Sähköautoilu

  • 495 897
  • 4 583

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kuinka paljon olet valmis lyömään tästä vetoa? Suomessa on tällä hetkellä 2.696 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilöautoa pl. Ahvenmaa. Kymmenen vuoden kuluttua yli puolet Suomessa olevista henkilöautoista liikkuu siis väitteesi mukaan sähköllä?

Olen valmis lyömään vetoa isosta summasta, että näin ei tule tapahtumaan.
Tarkoitin nimenomaan sähkönavulla. Eli hybridit mukaan luettuna. Toki suomen autokanta on yli kymmenen vuotta vanha. Jäädään mielenkiinnolla odottelemaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tarkoitin nimenomaan sähkönavulla. Eli hybridit mukaan luettuna. Toki suomen autokanta on yli kymmenen vuotta vanha. Jäädään mielenkiinnolla odottelemaan.

Hybridi ei ole sähköauto ja sähköauto ei ole hybridi. Hybridi ei liiku sähkön avulla nollapäästöisesti metriäkään kun akku on loppu.

Hankalaa oli arvata, että lasket hybridit sähköautoiksi - kun ko. ketjussa ollaan. Hybridit toki kuluttavat usein hyvin vähän - eivät ne kuitenkaan kovin pitkälle pötki sähköllä.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mites tämä eroaa sähköautosta? No joo.

No joo. Ei mitenkään akun loppuessa.

Ymmärsin, että MikGo tarkoitti sähköautoja kun kirjoitti "liikkuu sähköllä". Toki hybridikin liikkuu sähköllä lyhyemmän matkan - mutta ei se kuitenkaan ole ns. nollapäästöinen.

Ei näistä maalitolppien siirtelystä jaksa sen enempää vääntää eikä oikein liity edes aiheeseenkaan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Vetyautot ovatkin mielenkiintoinen kysymys. Siinähän ei kanneta mukana järjettömän painoisia akkuja "turhaan". Hyötysuhde kokonaisuutena on ymmärtääkseni kuitenkin sähköautojen puolella?
?????? Hyötysuhde? Kummatkin ovat sähköautoja. Ainoa ero, että vetysähkö vs. kivihiilisähkö on n.500km vs. 200km. Vedyn tankkaus seuraavaa 500km varten max 5 min. Tolppasähkö 30-60min, maaseudulla 2 päivää.
Vetyä on tarjola varsin niukasti, mutta ei noita superlatureitakaan joka kylästä löydy.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No joo. Ei mitenkään akun loppuessa.

Ymmärsin, että MikGo tarkoitti sähköautoja kun kirjoitti "liikkuu sähköllä". Toki hybridikin liikkuu sähköllä lyhyemmän matkan - mutta ei se kuitenkaan ole ns. nollapäästöinen.
Kymmenen vuoden päästä puolet pääkaupunkiseudun henkilöautojen ajosuoritteesta sähköllä. Olisko siinä realistinen tavoite.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
?????? Hyötysuhde? Kummatkin ovat sähköautoja. Ainoa ero, että vetysähkö vs. kivihiilisähkö on n.500km vs. 200km. Vedyn tankkaus seuraavaa 500km varten max 5 min. Tolppasähkö 30-60min, maaseudulla 2 päivää.
Vetyä on tarjola varsin niukasti, mutta ei noita superlatureitakaan joka kylästä löydy.

Ilmaisin itseäni huonosti - sori siitä. Molemmat ovat toki sähköautoja - en ymmärtääkseni sanonut, että vetyauto ei olisi sähköauto? Toisessa näistä sähköä ei vain ladata siihen autoon, vaan se tuotetaan polttokennolla ja akut ovat aika paljon pienempiä. Polttokennolla itsessään on toki hyvä hyötysuhde - ymmärtääkseni jotain 60% paikkeilla? Kokonaisuudessaan riippuu kuitenkin hieman miten se vety on tuotettu: kemianteollisuuden sivutuotteena - höyryreformoinnilla tai elektrolyysilla ja pitää sitä kuljettaakin jollain tavalla sinne mistä sitä voi tankata. Kai niitä on muitakin tapoja vedyn tuottamiseen olemassa? Riippuuhan se toki sähköautossakin miten se sähkö on tuotettu. Se Norjan Tesla on edelleen vihreämpi kuin Saksan vastaava etc.

Sähköauton suurin "etu" tällä hetkellä on se, että sähköäutoille on kohtuullisen helppo jakaa sähköä verrattuna vedyn tankkaamiseen - infra kun puuttuu käytännössä lähes kokonaan. USA:ssa tämänkin suhteen on kaiketi jotain kehitelmiä menossa? Sähköauto ei ole mitenkään voittanut "kilpailua" - eikä vetyauto toisaalta ole mitenkään täydellisesti kuollut. Tulevaisuudessahan se nähdään miten ja mihin suuntaan asiat kehittyvät.

Yllättäen molemmissa on omat ongelmansa.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Kyllä sähköautoilusta tulee normaalia. Eli tarkoitan sitä, että suurin osa myös yksityisautoista liikkuu sähkön avulla. Suomessa siihen mennee kymmenisen vuotta.

Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Tulee kyllä ehkä hieman kiire kieltää bensa/diesel autojen myynti jotta tuo tavoite täyttyisi, jos autot ajetaan suunnilleen loppuun. Tästä nykyisestä sekavasta tilanteesta voi kyllä tulla mielenkiintoisia ilmiöitä käytettyjen autojen markkinoille, kun Euroopan käytetyt autot myydään esimerkiksi Afrikkaan kovaan ajoon tai sitten Suomeen.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Hybridi ei ole sähköauto ja sähköauto ei ole hybridi. Hybridi ei liiku sähkön avulla nollapäästöisesti metriäkään kun akku on loppu.

Hankalaa oli arvata, että lasket hybridit sähköautoiksi - kun ko. ketjussa ollaan. Hybridit toki kuluttavat usein hyvin vähän - eivät ne kuitenkaan kovin pitkälle pötki sähköllä.
Jos nyt termistöön mennään, niin sähköautoiluun kyllä mielestäni kuuluu hybridit. Esimerkiksi Plug-in hybridillä voi moni vetää päivittäisen työmatkan pelkästään sähköllä ja se on mielestäni silloin kyllä sähköautoilua. Jos nyt puhuttaisiin pelkästään täyssähköautoista niin ketjun nimi pitäisi olla Täyssähköautoilu.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos nyt termistöön mennään, niin sähköautoiluun kyllä mielestäni kuuluu hybridit. Esimerkiksi Plug-in hybridillä voi moni vetää päivittäisen työmatkan pelkästään sähköllä ja se on mielestäni silloin kyllä sähköautoilua. Jos nyt puhuttaisiin pelkästään täyssähköautoista niin ketjun nimi pitäisi olla Täyssähköautoilu.

Sallittakoon mielipiteesi sinulle. Minusta sähköauto taasen on ajonaikaisilta lähipäästöiltään nollapäästöinen auto - joka hybridi ei ole kuin osan aikaa.

Toki esim. PHEV:llä voi vetää työmatkat sähköllä - mikäli työmatka on tarpeeksi lyhyt. Maalitolppia siirtelemällä hybridi ei kuitenkaan muutu kuin taikaiskusta sähköautoksi.

Voidaan sopia, että tästä ollaan eri mieltä eikä tarvitse enempää vääntää. Palataan aiheeseen ja toivottavasti joku muu kirjoittaa jotain vähän järkevämpää tämän järmäämisen sijaan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kymmenen vuoden päästä puolet pääkaupunkiseudun henkilöautojen ajosuoritteesta sähköllä. Olisko siinä realistinen tavoite.
Voisin utopistisesti nostaa sähkön osuutta jopa suuremmaksi. Tähän riittää kun saadaan kaupungin alueella tapahtuva jakeluliikenne johtoversioksi + bussit. Suurimpiin tavarakeskuksiin induktiolatausmahdollisuus -> samalla kun lastaat/purat kuormaa akut lataantuvat.
Tähän vielä app, joka ilmoittaa onko kohteessa vapaa paikka lataukselle (johdolle). Pienellä tuotekehittelyllä johtohässäkästäkin saa helpommin toimivan.
Ja vaikka ollaankin täyssähköpuolella, niin biodieselhybridi on voittamaton yhdistelmä tällä hetkellä.
 

Kyle

Jäsen
Kuinka paljon olet valmis lyömään tästä vetoa? Suomessa on tällä hetkellä 2.696 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilöautoa pl. Ahvenmaa. Kymmenen vuoden kuluttua yli puolet Suomessa olevista henkilöautoista liikkuu siis väitteesi mukaan sähköllä?

Ehkä alkuperäisen väittämän voisi kääntää niin että 10 vuoden päästä suurin osa uusista myytävistä autoista on sähköautoja. Tosin itse uskon että siihen ei mene kuin max pari vuotta ja mahtaako mikään tunnettu autonvalmistaja edes tehdä 10 vuoden päästä polttomoottori käyttöisiä henkilöautoja.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ehkä alkuperäisen väittämän voisi kääntää niin että 10 vuoden päästä suurin osa uusista myytävistä autoista on sähköautoja. Tosin itse uskon että siihen ei mene kuin max pari vuotta ja mahtaako mikään tunnettu autonvalmistaja edes tehdä 10 vuoden päästä polttomoottori käyttöisiä henkilöautoja.

Mikäli tarkastelet esim. Norjan - jossa siis tuetaan sähköautoilua todella voimakkaasti - lukuja, niin Norjassa plug-in (BEV + Hybrid) autoja oli 49.1% myydyistä ajoneuvoista vuonna 2018. Samoihin lukuihin pääsemiseen menee Suomessa kyllä aikaa aivan varmasti enemmän kuin pari vuotta. Eivätkä ICE't kyllä ole kuolleita kymmenen vuoden kuluessa.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ilmaisin itseäni huonosti - sori siitä. Molemmat ovat toki sähköautoja - en ymmärtääkseni sanonut, että vetyauto ei olisi sähköauto? Toisessa näistä sähköä ei vain ladata siihen autoon, vaan se tuotetaan polttokennolla ja akut ovat aika paljon pienempiä. Polttokennolla itsessään on toki hyvä hyötysuhde - ymmärtääkseni jotain 60% paikkeilla? Kokonaisuudessaan riippuu kuitenkin hieman miten se vety on tuotettu: kemianteollisuuden sivutuotteena - höyryreformoinnilla tai elektrolyysilla ja pitää sitä kuljettaakin jollain tavalla sinne mistä sitä voi tankata. Kai niitä on muitakin tapoja vedyn tuottamiseen olemassa? Riippuuhan se toki sähköautossakin miten se sähkö on tuotettu. Se Norjan Tesla on edelleen vihreämpi kuin Saksan vastaava etc.

Sähköauton suurin "etu" tällä hetkellä on se, että sähköäutoille on kohtuullisen helppo jakaa sähköä verrattuna vedyn tankkaamiseen - infra kun puuttuu käytännössä lähes kokonaan. USA:ssa tämänkin suhteen on kaiketi jotain kehitelmiä menossa? Sähköauto ei ole mitenkään voittanut "kilpailua" - eikä vetyauto toisaalta ole mitenkään täydellisesti kuollut. Tulevaisuudessahan se nähdään miten ja mihin suuntaan asiat kehittyvät.

Yllättäen molemmissa on omat ongelmansa.

Eikä vety edes ole ainut polttokennoihin käyttökelpoinen aine. Gumpert Nathalie on protoasteella oleva vesi-metanolipolttokennolla varustettu "superauto" - tosin proto meinaa muistaakseni tässä tapauksessa sitä, että 5kWh:n polttokennolla valitaan vielä joko nopeus/kiihtyvyys tai pidempi matka selvästi hitaammalla nopeudella. Hiilidioksidia tietysti tulee, mutta lähtöaineista riippuu miten ilmastohaitallista se on, metanolia voidaan valmistaa myös jätteistä ja uusiutuvista biomassoista.

Valmistajan speksit: 800hv, maksiminopeus yli 300 km/h, 850km range (tämä siis kuitenkin ajettuna vain 80km/h) , alle 2,5 sekuntia 0-100 km/h, neljä sähkömoottoria, kaksi vaihdetta. Hinta ~0,5 milj€ saattaa rajoittaa ostajakuntaa...

Metanolin tankkaaminen ja säilytys autossa on samanlaista kuin bensa-autoissa, 5 minuuttia ja meno jatkuu. Sähkömoottoreiden takia ajokokemus on sama kuin ladattavilla autoilla, mutta ilman akuston painoa ja latauksen hitautta. Muuallakin tehdään koko ajan tutkimusta energiatiheämmillä aineilla (mm. butanoli), ja alemman lämpötilan sekä halvempien katalyyttien polttokennoilla. En välttämättä pitäisi itse vetyä parhaimpana vaihtoehtona liikennekäyttöön sen alkuaineominaisuuksien takia.

Tuosta linkki valmistajan sivulle: Start — Roland Gumpert
Ja Youtubessa firman video: Gumpert Nathalie: Trackday 2018 @Nürburgring - OFFICIAL AFTERMOVIE | Roland Gumpert
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä olen laskenut, että omilla ajoillani plugarilla saisi sähköllä hoidettua noin 70-90%. Tuollainen 30 km per lataus riittää normaaleihin työ, kauppa ja harrastusajoihin kun laturi löytyisi sekä kotoa että työpaikalta. Oikeastaan vain pidemmät työmatkat, lomat, kisat ja mökit jäävät ulkopuolella ja niistä toki osan matkaa menisi sähköllä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt ei itsellä ole diplomi-insinöörin papereita arvioimaan teknistä kehitystä, mutta semmoisella maalaisinsinöörin järjellä suomalaisen sähköautoilun läpimurto voisi olla vedyn paikallinen kustannustehokas tuotanto. Se toisi mahdollisuuden polttokennon avulla tehdä järkevästi "tankattavia" sähköautoja.
...
Polttokennoauto olisi kyllä loistava. Sähköauton edut ja nopea tankkaus vaihtamalla joku kenno täyteen vaihtopisteessä. Joku voisi merelle pistää niitä tuulivoimaloita ja tuottaa siellä suoraan merivedestä vetyä myllyn tuottamalla sähköllä. Olisi suhteellisen turvallista pelailla sen vedyn kanssa merellä ja kennossa se kai on muutenkin sellaisessa muodossa, ettei aiheuta välitöntä räjähdysvaaraa. Mereltä sitten roudattaisiin täydet kennot asemille.
 

Byvajet

Jäsen
Sain viimeksi kuraa niskaani, kun yritin keskustella akkupalojen riskeistä, mutta jatkan silti.

Tesla tussahtaa. Huomattavaa on tapahtumien nopeus. Kun tuossa tilanteessa pitäisi ruveta pelastamaan vauvaa istuimesta, niin ehtisi ehkä, mutta kiire tulisi. Moottoripalo sentään ei yleensä välittömästi räjäytä koko autoa. Sen aikana ehtii toimia.

https://www.youtube.com/watch?v=p4Qhr_LLoJ0

Lueskelin aiheeseen liittyvää keskustelua eri puolilta. Monet kirjoittavat, että ongelma ei ole ainoastaan autojen akut vaan akut ylipäänsä. Mitä suuremmaksi niiden määrä on kasvanut, sitä enemmän ne ovat ongelmia aiheuttaneet. Riskin muodostaa niin kodinelektroniikka kuin Boeingin uusimman lentokoneen akustokin.

Tuota paloa sammuttamaan tarvittiin paljon kalustoa, koska akkupalojen sammuttaminen on vaikeaa. Suuri määrä ihmisiä evakuoitiin.

Mitä tapahtuu, jos tulevaisuudessa kokonainen hallillinen autoja syttyy tuleen? Ensin yksi ja sitten muut mukana?

Edelleenkään en suostu uskomaan, että ikääntyneet ja kolhitut autot ja palovaaralliset akut ovat aivan ongelmaton yhdistelmä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitä tapahtuu, jos tulevaisuudessa kokonainen hallillinen autoja syttyy tuleen? Ensin yksi ja sitten muut mukana?

Se nähtiin jo, kun MotoE sarjan koko kalusto lähti savuna ilmaan. Palon syyksi epäillään, yllätys yllätys, viallista akkupakettia. Tosin tuhoutuneesta hallista ei jäänyt niin paljon jäljelle, että varmuudella syttymissyytä ei saada koskaan selville.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Se nähtiin jo, kun MotoE sarjan koko kalusto lähti savuna ilmaan. Palon syyksi epäillään, yllätys yllätys, viallista akkupakettia. Tosin tuhoutuneesta hallista ei jäänyt niin paljon jäljelle, että varmuudella syttymissyytä ei saada koskaan selville.

Onko tuosta tullut siis uutta tietoa? Eikö aluksi ainakin epäilty oikosulkua latauslaitteistossa? Tosin sillä ei sitten loppuviimeksi ole paljon väliä mistä se tulipalo alkaa - akkuihin kun pääsee tuli, niin meno on aika vauhdikasta.
 

12961

Jäsen
Minä olen laskenut, että omilla ajoillani plugarilla saisi sähköllä hoidettua noin 70-90%. Tuollainen 30 km per lataus riittää normaaleihin työ, kauppa ja harrastusajoihin kun laturi löytyisi sekä kotoa että työpaikalta. Oikeastaan vain pidemmät työmatkat, lomat, kisat ja mökit jäävät ulkopuolella ja niistä toki osan matkaa menisi sähköllä.

Kokonaishyötysuhteen paranemisen kannalta suhteellisen kevytkin hybridi muuttaa kaupunkiajossa paljon.

Pelkästään polttomoottorisessa autossa jarrutusenergia muutetaan kitkan kautta 100% lämmöksi harakoille. Hybridissä saadaan jarrutusenergiasta talteen aivan yhtä paljon (käytännössä n. 70%) kuin täyssähköautossa. On harvoin julkisesti puhuttu asia, että regeneroiva jarrutus on sähkövedossa helpoiten ja eniten liikenteen kokonaishyötysuhdetta parantava tekijä.

Kaupunkiympäristössä pienenkin matkan pelkällä sähköllä kulkeva (ja jarrutusenergiansa uudelleen käyttävä) plugari on liki yhtä ekologinen kuin puhdas sähköauto, ja sitä ekologisempi mitä hitaampia ja pidempieä jarrutuksia kuljettaja kykenee tekemään. Polttomoottoriautoon verrattuna hyötysuhde paranee merkittävästi, vaikka jokikinen kiihdytys hoidettaisiin osittain polttomoottoria käyttäen.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Minä olen laskenut, että omilla ajoillani plugarilla saisi sähköllä hoidettua noin 70-90%. Tuollainen 30 km per lataus riittää normaaleihin työ, kauppa ja harrastusajoihin kun laturi löytyisi sekä kotoa että työpaikalta. Oikeastaan vain pidemmät työmatkat, lomat, kisat ja mökit jäävät ulkopuolella ja niistä toki osan matkaa menisi sähköllä.
Itselläni on sama tilanne ja nykyinen sopimus loppuu vuoden vaihteessa, joten seuraava lienee hybridi. Ainoa haaste tällä hetkellä tuon suhteen on hybridin massa. Bensalla pääsee sen 400-500 km. Näin ollen pitkillä matkoilla kulutus on huomattavasti suurempi kuin normiautolla. Kokonaisuus olisi varmaan kuitenkin ympäristöystävällisempi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itselläni on sama tilanne ja nykyinen sopimus loppuu vuoden vaihteessa, joten seuraava lienee hybridi. Ainoa haaste tällä hetkellä tuon suhteen on hybridin massa. Bensalla pääsee sen 400-500 km. Näin ollen pitkillä matkoilla kulutus on huomattavasti suurempi kuin normiautolla. Kokonaisuus olisi varmaan kuitenkin ympäristöystävällisempi.
Minä olen ymmärtänyt, että kulutus ero pitkilläkin matkoilla on aika olematon. Noin 160 kiloa enemmän painoa hybridi esim bemariin tuo mutta talteenotto säästää enemmän jos ei nyt ihan tasaista moottoritieajoa ole.
 
Viimeksi muokattu:

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Tässä juuri tänään aamupäivällä kuulin, että oli maasturimallin hybridi-Lexuksen omistajalta kysytty kulutusta, niin oli vastannut että 11l bensaa on keskikulutus. Toki ajotapa vaikuttaa jne, mutta olihan shokki kun itse oletin että olisi ollut 7-8 litran kohdalla.

Nuo muiden mallien hybridit, kuin Toyotan eivät ole matka-ajossa mitään säästäviä pelejä. Toyotan tekniikka itseasiassa perustuu hieman erilaiseen ratkaisuun, eli Toyota käyttää atkinson moottoria. Atkinson on huono moottori ominaisuuksiltaan yksin ilman sähköä, mutta siinä on polttomottereista paras hyötysuhde, joka takaa sitten hyvät kulutuslukemat tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Minusta kuitenkin nuo pistokehybridit alkavat silti olla mielenkiintoisia, kun toimintamatkat sähköllä alkavat riittää siihen, että ei paljoa tarvitse sähköttä ajella alle 50km matkoja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nuo muiden mallien hybridit, kuin Toyotan eivät ole matka-ajossa mitään säästäviä pelejä. Toyotan tekniikka itseasiassa perustuu hieman erilaiseen ratkaisuun, eli Toyota käyttää atkinson moottoria.
Siis lasketaanko Lexus Toyotaksi vai ei? 330i bemarit kulutus on maantiellä 8l. Se on toki paljon minun standaredeillani, mutta vastaa bensa-version vastaavaa lukemaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Siis lasketaanko Lexus Toyotaksi vai ei? 330i bemarit kulutus on maantiellä 8l. Se on toki paljon minun standaredeillani, mutta vastaa bensa-version vastaavaa lukemaa.

Samaa Atkinsonia ne Lexus-autot käyttävät kuin Toyotakin ihan ymmärrettävästä syytä. Teknisessä mielessä siis kyllä.

Brändi ei taida kulutukseen vaikuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös