on paljon enemmän kuin parkkipaikkoja ja osa autoista vaan seisoo etenkin talvet paikallaan.
 
Halpaa se on, 26 e/kk v. 2019 ensi vuonna 30 e/kk, olen tästä samaa mieltä, mutta tuota voi lähestyä monelta kannalta. Kysymyksessä on ASUKASpysäköinti eli Helsingin helsinkiläisille (veronmaksajille) myöntämä lupa pysäköidä kotialueensa kadun varrella. Jos sitä vertaa muuhun pysäköintiin, niin on halpaa tai vaikka yhden auton vaatiman tilan kustannuksiin, niin sitten se vasta onkin naurettavan halpaa. Toisaalta, miksi sitä pitäisi verrata muunpaikkakuntalaisten Helsingissä maksamaan pysäköintiin? Eiväthän he maksa veroja Helsinkiin ja siten osallistu asukaspysäköinnin kokonaiskustannuksiin sitä kautta.

Kuten @Sanainen arkku tuossa ilmaisi, liikennepoliittinen ohjaus ei tässäkään asiassa voi tehdä äkkikäänteitä. Kymmenen vuoden kuluttua voi tilanne olla jo kehittynyt paljon paremmaksi ja automäärä on keskustassa pienempi ja autokanta pitkälle sähköistetty.
Kuitenkin tuo subventointi koskee vaan noita asukaspysäköintilupia, esikaupunkialueella pysäköinnin järjestäminen on kiinteistöjen maksettava ja sama koskee myös kaikkia uusia taloyhtiöitä. Lisäksi koska lupia on enemmän kuin paikkoja, ja ne vielä ovat halpoja niin ihmiset sitten seisottavat autoja tienvarressa. Tuon huomaa etenkin talvella.
 
Olen ymmärtänyt, että on mahdollista rakentaa taloja, joihin ei tule paikoitusalueita. En tosin tunne asiaa kovin hyvin. Talviseen autojen seisottamiseen on tarjottu lääkkeeksi autohotellia (joka ei maksa mitään ylimääräistä) -- oma hyrysysynikin on talvet Tattarisuolla. Tulee halvemmaksi, kun voi ottaa auton kokonaan pois liikenteestä (säästää veron ja vakuutusmaksut). Autolla en tee talvella mitään.
Tiedän tuonkin, että tuollainen mahdollisuus tarjotaan mutta silti niitä siellä seisoo. Tuo subventoinnin lopettaminen vähentäisi hyvin tuota keskustan automäärää. Lupia saman verran kuin paikkoja ja nuo luvat voisi sitten huutokaupata.

Käsittääkseni ainakin vielä tällä hetkellä autopaikkoja on pakko rakentaa/hankkia uudiskohteeseen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sitten olisi kysyttävää. Onko täällä kellään Amperaa/Volttia, tai muuta PHEV kulkinetta. Kiinnostaisi hiukan tietää, että millaisia laitteita ne on. Otin tuon Ampera/Voltin tohon, koska niitä saa päälle 100tkm ajettuja suht hyvään hintaan, varsinkin kun miettii akun kokoa ja muihin autoihin verrattuna. Jos toimintasäde alkaisi olemaan 30km päälle niin aikalailla voisi 95% ajosta ajaa sähköllä jonka saa työpaikan pistokkeesta, joten olisi aika kiva tommonen arki autoksi.

Outlander PHEV ollut nyt reilun kuukauden. En tiedä mitä siis halusit tietää, mutta arkiajoistani ajan varmaan 80-90 % pelkällä sähköllä. Tällä hetkellä töissä ei latauspistettä, koska siinä ei ole verotuksellista järkeä, mutta jos verokohtelu muuttuu, varmaan laitamme ne työpaikan pariin autopaikkaan. Lataan kotona yöllä ja kauppareissuilla (Lidl yllättäen entistä enemmän suosiossa koska Chademo) jne. Kätevää ainakin tällaisessa tilanteessa, jossa työmatka on aika tarkkaan 20 km.

Kilsoja on tullut kuukaudessa muutaman pidemmän retken ansiosta kuitenkin noin 2500 km ja olen tankannut kaksi kertaa - kokonaiskulutus vastaa ehkä hieman yli 3 l / 100 km. Outlander kun on korkea auto se alkaa moottoritienopeuksissa olla bensasyöppö, sataseen asti kulutus on maltillinen. Arkikaupungissa ajelisin varmaan yhdellä tankillisella helposti ainakin 3000 km.

Sähkörange on näillä keleillä normaalisti pk-seudun perusliikenteessä ehkä karvan alle 50 km, pihistellen pääsisi yli, vaan enpä jaksa sellaista. Ajotyyliähän PHEV muuttaa aika paljon. Sähköllä ajaminen pk-seudun ruuhkaliikenteessä on ylivoimaisen mukavaa oikeastaan riippumatta rangesta.

Tilat voisivat Outissa olla suuremmatkin, mutta valikoimaa perheelliselle ja paljon romujen roudaamista vaativia harrastuksia harrastavalle ei järin muuta ole. Oivallinen auto ja se mistä itse pidän on, että kaupungissa auto on täysverinen sähköauto. Turhan moni hybridi on tavallisella laatikolla varustettu tavallinen auto, jossa sähkö lähinnä avustaa, Outlanderissa bensakone on pääsääntöisesti tuottamassa sähköä. Toki samalla kovahko portti kohti täyssähköjä. Eiköhän parin vuoden päästä järkevää farmari-/SUV-kokoa sellaisenakin jo ole.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yhden parkkihallipaikan rakennuskustannus on noin 40 000€. Asukaspysäköinti on siis melko mittava tuki muilta veronmaksajilta edunsaajien. Vaikka ihmiset kuinka maksaisivat veroja, niin en näe tuota yhtään perustellumpaa kuin että yhteiskunta maksaisi joidenkin maksukykyisten asumisenkaan.

On suorastaan koomista, että kun joissain taloissa taloyhtiöt ovat tukeneet autopaikkoja muiden asukkaiden kustannuksella niin jotkut ovat ottaneet näitä halpoja paikkoja ja vuokrannut ne eteenpäin jos säännöt eivät ole sitä kieltäneet. Ihan oikein. Ei taloyhtiöllä ole mitään perusteita maksattaa autonomistajien kustannuksia muilla.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yhden parkkihallipaikan rakennuskustannus on noin 40 000€. Asukaspysäköinti on siis melko mittava tuki muilta veronmaksajilta edunsaajien. Vaikka ihmiset kuinka maksaisivat veroja, niin en näe tuota yhtään perustellumpaa kuin että yhteiskunta maksaisi joidenkin maksukykyisten asumisenkaan.
Mihin halliin asukaspysäköintiluvalla voi jättää autonsa? Jaa yhteiskunta kyllä tukee maksukykyisten asumista useinkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mihin halliin asukaspysäköintiluvalla voi jättää autonsa? Jaa yhteiskunta kyllä tukee maksukykyisten asumista useinkin.
En minä ole sanonut, että asukaspysäköintiluvalla saisi pysäköidä halliin. Se on vain säästö joka auton omistajalle tulee kun muut veronmaksajat maksavat hänen pysäköintinsä.

Mitäs mieltä me oikeistolaiset ollaan siitä, että yhteiskunta tulee maksukykyisten asumista? Kannatetaanko vai vastustetaanko?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Esimerkkisi ei kohtaa millään tasolla. Parkkihallipaikan rakentamiskustannuksen vertailu lupaan pysäköidä kadun varrelle, ei millään verrannollisia seikkoja.
Mitenkäs herra talouspäällikkö veti johtopäätöksen, että kaikki asukaspysäköintiluvan saajat on maksukykyisiä?
Talonmiehelle huomautettakoon, että en ole talouspäällikkö. Sosiaalitoimisto ei yksityisautoilun kustannuksia pääsääntöisesti korvaa, joten jos autoa meinaa omistaa on sen kustannukset myös maksettava.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuten todettua toiset asukkaat velvoitetaan rakentamaan autopaikka jonka kustannus tiiviisti asutulla kaupunkialueella on parkkihallissa ja kustannus 40K. Toisilta tätä ei vaadita vaan hev saavat pysäköidä lähes ilmaiseksi kaupungin omistamille kaduille, jossa autot haittaa lumien luomista, jakelua yms. Vähintään tuo huutokauppaaminen olisi kohtuullista, jotta niistä maksettaisiin markkinahinta, mutta väärin ei olisi että maa-alan hinnaksi määriteltäisiin hinta jolla olisi ohjausvaikutus ja joka olisi tasapuolinen niitä kohtaan joita ei suosita tällä edulla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Iso osa asukkaista joutuu pysäköimään autonsa kauas omasta asunnostaan, vaikka heillä tuo MAKSULLINEN lupa onkin. Tuo lupa on monilla paikoin vessapaperin arvoinen, varsinkin jos työpäiväsi loppuu normaalia myöhemmin.
Sitähän minä juuri kritisoin, että se on noin edullinen. No huutokaupallahan sen arvo selviä.
 
E. Kukaanhan ei vaadi tuonne muuttamaan, joten turha kitistä jostain parkkipaikan rakennuttamis kustannuksista.
Nuo parkkipaikan rakennuttamiskustannukset (tai hankintakustannukset) vaan tulevat joka puolelta Helsinkiä, toki hinnat vaihtelee mutta kuitenkin. Esikaupunkialueella ja uudiskohteissa nuo pysäköintikustannukset tulevat kiinteistöille, kantakaupungissa asukaspysäköinnissä kaupunki subventoi hinnan ihan naurettavaksi. Tuo subventointi on järjetöntä ja muutenkin etenkin kantakaupungin alueella kaikki yksityisautoilun tukeminen on typerää.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...Vähintään tuo huutokauppaaminen olisi kohtuullista, jotta niistä maksettaisiin markkinahinta, mutta väärin ei olisi että maa-alan hinnaksi määriteltäisiin hinta jolla olisi ohjausvaikutus ja joka olisi tasapuolinen niitä kohtaan joita ei suosita tällä edulla.
Sinänsä kannatettava periaatteesi on sikäli tässä kohtaa hieman kelpaamaton, että autoilusta on myös hyötyä kaupungille ja koko yhteiskunnalle. Autolilun rahoitusvaikutus budjetissa on melkomoinen ja kun valtio tarvitsee sen infran, niin onhan se kätevää kun yhdeltä ihmisryhmältä voidaan kerätä kohtuuttomat verot, mitkä ihmiset maksavat, kun eivät muuta voi. Ymmärrän toki, että vihreät villapaidoissaan tekevät kaikkensa, että autoilu loppuu, mutta ei se kestävä kehityssuunta ole. Toki kaupungin intressit eroavat, mutta kyllä veronmaksajat kaupungillekin kelpaa.

Sinänsä siis kannatan talousliberaalia lähtökohtaasi, mutta talousliberalismin harrastaminen valikoiden siellä täällä ei myöskään ole ihan toimivinta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sitähän minä juuri kritisoin, että se on noin edullinen.

Kritiikki on paikallaan. Vaikka veronmaksajat subventoivat monin eri tavoin kaikkia tulodesiilejä, Helsingin asukaspysäköinnin hintaa tulisi vielä korottaa. Nythän se on keskustassa noin 300 euroa vuodessa ja vuonna 2021 se on 360 euroa. Arvaisin, että jossain 500-700 euron välillä paikkoja on saatavilla. Jo nosto noin 300 euroon vapautti paikkoja Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Keron mukaan "huomattavan määrän".
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kritiikki on paikallaan. Vaikka veronmaksajat subventoivat monin eri tavoin kaikkia tulodesiilejä, Helsingin asukaspysäköinnin hintaa tulisi vielä korottaa. Nythän se on keskustassa noin 300 euroa vuodessa ja vuonna 2021 se on 360 euroa. Arvaisin, että jossain 500-700 euron välillä paikkoja on saatavilla. Jo nosto noin 300 euroon vapautti paikkoja Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Keron mukaan "huomattavan määrän".

Hinta on järjetön, kuten Helsingissä lähes kaikki mikä liittyy maankäyttöön. Toivottavasti sen voi vähentää verotuksessa, koska töihin ei vaan ilman autoa esimerkiksi huomenna pääse. Tulen aikakin yrittämään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hinta on järjetön, kuten Helsingissä lähes kaikki mikä liittyy maankäyttöön. Toivottavasti sen voi vähentää verotuksessa, koska töihin ei vaan ilman autoa esimerkiksi huomenna pääse. Tulen aikakin yrittämään.

Toki riippuu, mihin vertaa. Meillä oli yhdessä vaiheessa 2 x 32 000 parkkipaikat. Nyt ne ois varmaan 2 x 50 000. Öisin ei päässyt töihin ilman autoa kumpikaan ja verottajaa ei kiinnostanut. En tosin ihan - siis oikeasti - ymmärrä, miksi veronmaksajien pitäisi subventoida tuokin meidän tai sinun autoilusta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Toki riippuu, mihin vertaa. Meillä oli yhdessä vaiheessa 2 x 32 000 parkkipaikat. Nyt ne ois varmaan 2 x 50 000. Öisin ei päässyt töihin ilman autoa kumpikaan ja verottajaa ei kiinnostanut. En tosin ihan - siis oikeasti - ymmärrä, miksi veronmaksajien pitäisi subventoida tuokin meidän tai sinun autoilusta.

Jos jonkin asian tulee olla vähennyskelpoista, niin juuri töissäkäynnin kustannusten. Nämä remonttien kotitalousvähennykset js muu humpuuki, liittojen jäsenmaksuista puhumattakaan, on täysin eri päässä janaa kuin se että jengiä kannustetaan menemäön töihin silloinkin kun työpaikkaa ei löydy samasta korttelista. Tai kannustetaan ottamaan vastaan töitä johon sisältyy vaikeita työaikoja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos jonkin asian tulee olla vähennyskelpoista, niin juuri töissäkäynnin kustannusten

Niinhän ne ovatkin, joskin rajatusti. Lisäksi subventoidaan reippaasti monin muin tavoin. Ymmärrän hyvin sähköautojen subventoinnin. En Ruotsista haettavien vanhojen dieselien tukemista mm. Helsingin veronmaksajien toimesta. Ne pitäisi laittaa pysäköintikieltoon koko kaupungin alueella.

Mutta eipä tästä muuta. Kun ei liity suoraan sähköautoihin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos jonkin asian tulee olla vähennyskelpoista, niin juuri töissäkäynnin kustannusten. Nämä remonttien kotitalousvähennykset js muu humpuuki
Ei kotitalousvähennyksien pointti ole tukea talojen remontoimista tai siivoamista, vaan pienyrittäjien työllistymistä. Toki homma voitaisiin hoitaa ilman, että tarvittaisiin "pahaa tukea", niin että tiettyjen kritiirien yritysten työn kotitalouksille myytävän työn alv olisi selvästi alempi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös