Mainos

Sähköautoilu

  • 557 082
  • 4 925

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Samassa tutkimuksessa:


Näiden prosenttien pohjalta on kova statement, että suurin osa sähköautoilijoista lataa ainoastaan kotona. Kun siis lähes puolet kaipailisi pikalatureita enemmän ja iso osa tuskaili maksutapojen kanssa.
Drivalian kyselytutkimukseen vastasi 2 213 työsuhdeautoilijaa, jotka ajavat Drivalian liisaamilla tai hallinnoimilla ladattavilla autoilla.
Tuo tutkimus oli siis tehty yhden leasing firman työsuhdeautoilijoille ja siinä kysyttiin kehityskohteita. Itsekin olisin toivonut laajempaa latausverkostoa ja selvempää maksukäytäntöä, koska se on osa-alue mikä vaatii kehittämistä. Lisäksi työsuhdeautoilijat on sitä kohderyhmää, jotka todennäköisesti ajavat enemmän ja myös työsuhdeautoilijoilla on työpaikat joissa useammin on latauspaikat. Eli ei ehkä siinä mielessä paras tutkimus.

Tuon oman viestin alkuperäinen pointti joka tapauksessa oli, että ei se lataaminen ole pelkästään negatiivinen asia, kuten moni kuvittelee. Vaan se on suurella osalla parempi ratkaisu, kun ei tarvitse jatkuvasti olla tankkaamassa, vaan pääsee joka aamu täydellä akulla liikkeelle.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Mulla on ollut reilun parin vuoden ajan 40kWh Leaf ajossa. Ostaessani tiesin sen olevan suunniteltu nurkkapyörittelyyn ja siksi löytyy myös bensavehje taloudesta. Omat huomioni ovat eri maailmat eli onko kesä vai talvi ja ajatko nurkkapyörittelyä vai pitkää matkaa.

Minulla ei ole kotilatausasemaa vaan latailen ihan normipistokkeesta autokatoksessa. Ei niin mitään ongelmaa nurkkapyörittelyssä oli sitten kesä tai talvi. Kaikki työajot, kauppareissut, harrastuskuskaukset yms hoituu paremmin kuin hyvin ja bensavehjettä ei edes mietitä. Ajotapa on reipas kuten ennenkin ja etenkin valoista tulee kadottua jopa hävettävän nopeasti kun se nyt vain liikkuu ihan näppärästi. En mä mitään kilpaa aja et kyllä moni polttiskuski on haastanut ja painanut ohi.

Sitten kun lähdetään reissuun niin pitäisi lähteä bensalla jos matka on siellä jossakin yli 200km päässä kesäaikaan ja talvella sitten lyhyemmilläkin matkoilla. Ei vaan tahdo mennä bensalla vaikka olenkin ostanut auton ilman matkantaittokykyä. Tällöin saatan syyllistyä täällä mainittuun hidasteluun eli ajan adaptiivisella vakkarilla yleensä sellaista 90km vauhtia, mutta vain jos on pieni rangeahdistus päällä. Muutoin ajelen ihan normisti. Talvella vauhti saattaa olla jopa pienempi. Saattaa se auto siellä rekan perässäkin roikkua, mutta lähinnä se johtuu adaptiivisen vakkarin vaikutuksista. Ohi taas ei tahdo mennä jos ei vauhti ole liian alhainen ja jos on rangeahdistusta.

Neuvoni ostoa harkitseville onkin pohtia oma ajoprofiilinsa selkeästi ja ostaa tarpeen mukainen auto. Pelkkään nurkkapyörittelyyn riittää hyvin myös nuo halvemmat kiesit kuten Leaf.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Toukokuussa vaihdoin hybridiin, Seat Leon Sportstourer vm. -23. Sitä ennen oli vm. -12 Toyota Avensis (kaksilitrainen diesel ja manuaali). Ihan kelpo peli Seat on ajaa ja vääntöäkin löytyy mukavasti, muistaakseni 350Nm maksimi. Muutama huomio tähän mennessä, talvi tuo varmasti lisää huomioita.. :D

Akku täynnä pelkällä sähköllä pääsee keskimäärin 40-50km, riippuen missä ja millä nopeudella ajelee. Hybridimoodissa, kun navigointiin laittaa määränpään, osaa melko fiksusti säädellä sähkö-/ja polttomoottorin välillä, polttoaineen keskikulutus ollut n. 3,2 l/100km. Silloin kun sähköakku on tyhjä ja pelkällä polttomoottorilla ajetaan, niin kulutus on aika kova, n. 5,5-6 l/100km. Nyt kesällä on tosin ollut pidempiä lomareissuja ja pelkällä polttomoottorilla on siksi tullut ajettua enemmän. Talvella onkin sitten pääasiassa työmatka-ajoa (10 km suuntaansa), joten pitäisi pelkällä sähköllä päästä ees-taas, vaikka talvi varmasti rangea pienentääkin.

Aikamoinen tottuminen on ollut moneen "ajamista ja turvallisuutta" helpottavaan toimintoon, kun olen ajokortin ajanut vuonna -92 ja käytännössä aina tähän saakka saanut itse päättää, miten ajan, auto ei ole tehnyt puolestani päätöksiä. Tottahan moni asia lisää turvallisuutta mutta kyllä ne pistävät myös vähän puhaltelemaan.

Adaptiivinen vakkari on vienyt stressiä hitaampien takana köröttelystä mutta sitten taas jossain motarilla se ärsyttää, kun alkaa hidastaa ennen kuin pääsee ohitusetäisyydelle eli joutuu ottamaan kaasun haltuun ja sitten jos/kun menee ohituskaistalle jonkun perässä, niin auto saattaa hiljentää ihan hemmetisti, että on taas turvaväli riittävän pitkä, tämä ei ole kovin käyttökelpoinen ominaisuus ruuhkassa ja saattaapi vitutella takana ohituskaistalla olevaa.

Liikennemerkkien tunnistus ja niihin reagointi on kaksipiippuinen juttu myös, toisaalta hyvä, ettei vahingossa aja kameraan ylinopeutta, toisaalta vähentää auton rullaamista "vapaalla", kun tempaisee vauhdin alas heti kun merkin tunnistaa.

Kaistavahti on kyllä saatanasta seuraava. Tarttuu ohjaukseen yhtäkkiä yllättävän napakasti ja kapeammilla teillä alkaa pimputtaa. Sen saa kytkettyä pois mutta ei muista edellistä "asentoa", kun auton käynnistää uudelleen, on oletuksena aina päällä.

Vähän on ristiriitaiset ajatukset hankinnasta kyllä. Varmasti aika ja tuleva talvi antaa taas lisää osviittaa mutta nyt, jos olisin autoa vaihtamassa, en välttämättä hybridiä ostaisi. Joko polttis tai täyssähkö. Mutta aika näyttää.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osaako joku sanoa onko Saksan Toyota BZ4X autoissa tai Nissan Ariyassa lämpöpumppu kuten näissä virallisesti Suomeen maahantuoduissa? Tai jos on Volkswagen konsernin tuotteista kokemusta niin entä niissä? Nissan Leafissä ainakin taisi olla eteläeurooppalaisia versioita liikkeellä missä ei ollut lämpöpumppua. Toisin sanoen kannattaa Saksasta sähköauton tuontia edes miettiä. Uudehkoja vähän käytettyjä sähköautoja Saksassa kyllä olisi tarjolla runsaasti ja sellaisen esim 10 tkm ajetun uskaltaisi ostaa omin silmin näkemättäkin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Osaako joku sanoa onko Saksan Toyota BZ4X autoissa tai Nissan Ariyassa lämpöpumppu kuten näissä virallisesti Suomeen maahantuoduissa? Tai jos on Volkswagen konsernin tuotteista kokemusta niin entä niissä? Nissan Leafissä ainakin taisi olla eteläeurooppalaisia versioita liikkeellä missä ei ollut lämpöpumppua. Toisin sanoen kannattaa Saksasta sähköauton tuontia edes miettiä. Uudehkoja vähän käytettyjä sähköautoja Saksassa kyllä olisi tarjolla runsaasti ja sellaisen esim 10 tkm ajetun uskaltaisi ostaa omin silmin näkemättäkin.
Kyllähän Saksasta kannattaa sähköautoja tänne roudata, mutta älä nyt perkele ainakaan tuota toyotan burzumia osta. Ei sitä kannata turhaa tehdä itselleen elämää yhtään sen vaikeammaksi, kuin mitä se nyt valmiiksi jo (lähes) kaikilla on.

Osta Tesla.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän Saksasta kannattaa sähköautoja tänne roudata, mutta älä nyt perkele ainakaan tuota toyotan burzumia osta. Ei sitä kannata turhaa tehdä itselleen elämää yhtään sen vaikeammaksi, kuin mitä se nyt valmiiksi jo (lähes) kaikilla on.

Osta Tesla.
En ole Teslasta oikein innostunut. Pumppuongelmat, pyyhkijäautomatiikka, alustan kestävyys, siinä muutama juttu minkä takia en ole kiinnostunut. Korkeintaan 2019 PTC vastuksellista vois harkita mutta ei ne loppujen lopuksi niin edullisia ole.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Talvella onkin sitten pääasiassa työmatka-ajoa (10 km suuntaansa), joten pitäisi pelkällä sähköllä päästä ees-taas, vaikka talvi varmasti rangea pienentääkin.
Tässä kannattaa ottaa huomioon, että varsinkin kovemmilla pakkasilla bensakone jörnähtää käyntiin halusitpa tai et käynnistäessä / viimeistään sitten kun lähdet liikkeelle. Bemarissa ainakin ajeltua jonkusen kilsan, antaa siirtää täyssähköpuolelle mikäli näin haluaa (en ehkä suosittele vaan ajaa sen koneen lämpimäksi)

Pikkupakkasilla toki antaa mulla ainakin lähteä ajoon suoraan ainoastaan sähköllä, mutta alennetulla maksimiteholla ekat kilsat, liittynee akun suojelemiseen.

Nämä varmaan aika merkki ja mallikohtaisia miten toimii ja missäkin lämpötilassa.

Sen saa kytkettyä pois mutta ei muista edellistä "asentoa", kun auton käynnistää uudelleen, on oletuksena aina päällä.
Bemarissa ton saa onneksi pois päältä ja muistaa sen myös käynnistyksen jälkeen. Ehkä Seatissakin jos menee jonnekin syvemmälle asetuksiin?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän Saksasta kannattaa sähköautoja tänne roudata, mutta älä nyt perkele ainakaan tuota toyotan burzumia osta. Ei sitä kannata turhaa tehdä itselleen elämää yhtään sen vaikeammaksi, kuin mitä se nyt valmiiksi jo (lähes) kaikilla on.

Osta Tesla.
Tesla 3 on Saksassa ensikatsastuksissa kaikista hylätyin automalli. Hauskahan se varmasti on hintaisekseen, mutta ei kait se nyt kovin huoleton ole.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tesla 3 on Saksassa ensikatsastuksissa kaikista hylätyin automalli. Hauskahan se varmasti on hintaisekseen, mutta ei kait se nyt kovin huoleton ole.
Sitä en kiellä. Huolia ja murheita löytyy kuten muistakin merkeistä. Se on vaan todella helppo peli silloin kun se toimii. Jos erehtyy noihin Toyotoihin tai muihin keskeneräisiin sähköautoihin, niin sitten niitä ongelmia on jatkuvasti ihan arkikäytössäkin. Riippuu toki käytöstäkin vähän. Jos pelkällä kotilatauksella ajelee, niin miksei se burzumillakin mene.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Tässä kannattaa ottaa huomioon, että varsinkin kovemmilla pakkasilla bensakone jörnähtää käyntiin halusitpa tai et käynnistäessä / viimeistään sitten kun lähdet liikkeelle.

Bemarissa ton saa onneksi pois päältä ja muistaa sen myös käynnistyksen jälkeen. Ehkä Seatissakin jos menee jonnekin syvemmälle asetuksiin?
Jep, totta tuo moottorin automaattinen käynnistyminen kovemmalla pakkasella. Kaistavahtin automaattista kytkeytymistä ei saa pois kuin koodaamalla, sen selvitin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitä en kiellä. Huolia ja murheita löytyy kuten muistakin merkeistä. Se on vaan todella helppo peli silloin kun se toimii. Jos erehtyy noihin Toyotoihin tai muihin keskeneräisiin sähköautoihin, niin sitten niitä ongelmia on jatkuvasti ihan arkikäytössäkin. Riippuu toki käytöstäkin vähän. Jos pelkällä kotilatauksella ajelee, niin miksei se burzumillakin mene.
Joo Toyotan sähköauto on kuulopuheiden mukaan ihan susi. En ole eri mieltä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tässä kannattaa ottaa huomioon, että varsinkin kovemmilla pakkasilla bensakone jörnähtää käyntiin halusitpa tai et käynnistäessä / viimeistään sitten kun lähdet liikkeelle. Bemarissa ainakin ajeltua jonkusen kilsan, antaa siirtää täyssähköpuolelle mikäli näin haluaa (en ehkä suosittele vaan ajaa sen koneen lämpimäksi)

Tämä on polttomoottorille ihan lämpötilan laskiessa suunniteltu juttu, oma Volvo plugari toimii samoin. Eikös noita takavuosien Bemuja mennyt ihan moottorista ruosteeseen kun ei rospuuttokeleillä ollut joku sankari ollut koko talven ajamatta polttiksella. Jotain kondensiovettä kerännyt tai muuta moottoriin kun vain vähän höraytelty käyntiin. Huollossa suositeltiin että kerran viikossa polttis lämpimäksi kun aletaan pyöriä nollassa ja pakkasilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tesla 3 on Saksassa ensikatsastuksissa kaikista hylätyin automalli. Hauskahan se varmasti on hintaisekseen, mutta ei kait se nyt kovin huoleton ole.
Takuuseen ehtii vaihtaa nuo yleensä. Itse käytin ennen umpeutumista ennenaikaisessa katsastuksessa, kuten on tehnyt aika moni muukin, ja vaikka lukuina tuo on paljon, suurin osa menee valmistajan piikkiin. Tein tiketin myös ilmalämpöpumpun ensioireista ja vaihtoon meni sekin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Entäs sitten sen takuun jälkeen, kun autolle alkaa kertyä ikää ja kilsoja? Jos laite ei pysy kasassa edes omaa takuuaikaansa, niin kertoo se nyt jostakin. En kerro mistä.
Kertoo varmaan kaikenlaista. Kuten sekin, että eri merkeillä on tässä viime vuosien aikana ollut aika paljon erilaisia ongelmia. Teslalla on omansa. Nuo pari tyyppivikaa kun on saanut väistettyä, itse auto (M3P) on helvetin hauska ajettava ja käyttöliittymä sellainen, ettei kilpailijat taida tavoittaa vielä vuosiin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mites model 3 awd eroaa model y awd:sta muutenkuin fyysisiltä mitoiltaan? Ekassa ilmastoidut penkit selvimpänä erona mitä löysin. Model Y olisi lähempänä sitä mitä tarvitsee, kolmosella voisi myös tok7 selvitä, ilman suurempia ongelmia. Mutta helpompi sisäänkäynti ja poispääsy puoltaa y:tä.

Kun ensi vuonna olisi se juniper ilmeisesti tulossa, niin miettinyt että jos nykyiselle y:lle tulisi hinnanpudotus, niin voisi sellaisen ottaa. Mutta onko 3 highlander niin paljon kaikessa edessä että olisi parempi ottaa se?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tämä on polttomoottorille ihan lämpötilan laskiessa suunniteltu juttu, oma Volvo plugari toimii samoin. Eikös noita takavuosien Bemuja mennyt ihan moottorista ruosteeseen kun ei rospuuttokeleillä ollut joku sankari ollut koko talven ajamatta polttiksella. Jotain kondensiovettä kerännyt tai muuta moottoriin kun vain vähän höraytelty käyntiin. Huollossa suositeltiin että kerran viikossa polttis lämpimäksi kun aletaan pyöriä nollassa ja pakkasilla.
Tuo on aika yleistä, että hankitaan se hybridiauto ja sitten ajellaan pelkällä sähköllä. Oikein pyritäänkin siihen, että ei ikinä ajeta polttomoottorilla. Saatetaan jopa työpaikan kahvipöydässä vähän ylpeillä sillä, kuinka hybridillä tulee niin halpoja kilsoja.

Itse mietin lähinnä, että mitä järkeä on hankkia hybridiauto jos pyrkii ajamaan pelkällä sähköllä. Turhaa sitä isoa vikaantuvaa polttomoottoria siinä on raahata mukana. Ostamalla sähköauton pääsee eroon aika monista automaailman yleisistä ongelmista muutenkin.

Muutaman kokkolan autohuollon videon katsoneena, en kyllä ikimaailmassa ostaisi käytettyä hybridiautoa. Sen verran persaukinen olen, että on pakko ajaa takuunalaisella uudehkolla sähköautolla. Köyhyys ajaa epätoivoisiin ratkaisuihin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itse mietin lähinnä, että mitä järkeä on hankkia hybridiauto jos pyrkii ajamaan pelkällä sähköllä. Turhaa sitä isoa vikaantuvaa polttomoottoria siinä on raahata mukana. Ostamalla sähköauton pääsee eroon aika monista automaailman yleisistä ongelmista muutenkin.

Totta. Jos oma tarve on sellainen että pelkkä sähkö riittää niin miksei täyssähkö ole pihassa.

Silti väitän että se vikaantuminen on huomattavasti yleisempää sähkölinjoissa kuin polttiksessa. Eiköhän polttomoottoreissa sadan vuoden aikana lasten taudit ole saatu aika hyvin kitkettyä. Taitaa olla sähköviat olla yleisiä ihan niissä polttiksissakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo on aika yleistä, että hankitaan se hybridiauto ja sitten ajellaan pelkällä sähköllä. Oikein pyritäänkin siihen, että ei ikinä ajeta polttomoottorilla. Saatetaan jopa työpaikan kahvipöydässä vähän ylpeillä sillä, kuinka hybridillä tulee niin halpoja kilsoja.

Itse mietin lähinnä, että mitä järkeä on hankkia hybridiauto jos pyrkii ajamaan pelkällä sähköllä. Turhaa sitä isoa vikaantuvaa polttomoottoria siinä on raahata mukana. Ostamalla sähköauton pääsee eroon aika monista automaailman yleisistä ongelmista muutenkin.

Muutaman kokkolan autohuollon videon katsoneena, en kyllä ikimaailmassa ostaisi käytettyä hybridiautoa. Sen verran persaukinen olen, että on pakko ajaa takuunalaisella uudehkolla sähköautolla. Köyhyys ajaa epätoivoisiin ratkaisuihin.
Se pieni hybridiauton akku myös kuluu nopeasti jos sillä ajaa pelkästään. Lataussyklejä tulee paljon enemmän kun akku on pieni. Ymmärrän kyllä, että monelle tuo on toki käteväkin. Jos arkena ajaa kaupungissa lyhyttä matkaa ja silloin tällöin kusematta Lappiin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Silti väitän että se vikaantuminen on huomattavasti yleisempää sähkölinjoissa kuin polttiksessa. Eiköhän polttomoottoreissa sadan vuoden aikana lasten taudit ole saatu aika hyvin kitkettyä.
Eikös tämä nyt ole kuitenkin ihan päinvastoin? Kerropas mitä ne vikaantuvat kohdat sähköautoissa on? Moottorien ja akkujen ongelmat ovat kuitenkin aika harvinaisia. Polttiksissa ei todellakaan ole mitään lapsentaiteja saatu korjailtua. Eikös ne muutu jatkuvasti vaan enemmän vikaherkiksi, kun tekniikka muuttuu monimutkaisemmaksi ja autonvalmistajat on päästötavotteiden edessä ajettu ahtaalle. Pahimmassa tapauksessa siinä on vielä se toinenkin voimalinja mukana, jolloin auto muuttuu jo omissa kirjoissani tikittäväksi aikapommiksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Pahimmassa tapauksessa siinä on vielä se toinenkin voimalinja mukana, jolloin auto muuttuu jo omissa kirjoissani tikittäväksi aikapommiksi.

Itse en kyllä pommeista tiedä mitään. Vanhat paljon ajetut lienevät pommeja kaikissa tapauksissa pl.Mersut ja Volvot. En muutenkaan oikein ymmärrä keskustelua vioista. Olen ajanut 33 vuotta autoilla n.30000km/vuosi. Ainut korjaamokäynti on ollut Skoda Octavialla joskus 2000-luvun alussa kun alkoi sähköt vilkuttaa kotona startatessa. Muuten huollosta huoltoon ilman mitään ongelmia miljoona kilsaa. Autoina pari Volsua, Focusta, Skodaa ja nyt neljäs Volvo menossa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse en kyllä pommeista tiedä mitään. Vanhat paljon ajetut lienevät pommeja kaikissa tapauksissa pl.Mersut ja Volvot. En muutenkaan oikein ymmärrä keskustelua vioista. Olen ajanut 33 vuotta autoilla n.30000km/vuosi. Ainut korjaamokäynti on ollut Skoda Octavialla joskus 2000-luvun alussa kun alkoi sähköt vilkuttaa kotona startatessa. Muuten huollosta huoltoon ilman mitään ongelmia miljoona kilsaa. Autoina pari Volsua, Focusta, Skodaa ja nyt neljäs Volvo menossa.
No vaikea itsekään mitään faktaa heittää pöytään. Ehkä sulla on ollut hyvä tuuri tai sitten mulla on ollut huono. Mutta on jouduttu teettää moottorin vaihto 100tkm ajettuun volvoon ja kaikkien muidenkin polttiksien kanssa on ollut omat säätönsä.

Sähköautoa olen ainakin pitänyt semi luotettavana ja talviautona mitä mainioin. Ei ole lumiharjaa enää tarvinnut ja aina riittää lämpöä kopissa. Rangea ei niinkään sitten kun mennään yli 20 asteen pakkasille.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Vähän on ristiriitaiset ajatukset hankinnasta kyllä. Varmasti aika ja tuleva talvi antaa taas lisää osviittaa mutta nyt, jos olisin autoa vaihtamassa, en välttämättä hybridiä ostaisi. Joko polttis tai täyssähkö. Mutta aika näyttää.
Saako kysyä, että mikä niitä ristiriitaisia ajatuksia aiheuttaa? Nuo mainitsemasi autoon liittyvät ominaisuudet (mm. adaptiivinen vakkari, kaistanvaihtoa valvova järjestelmä) vai pelkällä sähköllä kuljettava matka ja sen pituus.

Ladattavalla hybridillä ajavana toteaisin kolmen talven kokemuksella, että range tippuu lähes puoleen kovilla pakkasilla, joten ajoakku kannattaa esilämmittää valmiiksi. Lisäksi olen kokenut Motonetistä ostetun ”suojahupun” varsin käteväksi varusteeksi talvilatauksia ajatellen. Vähemmän joutuu ”kaivelemaan” lunta latausluukusta, kun laittaa suojahupun auton kylkeen kiinni talvella ladattaessa.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos ajaa vaikka Helsingistä kotiin Ouluun, ja pitää lounas- ja lataustauon puolivälissä, niin miten siinä on vaihtoehtona viettää tauko kotona?
Ei ole kovin monta vaihtoehtoa tuolla matkalla, että viitsisi lounaalle pysähtyä. Silloinkin pitää ajaa Lahden tai Jyväskylän keskustaan. Olen tuon välin ajanut +100 kertaa ja tapana on ollut lähteä tankki täynnä Helsingistä. Viinakauppa+vessa stoppi Kärsämäellä ja siitä Ouluun. Ehkä olen ostanut kahvin ja sämpylän mukaan. Oulussa sitten hotellille, kunnon safkalle ja seuraavana aamuna matka jatkuu kohti Lappia.

Kaikille tuollainen reissaaminen ei sovi, mutta minulle tuolla välillä ei ole paljon koettavaa kauemmaksi olen kuitenkin menossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös