Mainos

Sähköautoilu

  • 556 629
  • 4 925

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
*** Kännykänkin akun saa aika tyhjäksi, kuten myös akkuporakoneiden yms. Sähköautossa valmistaja voisi jättää tietyn kapasiteetin, vaikka 20%, jota ei saa käyttöön, jolloin akusto ei rasitu äärimmilleen. Opel Ampera / Chevy Volt -hybridissä taitaa olla yksi isoimmista "suoja-alueista" ja sen akusto kestääkin kauan.

Hybrideissä isoin syy ei ole suojaaminen vaan se, että tekniikka toimii ajoakun kautta, eikä pelkällä polttomoottorilla voi useimpia ajaa lainkaan. Siksi pitää olla virtaa aina, vaikka sinänsä bensalla ajettaisiinkin.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä ei nyt varsinaisesti aivan täysin liity mitenkään sähköautoiluun, mutta kysytään silti: sinun Model 3 on ilmeisesti ollut hyvälaatuinen? Ei ole ollut "panel gap" tai maalipinnan kanssa ongelmia? Ymmärtääkseni Teslalla on hieman ollut haasteita joidenkin autojen kanssa ja huollon kanssa on sitten ollut myös kaiketi vähän nihkeämpää asioiden korjaamisen suhteen?

Maalin tai panel gapien kanssa ei ole ollut ongelmaa, mutta auton kylkien muotoilusta ja roiskeläpättömyydestä johtuen kylkien alaosan maalipinta joutuu kyllä aika kovalle koetukselle. Olen nyt hankkimassa ainakin roiskeläpät (alle 30 e) ja pohdin, laitattaisinko kylkien alapuolikkaalle kiveniskuteippauksen (PPF). Eipähän niistä ainakaan haittaa ole. Olen ollut autoon erittäin tyytyväinen. On hyvin vaikea nähdä, että olisin vaihtamassa toiseen sähköautomerkkiin, ICE-autoista puhumattakaan.
 

Byvajet

Jäsen
Ei voi olla tuollaista. Miten meinaat nyt kiskoa sen täyden peräkärryn Hangosta Utsjoelle 20 asteen pakkasessa ja entäs sitten, kun se syttyy tuleen vielä siellä parkkihallissa?.

Teslaa vastaan on nostettu USAssa ties kuinka mones oikeusjuttu, koska Tesla laski päivityksellä merkittävästi joidenkin autojensa toimintamatkaa. Pudotus on prosentuaalisesti suuri. Syynä pudotukseen ovat itsestään syttyvät akut, palavat autot.

Ryhtyisikö firma asiakkaiden vastarinnan herättäviin ja firman mainetta vahingoittaviin toimiin, jos se ei pitäisi akkupalo-ongelmaa todellisena? Ei varmasti ryhtyisi. Teslalla tiedetään, että sen autoissa on palo-ongelma. Palo-ongelma on niin suuri, että firma katsoo toimintamatkan merkittävän laskemisen oikeusjuttuineen ja asiakastyytymättömyyksineen järkevämmäksi vaihtoehtoksi kuin paloriskin ottamisen.

Kannattaako kuluttajan ostaa auto firmalta, joka pystyy jälkikäteen heikentämään tuotteensa ominaisuuksia siksi, että osto-ominaisuuksilla varustettu auto on vaarallinen? Ei kannata.

Eivätkä nämä akkupalot koske ainoastaan Teslaa. Korealaisetkin palavat. Palavat jo nyt, vaikka sähköautot ovat uusia. Aika näyttää, mitä tapahtuu, kun sähköautokannan keski-ikä on 12 vuotta ja autot ovat kolhittuja.

Polttisten palot sentään liittyvät pääsääntöisesti käyttöön. Ne syttyvät ajon aikana tai ajon jälkeen, mutta vanhatkin autot syttyvät itsekseen vain harvoin suhteessa autokannan kokoon.

Muistutetaanpa taas sähköautoilun rajoitteista ja ongelmista. Ne ovat todellisia, eivät kuvitteellisia.

Useimmat selviäisivät päivittäisistä ajoistaan sadan kilon akulla, mutta pitkien matkojen mahdollistamiseksi autoihin täytyy lastata 400-500 kiloa akkuja, joista suurinta osaa kuljetetaan melkein aina turhaan mukana. Tällöinkin toimintamatka on polttiksiin verrattuna vaatimaton.

Akkujen valmistus ja niiden vaatimat raaka-aineet ovat ympäristöongelma. Ympäristön näkökulmasta olisi järkevämpää valmistaa viisi hybridiä kuin yksi sähköauto, koska suurin osa sähköautoista ajaa päivittäin matkoja, jotka pääsisi sähköllä hybridilläkin. Sähköautoilu ei ole ympäristöystävällistä. Ei toki ole hybridiautoilukaan, mutta on se sentään selvästi parempi vaihtoehto kuin sähköautoilu. Hybridillä saavutetaan lähes samat päästövähennykset kuin sähköautolla, mutta hybridin aiheuttama ympäristökuormitus ei ole yhtä suuri.

Iltalehden E-Tronin koeajanut toimittaja valitteli, että kovemmilla nopeuksilla toimintamatka hupenee silmissä. Ihmekös tuo. E-Tron on laadukas tankki. Se tarjoaa hienostuneen kokemuksen, mutta painaa yli kaksi ja puoli tonnia ja on auton näköinen. Sähköautoille autonnäköisyys on myrkkyä. Niille ainoa sopiva muoto on ovikiila, koska kaikki vastusta lisäävät tekijät romahduttavat sähköautojen toimintamatkan. Ulkoisilla tekijöillä tarkoitan esimerkiksi nopeuden voimakasta vaikutusta, suurta kokoa, kattokuorman suurta vaikutusta, peräkärryn erittäin suurta vaikutusta, sateen vaikutusta, tuulen vaikutusta, kylmyyden vaikutusta jne.

Liikennevirtaa hitaammin ajavista sähköautoista onkin syntynyt internetin syövereihin lukuisia ketjuja. Niitä on myös sähköautofoorumeilla. Kas, kun sähköautoilijalle on sittenkin kätevämpää ajaa hitaasti ja jättää lataus väliin kuin mennä lataamaan. Tästäkin E-Tronin koeajaja valitteli. Latauspaikat olivat täynnä, täytyi jonottaa. Kaiken lisäksi lataus julkisilla paikoilla ei usein toimi ja saattaa olla myös kallista. Julkisen latauksen teknisistä ongelmista onneksi päästäneen eroon ajan kanssa. Hinnat sen sijaan tuskin laskevat.

Nopeuden vaikutuksesta toimintamatkaan kertoo hyvin se, että rata-ajossa Model 3 menetti kapasiteetistaan viidenneksen kuuden kilometrin aikana. Sähkövehkeet eivät sovi kovaan kuormitukseen, ainoastaan kaupunkihipsutteluun

Kaiken lisäksi autojen valmistajat suosittelevat akkujen säästämiseksi latausta vain välillä 40-80 %. Suositus on sama kuin kännyköillekin. Mutta kuka tahtoo rajoittaa vajavaisella latauksella auton toimintamatkaa, kun se on jo valmiiksi rajoittunut?

20 tonnilla saa uudehkon vähän ajetun Skodan farkun, jolla voi hyvin päästä vielä parikolmesataatuhatta. Pikkudieseli kuluttaa viisi litraa sadalla, sulan maan aikaan vähemmänkin. Jos ajaa vuodessa 30 000, polttoainekuluihin menee reilut puolitoistasataa kuukaudessa (+dieselvero). Se ei autoilun kokonaiskustannukset huomioiden hirveästi ole. Pikkudieselillä saattaa oikeasti päästä yhdellä tankillisella lappiin, eikä mikään estä vetämästä sillä peräkärryä.

Akkuvehkeitä ei osteta järjellä. Ovatpahan taas yksi höyrähdys, jolla kuluttajat saadaan tuntemaan itsensä ainutlaatuisiksi. Järjellä toimiva kuluttaja ei sähköautoa osta, jos ei pakoteta. Kaasu, vety, hybridit ja muut ratkaisut, joilla pystyään mahdollisesti yhdistämään pitkä toimintamatka ja nopea tankkaus, ovat asia erikseen. Eivät kuluttajat tyhmiä ole. Suurin osa heistä ei vain höyrähdä niin kuin "edelläkävijät", joille hyvä pössis on järkeä tärkeämpää.

Jotenkin sitä toivoisi, että sähköautoilijat myöntäisivät sähköautoilun olevan toimintaa, joka sopii varakkaille ihmisille, jotka eivät aja pitkiä matkoja vaan pysyvät jatkuvasti kotilatauksen piirissä. Kun siirrytään vähävaraisempiin kansanosiin tai pitkiin matkoihin, sähköautoilusta tulee moottoripyöräilyn kaltainen harrastus, jota ei voi järjellä perustella. Silloin sen valitsemiseen tarvitaan ideologiaa ja tunnetta.
.​
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jotenkin sitä toivoisi, että sähköautoilijat myöntäisivät sähköautoilun olevan toimintaa, joka sopii varakkaille ihmisille, jotka eivät aja pitkiä matkoja vaan pysyvät jatkuvasti kotilatauksen piirissä. Kun siirrytään vähävaraisempiin kansanosiin tai pitkiin matkoihin, sähköautoilusta tulee moottoripyöräilyn kaltainen harrastus, jota ei voi järjellä perustella. Silloin sen valitsemiseen tarvitaan ideologiaa ja tunnetta.
Sähköautoilijana myönnän ihan heti, että jos olet köyhä päivittäin satoja kilometrejä ajava palkasta toiseen elävä niin ei sähköauto vielä ole sun juttu, koska se on taloudellinen kysymys. Mutta ehkä kannattaa kuitenkin laskea mitä ne polttoainekustannukset, huoltokustannukset jne on vs auton liisaus.

Mutta se, että pitää pysyä jatkuvasti kotilatauksen piirissä on ihan järjetön ajatus. Tosin, vaikka tämä nyt on sulle jo noin kymmenen kertaa sanottu ja et sitä sisäistä kyse on joko trollaamisesta, puutteista luetun ymmärtämisessä tai muistiongelmista.

Valtaosalle suomalaisista on kattavat mahdollisuudet auton lataamiseen kotilataamisen ulkopuolellakin hyvin todennäköisesti päivittäisen liikennöinnin varrella: PlugShare - Find Electric Vehicle Charging Locations Near You
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
En missään tapauksessa halua vastustaa tai vähätellä sähköautoilua, koska se on tulevaisuutta ja askel parempaan suuntaan, mutta ihan en ymmärrä, miten tuo auton lataaminen liikennöinnin varrella oikein toimisi. Itse asun Helsingin eteläkärjessä, pysäköin kadun varrella ja lähin julkinen latauspiste (tuon kartankin mukaan) on yli kilometrin päässä. Jos ajaisin sähköautolla työmatkat, niin minun tulisi pysähtyä jonnekin minimissään puoleksi (?) tunniksi tai sitten jättää auto latautumaan töiden jälkeen ja kävellä kotiin loppumatka. Tämä tuntuu hankalalta. Toki sitten jossain määränpään lähellä voi olla pysäköintitalo tms., jonne auton voi jättää latautumaan, mutta tämäkin edellyttää esim. auton lastaamista/tyhjentämistä ja pysäköintiä eri paikoissa.

Todellisuudessa työmatkani on niin lyhyt, että ajan sen autolla hyvin harvoin -- yleensä kävelen (25 min) tai ajan pyörällä (10 min), joten kysymys on osaltani pikemminkin akateeminen kuin todellinen, mutta valottaa kenties sitä, millaisen ongelman tässä voi nähdä. Toki ongelmana kuuluu luokkaan "first world problems".
Niin, itse en edes ajattele, että Helsingin keskustassa asuva ja töissä käyvä käyttäisi autoa työmatkalla. Kuulostaa siellä silloin tällöin autoilevana ihan kauhealta idealta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Niin, itse en edes ajattele, että Helsingin keskustassa asuva ja töissä käyvä käyttäisi autoa työmatkalla. Kuulostaa siellä silloin tällöin autoilevana ihan kauhealta idealta.

Eikö tuo lataus kuitenkin jossain määrin ole haastavaa mikäli asuu Helsingin "keskustassa" - ellei taloyhtiö ole tuohon investoinut ja / tai ei ole autopaikkaa latausmahdollisuudella maan alla? Latauskartan mukaan näitä julkisia latauspisteitä ei tosiaan liikaa ole.

Näin olen ainakin ymmärtänyt - saatan olla väärässäkin toki.

Et toisin sanoen vastannut kysymykseen. AP tosin myönsikin ongelman olevan lähinnä 1st world tyyppinen.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No eihän sähköautoilun tarvitsekaan - ainakaan kotiladattavana - olla mikään suurkaupunkien keskustoissa asuvien liikkumisratkaisu. Korkeintaan sitten yhteiskäyttöautoiluna, jossa lataus tapahtuu jossain keskitetyissä/osoitetuissa paikoissa. Eli sikäli tässä ongelmassa ei ole mitään järkeä, eikä autoilun sähköistymisen tavoite kai sentään saa olla yksityisautoilun lisääminen.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eikö tuo lataus kuitenkin jossain määrin ole haastavaa mikäli asuu Helsingin "keskustassa" - ellei taloyhtiö ole tuohon investoinut ja / tai ei ole autopaikkaa latausmahdollisuudella maan alla? Latauskartan mukaan näitä julkisia latauspisteitä ei tosiaan liikaa ole.

Näin olen ainakin ymmärtänyt - saatan olla väärässäkin toki.

Et toisin sanoen vastannut kysymykseen. AP tosin myönsikin ongelman olevan lähinnä 1st world tyyppinen.
En voi vastata muiden puolesta, uskoisin jokaisen tekevän ratkaisunsa järkiperustein omat rajoituksensa ja mahdollisuutensa huomioon ottaen.

Tai, tiedän, ettei kaikki näin tee ja tämäkin ketju on tietoni useaan otteeseen vahvistanut, mutta näin hypoteetillisesti oletan näin tapahtuvan.
 
En missään tapauksessa halua vastustaa tai vähätellä sähköautoilua, koska se on tulevaisuutta ja askel parempaan suuntaan, mutta ihan en ymmärrä, miten tuo auton lataaminen liikennöinnin varrella oikein toimisi. Itse asun Helsingin eteläkärjessä, pysäköin kadun varrella ja lähin julkinen latauspiste (tuon kartankin mukaan) on yli kilometrin päässä. Jos ajaisin sähköautolla työmatkat, niin minun tulisi pysähtyä jonnekin minimissään puoleksi (?) tunniksi tai sitten jättää auto latautumaan töiden jälkeen ja kävellä kotiin loppumatka. Tämä tuntuu hankalalta. Toki sitten jossain määränpään lähellä voi olla pysäköintitalo tms., jonne auton voi jättää latautumaan, mutta tämäkin edellyttää esim. auton lastaamista/tyhjentämistä ja pysäköintiä eri paikoissa.

Todellisuudessa työmatkani on niin lyhyt, että ajan sen autolla hyvin harvoin -- yleensä kävelen (25 min) tai ajan pyörällä (10 min), joten kysymys on osaltani pikemminkin akateeminen kuin todellinen, mutta valottaa kenties sitä, millaisen ongelman tässä voi nähdä. Toki ongelmana kuuluu luokkaan "first world problems".
Eikö tuo lataus kuitenkin jossain määrin ole haastavaa mikäli asuu Helsingin "keskustassa" - ellei taloyhtiö ole tuohon investoinut ja / tai ei ole autopaikkaa latausmahdollisuudella maan alla? Latauskartan mukaan näitä julkisia latauspisteitä ei tosiaan liikaa ole.

Näin olen ainakin ymmärtänyt - saatan olla väärässäkin toki.

Et toisin sanoen vastannut kysymykseen. AP tosin myönsikin ongelman olevan lähinnä 1st world tyyppinen.
Toivottavasti mahdollisimman pian ollaan sellaisessa tilanteessa, että Helsingin keskustassa asuvilla ei juurikaan ole edes omia autoja. Ei tule silloin ongelmaa noiden latauspisteidenkään kanssa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Toivottavasti mahdollisimman pian ollaan sellaisessa tilanteessa, että Helsingin keskustassa asuvilla ei juurikaan ole edes omia autoja. Ei tule silloin ongelmaa noiden latauspisteidenkään kanssa.

Asuinpaikkahan pitkälti määrittelee pitkälti auton tarvetta ja kantakaupungissa autoja on tietenkin vähiten. Sitten voi tietenkin miettiä mikä se kantakaupungin asukkaiden ikärakenne on - sekä miten se mahtaisi tuohon vaikuttaa.

Helsingissä on muutenkin yksityisten omistuksessa olevia autoja vähiten per 1000 asukasta kun vertailukohtana on Vantaa, Espoo ja Kauniainen.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pikaisella vilkaisulla tilannehuoneeseen näyttäisi viimeisen 24h:n aikana olevan 8 liikennevälinepaloa Suomessa. Taitavat kaikki olla ns. dinoja kun ei iltapäivälehtien lööpit huuda palaneista sähköautoista.
Tässä on sama efekti kuin teslassa tai googlen itseohjaavien autojen kolareissa. Täysi mellakka päälle ja kauhuskenaariot kuvioon, kun totuus on, että noi ajaa kolarin käytännössä jotain miljoonasosan todennäköisyydellä ihmiseen verrattuna. Google jopa raportoi autojensa kolarit, missä auto on ollut kuskin ajossa tyyliin "ei pystynyt estämään kolaria".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei sähköauto vaan sähköskootteri ja 25km/h rajattu sellainen. Scogo on ilmeisesti jonkinmoinen sana näissä, mutta tuo ajoasento on vähän kyseenalainen. Pysähtyykö tuollainen kaupunkitilanteessa lopulta hyvin... Vetta olisi ajoasennoltaan parempi, mutta mietityttää se, että miten niihin suhtaudutaan, jos sellaisella sinänsä ihan asianmukaisesti pyörätiellä ajaa. Tämä Vetta siis näyttää ihan perinteiseltä polttisskootterilta, Scogon erottaa urpompikin joksikin muuksi kuin skootteriksi. Onko näistä kellään kokemuksia? Irroitettava akku löytyy, mikä helpottaisi lataustouhua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaverin pojalta läytyy ja ainakin isänsä mukaan on tuohon tyytyväinen. Jollain tapaa tuokin vehje on saatu viriteltyä, huiput on kuulemma n.50km/h.

E. Tuohon saa kuulemma jonkinlaisen lisäakun myös viriteltyä, millä saa rangea lisää.
Joo, irroitettava akku niissä on, eli saisi ladattua koulussakin. 25kmh on rajoitettu nopeus ilman mopokorttia ja liikennevakuutusta, 45 sitten kortin kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ok, eli siinä on vain poistettu tuo rajoitin, mutta "unohdettu" nuo velvoitteet toimenpiteen jälkeen.
45kmh on kyllä jo melko suuri nopeus pyöräteille. Ja toisaalta ilman korttia liikenteessä suhaaminen vielä kyseenalaisempaa, eli aika vastuutonta toimintaa vanhemmilta.
 
K

Kiekkokatsoja

Mietin että mikähän on käytetyn sähköauton jälleenmyyntiarvo, jos sitä verrataan polttomoottoriautoon?
Jotenkin on tuntuma, että sähköauton arvo putoaa huomattavasti nopeammin, kuin polttomoottoriauton.
Elikkä kyseessä olisi vielä toistaiseksi sijoitus, jossa vapaaehtoisesti tulee olla valmis ottamaan huomattavaa tappiota rahallisesti..?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mietin että mikähän on käytetyn sähköauton jälleenmyyntiarvo, jos sitä verrataan polttomoottoriautoon?
Jotenkin on tuntuma, että sähköauton arvo putoaa huomattavasti nopeammin, kuin polttomoottoriauton.
Elikkä kyseessä olisi vielä toistaiseksi sijoitus, jossa vapaaehtoisesti tulee olla valmis ottamaan huomattavaa tappiota rahallisesti..?
https://www.talouselama.fi/uutiset/...n-takana/05c22f9c-a716-3352-bb38-4f4e5ea7c4b1
En tiedä putoaako se sen nopeammin, mutta enemmän se ilmeisesti putoaa. Osittain se on tietysti arvokkaammille autoille tyypillistäkin. Sitä olen itse miettinyt, että jos oikeasti tulisi nopealla aikataululla joku akkuläpimurto (solid state?) mitä tapahtuisi nykyisten sähköautojen arvolle, mutta toisaalta kävisikö se sama myös vastaavien polttisautojen arvolle. Eikä sellaista läpimurtoa taida olla näköpiirissä, tai ollaanko jossain vaiheessa jo niin pitkälle investoitu ja sitouduttu nykytekniikkaan, ettei autoteollisuuden toimijat edes halua sitä ylivertaista tekniikkaa markkinoille.
 
K

Kiekkokatsoja

Itse luulen, että käytän polttomoottoriautoa, niin pitkään, kuin se on mahdollista. Ellen sitten äkkirikastu veikkauksen kautta. Kyllähän sitä on monilla halu vähentää tätä saastetta, jonka kokonaisuudessaan aiheuttaa se, että maapallolla on nykyisin liikaa ihmisiä. Mutta se, kenellä ei ole mahdollisuus siihen päästöjen vähentämiseen autoilun kautta, on enemmistönä vielä pitkään. Toki voihan sitä muullakin tavalla tätä "maapalloa suojella", ja sitä kohtuudella teenkin.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Mietin että mikähän on käytetyn sähköauton jälleenmyyntiarvo, jos sitä verrataan polttomoottoriautoon?
Jotenkin on tuntuma, että sähköauton arvo putoaa huomattavasti nopeammin, kuin polttomoottoriauton.
Elikkä kyseessä olisi vielä toistaiseksi sijoitus, jossa vapaaehtoisesti tulee olla valmis ottamaan huomattavaa tappiota rahallisesti..?
Tesla, uutena +110.000€, vaihtoarvo kahden vuoden jälkeen uuteen Teslaan 52.000€ Kilometrejä takana 48.500 kpl. Joten varsin jyrkkä pudotus. ~30.000€/ vuosi.
 
K

Kiekkokatsoja

Tesla, uutena +110.000€, vaihtoarvo kahden vuoden jälkeen uuteen Teslaan 52.000€ Kilometrejä takana 48.500 kpl. Joten varsin jyrkkä pudotus. ~30.000€/ vuosi.
Jos todellakin noin, niin jälleen syy, miksi sähköautoilu on harvojen ja valittujen juttu.
Mahdotonta sanoa, miten tilanne kehittyy. Periaatteessa, sähköautoilumarkkinoiden räjähdysmäinen kasvu, vaikkapa 5v aikana voi kaventaa tilannetta. Mutta luulen, että polttomoottoriautoilu tulee olemaan selkeästi taloudellisempaa, niin pitkään, kuin siihen on mahdollisuus.
Luulen että polttomoottoriautoilu säilynee lopulta ainakin sen 15-20v. Ja siihen mennessä on (toivottavasti) keksitty jokin muu parempi käyttövoima, kuin sähkö.

Lisäys. Tuli mieleen, että mitenhän saisi liike-energian tallennettua paremmin liikkumisen lisäämiseksi. Taikka saisi vaikka hydrauliikkapaineen virtaamaan niin, että sitä voisi käyttää apukeinona liikkeeseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos todellakin noin, niin jälleen syy, miksi sähköautoilu on harvojen ja valittujen juttu.
Päinvastoin: nopea arvonalenema tuo käytetyt sähköautot nopeammin persaukistenkin saataville.

Ja jälleen, tässä kannattaa tietysti laskea ne kokonaiskulut ja vertailla niitä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mietin että mikähän on käytetyn sähköauton jälleenmyyntiarvo, jos sitä verrataan polttomoottoriautoon?
Jotenkin on tuntuma, että sähköauton arvo putoaa huomattavasti nopeammin, kuin polttomoottoriauton.
Elikkä kyseessä olisi vielä toistaiseksi sijoitus, jossa vapaaehtoisesti tulee olla valmis ottamaan huomattavaa tappiota rahallisesti..?
Eli huoli siitä, että sähköautot ovat liian kalliita persaukisille onkin ollut turhaa ja liitoiteltua. Käytettyjä autojahan he muutoinkin ostavat, joten mukavaa kuulla, että heille on tarjolla edullisia vaihtoautoja. Seuraava kommentti.
 
K

Kiekkokatsoja

Päinvastoin: nopea arvonalenema tuo käytetyt sähköautot nopeammin persaukistenkin saataville.

Ja jälleen, tässä kannattaa tietysti laskea ne kokonaiskulut ja vertailla niitä.
Kiitos vastauksesta, ja mielipiteestä. Mutta luulen että minä, ja aikamoni tavis on erimieltä. Lisäksi autoa voi huoltaa ja ylläpitää muutenkin, kuin merkkiliikkeiden hinnoin. Taikka parasta, mikäli auton on pakko omistaa, niin tukeutua hyvin halpaan autoon, ja tuttavien huoltoapuun. Siten vuosikustannukset ovat vain murto-osan sähköautoiluun verrattuna.
 
K

Kiekkokatsoja

Eli huoli siitä, että sähköautot ovat liian kalliita persaukisille onkin ollut turhaa ja liitoiteltua. Käytettyjä autojahan he muutoinkin ostavat, joten mukavaa kuulla, että heille on tarjolla edullisia vaihtoautoja. Seuraava kommentti.
Jep, köyhät kyykkyyn. Melkein jo kyykistyin, mutta en ole marionette nukke.
Mulle ja valtaosalle, on sähköautoilu toistaiseksi utopiaa. Mutta toivottavasti joskus tilanne muuttuu. Siihen asti, on ok vaihdella ajatuksia, eri näkemyksistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös