Sähköautoilu

  • 542 096
  • 4 830

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tää on kyllä jännä ilmiö kun jotkut jaksaa vielä käydä jauhamassa kuinka vikaantuneita sähköautot on ja ei niillä tee mitään kun range on pieni.

Onneksi kaikilla on vapaus valita se millä itse ajaa. Kuitenkin tuntuu joillekkin olevan tärkeämpää se, että millä naapuri ajaa kuin se millä itse ajaa.

Itsekkin vaihtaisin täyssähköautoon jos olisi riittävästi rahulia. Tällä hetkellä neliveto dieselfarmari. Harmi kun täyssähköissä on vielä heikko tarjonta nelivetoisista farkuista kohtuu hinnalla.

Tesla Model S riittäisi kyllä omiin ja perheen tarpeisiin, mutta se on vielä omalle rahapussille hieman hinnakas. Uusi Audi A6 täyssähkö on kyllä makea peli kuten myös Volkkarin ID7 farkku. Ehkäpä sitten joskus.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uusi Audi A6 täyssähkö on kyllä makea peli kuten myös Volkkarin ID7 farkku. Ehkäpä sitten joskus.
Molemmat hienoja autoja, mutta Audin tekniikka todella paljon edellä VW:n vastaavaa. Toki hintakin on noin 1,5 kertoimella.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo on aika yleistä, että hankitaan se hybridiauto ja sitten ajellaan pelkällä sähköllä. Oikein pyritäänkin siihen, että ei ikinä ajeta polttomoottorilla. Saatetaan jopa työpaikan kahvipöydässä vähän ylpeillä sillä, kuinka hybridillä tulee niin halpoja kilsoja.

Itse mietin lähinnä, että mitä järkeä on hankkia hybridiauto jos pyrkii ajamaan pelkällä sähköllä. Turhaa sitä isoa vikaantuvaa polttomoottoria siinä on raahata mukana. Ostamalla sähköauton pääsee eroon aika monista automaailman yleisistä ongelmista muutenkin.

Muutaman kokkolan autohuollon videon katsoneena, en kyllä ikimaailmassa ostaisi käytettyä hybridiautoa.
Itse ajelen toistaiseksi vanhalla bensa-autolla. Hybridiauto on ollut mielessä seuraavana vaihtoehtona, mutta ilmeisesti olen nähnyt samoja videoita ja päätynyt skippaamaan hybridit. Seuraava auto on melko isolla varmuudella sähköauto, joka tullee laskelmieni mukaan n. 1600-1700 euroa edullisemmaksi kun bensa jää pois ja tilalle sähkö. Todellisuudessa summa lienee vielä ehkä satasen suurempi, sillä omien paneelien tuotto on pienentää ostosähkön määrää.

Auton käytöstä ainakin 90% on nurkkapyörittelyä + vajaan kympin työmatka, joten sähköpirssi riittää mainiosti meille. Kovin isoa rahasummaa en ajatellut laittaa, joten valinta kohdistunee sektoriin, josta löytyy Leaf, Kona, Niro Ev, ID4 jne. Karavaanari- ja venereissuja varten pihaan jää neliveto diesel-Volvo, joka on talvisin pitkiä aikoja ollut pois liikennekäytöstä nytkin.
 

Tuamas

Jäsen
Silti väitän että se vikaantuminen on huomattavasti yleisempää sähkölinjoissa kuin polttiksessa. Eiköhän polttomoottoreissa sadan vuoden aikana lasten taudit ole saatu aika hyvin kitkettyä. Taitaa olla sähköviat olla yleisiä ihan niissä polttiksissakin.

Mihin tämä perustuu?

Miksi tekniikka jossa on huomattavasti vähemmän liikkuvia ja siten kuluvia osia sekä huomattavasti vähemmän huollettavia kohteita voi olla vikaisempi?

Sähköautoissa on isomman painon vuoksi enemmän alustan osien kulumista, mutta muuten en nyt keksi mistä olet tämän kulman keksinyt?

Edit.
Lisätään vielä, että tein tästä hiljattain analyysiä autokorjaamoyrittäjän kanssa.

Käytiin läpi liikevaihtoa toiminnanohjausjärjestelmästä ja sitä mistä toimenpiteistä sisään tuleva raha koostuu.

Lopputulemana oli, että jos autokanta olisi täysin sähköinen, liikevaihdosta putoaisi todennäköisesti ainakin 40-60%, riippuen siitä kuinka paljon lisää pääsisi alustan osia vaihtamaan ja kuinka paljon hintoja kehtaisi korottaa.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Lopputulemana oli, että jos autokanta olisi täysin sähköinen, liikevaihdosta putoaisi todennäköisesti ainakin 40-60%, riippuen siitä kuinka paljon lisää pääsisi alustan osia vaihtamaan ja kuinka paljon hintoja kehtaisi korottaa.

Kummallisia analyysejä. En minä mitenkään sähköautoja ole kritisoimassa mutta miten tuollainen todennetaan kun sähköautokanta on jokseenkin alle 5 vuotta vanhaa ja polttiksia on valtaosa autoista mitä liikkeellä 13 vuoden keski-iällä. Katsotaan nyt rauhassa pääseekö kuinka iso osa sähköautoissa edes tuohon autokannan keski-ikään ennen paalittamista.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Silti väitän että se vikaantuminen on huomattavasti yleisempää sähkölinjoissa kuin polttiksessa. Eiköhän polttomoottoreissa sadan vuoden aikana lasten taudit ole saatu aika hyvin kitkettyä. Taitaa olla sähköviat olla yleisiä ihan niissä polttiksissakin.
Monella tuntuu olevan väärä käsitys sähkömoottoreista. Niitä on käytetty etenkin laivoissa ja eri tehtaissa iät ajat ja käyttötunnit ovat ihan eri tasolla kuin autoissa. Autojen sähkömoottorit on monella tapaa hyvin samaa tekniikkaa ja ne on todella luotettavia. Ongelmat tulee ihan muissa asioissa, kuten vaikka Teslan tapauksissa lämpöpumpuissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En minä mitenkään sähköautoja ole kritisoimassa...
Et ole kritisoimassa, mutta totesit kuitenkin, että niissä on enemmän vikaantumisia kuin polttiksissa puhtaasti mutulla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Et ole kritisoimassa, mutta totesit kuitenkin, että niissä on enemmän vikaantumisia kuin polttiksissa puhtaasti mutulla.

Ottaen huomioon autokannan ikärakenteen mutulla uskalsin näin tehdä. Itsellä Volvon plugari eikä vikaa ole ollut kummassakaan linjassa. Sähkökyyti on kyllä tasaista ja kivaa. En moiti. Uskon kumminkin että akku tuosta hyytyy ennen kummankaan moottorin vikaantumista.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En minä mitenkään sähköautoja ole kritisoimassa mutta miten tuollainen todennetaan kun sähköautokanta on jokseenkin alle 5 vuotta vanhaa ja polttiksia on valtaosa autoista mitä liikkeellä 13 vuoden keski-iällä.
Tämä on oikeastaan ainoa seikka, joka minua sähköauton hankinnassa jarruttaa. Toki sen ohella, että vaimoa sähköautot arvelluttaa paljonkin, mutta hänet onnistuisin puhumaan kyllä ympäri.

Löytyykö kahdeksan vuotta vanhoille ja 200tkm ajetuille sähköautoille kysyntää? Minä kun en sellaista uskaltaisi ostaa, niin siitä heijastuu huolenaihe. Vastaavan hyvin huolletun polttomoottorin voisin ostaa ja olen joskus ostanutkin. Eli jos nyt hankkisin uuden sähköauton, niin mikä sen arvo on kahdeksan vuoden päästä?

Joitain sähköautoja olen päässyt kokeilemaan ja heidän omistajien kanssa keskustelemaan ja hyvä vaikutelma on jäänyt. Meidän perheen ajoihin sähköauto sopisikin erinomaisesti ja lataukset voisi suorittaa kotona. Ainoastaan kesäisin tulee pari pidempää reissua, jolloin lataamista julkisilla paikoilla joutuisi jännittämään.
 

Tuamas

Jäsen
Kummallisia analyysejä. En minä mitenkään sähköautoja ole kritisoimassa mutta miten tuollainen todennetaan kun sähköautokanta on jokseenkin alle 5 vuotta vanhaa ja polttiksia on valtaosa autoista mitä liikkeellä 13 vuoden keski-iällä. Katsotaan nyt rauhassa pääseekö kuinka iso osa sähköautoissa edes tuohon autokannan keski-ikään ennen paalittamista.

Niistä puhtaasti polttomoottoreihin liittyvistä töistä kertyy iso osa liikevaihdosta, sekä huoltojen että korjauksien osalta.

Siellä on kuitenkin öljynvaihdot, moottorin suodattimien (ei raitisilma) vaihdot, moottorin osien vaihdot (hihnat, pumput, turbot, venttiilit jne.), pakokaasuihin liittyvien osien vaihdot (mitä uudempi polttis sitä enemmän vikaantuvia juttuja mm. Nox-anturit, adblue-anturit, katalysaattori, hiukkassuodin…), vaihteistoon liittyvät työt jne. jotka luovat isoimman osan liikevaihdosta ja joita ei sähköautoissa ole käytännössä lainkaan.

Edelleen odottaisin jotain perusteita siihen, miten se vikaantuminen voi olla yleisempää, kun potentiaalisia vikakohteita on niin paljon vähemmän.

Nissan Leafia on jo toistakymmentä vuotta vanhana ja Teslan S-mallia ~vuosikymmenen ikäisenä.
Kummastakaan ei tarvitse luopua edes ensimmäisen mallisarjan versioista ilmaiseksi, vaan niistä saa suunnilleen saman kuin saman ikäisistä uutena samanhintaisista polttomoottoriautoista.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Edelleen odottaisin jotain perusteita siihen, miten se vikaantuminen voi olla yleisempää, kun potentiaalisia vikakohteita on niin paljon vähemmän.

Olen myöntänyt että mutulla vedetään lähipiirin kokemuksiin peilaten. Niitä on näkemyksenI tueksi riittävästi. Ja akku on osa sähköautoa. Pelkkä sähkömoottorihan on kyllä kestävä. Pitääkö täällä aina olla jotain tutkimuksia linkittää?

Yleisesti varmasti on niin että kaikki uudet autot ovat toimivia pelejä. Käytetyissä sitten riskit voi realisoitua tietenkin kaikissa käyttövoimissa.
 

Tuamas

Jäsen
Olen myöntänyt että mutulla vedetään lähipiirin kokemuksiin peilaten. Niitä on näkemyksenI tueksi riittävästi. Ja akku on osa sähköautoa. Pelkkä sähkömoottorihan on kyllä kestävä. Pitääkö täällä aina olla jotain tutkimuksia linkittää?

Ei nyt mitään tutkimuksia, mutta jotain perusteita.

Se iso kuva kuitenkin on, että polttiksissa on paljon enemmän potentiaalisia vikakohteita ja huollettavia osia.

Löytyykö kahdeksan vuotta vanhoille ja 200tkm ajetuille sähköautoille kysyntää? Minä kun en sellaista uskaltaisi ostaa, niin siitä heijastuu huolenaihe. Vastaavan hyvin huolletun polttomoottorin voisin ostaa ja olen joskus ostanutkin. Eli jos nyt hankkisin uuden sähköauton, niin mikä sen arvo on kahdeksan vuoden päästä?

Ainakin tällä hetkellä on.

Teslan Model S (2013–>) ja Nissan Leaf (2011–>) ovat ensimmäiset yleisemmät sähköautot, joiden jälkimarkkina käsittääkseni vetää noissa vanhemmissakin siinä missä polttomoottoriautojenkin.

Toki sähköissä on se riski, että varsinkin Tesla vetää ja on vetänyt aika isojakin hinnanalennuksia puskista, jolloin arvonalenema saattaa varsinkin ekoina vuosina olla melkoisen raju.

Ainahan autokaupoissa on käytetyissä riskiä, täyssähköissä se kohdistuu lähinnä akuston kuntoon (jonka voi testauttaa), kun polttiksissa on esimerkiksi huoltohistoria käytetyissä paljon keskeisemmässä osassa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Leaf olisi muuten pätevä, mutta se perkeleen chademo. Jos joskus joutuisi lähtemään pikareissulle, niin ensin joutuisi etsimään chademon matkan varrelta ja toivoa että se on vapaana (monella asemalla ollut vain yksi, jos siis on ollut chademo).

Muuten kyllä noita pikalatauspisteitä tuntuu olevan ja aika usein vapaita.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itsekin näen että sähköautoissa on korjaamoille vähemmän hommia tulevaisuudessa kuin polttomoottoriautoista mutta yksi kokonaan uusi työ niistä tulee eli akkujen korjaus. Tämä vaatii sitten aivan uudenlaista osaamista ja laitteita että akkuja saadaan purettua, moduuleita testattua ja vaihdettua sekä akku sitten taas koottua ja asennettua takaisin vielä mahdollisesti jotain tunnettuja ongelmakohtia parannellen. Kaikilla pienemmillä puljuilla ei varmasti riitä resurssit tähän mutta toisaalta syntyy varmasti aivan uusia akkujen korjaukseen ja vaihtamiseen erikoistuneita yrityksiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: msg

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Miksi tekniikka jossa on huomattavasti vähemmän liikkuvia ja siten kuluvia osia sekä huomattavasti vähemmän huollettavia kohteita voi olla vikaisempi?
Ei varmaankaan vikaisempia, mutta jos miettii mitä osia tämän päivän polttisautoihin vaihdetaan ehkä eniten on tunnistimet, ohjainlaitteet ja toimilaitteet. Eli sähköosia.

No tunnistimia ja toimilaitteita ei sähköautoissa ole niin paljoa, kuin polttiksissa, mutta ohjainlaitteita, muuntimia ja paljon muita moduuleita on riittävästi. Ja jos näihin vikaa tulee, niin puhutaan äkkiä tuhansien eurojen kustannuksista, riippuen hajonneesta osasta

Täydellisessä maailmassa autosta hajoaisi vain liikkuvat ja kuluvat osat, mutta todellisuudessa se ei ihan näin mene.

Onneksi iso osa tämän päivän niin sähköautojen kuin polttisautojenkin "vioista" on softaamalla korjattavissa. Lisäksi varsinkin sähköautojen itsediagnosointi on hyvin herkkää korkeajännitteen ja sen turvallisuuden takia.

Sähköautot on melko uusi ilmiö ja se saattaa pelottaa, jos on sähköauton ostoa harkitsemassa. Varsinkin käytettyä, missä ei takuut enää tuo turvaa. Lisäksi sähköauton omistaja ei voi kiikuttaa kärryään ihan mihin tahansa "Penan pajalle", vaan merkkiliikkeeseen, mikäli osaavaa sähköautokorjaamoa ei ole lähistöllä.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Leaf olisi muuten pätevä, mutta se perkeleen chademo. Jos joskus joutuisi lähtemään pikareissulle, niin ensin joutuisi etsimään chademon matkan varrelta ja toivoa että se on vapaana (monella asemalla ollut vain yksi, jos siis on ollut chademo).

Muuten kyllä noita pikalatauspisteitä tuntuu olevan ja aika usein vapaita.
Chademon voi nähdä myös vahvuutena kun siihen ostaa ccs-adapterin. Sitten onkin molemmat laturit käytössä.

Monesti on myös ollut tilanteita missä laturit ovat täynnä, mutta yksi chademo on vapaana kun eihän sillä nyt kukaan lataile paitsi Liiffikuski. En ole reiluun kahteen vuoteen joutunut jonottelemaan laturille ja vain aniharvoin on latauksessa ylipäätään ollut haasteita. Ja aina on virtaa kuitenkin reissuissa saanut.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Lopputulemana oli, että jos autokanta olisi täysin sähköinen, liikevaihdosta putoaisi todennäköisesti ainakin 40-60%, riippuen siitä kuinka paljon lisää pääsisi alustan osia vaihtamaan ja kuinka paljon hintoja kehtaisi korottaa.
Tämä on täysin paikkansa pitävä väite. Myös ne jotka ovat merkkihuoltoliikkeitä ovat tästä tietoisia. Se, että milloin tämä oikeasti rupeaa vaikuttamaan voi olla ehkä 15-25 vuoden kuluttua suomessa realismia. Riippuu paljon siitä jatkaako suomen autokanta ikääntymistään, panostaako auton valmistajat täyssähköautoihin vielä enemmän tulevaisuudessa ja suunnataanko uusien autojen hankitaan poliittisia porkkanoita.

Huoltokohteita niissä on selvästi vähemmän kuin polttomoottoriautoissa tai hybrideissä. Se on fakta.

Ja mitä itse sähköautojen tekniikkaan tulee niin akkujen tekeminen on vielä hyvin alkuvaiheessa. Polttomoottoriautoja on tehty ainakin 100 vuotta ja sähköautojen akkuja aika lyhyt aika siitä. Aina kun tulee uusi malli niin se on aina parempi kaikinpuolin kuin vanha. Kehitys kehittyy.
 
Toukokuussa vaihdoin hybridiin, Seat Leon Sportstourer vm. -23. Sitä ennen oli vm. -12 Toyota Avensis (kaksilitrainen diesel ja manuaali). Ihan kelpo peli Seat on ajaa ja vääntöäkin löytyy mukavasti, muistaakseni 350Nm maksimi. Muutama huomio tähän mennessä, talvi tuo varmasti lisää huomioita.. :D

Akku täynnä pelkällä sähköllä pääsee keskimäärin 40-50km, riippuen missä ja millä nopeudella ajelee. Hybridimoodissa, kun navigointiin laittaa määränpään, osaa melko fiksusti säädellä sähkö-/ja polttomoottorin välillä, polttoaineen keskikulutus ollut n. 3,2 l/100km. Silloin kun sähköakku on tyhjä ja pelkällä polttomoottorilla ajetaan, niin kulutus on aika kova, n. 5,5-6 l/100km. Nyt kesällä on tosin ollut pidempiä lomareissuja ja pelkällä polttomoottorilla on siksi tullut ajettua enemmän. Talvella onkin sitten pääasiassa työmatka-ajoa (10 km suuntaansa), joten pitäisi pelkällä sähköllä päästä ees-taas, vaikka talvi varmasti rangea pienentääkin.

Aikamoinen tottuminen on ollut moneen "ajamista ja turvallisuutta" helpottavaan toimintoon, kun olen ajokortin ajanut vuonna -92 ja käytännössä aina tähän saakka saanut itse päättää, miten ajan, auto ei ole tehnyt puolestani päätöksiä. Tottahan moni asia lisää turvallisuutta mutta kyllä ne pistävät myös vähän puhaltelemaan.

Adaptiivinen vakkari on vienyt stressiä hitaampien takana köröttelystä mutta sitten taas jossain motarilla se ärsyttää, kun alkaa hidastaa ennen kuin pääsee ohitusetäisyydelle eli joutuu ottamaan kaasun haltuun ja sitten jos/kun menee ohituskaistalle jonkun perässä, niin auto saattaa hiljentää ihan hemmetisti, että on taas turvaväli riittävän pitkä, tämä ei ole kovin käyttökelpoinen ominaisuus ruuhkassa ja saattaapi vitutella takana ohituskaistalla olevaa.

Liikennemerkkien tunnistus ja niihin reagointi on kaksipiippuinen juttu myös, toisaalta hyvä, ettei vahingossa aja kameraan ylinopeutta, toisaalta vähentää auton rullaamista "vapaalla", kun tempaisee vauhdin alas heti kun merkin tunnistaa.

Kaistavahti on kyllä saatanasta seuraava. Tarttuu ohjaukseen yhtäkkiä yllättävän napakasti ja kapeammilla teillä alkaa pimputtaa. Sen saa kytkettyä pois mutta ei muista edellistä "asentoa", kun auton käynnistää uudelleen, on oletuksena aina päällä.

Vähän on ristiriitaiset ajatukset hankinnasta kyllä. Varmasti aika ja tuleva talvi antaa taas lisää osviittaa mutta nyt, jos olisin autoa vaihtamassa, en välttämättä hybridiä ostaisi. Joko polttis tai täyssähkö. Mutta aika näyttää.
Mä ajelin tuollaisella, pari vuotta vanhemmalla suunnilleen kaksi vuotta aikanaan. Näistä perus vaginaattoreista ehdottomasti heikoin esitys laadullisesti muihin verrattuna. Škodasta, Audista ja jopa Volkkarista olen tykännyt, mutta Seat ei iskenyt yhtään. Tyylikäs ulkonäöltään, mutta viimeistelty vissiin vähän mañana-meiningillä. Ei mun mielestäni esim. parin vuoden ikäisessä autossa kuulu sisustuksen natista ja nitistä tasamaalla asfaltilla ajettaessa. Lisäksi esim. etunavan porsiminem alle 80k ajettuna on huono asia, samoin alle kahden vuoden iässä antautuva takaluukun kaasujousi…

Mutta asiaan.
Itse pääsin pelkällä sähköllä parhaimmillaan 70 km siivuja. Edellyttää toki käytännössä max 60km/h ajoa, mikä ei näillä pikkuteillä ole ongelma, kun kovempaa ei saa ajaa. Esim. 100km/h vauhtia ei tarvitse edes optimiolosuhteissa kuvitella ajavansa yli 40 km matkaa. Talvella sitten voidaan riipaista noista puolet pois. Kovimmilla pakkasilla (täällä etelässä siis ”kovilla”) pelkällä sähköllä ei pääse edes liikkeelle.
Muuten on etuvetoiseksi ihan passeli talviauto, joskin webaston ja vastaavien puuttuminen ärsyttää, jos ei latausta ole tarpeeksi kabiinin lämmittämiseksi. Vittumainen piirre on, että jos et halua maksaa Seat Connectista, niin mitään et pysty tekemään etänä. Lisäksi äppi on naurettavan buginen.

Adaptiivinen vakkari pitäisi olla pakollinen varuste kaikissa autoissa. Erittäin hyvä lisä.

Full LED -ajovalot ovat hyvinkin riittävät, joskin märkään pimeään asfalttiin ei auta mikään. Matriisit olisivat paremmat, mutta kun sellaisia ei ainakaan vielä tuolloin tuohon konsernin jämälaivaan ollut vielä tuotu mukaan.

Kaistavahti on syvältä saatanasta. Aina pitää ottaa pois päältä. Ei mitään hyötyä, ellei aio nukahtaa rattiin, ja silloinkin voi vain toivoa, että sattuu toimimaan oikein.

Liikennemerkkien tunnistus toimii välttävästi, ja itse ainakin tämän vuoksi otin pois päältä sen ominaisuuden, että auto omatoimisesti kiihdyttää tai jarruttaa niiden mukaan. Esim. nopeusrajoitualuemerkkejä ei erota muista. Joskus myös esim. vaalimainokset aiheuttivat kivoja tilanteita.

Etumaskissa oleva tutka menee jumiin todella herkästi. Parhaimmillaan pieni koivunlehti märällä kelillä esti toiminnan. Lumen pöllytessä ei mitään toivoa.

Noin kokonaisuutena sanoisin, että siinä on moneen tarpeeseen riittävän iso auto, jossa moni toteutus jätti parantamisen varaa. Jos tulee mieleen jotain spesifimpää kysyttävää, niin voin kaivella muistilokeroita.
 
Liikennemerkkien tunnistus ja niihin reagointi on kaksipiippuinen juttu myös, toisaalta hyvä, ettei vahingossa aja kameraan ylinopeutta, toisaalta vähentää auton rullaamista "vapaalla", kun tempaisee vauhdin alas heti kun merkin tunnistaa.
Eli toimii kuten kuuluu sillä nopeushan pitää laskea niin, että se on rajoituksen mukainen tuossa liikennemerkin kohdalla. Ja vastaavasti jos rajoitus muuttuu suuremmaksi niin kiihdyttää saa tuosta uuden liikennemerkin kohdalta.

Muutenkaan tuo vapaalla rullaaminen on suht turhaa ja pitäisi moottorijarruttaa mieluummin. Toki yleensä uudet autot näin toimivatkin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itsekin näen että sähköautoissa on korjaamoille vähemmän hommia tulevaisuudessa kuin polttomoottoriautoista mutta yksi kokonaan uusi työ niistä tulee eli akkujen korjaus. Tämä vaatii sitten aivan uudenlaista osaamista ja laitteita että akkuja saadaan purettua, moduuleita testattua ja vaihdettua sekä akku sitten taas koottua ja asennettua takaisin vielä mahdollisesti jotain tunnettuja ongelmakohtia parannellen. Kaikilla pienemmillä puljuilla ei varmasti riitä resurssit tähän mutta toisaalta syntyy varmasti aivan uusia akkujen korjaukseen ja vaihtamiseen erikoistuneita yrityksiä.

Tämä kehitys on uutisten perusteella nähtävissä jo Norjassa. Samalla ajan kanssa katoavat nämä vakuutuspommit, joissa menee koko akusto uusiksi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olisin kovin hämmästynyt, jos sähköautokannan kasvaessa ei syntyisi merkkiliikkeen rinnalle liiketoimintaa, joka korjaisi ja huoltaisi sähköauton akkuja ja muutakin sähköautoon liittyviä osia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olisin kovin hämmästynyt, jos sähköautokannan kasvaessa ei syntyisi merkkiliikkeen rinnalle liiketoimintaa, joka korjaisi ja huoltaisi sähköauton akkuja ja muutakin sähköautoon liittyviä osia.
Selvä asiahan tämä on. Pakkohan merkkiliikkeiden on tulevaisuudessakin osattava korjata autoja. Eivät ne voi jäädä jumittamaan siihen, että tekisivät vanhojen bemareiden jakopääremontteja. Tietysti pienet korjaamot jäävät varmasti siihen polttiksien korjaukseen. Kyllä sillekin pitkään vielä kysyntää riittää.

Tällä hetkelläkin on jo muutama paja Suomessa, mitkä tekevät pelkästään sähköautojen akkujen korjausta. Näitä tulee tietysti lisää sitä mukaan mitä kysyntä pyytää.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Olisin kovin hämmästynyt, jos sähköautokannan kasvaessa ei syntyisi merkkiliikkeen rinnalle liiketoimintaa, joka korjaisi ja huoltaisi sähköauton akkuja ja muutakin sähköautoon liittyviä osia.
Niin kuin ylemmässä viestissä sanotaankin niin näitä on jo.

Kokoajan tulee myös saataville akkuihin varaosia (käytettyjä) ja esimerkiksi akun korjaus tulee pikkuhiljaa halvemmaksi. Myös osaaminen lisääntyy eikä tarvi kaikkea opetella aina alusta saakka. Nämähän asiat satavat kuluttajan bussiin ja jossain vaiheessa päästään siihen, että akun korjaaminen ei aina maksa heti 5000-10000e vaan päästää reilusti edullisemmin.

Sitten voikin ostaa jo vähän vanhemman sähköauton ja laitattaa siihen korjatun akun jo voi tyytyväisenä ajella taas ainakin muutaman vuoden.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on reilu viikko tullut ajeltua työn puolesta (taksi) BYD Han merkkisellä vekottimella ja lopputulos tulee todennäköisesti olemaan se, että pari vuotta hyvin palvellut Teslan Model S saa jonain päivänä antaa tilaa myös yksityiskäytössä tälle Kiinan ihmeelle. On hinnoiteltu sopivan aggressiivisesti. Lähes ajamatonta esittelyvaunua saa alta 50 000e. Ja tämähän tulee siis nelivetoisena ja kaikilla herkuilla.

Moottoritiepainotteiseen ajoon ei välttämättä fiksuin vaihtoehto, herkästi nielee 30-35 kWh/100km, mutta kaupungissa pyörii lähes kokoajan reippaastikin alta 20 lukemissa ilman sen kummempaa yritystä.

Range pitää kivasti kutinsa juuri kaupunkiajossa. Täysi akku näytti lukemaa 517km, kun eilen starttasin. Talviajo ja kulutukset nähdään sitten muutaman kuukauden päästä.

+ Todella tilava, sisäjalkatiloja voi lähteä vertaamaan esim. Skodan Superbiin tai vastaaviin. Aikalailla saman kokoluokan Model S ei tarjoa vastaavia matkustustiloja, eikä kuskin taakse kehtaisi ketään käskeä jos penkki on taka-asennossa. BYDiin mahtuu ja kukaan ei valita. Takapenkkien osittaiset sähkösäädöt ja tuuletukset ovat sitten oma lukunsa, tämä on myös ns. takapenkkiauto, mutta myös kuski nauttii olostaan.

+ Tyylikäs sisusta kaikinpuolin. Ruskeaa nahkaa tarjolla integroitujen niskatukien kera. Panoraamaa löytyy ja Dynaudion 12 kaiutinta tuottavat oikein asiallisen äänimaailman. Pikalataus lupaa ilmeisesti 120kWh/h, eilen kävin testaamassa Absilla, niin 124-125kWh/h oli vauhti aina liki 70%:n asti.

3,9s / 0-100 on vielä kokeilematta, kun on ajeltu sivistyneesti. Sporttiasetuksella en yhtään epäile, etteikö tuo olisi tehtävissä. Kyllä syöksyy, kun pyydetään. Jos tuon hintaluokan auto on harkinnassa, niin kyllä vahva suositus täältä. Hetken kun odottaa, niin näitä varmaan saa pienillä kilsoilla 40-42000€ pyynnillä ja tuon maksaa jo oikein mielellään tästä paketista.
 

hege

Jäsen
BYD Hania (kuulostaa oudolta) tuli kerran tässä kokeiltua, mutta silloin lyhyen maantielenkin ja auton omistajan kommenttien perusteella juurikin tuo maantiekulutus tuntui suurelta ennenkaikkea rangea ajatellen. Auto oli kyllä komea ja hyvin speksattu (ja hinnoiteltu) esim. omaan EV6 verrattuna. Kaveri jutteli kyllä mielestäni, että jotain päivityksiä olisi tulossa tai ehkä tullut kun ihan noin kovista kulutuksista hän ei maantiellä puhunut mutta sanoi pyörivän siellä "lähempänä 30kWh:ta".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös