Kiitti vinkeistä talvea varten! Kyllä ristiriitaisia ajatuksia herättää ennenkaikkea se, että tuleeko tässä nyt kuitenkaan säästöjä vrt. polttis. Olisiko pitänyt jättää tämä välivaihe ja vaihtaa joko polttikseen tai täyssähköön. Ärsyttävää on myös se, että lataus on aika hidas. Adaptiivinen vakkari on myös hyvä asia mutta kaistavahti on kyllä kauhea, pariin otteeseen on oikeasti tempaissut niin kovan "korjaavan" liikkeen, että on tosissaan pitänyt vastustaa :DSaako kysyä, että mikä niitä ristiriitaisia ajatuksia aiheuttaa? Nuo mainitsemasi autoon liittyvät ominaisuudet (mm. adaptiivinen vakkari, kaistanvaihtoa valvova järjestelmä) vai pelkällä sähköllä kuljettava matka ja sen pituus.
Ladattavalla hybridillä ajavana toteaisin kolmen talven kokemuksella, että range tippuu lähes puoleen kovilla pakkasilla, joten ajoakku kannattaa esilämmittää valmiiksi. Lisäksi olen kokenut Motonetistä ostetun ”suojahupun” varsin käteväksi varusteeksi talvilatauksia ajatellen. Vähemmän joutuu ”kaivelemaan” lunta latausluukusta, kun laittaa suojahupun auton kylkeen kiinni talvella ladattaessa.
Joo, tuo Seat connectin "pakollinen" appi on kyllä perseestä, ei ihan edullinenkaan mutta minulla toiminut toistaiseksi ongelmitta. Tosin eipä ole vielä tarvinnut ajastaa lämmityksiä, jne.Vittumainen piirre on, että jos et halua maksaa Seat Connectista, niin mitään et pysty tekemään etänä. Lisäksi äppi on naurettavan buginen.
Kaistavahti on syvältä saatanasta. Aina pitää ottaa pois päältä. Ei mitään hyötyä, ellei aio nukahtaa rattiin, ja silloinkin voi vain toivoa, että sattuu toimimaan oikein.
Liikennemerkkien tunnistus toimii välttävästi, ja itse ainakin tämän vuoksi otin pois päältä sen ominaisuuden, että auto omatoimisesti kiihdyttää tai jarruttaa niiden mukaan. Esim. nopeusrajoitualuemerkkejä ei erota muista. Joskus myös esim. vaalimainokset aiheuttivat kivoja tilanteita.
Noin kokonaisuutena sanoisin, että siinä on moneen tarpeeseen riittävän iso auto, jossa moni toteutus jätti parantamisen varaa. Jos tulee mieleen jotain spesifimpää kysyttävää, niin voin kaivella muistilokeroita.
Minä koitan painaa nimimerkin mieleen, jos tulee myöhemmin kysyttävää. :)
No sehän on siis moottorijarrutus, siksi kirjoitin "vapaalla" rullaamisesta. Rekuperaatiota voi säätää, voimakas/automaattinen/heikko ja valitsemalla heikko, auto rullaa parhaiten/kevyimmin eteenpäin kun jalan nostaa kaasulta. Muissa vaihtoehdoissa enemmän tai vähemmän jarruttaa itse ja kerää jarrutusenergiaa ajoakkuun.Muutenkaan tuo vapaalla rullaaminen on suht turhaa ja pitäisi moottorijarruttaa mieluummin. Toki yleensä uudet autot näin toimivatkin.