Sähköautoilu

  • 493 554
  • 4 570

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No, samoilla teillä ajaa polttismopot samaa vauhtia ja kovempaa, eli ei sinänsä muuta tilannetta. Tuo kundi on mopoiässä, mut tarkoitin tuolla velvoitteiden unohtumisella rekisteröintiä ja liikennevakuutusta.
Ok, no tuo on ymmärrettävempää. Kuvittelin, että ajelee ilman korttia ja pyöräteillä...
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eli huoli siitä, että sähköautot ovat liian kalliita persaukisille onkin ollut turhaa ja liitoiteltua. Käytettyjä autojahan he muutoinkin ostavat, joten mukavaa kuulla, että heille on tarjolla edullisia vaihtoautoja. Seuraava kommentti.

Sähköautojen hinnan putoaminen vrt. ICE autot ≠ edullisten käytettyjen sähköautojen olemassaolo. Edullinen vaihtoehto on muutenkin varsin suhteellinen käsite - ja persaukiselle kaikki on muutenkin kallista ™. Persaukinen ei osta edes sitä Nettiauton halvinta 12.5k Nissan Leafia, vaan tonnin katiskan - tai oikeasti persaukinen ei kyllä edes kykene omistamaan autoa. Porvari ei osta 12.5k Leafia, vaan 100k Teslan joka hänen mielestään saattaa olla jopa edullinen.

Kommenttisi oli toki perinteisen sarkastiseen sävyyn kirjoitettu. Realismin kanssa sillä ei kuitenkaan juurikaan ole tekemistä.

Seuraava kommentti.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitos vastauksesta, ja mielipiteestä. Mutta luulen että minä, ja aikamoni tavis on erimieltä. Lisäksi autoa voi huoltaa ja ylläpitää muutenkin, kuin merkkiliikkeiden hinnoin. Taikka parasta, mikäli auton on pakko omistaa, niin tukeutua hyvin halpaan autoon, ja tuttavien huoltoapuun. Siten vuosikustannukset ovat vain murto-osan sähköautoiluun verrattuna.

Juuri nyt varmasti polttomoottori auto pitää paremmin hintansa, tietenkin muutaman vuoden päästä tilanne voi olla taas eri kun kokoajan aletaan kieltämään ja nostamaan kustannuksia. Ylipäätänsä jos vielä haluaa olla ajatella ympäristöystävällisesti niin todennäköisesti kannattaisi hankkia vaikka käytetty Diseli auto ja ajaa vaikka Mydiselillä, pääsee aika päästöttömään ajoon nykyiseen verrattuna , säästää sähköauton saastuttavan valmistusvaiheen ja pystyy jäämään odottaan että teknologia kehittyy, joka varmasti kehittyy todella isoin harppauksin lähivuosina kun nyt vasta valmistajat täysillä alkanut sähköön panostaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mietin että mikähän on käytetyn sähköauton jälleenmyyntiarvo, jos sitä verrataan polttomoottoriautoon?
Jotenkin on tuntuma, että sähköauton arvo putoaa huomattavasti nopeammin, kuin polttomoottoriauton.
Elikkä kyseessä olisi vielä toistaiseksi sijoitus, jossa vapaaehtoisesti tulee olla valmis ottamaan huomattavaa tappiota rahallisesti..?

Jos nyt hankittavista uusista autoista puhut, ainakin liisarit ovat suhteessa hintaan edullisempia sähköautoina ja töpselihybrideinä kuin peruspolttiksina. Niissä toki se tarkastelujakso on 3-4 vuotta, mutta ainakin nämä isot toimijat uskovat, että sähkö pitää paremmin hintansa kuin ICE.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Onko tuota avattu jossain, miten muka viidessä vuodessa Audiin menee 8000$ huoltoihin, tai Tuijodaan 4000€?
Varmaan siellä jossain laskelmissa.

Katsoin itse, niin nuo ovat kyseisten autojen jenkkimyyjien huolto-ohjelmien hintoja ilmeisesti.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tuo perustuu näemmä pitkälti olettamaan Model 3:n jälleenmyyntiarvon kehityksestä. Mikäli tuo ei ole ennustetun mukainen TCO muuttuu melkoisesti - suuntaan tai toiseen.
Tottakai.

Todennäköisesti Camryn ja Audin jälleenmyyntiarvo on aika antelias, koska miksi kukaan ostaisi tuollaisia enää viiden vuoden päästä?
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Varmaan siellä jossain laskelmissa.

Katsoin itse, niin nuo ovat kyseisten autojen jenkkimyyjien huolto-ohjelmien hintoja ilmeisesti.

Jes, voihan se olla. 1600$ vuodessa kuulostaa vaan ihan järjettömän isolta summalta. Sen mitä uusia autoja (olen niitä ääliöitä, jotka ajavat kalleimmat kilometrit, 3-5 vuotta auton elinkaaren alusta) olen huollattanut, niin lähelleköön tuollaista en ole päässyt. Vuosittainen huolto marmoritiskillä on ollut maksimissaan 350 ja vähän hintoja tiedustelemalla valtuutetulla huoltamolla 150€.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tottakai.

Todennäköisesti Camryn ja Audin jälleenmyyntiarvo on aika antelias, koska miksi kukaan ostaisi tuollaisia enää viiden vuoden päästä?

Aivan varmasti ostetaan viiden vuoden päästä tuollaisia autoja. Käytettynä. Varsinkin jos ne ovat EV-vaihtoehtoja edullisempia. Hankintahinta on kuitenkin osalle ihmisistä erittäin merkittävässä osassa - vaikka TCO olisi alempi.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Aivan varmasti ostetaan viiden vuoden päästä tuollaisia autoja. Käytettynä. Varsinkin jos ne ovat EV-vaihtoehtoja edullisempia. Hankintahinta on kuitenkin osalle ihmisistä erittäin merkittävässä osassa - vaikka TCO olisi alempi.
Isoimmaksi ongelmaksi muodostunee köyhille se, että sähköautoja on myyty aika vähän, niin niitä käytettyjä leaffeja ja ioniqqjea ei riitä kaikille.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Isoimmaksi ongelmaksi muodostunee köyhille se, että sähköautoja on myyty aika vähän, niin niitä käytettyjä leaffeja ja ioniqqjea ei riitä kaikille.

Tämä tulee hyvin varmasti olemaan ihan totta.

Tälläkin hetkellä sähköautoja ja hybridejä raahataan muualta käytettynä maahan kun tarjontaa ei ole tarpeeksi muuten.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Ei voi vetää peräkärryä ja mökkimatkani on 1001km.
 

Byvajet

Jäsen
Mietitköhän näitä linkkaamiasi edes itse, koska todistat linkillä juuri sen, josta yrität irvailla?

"Sähköautoilla ei voi ajaa pitkiä matkoja!"

Videon tekstissä sanotaan näin: "Average consumption for the trip was 160 Wh/km." Kun autossa on 28 kWh:n akku, se tarkoittaa, että ajamalla akun aivan täydestä tyhjäksi, mitä autojen valmistajat kehottavat karttamaan, pääsee yhdellä akullisella 175 kilometriä. Kun olosuhteet huononevat, ajomatka lyhenee selvästi.

Jos noudattaa valmistajien suositusta käyttää akkua vain välillä 40-80 %, ajomatkaksi hyvissä olosuhteissa tulee enää 70 kilometriä. Kaupunkiauto.

Nyt se kauan odotettu Teslan tappaja eli varakkaiden identiteettilelu sitten tuli. Hinta on yllättävän halpa. Kun Volkkarilta alkaa tulla lähivuosina kansanautomaisempaan hintaluokkaan sopivia autoja, niin siinä se Teslan taru sitten on.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Videon tekstissä sanotaan näin: "Average consumption for the trip was 160 Wh/km." Kun autossa on 28 kWh:n akku, se tarkoittaa, että ajamalla akun aivan täydestä tyhjäksi, mitä autojen valmistajat kehottavat karttamaan, pääsee yhdellä akullisella 175 kilometriä. Kun olosuhteet huononevat, ajomatka lyhenee selvästi.

Tietenkin jos joku tykkää käydä kokoajan pidemmillä kusi ja tupakka tauolla niin pääseehän sillä kätevästi tuhansiakin kilometrejä (olettaen että edes latureita ja nopeita semmoisia löytyy reitiltä).
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Tottakai.

Todennäköisesti Camryn ja Audin jälleenmyyntiarvo on aika antelias, koska miksi kukaan ostaisi tuollaisia enää viiden vuoden päästä?

Aika vanha viesti, mutta otetaan kiinni. Artikkeli on Teslan osien jälleenmyynti sivulta ja vertailun tehnyt tecnologia sivusto. Hmm, ettei nyt vain olisi pyöristetty lukuja eri suuntiin. Eniveis pointtina haluaisin sanoa, että nyt kun ollaan Suomessa, niin nuo lukemat tuskin pätevät. Model 3:n jälleenmyyntiarvosta ei voi vielä niin sanoa, mutta jos vertaa Teslan muihin tuotteisiin, niin ainakin Suomessa arvon aleneminen on voimakkaampaa. Varsinkin isoin ero tulle Toyotan jäälleenmyyntiarvossa Suomessa. Toyotan arvo tippuu todella vähän. Lisäksi noi korjauslukemat on kyllä yläkanttiin ainakin Toyotassa. Isompi todennäköisyys on sille, että Model 3:n joutuu esim. maalia uusimaan ja se on kova pieti. Toisaalta täytyy muistaa, että Suomessa myös polttoainekustannukset on isommat ja vaikka se Camry onkin Hybrid täällä, niin sieltä sitä eroa silti tulee.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Sitten olisi kysyttävää. Onko täällä kellään Amperaa/Volttia, tai muuta PHEV kulkinetta. Kiinnostaisi hiukan tietää, että millaisia laitteita ne on. Otin tuon Ampera/Voltin tohon, koska niitä saa päälle 100tkm ajettuja suht hyvään hintaan, varsinkin kun miettii akun kokoa ja muihin autoihin verrattuna. Jos toimintasäde alkaisi olemaan 30km päälle niin aikalailla voisi 95% ajosta ajaa sähköllä jonka saa työpaikan pistokkeesta, joten olisi aika kiva tommonen arki autoksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ok. Hyvä jos/kun näin. Tätä odotellessa..

Tässä luin uutisia, kuinka uusien autojen myynti takkuaa, mutta käytettyjen kysyntä kasvaa. Kun aikaisemmin Suomessa jahkailtiin, josko verotus muuttuisi, niin nyt jahkaillaan että ottia tuota ja kattellaan mitä sähköautorintamalla tapahtuu...

Täysin ymmärrettävää. Samaan aikaan on kuitenkin kohtuutonta itsekriittisyyttä kansakunnalta syyllistyä yhdestä Euroopan parhaista autojen elinkaaria pidentävästä systeemistä ja kulttuurista.

Annetaan jatkossakin toisten maksaa uuden teknologian kehitysvaiheen kulut ja maksellaan me edelleen silläkin rahalla asuntolainat pois.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Toivottavasti mahdollisimman pian ollaan sellaisessa tilanteessa, että Helsingin keskustassa asuvilla ei juurikaan ole edes omia autoja. Ei tule silloin ongelmaa noiden latauspisteidenkään kanssa.

Kyllä mulla tulee olemaan, mutta yhä useammin sitä ei käytetä. Sen verran täytyy olla hankalia työvuoroja, että saa työmatkat vähentää oman auton mukaan. Toivon silti samaa, ihan asukaspysäköinninkin vuoksi. Ja sitten kun tarpeista selviää alle kymppitonnin investoinnilla, niin sähkö on vaihtoehto.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Jos toimintasäde alkaisi olemaan 30km päälle niin aikalailla voisi 95% ajosta ajaa sähköllä jonka saa työpaikan pistokkeesta, joten olisi aika kiva tommonen arki autoksi.
Onhan veroseuraamukset huomioitu? Meillä työnantaja ratkaisi asian kieltämällä lataamisen.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Onhan veroseuraamukset huomioitu? Meillä työnantaja ratkaisi asian kieltämällä lataamisen.

Aivan juu. Kun täällä maailmalla on ollut, niin unohtanut Suomen verottajan ihanuuden. Työpaikalla olisi aurinkopaneeliakin katto täys, mut ei si. Haistakaapa vittu kaikki, ostan V8 koneisen auton ja tyhjäkäytän talvella kaksi tuntia ennen töihiin lähdön, poltan kaikki jäteöljyt takapihalla ja hakkaan perintö metsän.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan veroseuraamukset huomioitu? Meillä työnantaja ratkaisi asian kieltämällä lataamisen.
Sama meillä. Siis ilmaisen lataamisen. Lataus maksetaan kännykkäsovelluksella. Hidas lataus 3,6 kWh maksaa 20c/kWh ja nopeampi 22 kWh 30c/kWh. Ehkä typerimpiä verotuskohteita mitä tiedän, heti työnteon verottamisen jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös