Mainos

Sähköautoilu

  • 571 505
  • 5 054

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kauan se riemu kestikin tämän meidän bZ4X mallin kanssa. Viikonlopuksi viimein sain tämän EV-laturin ja kun sillä latailut aloitin niin ihmettelin kun lataa vain yhdestä vaiheesta. Asiaa tutkittuani ja itseäni sivistettyäni huomasin, että auton pistokkeesta puuttuu ne alimmaiset pinnit, eli tässä mallissa ei ole kolmivaihelatausta.

Olin lukenut, että kolmivaihelataus tuli käyttöön 2023 vuoden malleihin ja se oli ensimmäinen asia, jonka automyyjältä varmistin. Myyjän mukaan 11kW kotilataus onnistuu kyllä. Ilmeisesti tiedon sitten kaivoi samasta paikasta kuin minä, että 2023 mallista alkaen onnistuu.

Nyt tietysti harmittaa aika paljon. Oma kokemattomuuskin asiassa, näin jälkikäteen ajateltuna kuinka helppoa olisi ollut pyytää myyjää ottamaan kuva auton pistokkeesta, mutta enhän minä tällaista nyanssia vielä silloin tiennyt ja myyjän sanaan sokeasti luotin. Jos lyhyt toimintamatka ja hidas pikalataus auton jälleenmyyntiarvoa heikentää, niin tämä nyt sitten entisestään.

Kenties tuolla 16A voisi toimeen tulla, ainakin tämän hetkisillä ajoilla. Säädettävällä laturilla olisin todennäköisesti muutenkin käyttänyt 3×10A, kun se olisi ihan riittävä. Yksi vaihtoehto olisi hankkia Walle25A latauslaite, joka toisi vähän helpotusta ja olisi jo aika lähellä tuota 3x10A.

Autosta kun olen edelleen muuten kovasti tykännyt, niin ei tekisi mieli laittaa sitä kiertoon ja aloittaa alusta kartoittamaan sopivaa vaihtoehtoa. Toisaalta myyjä taas tekisi mieli laittaa vastuuseen ja jollain tavalla oikaisemaan antamansa virheellisen tiedon, joka oli isoimpia kulmakiviä ostopäätöstä tehdessä. Vaan ei se myyjäkään pysty tilannetta millään korjaamaan. Kenties jos heidän piikkiin saisi tuon Walle25A latausaseman niin se olisi jonkinlainen kompromissi.

Noh ainakin tämä vähän helpotti kun sai tuntemuksiansa purkaa tällä tavalla. Jos jotain hauskaa koittaa etsiä niin rouvan tykästyminen sähköautoiluun. Ensimmäinen reaktioni kun oli et palautan moisen teknolelun ja haen vanhan takaisin niin se ei kuulema ollut vaihtoehto. Nopeasti siis kävi tämä, että kun on kerran päässyt sähköautoa kokeilemaan niin ei siitä ole enää paluuta, vaikka vielä hetki sitten sitä kovasti vastusti.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Tuossa olisi selkeästi mielestäni kaupanpurkuperuste, tai vaihtoehtoisesti kyllä suurempi hyvitys, kuin mitä olet esittänyt.

Itse en edes lähtisi mitään hyvityksiä miettimään, vaan suoraan kaupat purkuun ja uutta autoa koeajamaan. Näiden sähkövehkeiden kanssa mielestäni jälleenmyyntiarvo on hemmetin olennainen asia ja tuollaiset puutteet pelottaisivat itseäni siinä tilanteessa kovasti.

Tässä on alkanut itsellä pyöriä mielessä EQB:n päivitys johonkin hieman tilavampaan ja paremman rangen koslaan. Eniten houkuttelisi EV9. Löytyyköhän täältä yhtään omistajaa?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Kokkolan Autohuollon videossa tästä oli puhetta. Sivumennen sanoen, kun seurailee heidän erittäin ansiokasta touhuiluaan somessa, niin se hillitsee kyllä mukavasti varsinkin hybridiauton ostointoa. Toinen vastaava on Simolammikko eli Mikko Simola eli Vagen Oy, ei tee kyllä mieli ostaa VAG konsernin tuotoksia (no ei tee muutenkaan) kun niitä videoita katselee.
Melko vääristyneen kuvan saa autojen kestävyydestä, jos pajojen someen päivitettyjen vikatapausten perusteella asiaa alkaa tarkastelemaan. Jos esim. hybridejä miettii, niin alkaahan niitä olla liikenteessä aivan älyttömästi. Ja monetkaan yksilöt eivät mitään tuoreitakaan. Tuskin niihinkään on moneenkaan tehty viiden tonnin akkuremppaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Iggy
Olen lukenut tuoreimmat juttusi, kiitos seikkaperäisistä kokemuksistasi. Mulla on ollut jo pidempään suunnitelmissa siirtyä täyssähkäriin mutta rohkeus ja usko osaamiseeni uuden konseptin käyttöönotossa ei ole riittänyt. Tarjonnan ja hinnan puolesta aletaan olemaan lähellä. Mutta sitten kun näitä kokemuksia esim tästä Toyota-casesta pureksii niin kummasti autokuume laskee.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Melko vääristyneen kuvan saa autojen kestävyydestä, jos pajojen someen päivitettyjen vikatapausten perusteella asiaa alkaa tarkastelemaan. Jos esim. hybridejä miettii, niin alkaahan niitä olla liikenteessä aivan älyttömästi. Ja monetkaan yksilöt eivät mitään tuoreitakaan. Tuskin niihinkään on moneenkaan tehty viiden tonnin akkuremppaa.
Totta kai, sitähän tarkoitinkin että kyseessä on klassinen tieto lisää tuskaa -tyyppinen kuvio. Mutta on se silti sanottava, että on niissä hybrideissä aika erikoisia/paskoja ratkaisuita tehty esim voimansiirrossa, ts eri voimanlähteiden yhteensovittamisessa. Sitä kai Haapalakin on eniten tuonut esiin. Viestin kirjoittamisen aikoihin oli mielessä Volvon vedon kytkentäsysteemi jossa yksinkertaistettuna laitetaan vaan tylysti vauhdissa hammasta vastakkain ja toivotaan parasta:




Se on tietysti varma asia, että polttomoottoriautoissa on ongelmia ja tyyppivikoja vaikka muille jakaa. Sähköautoissakin. Hybrideissä sitten pahimmillaan molempien "parhaat" puolet paskoilla kompromisseilla höystettynä.
 
Viimeksi muokattu:

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sitä kai Haapalakin on eniten tuonut esiin. Viestin kirjoittamisen aikoihin oli mielessä Volvon vedon kytkentäsysteemi jossa yksinkertaistettuna laitetaan vaan tylysti vauhdissa hammasta vastakkain ja toivotaan parasta:
Tästä saa kuvan, että nuo rattaat vain runtattaisiin yhteen ilman mitään ns. kytkintä. Todellisuudessa tuo toimii niin, että pyörimisnopeudet rattaiden välillä sovitetaan kohdalle ja kytkentä tapahtuu vasta sitten. Eli paperilla kyllä toimii, mutta onko sitten niin, ettei aina kerkeä mukaan ja joskus kytkeytyy väärällä ajoituksella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä saa kuvan, että nuo rattaat vain runtattaisiin yhteen ilman mitään ns. kytkintä. Todellisuudessa tuo toimii niin, että pyörimisnopeudet rattaiden välillä sovitetaan kohdalle ja kytkentä tapahtuu vasta sitten. Eli paperilla kyllä toimii, mutta onko sitten niin, ettei aina kerkeä mukaan ja joskus kytkeytyy väärällä ajoituksella.
Juu, niin tuolla videon kommenteissakin spekuloidaan, eli pyörimisnopeudet kyllä mätsätään, mutta ei ole anturia sille että kuinka kytkentä osuu kohdilleen ja kun hampaat on kantikkaat, niin aika rajua hommaa ja tulokset nähtävissä.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
@Sonny Burnett
Opettelua se on minullekin ja näköjään jotkut asiat kantapään kautta. Tänne ja muille kanaville kirjoittaminen onneksi lisää tietoisuutta ja monesti saa paljon arvokkaita näkemyksiä. Vittuilua unohtamatta :D

Autoliikkeelle on asia reklamoitu ja siellä toistaiseksi myyjä suhtaunut asiaan hyvin ja pahoitellut omaa kämmiään. Nyt on selvityksessä, että mitä kaupan purkaminen käytännössä tarkoittaisi. Lupasi palata tämän päivän kuluessa asiaan.

Kyllähän sähköauton tuomat edut on ilmeiset. Tällaisella kelillä melkein korostuu ja bZ4X kanssa huomannut, että mitä haastavampi keli niin sitä leveämpi hymy tuntuu olevan, kun se liikkuminen on vaan niin vaivatonta korkeista kinoksista huolimatta. Sain tänään vielä hyvin kontrastia kun aamulla vein Toyotalla tyttären kouluun ja myöhemmin sitten piti etuvetoisella Mersun polttomoottorilla lähteä töihin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Monista kehotuksista huolimatta minä nyt päädyin Toyota bZ4X ostamaan ja se meille toissapäivänä saapui. Auton tilasin kotiin toimitettuna, jolloin siinä on 14 vuorokauden "no questions asked" palautusoikeus.

Autoliikkeelle on asia reklamoitu ja siellä toistaiseksi myyjä suhtaunut asiaan hyvin ja pahoitellut omaa kämmiään. Nyt on selvityksessä, että mitä kaupan purkaminen käytännössä tarkoittaisi. Lupasi palata tämän päivän kuluessa asiaan.
Mainostit silloin tätä 14 vuorokauden palautusoikeutta, joten eikö tässä nyt ole se ratkaisu?
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mainostit silloin tätä 14 vuorokauden palautusoikeutta, joten eikö tässä nyt ole se ratkaisu?
Kyllä ja tuolloin olin varautunut jotain siitä palautuksesta maksamaan, kuten luoton perustamiskustannuksen. Nyt kuitenkin kun palautus johtuu autoliikkeen virheellisestä tiedosta, niin mielestäni auton pitäisi palautua täysin ilman mitään minulle koituvia kustannuksia.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Kyllähän sähköautoilusta saa aivan sitä ittiäänsä, jos lähtee mopolla moottoritielle. Toisin sanoen ei ole auton vika jos se on ostettu väärään tarkoitukseen. Tai väärään tarkoitukseen ostettu auto ei ole koko totuus sähköautoilusta.

Oma Leaf (40kWh) oli taas eilen aivan väärässä tarkoituksessa. Ajelin alle 80% akun varauksella -15 asteen pakkasessa noin 50km päähän ja auto jäähtyi kohteessa muutaman tunnin. Paluumatkalla lähdin rekkaa ohittamaan ja siinä alkoi prosentit tippua silmissä. Kylmällä ja pienellä akun varauksella on tehnyt niin ennenkin. Rekan ohituksen jälkeen kun vauhtia tasattiin, niin prosentit alkoi taas nousemaan. Puolivälissä paluumatkaa tuli kuitenkin kilpikonna-moodi päälle ja tämä pahimmoillaan pakottaa nopeutta alas. Säädin tässä kohtaa ite vakkarista 100 > 80 ja ajelin sillä. Ohitettu rekka olikin pian taas perässä. Olisin siis päässyt nopeammin ilman tätä ohitusta, koska olisin voinut peesailla rekan imussa. Kilpikonna-moodi pysyi koko loppumatkan, mutta ei aiheuttanut sinänsä muuta haittaa, kun tuo itse laskemani vakkarinopeus. Kotipihassa akkua oli jäljellä enää 8%.

Tarinan opetus on osoittaa sähköautoilun olevan ihan shaibaa verrattuna polttikseen. Ihan turhaa stressiä tuommoisesta pelleilystä. Silti tein tietoisen päätöksen lähteä jälleen sähköautolla bensa-auton sijasta. Paremmalla sähköautolla tuossa ei olisi ollut mitään ongelmaa. Täydellä akulla lähtiessä ei myöskään olisi ollut mitään ongelmaa. Auton lämmitys ennen paluumatkaa olisi myös auttanut.

Suosittelen Leafia käsi sydämmellä kaikille nurkkapyörittelyyn, mutta pakkasella se ei ole pitkän matkan auto.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Oma Leaf (40kWh) oli taas eilen aivan väärässä tarkoituksessa. Ajelin alle 80% akun varauksella -15 asteen pakkasessa noin 50km päähän ja auto jäähtyi kohteessa muutaman tunnin. Paluumatkalla lähdin rekkaa ohittamaan ja siinä alkoi prosentit tippua silmissä.
Tässä kohtaa voisi jo ihan vittuilematta kysyä, että mihin tarkoitukseen tuollainen auto ylipäätään on, jos 50km päähän ja takaisin tekee tiukkaa päästä 4/5 akullisella suht normaalissa suomalaisessa talvisäässä? Ilmeisesti sitten lähimpään Siwaan ja takaisin on sen auton use case ja kaikki siitä yli on jo extreme-matkailua.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Tässä kohtaa voisi jo ihan vittuilematta kysyä, että mihin tarkoitukseen tuollainen auto ylipäätään on, jos 50km päähän ja takaisin tekee tiukkaa päästä 4/5 akullisella suht normaalissa suomalaisessa talvisäässä? Ilmeisesti sitten lähimpään Siwaan ja takaisin on sen auton use case ja kaikki siitä yli on jo extreme-matkailua.
Olet asian ytimessä. Toisaalta voit tarkistaa jostain sääpalveluista kuinka monta kovempaa pakkaspäivää mahtuu vuoteen? Pohjoisessa toki enemmän, mutta etelässä taas vähemmän. Tuo Leafin kantama on kesällä se reilu 200km lataamatta ja talvella sitten tippuu dramaattisesti. Kyllä tuolla autolla se 100km menee ihan ok myös talvisin, mutta täytenä. Ja pienenä korjauksena akusta jäljellä alle 80% eli 77%. On siis enemmänkin ollut 3/4 akullista jäljellä, kun lähdin.

Ja voin kertoa olevani erittäin tyytyväinen autoon noin 95% vuodesta. Aivan mahtava auto kun lapset harrastaa ja niitä kuskaillaan reeneistä toiseen. Monta lähtöä per päivä. Ja myös talvella. Pitkän matkan reissuihin vain kannattaisi lähteä bensa-autolla tai paremmalla sähköautolla.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Volvo ajoi jonkin OTA:n meikän C40:een ja samalla range lisääntyi ainakin näytön mukaan n.100km. Eli aikaisemmmin näillä pakkasilla on näyttänyt pikkaisen alle 300, niin nyt täyteen ladattuna näyttää 380 kilometriä. Mielenkiintoista päästä jossain vaiheessa testailemaan mikä on totuus.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Volvo ajoi jonkin OTA:n meikän C40:een ja samalla range lisääntyi ainakin näytön mukaan n.100km. Eli aikaisemmmin näillä pakkasilla on näyttänyt pikkaisen alle 300, niin nyt täyteen ladattuna näyttää 380 kilometriä. Mielenkiintoista päästä jossain vaiheessa testailemaan mikä on totuus.
Ettei vaan joku nollaus tapahtunut rangen mittauksessa ja adaptoituu ennemmin tai myöhemmin lähelle entisiä lukemia? Kuulostaa aika hurjalle, että softapäivityksellä saataisiin samasta akusta 100km lisää rangea noin vain :D
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ettei vaan joku nollaus tapahtunut rangen mittauksessa ja adaptoituu ennemmin tai myöhemmin lähelle entisiä lukemia? Kuulostaa aika hurjalle, että softapäivityksellä saataisiin samasta akusta 100km lisää rangea noin vain :D
Samaa mietin, tosin ranget ovat pysyneet täysin samassa pakasta repäisystä tähän päivitykseen saakka. Ei ole tuollaista näyttänyt siis koskaan. Sen takia tuo totuus todellisestä lisääntyneestä rangesta kiinnostaa. Pitäisi päästä ajamaan jokin vähän pidempi lenkki, kun tuon mittaaminen on vähän vaikeaa (ja turhaa) kaupunkisuhaamisen kanssa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Volvo ajoi jonkin OTA:n meikän C40:een ja samalla range lisääntyi ainakin näytön mukaan n.100km. Eli aikaisemmmin näillä pakkasilla on näyttänyt pikkaisen alle 300, niin nyt täyteen ladattuna näyttää 380 kilometriä. Mielenkiintoista päästä jossain vaiheessa testailemaan mikä on totuus.

Tuo on sinänsä jännä, että tuo auton oma range on ollut mitä sattuu ja google mapsin rangeen on taas voinut luottaa aika hyvinkin. Sinänsä auto ei voi rangea tietää, kun ei tiedä mitä vauhtia ollaan ajamassa ne seuraavat 200-300km.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Volvo ajoi jonkin OTA:n meikän C40:een ja samalla range lisääntyi ainakin näytön mukaan n.100km. Eli aikaisemmmin näillä pakkasilla on näyttänyt pikkaisen alle 300, niin nyt täyteen ladattuna näyttää 380 kilometriä. Mielenkiintoista päästä jossain vaiheessa testailemaan mikä on totuus.
Tekniikan Maailman toimittaja taisi tämän päivityksen myötä kokea ihan painajaisia.

 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tekniikan Maailman toimittaja taisi tämän päivityksen myötä kokea ihan painajaisia.
Kuulostaapa ihan helvetin hyvälle.

Tuo on sinänsä jännä, että tuo auton oma range on ollut mitä sattuu ja google mapsin rangeen on taas voinut luottaa aika hyvinkin. Sinänsä auto ei voi rangea tietää, kun ei tiedä mitä vauhtia ollaan ajamassa ne seuraavat 200-300km.
Google maps lupailee myöskin normaalia enemmän kilometrejä, mutta ei yhtä laveasti, kuin auto itse. Ero näissä arvoituna ehkä n. 40km. Nyt ei täydellä akulla: Auto 320, Google Maps 280, oma arvio normaalista 250-260.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Google maps lupailee myöskin normaalia enemmän kilometrejä, mutta ei yhtä laveasti, kuin auto itse. Ero näissä arvoituna ehkä n. 40km. Nyt ei täydellä akulla: Auto 320, Google Maps 280, oma arvio normaalista 250-260.
Onko Volvossa siis erilaiset ennusteet auton mittaristossa ja sisäänrakennetussa Google Mapsissa? Meganessa, jossa on myös Android Automotive, ne ainakin ovat yksi ja sama. Outo ajatus, että navigointi menisi eri ennusteella kuin auto ilmoittaa kuskille.

Tuo ennuste on myös tosi tarkka, käytännössä pitkilläkin reissuilla osaa ennustaa akun varauksen kohteessa +-3% tarkkuudella suunnilleen.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Volvo ajoi jonkin OTA:n meikän C40:een ja samalla range lisääntyi ainakin näytön mukaan n.100km. Eli aikaisemmmin näillä pakkasilla on näyttänyt pikkaisen alle 300, niin nyt täyteen ladattuna näyttää 380 kilometriä. Mielenkiintoista päästä jossain vaiheessa testailemaan mikä on totuus.

Volvo ajoi OTA:n mun EX30:een ja sen jälkeen hävis merkkiääni auton lukittumisesta. Mitään muuta en huomannut.

V***U!
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Onko Volvossa siis erilaiset ennusteet auton mittaristossa ja sisäänrakennetussa Google Mapsissa? Meganessa, jossa on myös Android Automotive, ne ainakin ovat yksi ja sama. Outo ajatus, että navigointi menisi eri ennusteella kuin auto ilmoittaa kuskille.

Pitää myöntää, että en ole tätä 100% tarkkuudella tutkaillut, mutta oman käsitykseni mukaan sekä Volvossa että Polestarissa tuo auton oma range-näyttö on geneerinen kilometrimäärä, eikä ota kantaa navigoinnin reitteihin millään tavalla. Tyyliin näyttää täytenä aina 400km, vaikka tietysti WLTP on jotain ihan muuta.

Navigointihan ei varsinaisesti mitään rangea näytä, eli näyttää ainoastaan ainoastaan akun varauksen seuraavan stopin kohdalla.
 

Jof

Jäsen
Volvo ajoi jonkin OTA:n meikän C40:een ja samalla range lisääntyi ainakin näytön mukaan n.100km. Eli aikaisemmmin näillä pakkasilla on näyttänyt pikkaisen alle 300, niin nyt täyteen ladattuna näyttää 380 kilometriä. Mielenkiintoista päästä jossain vaiheessa testailemaan mikä on totuus.
Mulle tuli sama päivitys ja rangelukematkin muuttuivat jokseenkin samalla tavalla. Toisella palstalla tietäjät arvelivat, että päivityksen yhteydessä jotkin ajohistoriat ym. laskurit olisivat nollautuneet ja range päivittyy normaalimmaksi (=oikeammaksi), kun kilometrejä kertyy. Tältä näyttäisi minunkin mielestäni nyt, kun on noin viikko päivityksestä. Ainakin nyt näyttää hieman realistisempia lukemia.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Tekni

Tekniikan Maailman toimittaja taisi tämän päivityksen myötä kokea ihan painajaisia.

Naurattaa näin IT-ihmisenä tuo artikkelin alun kommentti: " samanlaiseen päivityshelvettiin, josta jokainen tietokoneen käyttäjä on kärsinyt jo pitkään."

Kuulostaa aivan kuin hänen mielestään laitteille laskettaisiin jakoon päiviyksiä vain vittuillakseen loppukäyttäjille.

Voi olla, että ilman päivityksiä laitteistoosi, olet vielä pahemmassa helvetissä huonolla tuurilla, esim. tietoturvan suhteen. Tai autojen tapauksessa, jopa terveytesi suhteen mikäli siellä auton koodissa on jotain pahoja bugeja.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös