Sähköautoilu

  • 495 713
  • 4 583

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Siis lasketaanko Lexus Toyotaksi vai ei? 330i bemarit kulutus on maantiellä 8l. Se on toki paljon minun standaredeillani, mutta vastaa bensa-version vastaavaa lukemaa.

Kyllä Lexus on minulle ainakin Toyota, samaan tapaan mitä Honor on Huawei. Joo en minä väitä että muiden hybridit huonoja olisivat, mutta että niistä täyden hyödyn saa irti niin pistokemalli on minusta se juttu. Hyndai(KIA) ovat sitten sähköautoissa edelläkävijä, kun Hyndai on onnistunut rakentamaan vähiten kuluttavat sähköautot. Sähköautoissa kulutus minusta vain korostuu, koska isot akut ovat hankala juttu. Onhan Teslan ajaminen aika hienoa aluksi kun se kiihtyy kuin raketti, mutta kyllä siitäkin se wouwefekti häviää ajan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä Lexus on minulle ainakin Toyota, samaan tapaan mitä Honor on Huawei.
Minulle brändit ovat yhdentekeviä, mutta en vain oikein ymmärtänyt pointtia että Lexuksien polttomoottorit olisivat säästeliämpiä kuin muiden jos ne kuluttavat polttoainetta kuitenkin 11l / 100. Toki isot katumaasturit kuluttavat enemmän kuin sedanit, joten jos tuo sen eron tuo niin sitten.
 

Byvajet

Jäsen
Tässä juuri tänään aamupäivällä kuulin, että oli maasturimallin hybridi-Lexuksen omistajalta kysytty kulutusta, niin oli vastannut että 11l bensaa on keskikulutus.

Toyotan hybridit vienevät suunnilleen saman kuin pikkudieselit. Matka-ajossa dieseli saattaa voittaa, mutta kokonaisuudessa Corolla (entinen Auris) saattaa olla vähän edellä.

Esimerkiksi Spritmonitorista voi seurailla tankkauksista mitattuja kulutuksia. Kun keskivälin tuloksia selailee, niin siitä saanee suht realistisen käsityksen keskivertosuomalaisen kulutuksesta.

https://www.spritmonitor.de/en/

Autostadiumissa kehutaan Toyotan uutta Hybridi-Camrya ajo-ominaisuuksista, mutta myös kulutus on saatu kuriin.

Edellisten ajajien keskikulutus 5.3l/100km. Itse ajoin 50km ja keskikulutus omaan ajoon 4.8l/100km. Oli vielä pääsiäisruuhkaa ja tosiaan motarillakin 140km/h vetoja et ei kyllä tullut todellakaan ajettua taloudellisesti. ...
--
Ei ole paha kulutus tuon kokoiselle ja tehoiselle autolle. Ajotietokone saattaa kyllä olla optimistinen muutaman desin verran mutta siltikin kulutuslukema on ihan kohtuullinen. Tuo 5.3 L/100km on todella pieni, koska koeajot ovat usein aika lyhyitä ja lähtiessä kylmän koneen lämmityskäyttö nostaa kulutuslukemaa selvästi.

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=684.msg602049;topicseen#new
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Eikös dieselin energiatiheys ole eri kuin bensan, näin suora kulutusvertailu litroina ei ole aivan pätevä päästöjen kannalta. Minulla on vain sellainen käsitys, että litra dieseliä tuottaa enemmän hiilidioksidia kuin litra bensaa, vaikka ero onkin pieni.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Onko tämä muuten nyt sähköautoiluketju - vai sitten sähkö-ja hybridiautoiluketju?

Sen verran aiheeseen, että Audin CTO on todennut vuoden (noin) 2025 olevan se hetki jolloin kortit jaetaan uudelleen - solid-state akut tulisivat heidän arvionsa mukaan tuolloin. Volswagen on myös investoinut hankkeeseen sellaisen mukavat $100M.

Hybridiautoihin liittyen sen verran, että Volvolla on vaikeuksia saada hybridien tuotantoaan täyteen vauhtiin, koska eivät saa riittävästi akkuja autoihinsa.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Tuo akkujen saatavuus saattaa koitua viellä Teslan kohtaloksi. Hybridien hintaan tuo ei niin vaikuta, mutta noissa täysissä sähköautoissa on sen verran isot akut, että tulee viellä monia yllätyksiä mistä moiset akut oikeein kaivetaan. No maastahan ne kaivetaan, mutta tuotanto ei kaivoksilla nouse vain sormia napsauttamalla. Tuotanto nousee vasta kun ensin saadaan hinta kohdilleen että investoinnit alalla räjähtävät, ja siitä saattaa tulla Teslalle kipeä vaihe. Kiinallakin on vahvasti näppinsä pelissä, kun käyttännössä se dominoi maailman akkukaivannaisia.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tuo akkujen saatavuus saattaa koitua viellä Teslan kohtaloksi. Hybridien hintaan tuo ei niin vaikuta, mutta noissa täysissä sähköautoissa on sen verran isot akut, että tulee viellä monia yllätyksiä mistä moiset akut oikeein kaivetaan. No maastahan ne kaivetaan, mutta tuotanto ei kaivoksilla nouse vain sormia napsauttamalla. Tuotanto nousee vasta kun ensin saadaan hinta kohdilleen että investoinnit alalla räjähtävät, ja siitä saattaa tulla Teslalle kipeä vaihe. Kiinallakin on vahvasti näppinsä pelissä, kun käyttännössä se dominoi maailman akkukaivannaisia.

Olen näistä Kiinan investoinneista Kongon suuntaan kirjoittanut aiemmin täällä olevaan toiseen ketjuun - kuten varmaan joku muukin. Teslahan toki tyynnyttelee tilannetta sillä, että ovat saaneet akkupakettiensa kobolttipitoisuutta painettua alemmas. Mutta saavatko ne kokonaan kobolttivapaiksi onkin sitten eri asia.

Itse veikkaan, että Tesla tulee olemaan jatkossa melkoisissa ongelmissa. Tosin tuohon ei välttämättä vaadita kovin suurta eikä edes hyvin kalibroitua kristallipalloa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nuo muiden mallien hybridit, kuin Toyotan eivät ole matka-ajossa mitään säästäviä pelejä. Toyotan tekniikka itseasiassa perustuu hieman erilaiseen ratkaisuun, eli Toyota käyttää atkinson moottoria. Atkinson on huono moottori ominaisuuksiltaan yksin ilman sähköä, mutta siinä on polttomottereista paras hyötysuhde, joka takaa sitten hyvät kulutuslukemat tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Minusta kuitenkin nuo pistokehybridit alkavat silti olla mielenkiintoisia, kun toimintamatkat sähköllä alkavat riittää siihen, että ei paljoa tarvitse sähköttä ajella alle 50km matkoja.

Samaa Atkinsonia käyttää ainakin Mitsu myös. Ongelma kai Lexuksen katumaasturihybrideissä on sama kuin vaikkapa Mitsun Outlanderissa, ovat painavia ja korkeita autoja, jolloin ilmanvastus tekee tehtävänsä.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Samaa Atkinsonia käyttää ainakin Mitsu myös. Ongelma kai Lexuksen katumaasturihybrideissä on sama kuin vaikkapa Mitsun Outlanderissa, ovat painavia ja korkeita autoja, jolloin ilmanvastus tekee tehtävänsä.

Hyvä tarkennus. En ollut itse tietoinen tästä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tesla tiedotti, että osa uusista malleista kykenee jo 600km toimintamatkaan. Vaikka siitä osa todellisuudessa lähtisikin niin varmasti tuo jo kelpaa monelle, eikä toimintamatka ole enää kynnyskysymys.

Sehän on toki selvää, että toimintamatkat tulevat pitenemään kaikilla valmistajilla. En tiedä sitten mihinkä asti valmistajat haluavat toimintamatkaa pidentää. Tuo 600km tosiaan rupeaa olemaan semmoinen, että voi pääasiassa kaikille matkoille lähteä ilman suurta huolehtimista missä voi ladata. Vielä kun latauspaikat yleistyvät.
 

Byvajet

Jäsen
Paloasiasta taas. Pelastustiedossa on kelpo juttu sähköauton sammuttamisen vaikeudesta ja uudelleen syttymisestä. Tapaus on Suomesta.

Sammuttamisen vaikeutta kuvaa se, että Hollannissa palavia sähköautoja upotetaan vesikonttiin, jossa ne ovat pari vuorokautta. Sillä tavalla palo saadaan varmasti sammumaan. Kontin vesi on kierrätettävä sammutuksen jälkeen.

Pelastusopiston TKI-palveluiden erikoistutkija Marko Hassinen on tutkinut litium-akustojen paloturvallisuutta. Hänen mielestään Päijät-Hämeen tapauksessa on erittäin todennäköistä, että sähköauton akustossa on tapahtunut terminen karkaaminen. Prosessi alkaa, jos akku vaurioituu tai sen lämpötila ylittää 120 astetta esimerkiksi latausvirheen takia. Reaktiosarja johtaa yleensä lopulta akun repeämiseen. Repeämisessä akusta purkautuu kaasuja, jotka syttyvät palamaan.

Sietää miettiä, mitä tapahtuu, kun parkkihalli on täynnä suuriakkuisia vanhoja sähköautoja, joita on kolhittu tai joiden akuissa on muuten tapahtunut haitallisia muutoksia. Tällä hetkellä autoja on mitätön määrä ja ne ovat uusia tai uudehkoja. Kun autokanta vanhenee, saattaa palojen määrä kasvaa niin suureksi, että autojen pysäköintiin tulee rajoituksia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sietää miettiä, mitä tapahtuu, kun parkkihalli on täynnä suuriakkuisia vanhoja sähköautoja, joita on kolhittu tai joiden akuissa on muuten tapahtunut haitallisia muutoksia. Tällä hetkellä autoja on mitätön määrä ja ne ovat uusia tai uudehkoja. Kun autokanta vanhenee, saattaa palojen määrä kasvaa niin suureksi, että autojen pysäköintiin tulee rajoituksia.

Joo ja monesti ihmisillä ei juurikaan ole varaa tai halua huoltaa autojaan kun ne pakolliset huollot kun autosta jotain hajoaa. Voisi kuvitella että akut ja muut vehkeet vaihdetaan vasta kun ne on hajonnut tai kapasitetti mennyt niin alas että ei enää voi käyttää.

Aika paljon näyttäisi eri ongelmia olevan vielä ratkottavana ennenkuin ihan koko kansan ratkaisuksi sähköautoilusta tulisi, varmaan ihan hyvä vaihtoehto muiden rinnalla, mutta ei yksinomaan ainoana voimanlähteenä vielä pitkään aikaan vielä mennään melkoista betavaihetta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ongelma on se, että pelastuslaitokset eivät ole joutuneet näiden kanssa tekemisiin ja koska se ei ole bensapalo niin pitäisi hoitaa asiat erilailla.

Kun ovat muutaman kerran päässeet harjoittelemaan, löytyy parhaat toimintatavat.

Ja varmaan samalla kun sähköautoilu yleistyy, tulee katsastuskiertoon jotenkin velvollisuus tarkastaa akun kunto kolhiintumisten varalta.

Ei tämä mitään mystistä magiaa ole johon ei ole mitään ratkaisuja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Parkkihallien palot on muutoinkin palomiesten painajainen, siellä kun riittää monenlaista haastetta.

Ja varmaan muutenkin sähköautoiluun on nuo parkkihallit aika painajainen kun moni on aika vanhoja vanhemmalla tekniikalla omistettuja, käytännössä jos sitten vielä pitää alkaa tekniikkä lisäillä ja on esim. tuota palovaaraa niin siinähän tippuu hallien kapasiteetti aika mukavasti ja taas uusien rakentamisissa kustannukset nousta aika paljon. Painajaisia voi olla jo nuo yksittäiset autojen viat jotka paloja aiheuttaa mutta saati sitten jos jonkun muun syyn takia autot alkaisi useammin palaa..
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jos nyt ymmärsin oikein niin sanoma on se, että sähköautoilua ei voi kannattaa koska vaikka toimintasäteet ja autojen hinnat alkavat olla pikkuhiljaa sitä mitä haluttiin niin ei hitsi ei sittenkään voi koska entä jos se syttyykin palamaan parkkihallissa.

Ihan hyvä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos nyt ymmärsin oikein niin sanoma on se, että sähköautoilua ei voi kannattaa koska vaikka toimintasäteet ja autojen hinnat alkavat olla pikkuhiljaa sitä mitä haluttiin niin ei hitsi ei sittenkään voi koska entä jos se syttyykin palamaan parkkihallissa.

Ihan hyvä.

Ei siinä nyt tuolla tavalla sanottu - riskit palojen suhteen ovat olemassa ja ne kannattaa tiedostaa. Ei kännyköidenkään akut syty itsestään jokaisella joka yö - silti niitäkin tapahtuu. Volyymia kun saadaan lisää - sekä ikää kalustolle - niin sitten saadaan dataa lisää siitä millainen tuo riski on todellisuudessa. Teslalla toki on omat numeronsa heittää tiskiin - tosin historiaa ei ole kovin pitkältä ajalta.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Jos nyt ymmärsin oikein niin sanoma on se, että sähköautoilua ei voi kannattaa koska vaikka toimintasäteet ja autojen hinnat alkavat olla pikkuhiljaa sitä mitä haluttiin niin ei hitsi ei sittenkään voi koska entä jos se syttyykin palamaan parkkihallissa.

Ihan hyvä.
Onneksi polttomoottoriautoissa ei ole mitään palavia nesteitä.
 
K

Kiekkokatsoja

Kyllä nämä sähkömoottoriautot ovat edelleen perusjampan tavoitettamattomissa.
Yritysten imago autoja, taikka varallisuutta aatteen kautta osoittavien päiväleluja.
Ja tämä tuskin valtavasti muuttuu, vaikka niin on valtiovallan kautta suunniteltu ja hieman määräiltykin.
Mutta näillä mennään.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
taikka varallisuutta aatteen kautta osoittavien päiväleluja.
Ai kauhistus, en oo koskaan edes ajatellut, että meidän auto osottaisi mitenkään meidän "varallisuutta".

Mut joo, meillä tuo toinen puolisko on alkanut haaveilemaan taas auton vaihdosta. Sähköauto kuulemma edelleen ehdoton, ja itselläni pieni aavistus siitä mitä hän mahtaisi haluta. Jää nähtäväksi mihin hän sitten lopulta päätyy.
 
K

Kiekkokatsoja

Ai kauhistus, en oo koskaan edes ajatellut, että meidän auto osottaisi mitenkään meidän "varallisuutta".

Mut joo, meillä tuo toinen puolisko on alkanut haaveilemaan taas auton vaihdosta. Sähköauto kuulemma edelleen ehdoton, ja itselläni pieni aavistus siitä mitä hän mahtaisi haluta. Jää nähtäväksi mihin hän sitten lopulta päätyy.
Nii. Se on hyvä jos varallisuus, asumisen sijainti, ja käyttötarve mahdollistaa sähköautoilun.
Ei tässä ollut vastakkainasettelun ajatusta, vaikka mun mielestä edelleenkin perusjamppalla ei oo mahdollisuutta sähköautoon. Lienee jonkinlaisia tilastoja että se keskiverto perusjamppa ajaa sillä muutaman tonnin polttomoottoriautolla, vaihtelevia seutuja ja matkoja.
Mutta kenties ajat muuttuu, kun mennään 5v. Eteenpäin?
Luulen että ei muutu, kuten tavoite, mutta kaikki muutos on eteenpäin toki.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei tässä ollut vastakkainasettelun ajatusta, vaikka mun mielestä edelleenkin perusjamppalla ei oo mahdollisuutta sähköautoon. Lienee jonkinlaisia tilastoja että se keskiverto perusjamppa ajaa sillä muutaman tonnin polttomoottoriautolla, vaihtelevia seutuja ja matkoja.
Itsellä on tonnin auto, tai saattaa se olla jopa kahden, mutta kyllä Suomessa mediaanipalkkaa nauttiva pystyy halutessaan ostamaan sähköauton. Väittämä että ei ole mahdollisuutta sähköautoon on mielestäni täysin väärä, "keskiverto perusjamppa"* kuluttaa kuitenkin lomailuun + ryyppämiseen aika ison tukun rahaa. Sähköautoja saa 30k hintaan ja allekkin. Eli sen hankkiminen on täysin mahdollista, jos vain haluaisi. Eri asia on sitten että onko se järkevä valinta, mistä kaikesta muusta joutuu tinkimään* jne

Pikaisesti laskettuna 26k Smartin sähköauto tarkottaisi huonommallakin korolla n. 400€ kuukausieriä kuudeksi vuodeksi.

* mielelläni käyttäisin rajana sitä että normaalista elämästä ei tarvitse alkaa tinkimään, eli ei tarvitse asua vanhemmilla tai syödä pelkkää makaronia. Jos kaikesta tinkisi, voisi Tesla S olla mahdollinen, mutta ei siltikään järkevä.
 
K

Kiekkokatsoja

@muti
Kiitos vastauksesta. Ensin mietin että provoilitko, mutta äkkiä huomasin että et.
Sitten tuli mieleen, että kommenttisi oli Hesa, tai isojen kylien mukainen.
Sitten tuli mieleen, että perusjamppa kun ei elä sähköjohto rajoitteiden mukaan.
Ja ennenkaikkea EI halua lisähaasteita peruselämiseen, kuten liikkumiseensa sähköjohdon mukaan. Latauspaikat eivät pelitä ihan joka töpselin päässä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Mitä tulee hintoihin ja toimintasäteisiin, niin ollaan kyllä melko kaukana siitä, että noista tulisi kansanautoja.
Hinnoista en nyt osaa sanoa, mutta jos keskiverto suomalainen ajaa jotain alle 50km/vrk, niin eiköhän melkein kaikilla tuo riitä ihan hyvin, mitä nyt on tarjolla. Ongelmia tulee sitten mökkimatkoista, mutta jos 600km pääsee täydellä autolla, niin hyvin marginaalinen osa ihmisistä tarvitsee tuotakaan. Itse en ainakaan ole kuin kerran elämässä ajanut yhdellä vedolla enemmän. Siis yöpymättä välillä. Omat ajot on lähes kokonaan jotain 30km/päivä ja satunnaisia käyntejä jossain matsissa tms., viikonloppusin menen taksilla, ellen mene mökille, mihin riittää 300km akku.

Puheet nykyautojen toimintasäteiden rittämättömyydestä ovat vahvasti liioiteltuja tai perustuvat worst case skenaarioihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös