Hyvä, että tällainenkin ketju on pistetty pystyyn. Autoiluketjuun tuli omia kokemuksia täyssähköautoilusta jo vähän kirjoitettuakin, mutta jatketaan vaikka tänne. Tuo vilpertin linkkaama TM-juttu oli kyllä harvinaisen tyhjentävä selvitys nimenomaan sähköautojen akuista. Nykyaikaiset BMS:t osaavat suojella akkuja hienosti. Omalla kohdalla otanta on hyvin suppea, vasta n. 14 tkm ajettu mutta range ei ole pudonnut lainkaan, päin vastoin kasvanut 2-3 km. Lataukseni teen useimmiten tasavirralla (40-50 kW, CCS) ja jonkin verran vaihtovirralla 3-11 kW (Suko, Type 2). Superlatauksia on tullut testattua parikymmentä kertaa, ja se on kyllä aina yhtä kivaa, varsinkin mökkiviikonlopun hidaslatauksen (24+ h) jälkeen :D
Lataamisesta, ja jopa ilmaislatauksen kyttäilystä on alkanut tulla jonkinasteinen harrastus. Mieltä lämmittää saada ilmaisia kilometrejä akkuun, eikä ne maksetutkaan kovin kalliita ole. Vaikka Model 3:n range ei jokapäiväistä latausta omilla ajomäärillä kaipaile, olen alkanut omaksua sähköautoilijoiden ABC-toimintatavan, eli Always Be Charging. Mitä eksoottisempi paikka, sen hauskempaa.
Heinäkuussa tuli pyörähdettyä Norjassa, ja onhan sen maan (varsinkin Oslon ympäristön) autokanta todella mielenkiintoista. Sähköautoja aivan kaikkialla. Hienon näköistä ja hiljaisen kuuloista! Siellä ei Tesla-kuskitkaan enää toisilleen morjesta, sillä käsi olisi jatkuvasti ojossa.
Olen jopa yllättynyt, kuinka luontevasti oma ajotapa sopeutui sähköautoiluun. Mielestäni mistään kivasta ei ole tarvinnut tinkiä, ja ajaminen on hauskempaa kuin ikinä. Ei ole niin pientä tekosyytä, etteikö pienelle "kauppalenkille" voisi lähteä. Ajamisen iloa, todella. Voin vilpittömästi suositella.