Sähköautoilu

  • 542 096
  • 4 830

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Saako kysyä, että mikä niitä ristiriitaisia ajatuksia aiheuttaa? Nuo mainitsemasi autoon liittyvät ominaisuudet (mm. adaptiivinen vakkari, kaistanvaihtoa valvova järjestelmä) vai pelkällä sähköllä kuljettava matka ja sen pituus.

Ladattavalla hybridillä ajavana toteaisin kolmen talven kokemuksella, että range tippuu lähes puoleen kovilla pakkasilla, joten ajoakku kannattaa esilämmittää valmiiksi. Lisäksi olen kokenut Motonetistä ostetun ”suojahupun” varsin käteväksi varusteeksi talvilatauksia ajatellen. Vähemmän joutuu ”kaivelemaan” lunta latausluukusta, kun laittaa suojahupun auton kylkeen kiinni talvella ladattaessa.
Kiitti vinkeistä talvea varten! Kyllä ristiriitaisia ajatuksia herättää ennenkaikkea se, että tuleeko tässä nyt kuitenkaan säästöjä vrt. polttis. Olisiko pitänyt jättää tämä välivaihe ja vaihtaa joko polttikseen tai täyssähköön. Ärsyttävää on myös se, että lataus on aika hidas. Adaptiivinen vakkari on myös hyvä asia mutta kaistavahti on kyllä kauhea, pariin otteeseen on oikeasti tempaissut niin kovan "korjaavan" liikkeen, että on tosissaan pitänyt vastustaa :D
Vittumainen piirre on, että jos et halua maksaa Seat Connectista, niin mitään et pysty tekemään etänä. Lisäksi äppi on naurettavan buginen.

Kaistavahti on syvältä saatanasta. Aina pitää ottaa pois päältä. Ei mitään hyötyä, ellei aio nukahtaa rattiin, ja silloinkin voi vain toivoa, että sattuu toimimaan oikein.

Liikennemerkkien tunnistus toimii välttävästi, ja itse ainakin tämän vuoksi otin pois päältä sen ominaisuuden, että auto omatoimisesti kiihdyttää tai jarruttaa niiden mukaan. Esim. nopeusrajoitualuemerkkejä ei erota muista. Joskus myös esim. vaalimainokset aiheuttivat kivoja tilanteita.

Noin kokonaisuutena sanoisin, että siinä on moneen tarpeeseen riittävän iso auto, jossa moni toteutus jätti parantamisen varaa. Jos tulee mieleen jotain spesifimpää kysyttävää, niin voin kaivella muistilokeroita.
Joo, tuo Seat connectin "pakollinen" appi on kyllä perseestä, ei ihan edullinenkaan mutta minulla toiminut toistaiseksi ongelmitta. Tosin eipä ole vielä tarvinnut ajastaa lämmityksiä, jne.

Minä koitan painaa nimimerkin mieleen, jos tulee myöhemmin kysyttävää. :)
Muutenkaan tuo vapaalla rullaaminen on suht turhaa ja pitäisi moottorijarruttaa mieluummin. Toki yleensä uudet autot näin toimivatkin.
No sehän on siis moottorijarrutus, siksi kirjoitin "vapaalla" rullaamisesta. Rekuperaatiota voi säätää, voimakas/automaattinen/heikko ja valitsemalla heikko, auto rullaa parhaiten/kevyimmin eteenpäin kun jalan nostaa kaasulta. Muissa vaihtoehdoissa enemmän tai vähemmän jarruttaa itse ja kerää jarrutusenergiaa ajoakkuun.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kiitti vinkeistä talvea varten! Kyllä ristiriitaisia ajatuksia herättää ennenkaikkea se, että tuleeko tässä nyt kuitenkaan säästöjä vrt. polttis. Olisiko pitänyt jättää tämä välivaihe ja vaihtaa joko polttikseen tai täyssähköön.

Muistaakseni joku viisas oli laskenut osapuilleen niin että jos sähköä saat alle 60 snt/kwh pääset voitolle kesällä ja jos nyt oikein kylmä talvi tulee ja range puolittuu niin silti voitat jos sähköä saat alle 30 snt/kwh. Vähän noissa voi olla virhemarginaalia mutta yleinen ohjesääntö tuo.

Käytännössä sähköajot ovat siis aina polttista edullisempia.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
Kyllä ristiriitaisia ajatuksia herättää ennenkaikkea se, että tuleeko tässä nyt kuitenkaan säästöjä vrt. polttis.
No aivan varmasti tulee. Eihän tuo kireä pakkasjakso nyt kovin montaa kuukautta ole Suomessakaan. Eli ajat teoriassa jotain 8-10 kuukautta pelkällä sähköllä kotikulmien pyörittelyt. Samaan aikaan kuluttaisit nuo samat kilsat jotain 7-10 l/100km polttiksella..
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Muistaakseni joku viisas oli laskenut osapuilleen niin että jos sähköä saat alle 60 snt/kwh pääset voitolle kesällä ja jos nyt oikein kylmä talvi tulee ja range puolittuu niin silti voitat jos sähköä saat alle 30 snt/kwh. Vähän noissa voi olla virhemarginaalia mutta yleinen ohjesääntö tuo.

Käytännössä sähköajot ovat siis aina polttista edullisempia.

Joissain sähköautomerkeissä voi tulla kalliita kilsoja, jos arvonalenema sattuu juuri omalle kohdalle. Eikös Teslalla ainakin ollut joku kampanja missä yhdessä yössä autosta lähti tuhansia euroja hinnasta? Nämä kun jakaa sitten kilsoille niin joskus peruspolttis saattaakin tulla halvemmaksi, vaikka niissäkin tietty arvo laskee iän myötä...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joissain sähköautomerkeissä voi tulla kalliita kilsoja, jos arvonalenema sattuu juuri omalle kohdalle. Eikös Teslalla ainakin ollut joku kampanja missä yhdessä yössä autosta lähti tuhansia euroja hinnasta? Nämä kun jakaa sitten kilsoille niin joskus peruspolttis saattaakin tulla halvemmaksi, vaikka niissäkin tietty arvo laskee iän myötä...
Kyllä joiden teslojen kohdalla arvonalenema on ollut kova. Samoin kuin nyt vaikka mersun yli 100k maksaneiden sähköautojen kohdalla, joiden arvo puolittui 1-2 vuodessa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Täyssähkö on varmasti paras vaihtoehto jos ajat paljon eli 40-50000km vuodessa. Mutta jollain kympin ajoilla en ostaisi ainakaan uutta täyssähköä ja kehuisi halvoilla kilometreillä.
 

Jof

Jäsen
Kyllä joiden teslojen kohdalla arvonalenema on ollut kova. Samoin kuin nyt vaikka mersun yli 100k maksaneiden sähköautojen kohdalla, joiden arvo puolittui 1-2 vuodessa.
Viikonloppuna näin jossain somessa videon, jossa kaveri kertoi Tesla kolmosensa arvon pudonneen yli euron joka tunti yötä päivää, ajoi tai ei. Taisi olla pari vuotta sitten uutena ostettu ja perustui siis arvioon, mitä siitä nyt saisi.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä joiden teslojen kohdalla arvonalenema on ollut kova. Samoin kuin nyt vaikka mersun yli 100k maksaneiden sähköautojen kohdalla, joiden arvo puolittui 1-2 vuodessa.
Kustannukset on tietysti suurelle osalla tärkein asia auton hankinnassa ja se on ihan ymmärrettävääkin, mutta silloin ehkä kannattaa vain pysyä pienessä käytetyissä polttomoottoriautossa. Niissä ei arvo enää hirveästi laske, polttoainekulut on kohtuulliset ja huollotkin edullisia.

Sähköautoissa tuo ajettujen kilometrien hinta on ehkä liiankin keskiössä ja ne mukavuustekijät jää taustalle. Sähköautoilussa oikeastaan parasta on se, että auto lämpiää talven pakkasissa muutamissa minuuteissa ja suorituskyky on täysin eri luokkaa kuin keskiverto polttomoottoriautossa. Niistä ominaisuuksista on valmis maksamaan pikkuisen extraa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kustannukset on tietysti suurelle osalla tärkein asia auton hankinnassa ja se on ihan ymmärrettävääkin, mutta silloin ehkä kannattaa vain pysyä pienessä käytetyissä polttomoottoriautossa. Niissä ei arvo enää hirveästi laske, polttoainekulut on kohtuulliset ja huollotkin edullisia.

Sähköautoissa tuo ajettujen kilometrien hinta on ehkä liiankin keskiössä ja ne mukavuustekijät jää taustalle. Sähköautoilussa oikeastaan parasta on se, että auto lämpiää talven pakkasissa muutamissa minuuteissa ja suorituskyky on täysin eri luokkaa kuin keskiverto polttomoottoriautossa. Niistä ominaisuuksista on valmis maksamaan pikkuisen extraa.
Jeppis. Me päätettiin muutenkin tuota Enyaqqia ostaessa, että sitä autoa pidetään mahdollisimman pitkään. Ei sitä anneta vaihdossa tai myydä eteenpäin. Eli se summa mikä maksettiin oli sellainen, mistä voidaan luopua. Hyvä ostos ollut. Nelivetoisena aivan riittävän ripeä, tilaa valtavasti matkustamossa ja takaboksikin hyvän kokoinen. Ajettavuus myös miellyttävä.

Ainoa huono Enyaqissa on tuo softa ja kosketusnäyttö. Voisi toimia ripeämmin ja intuitiivisemmin.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viikonloppuna näin jossain somessa videon, jossa kaveri kertoi Tesla kolmosensa arvon pudonneen yli euron joka tunti yötä päivää, ajoi tai ei. Taisi olla pari vuotta sitten uutena ostettu ja perustui siis arvioon, mitä siitä nyt saisi.
Tuo boldattu kohta vie pohjan tuolta viestiltä, koska jos hän ei ajaisi autolla, niin auton arvo ei tippuisi tuota vauhtia. 2 vuodessa arvon alenema olisi siis n. 18K€ ja tämä on ihan mahdollista jos sillä autolla on ajanut paljon, mutta se ei ole merkityksetöntä ajoiko vai ei.
 

Jof

Jäsen
Tuo boldattu kohta vie pohjan tuolta viestiltä, koska jos hän ei ajaisi autolla, niin auton arvo ei tippuisi tuota vauhtia. 2 vuodessa arvon alenema olisi siis n. 18K€ ja tämä on ihan mahdollista jos sillä autolla on ajanut paljon, mutta se ei ole merkityksetöntä ajoiko vai ei.
Niin, siinä puhuttiin menneestä ajasta eli hinta oli laskennallisesti pudonnut joka tunti yötä päivää sen pari vuotta. Näin hän oli sen laskenut ja halusi alleviivata sitä tuntipudotusta, kun auton hinta oli "pudonnut" lounaalla käydessä sen reilun euron.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jeppis. Me päätettiin muutenkin tuota Enyaqqia ostaessa, että sitä autoa pidetään mahdollisimman pitkään. Ei sitä anneta vaihdossa tai myydä eteenpäin. Eli se summa mikä maksettiin oli sellainen, mistä voidaan luopua. Hyvä ostos ollut. Nelivetoisena aivan riittävän ripeä, tilaa valtavasti matkustamossa ja takaboksikin hyvän kokoinen. Ajettavuus myös miellyttävä.

Ainoa huono Enyaqissa on tuo softa ja kosketusnäyttö. Voisi toimia ripeämmin ja intuitiivisemmin.

Ei kannatakaan lähteä ainakaan heti vaihtamaan. Itse yritän tuota nyt vuoden vanhaa Enyaqia myydä työsuhdeautoiluun siirtymisen vuoksi ja kiltisti sanottuna aika surkeita on ne hinnat mitä tuosta maksetaan... Aika paljon tulisi takkiin, jos sen nyt myisi. Ei siis siirrytä vielä :D

Muuten, kävin koeajamassa Enyaqin tuolla uudella softaversiolla ja voi pojat kun toimi kuin ajatus verrattuna oman auton softaan...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kannatakaan lähteä ainakaan heti vaihtamaan. Itse yritän tuota nyt vuoden vanhaa Enyaqia myydä työsuhdeautoiluun siirtymisen vuoksi ja kiltisti sanottuna aika surkeita on ne hinnat mitä tuosta maksetaan... Aika paljon tulisi takkiin, jos sen nyt myisi. Ei siis siirrytä vielä :D

Muuten, kävin koeajamassa Enyaqin tuolla uudella softaversiolla ja voi pojat kun toimi kuin ajatus verrattuna oman auton softaan...
Mikäs softaversio se oli? Meillä päivittyi juuri kaksivuotishuollossa versioon 3.7. Onhan se parempi. Kännykän appikin toimii nykyään.

Kyllähän sen tiesi jo autoa tilatessa, että kun autosta maksaa lähemmäs 60 000 euroa, niin ei siitä enää omia takaisin saa… :)
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, siinä puhuttiin menneestä ajasta eli hinta oli laskennallisesti pudonnut joka tunti yötä päivää sen pari vuotta. Näin hän oli sen laskenut ja halusi alleviivata sitä tuntipudotusta, kun auton hinta oli "pudonnut" lounaalla käydessä sen reilun euron.
Kyllä ymmärsin viestin sisällön, mutta tuo ajoi tai ei oli täysin tarpeeton, koska se nimenomaan on se vaikuttava tekijä juuri Teslojen hinnoissa. Auton ikä ei niinkään paljon vaikuta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mikäs softaversio se oli? Meillä päivittyi juuri kaksivuotishuollossa versioon 3.7. Onhan se parempi. Kännykän appikin toimii nykyään.

Kyllähän sen tiesi jo autoa tilatessa, että kun autosta maksaa lähemmäs 60 000 euroa, niin ei siitä enää omia takaisin saa… :)

Uudet tulee jollain 4.x -softaversiolla. Ulkonäkö on aikalailla muuttunut ja ilmeisesti muokattavuus myös. Ja oli tosiaan paljon nopeampi käyttää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Oon kyllä vakavissani miettinyt Ioniq 5:n hankintaa uutena. Tämän vuoden puolella kun rekisteröi, saa 7 vuoden rahoituksella ilman kuluja. Suunnitelma oli pitää kärry sitten ainakin sen 10 vuotta. Ja normiajoon tulisi se noin 20k vuodessa. Mutta oltiin kyllä suunniteltu vaimon kanssa että voisi panostaa tulevien vuosien reissut Eurooppaan autopainotteisesti. Tuossahan tarpeen tullen nukkuukin ja V2L tarjoaa virtaa jos haluaa lämmitetyn telttamajoituksen.

Mutta tämä nyt on edelleen harkinnan asteella.
 

Tuamas

Jäsen
Ei kannatakaan lähteä ainakaan heti vaihtamaan. Itse yritän tuota nyt vuoden vanhaa Enyaqia myydä työsuhdeautoiluun siirtymisen vuoksi ja kiltisti sanottuna aika surkeita on ne hinnat mitä tuosta maksetaan...

Oleks muuten kokeillut Autovexiä?

Sillä saa yleensä uudemmista vehkeistä ylivoimaisesti parhaan hinnan, kunhan on sopivan merkkinen ja mallinen (riittävän kysytty).
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Oleks muuten kokeillut Autovexiä?

Sillä saa yleensä uudemmista vehkeistä ylivoimaisesti parhaan hinnan, kunhan on sopivan merkkinen ja mallinen (riittävän kysytty).

Olen, 38500€ oli paras mitä tuolta sain ja tavoite on vähintään 43k ettei niin kauhean syvältä joutuisi omasta taskusta kaivamaan :D
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Kiitti vinkeistä talvea varten! Kyllä ristiriitaisia ajatuksia herättää ennenkaikkea se, että tuleeko tässä nyt kuitenkaan säästöjä vrt. polttis. Olisiko pitänyt jättää tämä välivaihe ja vaihtaa joko polttikseen tai täyssähköön. Ärsyttävää on myös se, että lataus on aika hidas. Adaptiivinen vakkari on myös hyvä asia mutta kaistavahti on kyllä kauhea, pariin otteeseen on oikeasti tempaissut niin kovan "korjaavan" liikkeen, että on tosissaan pitänyt vastustaa :D
Eipä kestä, toivottavasti vinkeistä on apua. Itsellä on kyllä tullut selkeää säästöä polttoainekuluissa sen vähän yli kolmen vuoden aikana, jonka olen Ford Kugalla ajellut. Aika paljon tulee kyllä ns. nurkkapyörittelyä (kauppakäynnit, lasten harrastukset, omat harrastukset jne.), joten valmistajan lupaama 64 km pelkällä sähköllä on ainakin toistaiseksi riittänyt hyvin. Yöksi voi sitten laittaa auton latautumaan, hidastahan tuo lataaminen tosiaan on, sitä ei käy kiistäminen.

Pidemmillä matkoilla mennään sitten bensalla ja ajelen välillä huvikseni ja kiireettömissä tilanteissa (varsinkin kesällä ja kesälomalla) pienempiä teitä, jolloin auto käyttää sitten tyhjälläkin akulla tien päällä sitä jarrutuksissa ja alamäissä keräämäänsä energiaa. Tällä tavoin on myös saanut ihan kivasti bensakuluja pienennettyä joillakin yksittäisillä reissuilla. Mutta en nyt varta vasten lähde tietenkään bensaa säästämään routavaurioiselle ja kuoppaiselle pikkutielle, jossa saa renkaansa rikottua.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Oon kyllä vakavissani miettinyt Ioniq 5:n hankintaa uutena.

Voin kyllä suositella vahvasti. Nyt on marraskuusta 22 tähän päivään tullut rullailtua 75tkm ja edelleen hymyilyttää ajella.

Pikalataus on loistava ominaisuus varsinkin reissussa, välillä jopa liiankin nopea. Muutaman kerran autossa nukuttukin; hyvin mahtui kaksi aikuista ja pieni koira yöpymään. Talvellakaan ei tule kylmä, kun jättää auton leirintätilaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Tyhmänä kyselen että mikä juttu ja mikä järki?

Sakotamme Euroopassa omia autonvalmistajiamme ja ajamme tuotantoa ulos maanosasta. Minne nuo sakkorahat päätyvät? Miten saatanan tyhmiä me olemme?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis

Tyhmänä kyselen että mikä juttu ja mikä järki?

Sakotamme Euroopassa omia autonvalmistajiamme ja ajamme tuotantoa ulos maanosasta. Minne nuo sakkorahat päätyvät? Miten saatanan tyhmiä me olemme?
Tämä kyseinen ”juttu” on ollut tuloillaan jo +10 vuotta, ja sen vuoksi valmistajat toivat keskeneräisiä sähköautoja markkinoille asiakkaiden testattavaksi apinanraivolla (ID3, Mustang, MX-30 jne.). Nyt kun markkina on näyttänyt, ettei kys. vehkeet kiinnosta tarpeeksi on EU mielenkiintoisen dilemman edessä => saksalaisen valmistajat on noin periaatteessa määritelleen EU’n autotoimialan direktiivit ja nyt regulaattorin pitäisi sitten käytännössä tuhota omien valmistajien talous totaalisesti! Kiinalaisia ei kiinnosta (tekevät vain patteriautoja) ja japanilaisilla & korealaisilla on halutessaan markkinat muualla…
 
Tuli tuossa sauma käydä pohjoisessa uudenkarhealla Volvo ex30:llä, joka oli joku twin performance tms malliltaan (neliveto ja suurin akkukapasiteetti). Oli ensimmäinen ajamani sähköauto ja ei kyllä jää risteyksistä lähdettäessä tahi ohitustilanteissa jalkoihin. Perinteisiä vipuja ja hanikoita jäin vähän kaipailemaan, mutta vasemmalta viiksestä ja ratista löytyy kyllä käytännössä kaikki tarvittava. Virtaa kiesi otti noin 20kWh/100km aika reilulla jalalla ajellessa.
Nopeusrajoituksen ilmoittaminen sekoili huolella ja aika usein ei saanut liikennemerkistä luettua oikeita lukemia, vaan näytti mitä sattuu. Tosin ratista löytyvällä napilla ne saa helposti pois päältä (joskin menevät aina sammuttamisen yhteydessä automaattisesti päälle). Myöskään Applen Carplayta en saanut pelaamaan bluetoothilla saati piuhalla, vaikka ohjekirjan perusteella auto tukee sitä.
 
Aikamoisia on kyllä korjauskulut pienestäkin vahingosta. Milloinkohan touhu muuttuu järkeväksi. Tai jos ei muutu niin mahtaa vakuutusmaksuihin tulla suurehkot korotukset.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aikamoisia on kyllä korjauskulut pienestäkin vahingosta. Milloinkohan touhu muuttuu järkeväksi. Tai jos ei muutu niin mahtaa vakuutusmaksuihin tulla suurehkot korotukset.

Jos jotakin vakuutusyhtiöissä osataan tehdä, niin laskea kannattavuuksia. Kyllä nuo on jo leivottu vakuutusten hintoihin. Eivät vakuutusyhtiöt tappiolla sähköautoja vakuuta.

Juttu maksumuurin takana, niin en tiedä väittääkö siellä joku valuutusyhtiön tyyppi päinvastaista. Jos väittää, niin en usko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös