Monista kehotuksista huolimatta minä nyt päädyin Toyota bZ4X ostamaan ja se meille toissapäivänä saapui. Auton tilasin kotiin toimitettuna, jolloin siinä on 14 vuorokauden "no questions asked" palautusoikeus. Auto toki meinasi jäädä tulematta, myyjä kun ei ollut sitä ladannut täyteen niin kuljettaja joutui pysähtymään lataamaan ja minulle vain ilmoitti, että tässä nyt vähän kestää. Tuolloin vastasin, että taitaa olla parempi kun käännyt vain takaisin kun olet riittävästi virtaa saanut. Kuljettaja kuitenkin sai minut ylipuhuttua, että hitaus ei ole täysin auton vika vaan myös hänen omaa osaamattomuuttaan. Lopulta auto paikalle saapui 1h30min myöhemmin mitä oltiin sovittu. Ensikohtaaminen auton kanssa ei siis ollut mitenkään hilpeä tai innostava.
Minulla ei myöskään ole vielä latausasemaa kotona. Tokmannilla oli tarjouksessa Blaupunktin latauslaite säätimellä, joka menee suoraan voimavirtarasiaan, mutta se ei ole tosiaan vielä saapunut. Ilmeisesti jostain kumman syystä toimituksissa on nyt ruuhkaa. En siis ole päässyt sähköauton yhdestä parhaasta puolesta nauttimaan eli kotona lataamisesta, mutta onneksi työpaikalla on latausmahdollisuus.
Alkuhaasteista huolimatta niin kyllähän auto on muuten tehnyt suuren vaikutuksen. Se miten eleettömästi tuollainen neliveto liikkuu huonollakin tiellä on mykistävää ja väkisin tulee hymy huulille. Autoa on todella miellyttävä ajaa, vähän kuten minua osattiin asiasta varoitellakin. Myös Toyotan sovellus on vakuuttanut ja lämpöiseen autoon, jossa on lasit puhtaana, on ollut juuri niin mukava saapua kuin vain saattoi olettaa. Rouvakin on tykännyt ja hänen on ollut mukava huomata hänen epäluulonsa täyssähköä kohtaan murenevan pieninä palasina. Näin toki osasin olettaa käyvän.
Huomenna on tarkoitus sitten lähteä koko perheen voimin vähän sukuloimaan. Ajoa tulee n. 200km joka on pääosin maantieajoa. Tästä saadaan varmasti arvokasta kokemusta, kun nähdään miten toimintamatka ja tilat toimivat vähän pidemmällä matkalla. Tällä hetkellä tämä heikko toimintamatka on oikeastaan ainoa uhkakuva, joka saattaisi johtaa auton palauttamiseen. Olen myös ensiviikolle suunnitellut reissun pääkaupunkiseudulle, jossa ajoa tulee yhteensä n. 250km motarilla. Tältä reissulta en edes oleta, että se menisi ilman latauksia. Lähinnä pääsen kokemaan, että millaista se on tehdä ylimääräinen pysähdys vs plugari ja kuinka nopeaa lataus on. Onneksi tähän kokeilujaksoon saatiin vähän tätä talvista tunnelmaa.
Ensiviikolla käytän auton myös isommassa huollossa myyjäliikkeen kustannuksella. Samassa yhteydessä tarkistetaan akun state of health. Autossa seuraava katsastus olisi 11/2026, joten ajattelin, että voisinpa sen myös käyttää katsastuksessa samalla reissulla tuomaan lisädataa päätöksentekoon. Voikohan yksittäisen katsastusmiehen motivaatiota normaalia tarkempaan syyniin nostattaa vittuilemalla, että et varmasti löydä autosta yhtään mitään huomautettavaa? Näiden huomautuksien korjaamisen kun saisi aivan varmasti myös myyjään kustannukselle laitettua.
Eli lyhyellä otannalla auto on todella päässyt vakuuttamaan. Nyt vain kattavasti kerättävä lisää käyttökokemuksia ja sen jälkeen tehtävä päätös, että jääkö Toyota vai ei. Se hyvä puoli tässä ainakin on ollut, että vaikka Toyota jäisi ottamatta, niin ainakin puoliso on nyt saatu vakuutettua, että kyllä se meidän seuraava auto täyssähkö tulee joka tapauksessa olemaan. Siinä tapauksessa vain uutta vaihtoehtoa kartoittamaan.