Toukokuussa vaihdoin hybridiin, Seat Leon Sportstourer vm. -23. Sitä ennen oli vm. -12 Toyota Avensis (kaksilitrainen diesel ja manuaali). Ihan kelpo peli Seat on ajaa ja vääntöäkin löytyy mukavasti, muistaakseni 350Nm maksimi. Muutama huomio tähän mennessä, talvi tuo varmasti lisää huomioita.. :D
Akku täynnä pelkällä sähköllä pääsee keskimäärin 40-50km, riippuen missä ja millä nopeudella ajelee. Hybridimoodissa, kun navigointiin laittaa määränpään, osaa melko fiksusti säädellä sähkö-/ja polttomoottorin välillä, polttoaineen keskikulutus ollut n. 3,2 l/100km. Silloin kun sähköakku on tyhjä ja pelkällä polttomoottorilla ajetaan, niin kulutus on aika kova, n. 5,5-6 l/100km. Nyt kesällä on tosin ollut pidempiä lomareissuja ja pelkällä polttomoottorilla on siksi tullut ajettua enemmän. Talvella onkin sitten pääasiassa työmatka-ajoa (10 km suuntaansa), joten pitäisi pelkällä sähköllä päästä ees-taas, vaikka talvi varmasti rangea pienentääkin.
Aikamoinen tottuminen on ollut moneen "ajamista ja turvallisuutta" helpottavaan toimintoon, kun olen ajokortin ajanut vuonna -92 ja käytännössä aina tähän saakka saanut itse päättää, miten ajan, auto ei ole tehnyt puolestani päätöksiä. Tottahan moni asia lisää turvallisuutta mutta kyllä ne pistävät myös vähän puhaltelemaan.
Adaptiivinen vakkari on vienyt stressiä hitaampien takana köröttelystä mutta sitten taas jossain motarilla se ärsyttää, kun alkaa hidastaa ennen kuin pääsee ohitusetäisyydelle eli joutuu ottamaan kaasun haltuun ja sitten jos/kun menee ohituskaistalle jonkun perässä, niin auto saattaa hiljentää ihan hemmetisti, että on taas turvaväli riittävän pitkä, tämä ei ole kovin käyttökelpoinen ominaisuus ruuhkassa ja saattaapi vitutella takana ohituskaistalla olevaa.
Liikennemerkkien tunnistus ja niihin reagointi on kaksipiippuinen juttu myös, toisaalta hyvä, ettei vahingossa aja kameraan ylinopeutta, toisaalta vähentää auton rullaamista "vapaalla", kun tempaisee vauhdin alas heti kun merkin tunnistaa.
Kaistavahti on kyllä saatanasta seuraava. Tarttuu ohjaukseen yhtäkkiä yllättävän napakasti ja kapeammilla teillä alkaa pimputtaa. Sen saa kytkettyä pois mutta ei muista edellistä "asentoa", kun auton käynnistää uudelleen, on oletuksena aina päällä.
Vähän on ristiriitaiset ajatukset hankinnasta kyllä. Varmasti aika ja tuleva talvi antaa taas lisää osviittaa mutta nyt, jos olisin autoa vaihtamassa, en välttämättä hybridiä ostaisi. Joko polttis tai täyssähkö. Mutta aika näyttää.
Mä ajelin tuollaisella, pari vuotta vanhemmalla suunnilleen kaksi vuotta aikanaan. Näistä perus vaginaattoreista ehdottomasti heikoin esitys laadullisesti muihin verrattuna. Škodasta, Audista ja jopa Volkkarista olen tykännyt, mutta Seat ei iskenyt yhtään. Tyylikäs ulkonäöltään, mutta viimeistelty vissiin vähän mañana-meiningillä. Ei mun mielestäni esim. parin vuoden ikäisessä autossa kuulu sisustuksen natista ja nitistä tasamaalla asfaltilla ajettaessa. Lisäksi esim. etunavan porsiminem alle 80k ajettuna on huono asia, samoin alle kahden vuoden iässä antautuva takaluukun kaasujousi…
Mutta asiaan.
Itse pääsin pelkällä sähköllä parhaimmillaan 70 km siivuja. Edellyttää toki käytännössä max 60km/h ajoa, mikä ei näillä pikkuteillä ole ongelma, kun kovempaa ei saa ajaa. Esim. 100km/h vauhtia ei tarvitse edes optimiolosuhteissa kuvitella ajavansa yli 40 km matkaa. Talvella sitten voidaan riipaista noista puolet pois. Kovimmilla pakkasilla (täällä etelässä siis ”kovilla”) pelkällä sähköllä ei pääse edes liikkeelle.
Muuten on etuvetoiseksi ihan passeli talviauto, joskin webaston ja vastaavien puuttuminen ärsyttää, jos ei latausta ole tarpeeksi kabiinin lämmittämiseksi. Vittumainen piirre on, että jos et halua maksaa Seat Connectista, niin mitään et pysty tekemään etänä. Lisäksi äppi on naurettavan buginen.
Adaptiivinen vakkari pitäisi olla pakollinen varuste kaikissa autoissa. Erittäin hyvä lisä.
Full LED -ajovalot ovat hyvinkin riittävät, joskin märkään pimeään asfalttiin ei auta mikään. Matriisit olisivat paremmat, mutta kun sellaisia ei ainakaan vielä tuolloin tuohon konsernin jämälaivaan ollut vielä tuotu mukaan.
Kaistavahti on syvältä saatanasta. Aina pitää ottaa pois päältä. Ei mitään hyötyä, ellei aio nukahtaa rattiin, ja silloinkin voi vain toivoa, että sattuu toimimaan oikein.
Liikennemerkkien tunnistus toimii välttävästi, ja itse ainakin tämän vuoksi otin pois päältä sen ominaisuuden, että auto omatoimisesti kiihdyttää tai jarruttaa niiden mukaan. Esim. nopeusrajoitualuemerkkejä ei erota muista. Joskus myös esim. vaalimainokset aiheuttivat kivoja tilanteita.
Etumaskissa oleva tutka menee jumiin todella herkästi. Parhaimmillaan pieni koivunlehti märällä kelillä esti toiminnan. Lumen pöllytessä ei mitään toivoa.
Noin kokonaisuutena sanoisin, että siinä on moneen tarpeeseen riittävän iso auto, jossa moni toteutus jätti parantamisen varaa. Jos tulee mieleen jotain spesifimpää kysyttävää, niin voin kaivella muistilokeroita.