Mainos

Sähköautoilu

  • 571 505
  • 5 054

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuon Toyota bZ4X:n kun olet nyt saanut ajolle ja mainitsit tuosta 14 päivän ”no questions asked" palautusoikeudesta. Sisältyykö tuohon 14 päivään minkälaisia kuluja mikäli päädytkin palauttamaan/purkamaan kaupat vai oliko näistä tarkemmin puhetta?

Paljonko tällä hetkellä kilsoja mittarissa?
Ei ollut myyjän kanssa erikseen puhetta palautuksesta, mutta itsenäisesti ehtoja luin. Käsiraha palautetaan kokonaan, mutta kun otin rahoituksella, niin olen varautunut siihen, että luoton perustamiskustannus lankeaa maksettavaksi. Muita kuluja ei nähdäkseni ole, sikäli kun auton palauttaa siinä kunnossa kun se luovutettiinkin. Autolla tuli juuri mittariin 15tkm.

Tänään tuli reissu heitettyä sukulaisten luokse. Olin sukolla lirutellut akun täyteen yön aikana ja lähtiessä auto näytti toimintamatkaa 266km. Tiesin, että ihan näin paljon meillä ei ajoa tule, mutta loppumatkasta varmasti tulisi hyvin stressaavaa rangen seuraamista. Varsinkin tällaiselle, joka ei sähköautoilusta juuri kokemusta omaa. Lähtiessä katsoinkin ympärille ja huomasin koko perheen olevan talvivaatteissa, joten nappasin lämmityksen pois ja ilmoitettu toimintamatka nousi 331 kilometriin. Tämä toi mielenrauhaa.

Ajoa tuli pääsääntöisesti maantiellä ja Lammin seudulla tie oli hyvinkin kiemuraista. Ilokseni huomasin, että mitään rasittavaa kaistavahtia ei onneksi ollut ja ajaminen oli hyvin miellyttävää. Ilman lämmitystä ikkunat toki menivät huuruun, mutta vastusten ansiosta tuulilasin sai pidettyä kirkkaana. Toki ennen taajamaan saapumista piti lämmitys laittaa päälle ja saada huuru pois muistakin ikkunoista.

Ajoa tuli 204km ja kotiin päästyä oli toimintamatkaa jäljellä 68km ja 26 prosenttia. Kenties siis sellaisen 30km pidemmälle olisin voinut ajaa ennen kuin ahdistus olisi alkanut. Nyt toimintamatka lyheni hieman nopeammin mitä todelliset kilometrit, mutta piti riittävän hyvin paikkaansa, jotta luottavainen olo oli koko reissun ajan. Totta kai toimintamatkaa mieluusti ottaisi enemmän, mutta toisaalta jossain kohtaa se kaikilla autoilla loppuu. Sitä ennen pysähdytään lataamaan ja se kokemus on myös minulla edessä ensi viikolla, katsotaan onko senkin jälkeen vielä yhtä huoleton olo tätä vähän vaatimatonta toimintamatkaa kohtaa.

Tämä reissu kuitenkin vahvisti Toyotan asemaa hyvin paljon. Ajaminen on todella nautinnollista ja vielä ei ole tullut vastaan mitään, mikä ärsyttäisi. Ei edes äärettömän säntillinen kuljettajan tarkkaavaisuuden ilmaisin tai peruuttaessa kuuluva piippaus. Joko nämä äänimerkit ovat riittävän neutraaleja tai sitten tässä on jonkin sortin honeymoon menossa.
 

Latinolanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
1936
Ei ollut myyjän kanssa erikseen puhetta palautuksesta, mutta itsenäisesti ehtoja luin. Käsiraha palautetaan kokonaan, mutta kun otin rahoituksella, niin olen varautunut siihen, että luoton perustamiskustannus lankeaa maksettavaksi. Muita kuluja ei nähdäkseni ole, sikäli kun auton palauttaa siinä kunnossa kun se luovutettiinkin. Autolla tuli juuri mittariin 15tkm.

Joo. Lähinnä vaan kun jonkin verran tullut aiheen tiimoilta kerättyä tietoa niin jossain tapauksissa noissa myös hieman sellaista mistä kuluttajat ei kaikissa tapauksissa ole tietoisia.

Korviin on kantautunut pariin otteeseen ns. käyttöhyötykorvaus mikä jossain määrin voisi tulla ajankohtaiseksi kun ymmärtääkseni sulla tulee ajoa tämän 14 päivän aikana hieman reilummin.

En osaa sanoa autoliikkeiden eroa näissä, mutta mikäli toistaiseksi ollaan +-merkkisellä tiellä niin palauttaminen ei välttämättä heti ole mielessä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ei ollut myyjän kanssa erikseen puhetta palautuksesta, mutta itsenäisesti ehtoja luin. Käsiraha palautetaan kokonaan, mutta kun otin rahoituksella, niin olen varautunut siihen, että luoton perustamiskustannus lankeaa maksettavaksi. Muita kuluja ei nähdäkseni ole, sikäli kun auton palauttaa siinä kunnossa kun se luovutettiinkin. Autolla tuli juuri mittariin 15tkm.

Tänään tuli reissu heitettyä sukulaisten luokse. Olin sukolla lirutellut akun täyteen yön aikana ja lähtiessä auto näytti toimintamatkaa 266km. Tiesin, että ihan näin paljon meillä ei ajoa tule, mutta loppumatkasta varmasti tulisi hyvin stressaavaa rangen seuraamista. Varsinkin tällaiselle, joka ei sähköautoilusta juuri kokemusta omaa. Lähtiessä katsoinkin ympärille ja huomasin koko perheen olevan talvivaatteissa, joten nappasin lämmityksen pois ja ilmoitettu toimintamatka nousi 331 kilometriin. Tämä toi mielenrauhaa.

Ajoa tuli pääsääntöisesti maantiellä ja Lammin seudulla tie oli hyvinkin kiemuraista. Ilokseni huomasin, että mitään rasittavaa kaistavahtia ei onneksi ollut ja ajaminen oli hyvin miellyttävää. Ilman lämmitystä ikkunat toki menivät huuruun, mutta vastusten ansiosta tuulilasin sai pidettyä kirkkaana. Toki ennen taajamaan saapumista piti lämmitys laittaa päälle ja saada huuru pois muistakin ikkunoista.

Ajoa tuli 204km ja kotiin päästyä oli toimintamatkaa jäljellä 68km ja 26 prosenttia. Kenties siis sellaisen 30km pidemmälle olisin voinut ajaa ennen kuin ahdistus olisi alkanut. Nyt toimintamatka lyheni hieman nopeammin mitä todelliset kilometrit, mutta piti riittävän hyvin paikkaansa, jotta luottavainen olo oli koko reissun ajan. Totta kai toimintamatkaa mieluusti ottaisi enemmän, mutta toisaalta jossain kohtaa se kaikilla autoilla loppuu. Sitä ennen pysähdytään lataamaan ja se kokemus on myös minulla edessä ensi viikolla, katsotaan onko senkin jälkeen vielä yhtä huoleton olo tätä vähän vaatimatonta toimintamatkaa kohtaa.

Tämä reissu kuitenkin vahvisti Toyotan asemaa hyvin paljon. Ajaminen on todella nautinnollista ja vielä ei ole tullut vastaan mitään, mikä ärsyttäisi. Ei edes äärettömän säntillinen kuljettajan tarkkaavaisuuden ilmaisin tai peruuttaessa kuuluva piippaus. Joko nämä äänimerkit ovat riittävän neutraaleja tai sitten tässä on jonkin sortin honeymoon menossa.
Pakko ihan rehellisesti kysyä, että mitkä näitä Toyotan hyviä puolia ovat kilpailijoihin verrattuna, jos ne ovat niin hyviä, että 200 kilometrin ajelut talvivaatteissa ikkunat huurussa ovat nautintoa? Tuo toimintamatka tällaisessa tämän päivän parin asteen pakkasessa on kyllä aika karua, jos ajo oli siis käytännössä ilman sisätilan lämmitystä. Lämmitys päällä siis ehkä 200 kilometriä, jota ei voi tietenkään loppuun asti vetää, eli ollaan jo lähellä 150 kilometriä. Siitä vielä sopivat laturin välit ja pitää pysähtyä 100 kilometrin jälkeen lataamaan...

Vaikka kuinka olisi ajo suurimmaksi osaksi lyhyttä ajoa, kuten melkein kenellä tahansa onkin, niin kyllä tuollaisella talven toimintamatkalla jo alkaisi muut merkit kiinnostamaan.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pakko ihan rehellisesti kysyä, että mitkä näitä Toyotan hyviä puolia ovat kilpailijoihin verrattuna, jos ne ovat niin hyviä, että 200 kilometrin ajelut talvivaatteissa ikkunat huurussa ovat nautintoa? Tuo toimintamatka tällaisessa tämän päivän parin asteen pakkasessa on kyllä aika karua, jos ajo oli siis käytännössä ilman sisätilan lämmitystä. Lämmitys päällä siis ehkä 200 kilometriä, jota ei voi tietenkään loppuun asti vetää, eli ollaan jo lähellä 150 kilometriä. Siitä vielä sopivat laturin välit ja pitää pysähtyä 100 kilometrin jälkeen lataamaan...
Meillä nämä reilu tunnin matkat on totuttu vetämään talvivaatteet päällä, oli alla millainen auto tahansa. Korkeintaan itse olen rotsin heittänyt takakonttiin. Eli sikäli tuo viileä sisäilma autossa saattoi jopa olla nautinnollisempaa kuin se lämmin auto, jossa väistämättä tulee kuuma.

Toyotan etuna on hieman korkeampi maavara kuin perus farmarissa. Tämä auttaa turvaistuinten kanssa ähräämisessä ja tykkään myös kuljettajana istua hieman korkeammalla. Nelivetoisuus oli myös ehdoton vaihtamisen edellytys. Tämän lisäksi tuulilasin ja ohjauspyörän lämmitin oli toivottuja sekä näiden aktivointi etänä. Myös 360 asteinen kameraan ollaan totuttu, mutta ilman sitäkin varmasti tulisi toimeen. Samaan kastiin menee tuulettuvat etuistuimet. Toyotan Relax-turva on koeponnistamatta, mutta ainakin teoriassa on melko kattava sekä pitkäkestoinen ja tällainen koettiin tärkeäksi tai vaihtoehtoisesti pitkä tehdastakuu kuten Kialla.

Nämä kaikki löytyy Toyotasta ja hintaa oli 38k, joten ei näillä kriteereillä ihan valtoimenaan kilpailevia malleja ollut. Tietenkin on selvää, että tuo vaatimaton toimintamatka Toyotan hintaa alas painaa ja sitä tässä pyritään kartoittamaan, että onko se meidän tapauksessa deal breaker jos kaikki muu on kuitenkin kunnossa.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No joo. Väittäisin että samasta hintaluokasta löytyisi kyllä autoja jolla ko. matkan saisi ajaa lämmöt päällä ilman jännityksiä.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Varmasti löytyy. Se kuinka paljon tällaiselle haluaa antaa painoarvoa, sitähän tässä punnitaan. Jos sanotaan, että yli 90% ajoista tämä nykyinen auto täyttää kaikki tarpeet. Jollain toisella merkillä sitten voisi joutua tekemään kompromisseja koskien tätä jokapäiväistä ajoa, mutta lämmittääkö silloin ajatus, että talvella kuitenkin pääsee 300km lataamatta jos sellainen tarve sattuisi ilmenemään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Varmasti löytyy. Se kuinka paljon tällaiselle haluaa antaa painoarvoa, sitähän tässä punnitaan. Jos sanotaan, että yli 90% ajoista tämä nykyinen auto täyttää kaikki tarpeet. Jollain toisella merkillä sitten voisi joutua tekemään kompromisseja koskien tätä jokapäiväistä ajoa, mutta lämmittääkö silloin ajatus, että talvella kuitenkin pääsee 300km lataamatta jos sellainen tarve sattuisi ilmenemään.
Ehkä tuossa aiemmin ihmeteltiin vähän samaa mitä itsekin tässä koko casessa ihmettelen. Eli miksi ostaa ensimmäiseksi sähköautoksi se huonoin vaihtoehto tarjolla olevista saman hintaluokan isoakkuisista autoista. Varsinkin ensimmäiseksi sähköautoksi harkitsisin vahvasti aina näitä valmiiksi hyväksi todettuja vaihtoehtoja (hyundai, kia, tesla, volvo jne).

Sitten kun on päässyt rangeahdistuksista ja muista alun jännityksistä eroon, niin voi hakea sitä jännitystä elämään näillä ns ”kakkoskorin” autoilla.

Mutta nyt kun sulla on jo toi auto, niin ole nyt ainakin itsellesi rehellinen ja aja sillä noi reissutkin ihan niin kuin sillä polttiksellakin, eli pidä se lämmityslaite päällä ja ajonopeudet ihan samoissa lukemissa. Sitten vaan lataamaan kun tarve on. Ja siihen kannattaa sitten varata aikaa tällä toyotalla. Eli kannattaa miettiä pysähdyspaikka sen mukaan, että siinä jaksaa hengailla odottaen 1 - 1,5h.

Edit. Mutta joka tapauksessa onnittelut autosta ja turvallisia kilometrejä. Kyllä se siitä lähtee ja arvostan todella tätä, että hypätään suoraan sinne syvään päähän!
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mutta nyt kun sulla on jo toi auto, niin ole nyt ainakin itsellesi rehellinen ja aja sillä noi reissutkin ihan niin kuin sillä polttiksellakin, eli pidä se lämmityslaite päällä ja ajonopeudet ihan samoissa lukemissa. Sitten vaan lataamaan kun tarve on. Ja siihen kannattaa sitten varata aikaa tällä toyotalla. Eli kannattaa miettiä pysähdyspaikka sen mukaan, että siinä jaksaa hengailla odottaen 1 - 1,5h.
Näin on tarkoitus tuo seuraava reissu toteuttaa. Silloin kun auto minulle toimitettiin, niin ajoin sillä läheseen S-markettiin ja lataamista kokeilin. Tuolloin latausnopeus oli 50kWh, joten en nyt ihan ymmärrä mistä tämä 1 - 1,5h nyt sitten tulee. Tarkoitus kun on ladata vain sen verran, että kotiin pääsee ahdistumatta, mutta ehkä tämä minulle avautuu ja en lähde paremman sähköauton omaavan kanssa asiasta väittelemään.

Ehkä tässä on se huomattavissa, että koitan autosta tykätä enemmän mitä se ansaitsee.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuolloin latausnopeus oli 50kWh, joten en nyt ihan ymmärrä mistä tämä 1 - 1,5h nyt sitten tulee.
Burzumin akun nettokapasiteetti on 64kWh, eli jos tekisit matkaa ja menisit laturille vaikka 10% socilla ja tarkoitus olisi ladata melkein täyteen saavuttaaksesi seuraavan määränpään (eli tässä tapauksessa n. 200km lisää rangea), niin tuohon menisi 40-50kW latausteholla reilu tunti.

Verrokkina vaikka pelkästään jo takavetoinen Tesla Model Y, mikä ottaa -25 asteen pakkasellakin 170kW lataustehoa vastaan esilämmitettynä laturille. Nelivetoiset (eri akkukemialla) sitten vähän paremmin.
 
Varmasti löytyy. Se kuinka paljon tällaiselle haluaa antaa painoarvoa, sitähän tässä punnitaan. Jos sanotaan, että yli 90% ajoista tämä nykyinen auto täyttää kaikki tarpeet. Jollain toisella merkillä sitten voisi joutua tekemään kompromisseja koskien tätä jokapäiväistä ajoa, mutta lämmittääkö silloin ajatus, että talvella kuitenkin pääsee 300km lataamatta jos sellainen tarve sattuisi ilmenemään.
Kannattaa nyt ottaa huomioon myös se, että se akun kunto heikkenee vuosien varrella ja esimerkiksi kolmen vuoden päästä voi olla enää 90% nykyisestä maksimivarauksesta.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuosta shukosta lataamisesta. Latauksen aiheuttamia kiinteistöjen paloja on ollut Suomessakin. Näitä tulee seurtatua paljonkin. Tästä syystä mökillä ei ole tullut latailtua koska en ole lainkaan varma pistorasioista. Kotiin sain vihdoin latausaseman ja ai kuinka maailma on auki. Kun aamulla pääsee lähtemään täydellä akulla niin juhlaa se on.

Autona on -17 mallinen Tesla Model S 90D. Akun kapasiteetti reilu 150tkm kohdalla on noin 90-91% ja viimeisen 50tkm jälkeen, josta mulla on dataa, ei kapasiteetti ole laskenut yhtään.

Rangesta on turha puhua. Tärkeämpi on puhua matkantekokyvystä. Toisissa se on parempi, toisissa huonompi. Range on niin riippuvainen kaikesta mahdollisesta että se on sinällään yhdentekevää. Mulla se on 200-400km. Mulla se on niin paljon vuorokaudessa että ei jaksa niin pitkälle ajaa.

Keskikulutus on jossain 20-25kwh/100km tasolla. matalimmat ollut 14 luokkaa ja korkeimmat tuolla 25 tasossa maantiellä. No mitä vaikka 15-25 väli tarkoittaa? Se on litra satasella dinomehua. Jokainen polttiskuski voi miettiä oman autonsa kulutuksia paljonko ne vaihtelee? Sähkössä se ongelma on oikeastaan se että mittayksikkö on paljon tarkempi ja psykologisesti vaikuttaa kun luvut on isompia.

Jos jollai tarvetta saada tietoa tai kokemuksia niin saa laittaa vaikka yksäriä jos täällä ei halua julkisesti kysellä. Jaan mielellään tietoa, en tuomitse.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Rangesta on turha puhua. Tärkeämpi on puhua matkantekokyvystä. Toisissa se on parempi, toisissa huonompi.
Meinasin joskus aiemmin kirjoittaa saman tänne. Tuo matkantekokyky on se tärkein mittari. Pienemmän rangen auto hyvällä latausnopeudella (myös talvella) on monesti parempi kuin isomman rangen auto huonolla latausnopeudella.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eilen tuli heitettyä Toyotalla vähän pidempi reissu ja suuntasin Vantaalle. Olin jälleen ladannut auton täyteen ennen lähtöä. Ensiksi ajoa tuli n. 30km pääsääntöisesti taajamassa ja tämän jälkeen n. 85km moottoritiellä. Nyt ajettiin koko matka lämmitys päällä ja moottoritielläkin vakionopeudensäätimen asetin 111km/h, eli nyt testattiin auton kantamaa kunnolla ja nopeutta oli sen verran mikä vielä tuntui miellyttävältä ja pystyi perustelemaan, että ei tässä merkittävästä ylinopeudesta puhuta. Kuormaa ei ollut, vaan olin yksin liikkeellä.

Menomatkalla ajoa siis tuli noin 115km ja perille päästyä varaustaso oli 56%. Tämä jo antoi osviittaa, että hyvin todennäköisesti takaisin kotiin pystyisin ajamaan lataamatta. Vantaalla pysähdys oli verrattain lyhyt, joten en autoa esilämmittänyt vaan samoilla prosenteilla lähdin takaisin.

Kun takana oli jälleen tuo noin 85km moottoritietä samalla nopeudella, niin akkua oli 17% jäljellä. Tuosta olisi kotiin ollut se 30km pääsääntöisesti taajamaa, joten melko luottavaisisin mielin olisin kotiinkin päässyt, mutta halusin pysähtyä latausta kokeilemaan erään marketin pihalle, kun oli jouluostoksiakin tehtävänä.

Lataus lähti jälleen totutulla 50kw nopeudella liikkeelle ja kun reilu 20 minuuttia meni ostoksia tehdessä, oli varaustaso noussut 58 prosenttiin.

Kyllähän tällä reissulla tuli auton heikkous hyvin ilmi, mutta toisaalta tämän pidempiä ajoja meille ei talviaikaan juuri koskaan kerry ja siihen se tuntuu hyvin riittävän. Ja autolla ajaminen vaan on edelleen miellyttävää. En nyt halua tällaisen kakkosluokan sähköauton mahdollisena omistajana mihinkään suuntaan sohaista, mutta Teslaa olen elämäni aikana ajanut kokolailla saman verran mitä nyt Toyotaa ja minun mielestä näillä kilometreillä Toyota on huomattavasti parempi auto. Tilanne totta kai muuttuisi, jos minulla olisi toistuva tarve ajaa yli 250km päivässä.

Torstaina Toyota menee huoltoon ja pyysin tekemään myös katsastustarkastuksen samalla ja sikäli kun sieltä ei mitään huolestuttavaa ilmene, niin kyllähän tämä on meille jäämässä.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En nyt halua tällaisen kakkosluokan sähköauton mahdollisena omistajana mihinkään suuntaan sohaista, mutta Teslaa olen elämäni aikana ajanut kokolailla saman verran mitä nyt Toyotaa ja minun mielestä näillä kilometreillä Toyota on huomattavasti parempi auto.
Ensinnäkin onnea uudesta autosta. Moni saattaa kommentoida juuri noita auton heikkouksia, mutta sinähän itse määrität, mitkä asiat on tärkeitä ja mille annat painoarvoa. Tästä syystä todennäköisesti olet tehnyt oikean valinnan.

Lainasin tuota tekstiä siksi, että moni kommentoi juuri tuolla tavalla ja laittaa yhteen ja samaan kategoriaan kaikki Teslat, vaikka niitä löytyy hintaluokasta 20 000 - 120 000. Harva kuitenkaan kommentoi, että kävi ajamassa Volkkarilla ja tuli siihen tulokseen, että oli huono auto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy
Eilen tuli heitettyä Toyotalla vähän pidempi reissu ja suuntasin Vantaalle. Olin jälleen ladannut auton täyteen ennen lähtöä. Ensiksi ajoa tuli n. 30km pääsääntöisesti taajamassa ja tämän jälkeen n. 85km moottoritiellä. Nyt ajettiin koko matka lämmitys päällä ja moottoritielläkin vakionopeudensäätimen asetin 111km/h, eli nyt testattiin auton kantamaa kunnolla ja nopeutta oli sen verran mikä vielä tuntui miellyttävältä ja pystyi perustelemaan, että ei tässä merkittävästä ylinopeudesta puhuta. Kuormaa ei ollut, vaan olin yksin liikkeellä.

Menomatkalla ajoa siis tuli noin 115km ja perille päästyä varaustaso oli 56%. Tämä jo antoi osviittaa, että hyvin todennäköisesti takaisin kotiin pystyisin ajamaan lataamatta. Vantaalla pysähdys oli verrattain lyhyt, joten en autoa esilämmittänyt vaan samoilla prosenteilla lähdin takaisin.

Kun takana oli jälleen tuo noin 85km moottoritietä samalla nopeudella, niin akkua oli 17% jäljellä. Tuosta olisi kotiin ollut se 30km pääsääntöisesti taajamaa, joten melko luottavaisisin mielin olisin kotiinkin päässyt, mutta halusin pysähtyä latausta kokeilemaan erään marketin pihalle, kun oli jouluostoksiakin tehtävänä.

Lataus lähti jälleen totutulla 50kw nopeudella liikkeelle ja kun reilu 20 minuuttia meni ostoksia tehdessä, oli varaustaso noussut 58 prosenttiin.

Kyllähän tällä reissulla tuli auton heikkous hyvin ilmi, mutta toisaalta tämän pidempiä ajoja meille ei talviaikaan juuri koskaan kerry ja siihen se tuntuu hyvin riittävän. Ja autolla ajaminen vaan on edelleen miellyttävää. En nyt halua tällaisen kakkosluokan sähköauton mahdollisena omistajana mihinkään suuntaan sohaista, mutta Teslaa olen elämäni aikana ajanut kokolailla saman verran mitä nyt Toyotaa ja minun mielestä näillä kilometreillä Toyota on huomattavasti parempi auto. Tilanne totta kai muuttuisi, jos minulla olisi toistuva tarve ajaa yli 250km päivässä.

Torstaina Toyota menee huoltoon ja pyysin tekemään myös katsastustarkastuksen samalla ja sikäli kun sieltä ei mitään huolestuttavaa ilmene, niin kyllähän tämä on meille jäämässä.
Silti edelleen kehotan sinua huomioimaan, että se akun kunto ensimmäisinä vuosina oikeasti heikkenee sen kymmenisen prosenttia eli jos nyt tuntuu menevän tiukille niin kolmen-neljän vuoden päästä voi tilanne olla hyvinkin huonompi. Samalla se auton jälleenmyyntiarvo laskee entisestään eikä halukkaita ostajiakaan ole välttämättä jonoksi asti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iggy

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Silti edelleen kehotan sinua huomioimaan, että se akun kunto ensimmäisinä vuosina oikeasti heikkenee sen kymmenisen prosenttia eli jos nyt tuntuu menevän tiukille niin kolmen-neljän vuoden päästä voi tilanne olla hyvinkin huonompi. Samalla se auton jälleenmyyntiarvo laskee entisestään eikä halukkaita ostajiakaan ole välttämättä jonoksi asti.
Toisaalta x vuosien päästä voi olla, että siihen nykyisen akun tilalle voi vaihtaa 20-30% isomman kapasiteetin akun. Tuota tehdään jo nyt esim. vanhoihin Tesla Model S:iin (eli pienen alkuperäisakun tilalle uudempi ja isompi Teslan akku). En jumiutuisi ajatuksiin, että kaikki on ongelmajätettä kohta. Kehitys kehittyy ja ne hyödyt putoilee sitten sillä hetkellä vanhempiinkin autoihin. Ja kustannukset laskee koko ajan kun kilpailu ja tietotaito kasvaa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Silti edelleen kehotan sinua huomioimaan, että se akun kunto ensimmäisinä vuosina oikeasti heikkenee sen kymmenisen prosenttia eli jos nyt tuntuu menevän tiukille niin kolmen-neljän vuoden päästä voi tilanne olla hyvinkin huonompi
Omassa sähköautossa en ole vielä toimintamatkassa akun kulumista huomannut, vaikka ikää se kaksi vuotta ja kilometrejä 80tkm. Toki Hyundai taitaa jättää jonnekin piiloon niitä varoja, että se akun kuluminen ei heti näy
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Torstaina Toyota menee huoltoon ja pyysin tekemään myös katsastustarkastuksen samalla ja sikäli kun sieltä ei mitään huolestuttavaa ilmene, niin kyllähän tämä on meille jäämässä.
Tässä kohtaa hyvä varmaan vielä erikseen pyytää huoltoa kirjaamaan, että akussa ei ole mitään kolhuja tms. Jos pitää joskus käyttää kaskovakuutusta akkuvauriotapauksessa, niin tuo kirjaus on arvossaan. Tai siis ehkä jopa välttämätön.

Kokkolan Autohuollon videossa tästä oli puhetta. Sivumennen sanoen, kun seurailee heidän erittäin ansiokasta touhuiluaan somessa, niin se hillitsee kyllä mukavasti varsinkin hybridiauton ostointoa. Toinen vastaava on Simolammikko eli Mikko Simola eli Vagen Oy, ei tee kyllä mieli ostaa VAG konsernin tuotoksia (no ei tee muutenkaan) kun niitä videoita katselee.
 

OPEX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Löytyisiköhän tämän ketjun kautta kokemuksia miten toimia ja missä ladata sähköauto ifk ottelun aikana? Tarkoitus on tulla tampereelta tammikuun ifk-ilves peliin id.4 täyssähköautolla ja range ei tämän muutaman kuukauden kokemusten perusteella riitä edestakaiseen matkaan. Enkä ehkä haluaisi pidentää kotimatkaa pysähtymällä paluumatkalla latamaan johonkin perus apsille tms.

Joten voiko ottelun ajaksi auton jättää johonkin lähelle lataamaan ja täydellä akulla siten pelin jälkeen kotiin? Latausetiketti ei varmasti ”salli” tätä, mutta monet niin varmaan toimivat.

Jos päätän ladata jossain matkalla, niin mihin siinä tapauksessa kannattaa auto laittaa parkkiin?
 
Toisaalta x vuosien päästä voi olla, että siihen nykyisen akun tilalle voi vaihtaa 20-30% isomman kapasiteetin akun. Tuota tehdään jo nyt esim. vanhoihin Tesla Model S:iin (eli pienen alkuperäisakun tilalle uudempi ja isompi Teslan akku). En jumiutuisi ajatuksiin, että kaikki on ongelmajätettä kohta. Kehitys kehittyy ja ne hyödyt putoilee sitten sillä hetkellä vanhempiinkin autoihin. Ja kustannukset laskee koko ajan kun kilpailu ja tietotaito kasvaa.
Eihän se tarkoita, että kaikki on ongelmajätettä mutta tuo on ihan realistinen skenaario mitä kirjoitin. Toki tuollaistakin kehitystä varmasti jossain vaiheessa tulee mutta tällä hetkellä uudet akut on niin kalliita ettei paljon lohduta.
Omassa sähköautossa en ole vielä toimintamatkassa akun kulumista huomannut, vaikka ikää se kaksi vuotta ja kilometrejä 80tkm. Toki Hyundai taitaa jättää jonnekin piiloon niitä varoja, että se akun kuluminen ei heti näy
Riippuu varmasti merkistä ja autosta paljon mutta näin olen antanut itseni ymmärtää, että sinänsä aika normaalia on alkuun noin 1,5%-2% vuosittainen heikentyminen ensimmäisten vuosien aikana. Sitten hidastuu eikä samalla vauhdilla enää millään heikkene.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löytyisiköhän tämän ketjun kautta kokemuksia miten toimia ja missä ladata sähköauto ifk ottelun aikana? Tarkoitus on tulla tampereelta tammikuun ifk-ilves peliin id.4 täyssähköautolla ja range ei tämän muutaman kuukauden kokemusten perusteella riitä edestakaiseen matkaan. Enkä ehkä haluaisi pidentää kotimatkaa pysähtymällä paluumatkalla latamaan johonkin perus apsille tms.

Joten voiko ottelun ajaksi auton jättää johonkin lähelle lataamaan ja täydellä akulla siten pelin jälkeen kotiin? Latausetiketti ei varmasti ”salli” tätä, mutta monet niin varmaan toimivat.

Jos päätän ladata jossain matkalla, niin mihin siinä tapauksessa kannattaa auto laittaa parkkiin?
Minä veisin Triplan halliin ja siitä kävellen hallille. Triplassa on latureita reilusti.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
EQB 350 4Matic meillä ykkösautona. Vaimon ajossa ollut viime ajat ja näyttää olevan kulutus luokkaa 25-27kWh/100km, 60km suuntaansa työmatka-ajossa, parin asteen pakkasessa. 26 909km verran rullattu vajaassa vuodessa ja keskikulutus ollut 21,9kWh/100km.

Joulun tienoilla pitäisi suorittaa 550km siirtymä pohjoiseen ja talvella tuo tarkoittaa n. 200km välein latailua. Muuten aivan loistava auto, mutta hieman nämä talvikauden ranget meinaa turhauttaa joskus.
 

rpeez

Jäsen
Toinen vastaava on Simolammikko eli Mikko Simola eli Vagen Oy, ei tee kyllä mieli ostaa VAG konsernin tuotoksia (no ei tee muutenkaan) kun niitä videoita katselee.
Nyt kun sähköautoketjussa ollaan, täsmennettäköön että Mikko Simola on erikoistunut polttomoottoriautoihin ja erityisesti VAG polttisautojen DSG/S-tron vaihteistoja näkyy ansiokkaasti korjailevan.

T. Paljon volkkareita omistanut ja nyt on sähköauto ID.4.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Löytyisiköhän tämän ketjun kautta kokemuksia miten toimia ja missä ladata sähköauto ifk ottelun aikana? Tarkoitus on tulla tampereelta tammikuun ifk-ilves peliin id.4 täyssähköautolla ja range ei tämän muutaman kuukauden kokemusten perusteella riitä edestakaiseen matkaan. Enkä ehkä haluaisi pidentää kotimatkaa pysähtymällä paluumatkalla latamaan johonkin perus apsille tms.

Joten voiko ottelun ajaksi auton jättää johonkin lähelle lataamaan ja täydellä akulla siten pelin jälkeen kotiin? Latausetiketti ei varmasti ”salli” tätä, mutta monet niin varmaan toimivat.

Jos päätän ladata jossain matkalla, niin mihin siinä tapauksessa kannattaa auto laittaa parkkiin?

Latauskartta.fi ne kattavasti näyttää, mutta siinä lähimailla nyt on tolppia vaikka miten. Jäähallin parkkipaikalla muutama, Urheilumuseon parkissa, Kisahallilla, Linnankoskenkadulla, Eläintarhan kentän parkissa jne. Mainitussa Triplassakin, mutta lähempänäkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös