Sähköautoilu

  • 542 131
  • 4 830

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jos jopa minä olen siirtynyt automaattiin, manuaaliporukka on fakkiutunut vähemmistö. Mutta mitä tulee sähkäreiden himmailuun muutaman lantin säästämiseksi, kai se on se heidän pyhä lehmänsä. RANGE!

En oikeasti ymmärrä, että miksi tästä pitää kirjoittaa, jos ei aiheesta mitään ymmärrä? Range ja lanttien säästö ei ole sama asia. Sitä pientä himmailua harrastetaan, jotta oltaisiin nopeammin perillä, eikä se pääsääntöisesti ole tarpeen.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni Model Y, 3 ja myös X on omaan makuun ehkä jopa rumia, mutta kyllä tuo S on muotoilultaan todella näyttävä auto. Tottakai se voi olla joidenkin mielestä ruma, mutta samalla sen design on saanut palkintoja todella paljon. Helposti nämä kaikki Teslat lyödään samaan kategoriaan, vaikka ne poikkeaa muotoilultaan aika paljonkin toisistaan. Eli ehkä pientä asenteellisuutta tässäkin havaittavissa.
No itse ajan niinkin tyylikkäällä hybridillä kuin Octavia Combi RS, niin eipä ole paljon varaa huudella :D
 

Bay

Jäsen
Ei kai tuossa uutisessa kyse ollut rahallisesta säästöstä vaan akun varauksen säästöstä eli halutaan päästä perille ilman turhia lataustaukoja.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vielä yksi huomio, mitä polttomoottoriauton omistajat eivät välttämättä ymmärrä. Eli kun ihmetellään, miten sähköautoilla pitää odotella kun autoa ladataan, niin unohtuu se tosiasia, että suurin osa polttomoottorilla ajavista odottaa auton vieressä pidempään tankatessa, kuin sähköautoilija laturilla. Tämä johtuu siitä, että sähköautoilija lähtee autolla kotoaan aina täydellä akulla, joten keskimäärin hänen ei tarvitse ladata autoa huoltoasemien ja kauppojen latureilla, kuten taas polttomoottoria pitää tankata ja tästä kertyy vuoden aikana helposti useampi tunti odottelua.

Tietysti ajoprofiileja on monia ja kaikille ei missään nimessä sähköautot sovi, mutta yleisesti polttomoottoriautoilijat näkee sähköautoilussa täysin eri ongelmat kuin ne jotka niitä sähköautoja käyttää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
No ei mulle ainakaan ole mitään merkitystä meneekö mulla viikonloppureisulla maantiellä 5,7 litraa vai 6,2 litraa satasella ja sen takia ajaisin vaikka 10kmh alle rajoituksen ja olisin kaikkien ohiteltavana liikenteessä tai vastaavasti rekan peesissä nielemässä kiviä ja pölyä. Tapansa kullakin toki.
Et nyt selkeästikään ymmärrä. Ei minullekaan ole kustannusmielessä merkitystä kuluttaako ajaessa 18kWh/100km vai 25kWh/100km. Pointti on lataamisessa, joka vielä toistaiseksi on hitaampaa kuin tankaaminen. Mieluummin sitä ajaa nopeammin perille ilman välilatausta jos mahdollista, kun pysähtyy lataamaan siksi että pitää ajaa kovaa.
Sähköauton kulutus kasvaa eksponentiaalisesti, kun mennään yli 100km/h nopeuksilla. Polttomoottorilla se kasvu ei ole yhtä jyrkkää.
Kuten aiemmin kirjoitin, itse olen laskenut nopeutta hieman vain motarilla jonka ei pitäisi olla ongelma kenellekään kun pysyn oikealla kaistalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vielä yksi huomio, mitä polttomoottoriauton omistajat eivät välttämättä ymmärrä. Eli kun ihmetellään, miten sähköautoilla pitää odotella kun autoa ladataan, niin unohtuu se tosiasia, että suurin osa polttomoottorilla ajavista odottaa auton vieressä pidempään tankatessa, kuin sähköautoilija laturilla. Tämä johtuu siitä, että sähköautoilija lähtee autolla kotoaan aina täydellä akulla, joten keskimäärin hänen ei tarvitse ladata autoa huoltoasemien ja kauppojen latureilla, kuten taas polttomoottoria pitää tankata ja tästä kertyy vuoden aikana helposti useampi tunti odottelua.
14tkm vuodessa ja 600km tankillisella tekee 23 tankkausta vuodessa ja 5min per setti (siinä mukana kyllä asemalle ajo ym maksaminen, itse pistoolitoiminta ei niin kauan vie) niin se on kaksi tuntia vuodessa tankkaamista. Varmasti on sähköautoilijoita, joiden elämää lataaminen haittaa (olisiko tämä "odottelun" määritelmä) vähemmän kuin tuon, mutta ihan varmasti on sellaisia joilla se vie enemmän. Lopulta tämä on tietysti subjektiivinen asia, joka hyväksytään ja johon sopeudutaan käyttövoimaa valitessa. Mitenkään merkittävä asia se ei ole kuin aika erityisellä ajoprofiililla. Mutta en lähde kyllä vielä tällä tietoa allekirjoittamaan tosiasiana tuota että:
suurin osa polttomoottorilla ajavista odottaa auton vieressä pidempään tankatessa, kuin sähköautoilija laturilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
14tkm vuodessa ja 600km tankillisella tekee 23 tankkausta vuodessa ja 5min per setti (siinä mukana kyllä asemalle ajo ym maksaminen, itse pistoolitoiminta ei niin kauan vie) niin se on kaksi tuntia vuodessa tankkaamista. Varmasti on sähköautoilijoita, joiden elämää lataaminen haittaa (olisiko tämä "odottelun" määritelmä) vähemmän kuin tuon, mutta ihan varmasti on sellaisia joilla se vie enemmän. Lopulta tämä on tietysti subjektiivinen asia, joka hyväksytään ja johon sopeudutaan käyttövoimaa valitessa. Mitenkään merkittävä asia se ei ole kuin aika erityisellä ajoprofiililla. Mutta en lähde kyllä vielä tällä tietoa allekirjoittamaan tosiasiana tuota että:

Tässä varmaan viitataan enemmän siihen, että sähköautoista isoa osaa ei ladata julkisilla pisteillä ~koskaan (ajoprofiili pienellä alueella, keskimääräinen suorite matala ja pidempiä reissujahan iso osa ei tee lainkaan), eikä sähköauton latausta silloinkaan oikeastaan koskaan odotella, vaan auto latautuu lounastauolla tms.

Tankatessa harvemmin teet mitään muuta kuin tankkaat. Röökiäkään ei kai saa polttaa. Itse olen ajanut sen viisi vuotta sähköllä ja olisinko kerran tai kaksi oikeasti laturilla odottanut mitään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä varmaan viitataan enemmän siihen, että sähköautoista isoa osaa ei ladata julkisilla pisteillä ~koskaan (ajoprofiili pienellä alueella, keskimääräinen suorite matala ja pidempiä reissujahan iso osa ei tee lainkaan), eikä sähköauton latausta silloinkaan oikeastaan koskaan odotella, vaan auto latautuu lounastauolla tms.

Tankatessa harvemmin teet mitään muuta kuin tankkaat. Röökiäkään ei kai saa polttaa. Itse olen ajanut sen viisi vuotta sähköllä ja olisinko kerran tai kaksi oikeasti laturilla odottanut mitään.
Juu ei huomautettavaa tästä, ja ei kai kukaan nyt oikeasti siihen laturille jää odottelemaan vaan asia "verhotaan" johonkin oheistoimintaan ja odottelu jää täysin subjektiiviseksi kokemukseksi. Tai siis itse asiassa nyt tuli mieleen eräs Tesla-kuski joka oli joka arkiaamu erään kauppaliikkeen pihassa ennen kaupan aukeamista lataamassa että pääsi töihin asti (tai ehkä oikeammin takaisin kotiin), mutta ei häntäkään ole kyllä enää pariin vuoteen näkynyt.
Bensan tankkaajakin voi kuunnella radiota samalla kunhan avaa ikkunan, lasketaanko sitäkään sitten. Ja jos laittaa korkin pistoolin liipaisimen väliin niin ehtii tehdä vaikka jonkun kivan ajokuntoa virkistävän reippailun ja tankkauksiin ei silloin mene aikaa ollenkaan. Aika vaikia näistä on siis tosiasiana mitään julistaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juu ei huomautettavaa tästä, ja ei kai kukaan nyt oikeasti siihen laturille jää odottelemaan vaan asia "verhotaan" johonkin oheistoimintaan ja odottelu jää täysin subjektiiviseksi kokemukseksi. Tai siis itse asiassa nyt tuli mieleen eräs Tesla-kuski joka oli joka arkiaamu erään kauppaliikkeen pihassa ennen kaupan aukeamista lataamassa että pääsi töihin asti (tai ehkä oikeammin takaisin kotiin), mutta ei häntäkään ole kyllä enää pariin vuoteen näkynyt.
Bensan tankkaajakin voi kuunnella radiota samalla kunhan avaa ikkunan, lasketaanko sitäkään sitten. Ja jos laittaa korkin pistoolin liipaisimen väliin niin ehtii tehdä vaikka jonkun kivan ajokuntoa virkistävän reippailun ja tankkauksiin ei silloin mene aikaa ollenkaan. Aika vaikia näistä on siis tosiasiana mitään julistaa.

En kaipaa esimerkiksi lounaaseen tai kahvitaukoon mitään verhoja. Tankatessa kumpikin on aika hankala toteuttaa, ei toki mahdoton.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En kaipaa esimerkiksi lounaaseen tai kahvitaukoon mitään verhoja. Tankatessa kumpikin on aika hankala toteuttaa, ei toki mahdoton.
Juu, ei sinun tarvitsekaan. Luulen että aika moni olisi kuitenkin mielummin aiemmin kotona, jos saisi valita. Siihen kai tuo hidastelukin perustuu. Mutta en tätä tosiasiana julista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, ei sinun tarvitsekaan. Luulen että aika moni olisi kuitenkin mielummin aiemmin kotona, jos saisi valita. Siihen kai tuo hidastelukin perustuu. Mutta en tätä tosiasiana julista.
Jos ajaa vaikka Helsingistä kotiin Ouluun, ja pitää lounas- ja lataustauon puolivälissä, niin miten siinä on vaihtoehtona viettää tauko kotona?
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
14tkm vuodessa ja 600km tankillisella tekee 23 tankkausta vuodessa ja 5min per setti (siinä mukana kyllä asemalle ajo ym maksaminen, itse pistoolitoiminta ei niin kauan vie) niin se on kaksi tuntia vuodessa tankkaamista. Varmasti on sähköautoilijoita, joiden elämää lataaminen haittaa (olisiko tämä "odottelun" määritelmä) vähemmän kuin tuon, mutta ihan varmasti on sellaisia joilla se vie enemmän.
Tässä olet juuri olennaisen asian äärellä. Eli se 2-3 tuntia pistoolin ääressä menee tankatessa vuodessa. Sähköautoista suurin osaa lataa ainoastaan kotona, joten he eivät odottele. Jos lataa huoltoasemalla tai muulla pikalatauspisteellä, niin tietysti se lasketaan odottamiseksi vaikka lounaan söisikin. Sitä en yritä väittää, etteikö pidemmillä matkoilla joutuisi odotella, mutta se ei suurinta osaa käyttäjiä koske, koska he lataavat autoaan samalla kun nukkuvat kotonaan omassa sängyssä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sähköautoista suurin osaa lataa ainoastaan kotona, joten he eivät odottele.
Onko näin? 19%:lla drivalian tutkimuksessa olleista täyssähköautoijoista ei edes ole kotilatausasemaa. Toki työpaikalla laturi todnkäk ja toivottavasti sitten on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos ajaa vaikka Helsingistä kotiin Ouluun, ja pitää lounas- ja lataustauon puolivälissä, niin miten siinä on vaihtoehtona viettää tauko kotona?
Viittaan pariin aiempaan viestiin jotka alla. Eikä tietenkään kaikilla reissuilla tule "odottelua" ja joskushan sitä on hyvä syödä, vaikka joka päivä syöminen tietysti Keskon luoma salaliitto onkin.

Sitä pientä himmailua harrastetaan, jotta oltaisiin nopeammin perillä, eikä se pääsääntöisesti ole tarpeen.

Ei kai tuossa uutisessa kyse ollut rahallisesta säästöstä vaan akun varauksen säästöstä eli halutaan päästä perille ilman turhia lataustaukoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko näin? 19%:lla drivalian tutkimuksessa olleista täyssähköautoijoista ei edes ole kotilatausasemaa. Toki työpaikalla laturi todnkäk ja toivottavasti sitten on.
Eli aika isolla prosentilla siis on latausasema kotona. Lisäksi on paljon niitä, jotka lataa sitä autoa ihan normaalista suko tai super suko pistorasiasta. Jos ajaa vähän, niin latausasema ei ole pakollinen ja siitä huolimatta akun kerkeää ladata täyteen yön aikana. Ei se kuitenkaan paras tapa ole.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli aika isolla prosentilla siis on latausasema kotona. Lisäksi on paljon niitä, jotka lataa sitä autoa ihan normaalista suko tai super suko pistorasiasta. Jos ajaa vähän, niin latausasema ei ole pakollinen ja siitä huolimatta akun kerkeää ladata täyteen yön aikana. Ei se kuitenkaan paras tapa ole.
Samassa tutkimuksessa:
Täyssähköautoa ajavien vastauksissa suurimmaksi haasteeksi (41 %) nousee se, että pika- tai suurteholatausasemia on liian vähän.
---
Pikalatausasemien määrän jälkeen täyssähköautoilijoiden suurimmat murheet ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %).

Näiden prosenttien pohjalta on kova statement, että suurin osa sähköautoilijoista lataa ainoastaan kotona. Kun siis lähes puolet kaipailisi pikalatureita enemmän ja iso osa tuskaili maksutapojen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eikös tätä Mythbustersit tutkinut, ja että säästö olisi edes prosentteja, niin turvaväli on jo riittämätön. Ihan perseessä säästää kymmeniä prosentteja, 30 metrin päässä enää 10% ja kunnollisen turvavälin päässä ei enää juuri mitään.

Ostat sadan tonnin Teslan ja säästelet muuten jo alhaisista kuluista joitain prosentteja. Voi hyvää päivää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ostat sadan tonnin Teslan ja säästelet muuten jo alhaisista kuluista joitain prosentteja. Voi hyvää päivää.
…ja riskeeraat autosi, itsesi ja kyydissä olevat. Siinä ei ihmishengelle paljoa arvoa anneta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
…ja riskeeraat autosi, itsesi ja kyydissä olevat. Siinä ei ihmishengelle paljoa arvoa anneta.

Ymmärrän sen että lasketaan hieman nopeutta vaikka moottoritiellä mutta rekan perseessä ajaminen tosiaan kiviä ja kuraa niellen on mielenterveysasia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
…ja riskeeraat autosi, itsesi ja kyydissä olevat.
Samahan pätee (käyttövoimasta riippumatta) renkaisiin, eli ensin kerrotaan vaimolle miten tämä uusi auto on niin perhanan turvallinen ja järkevä ostos ja sitten säästetään joku satanen linglongeilla.


Disclamerina: Isoissa renkaissa hintaerot merkittäviä, ja voi ne kiinalaiset olla tuurilla hyvätkin renkaat.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Onhan se tosiaan huvittavaa, että ajaa jollain uudella/uudehkolla 50-100 kilon sähköautolla jossa pelkkä arvonalenema on tonneja tai kymmeniä tonneja vuodessa ja sitten yrittää muutamia kilowattitunteja säästää jossain rekan perässä tai muuten vaan merkittävää alinopeutta ajaen.
Täähän ei ole mikään uusi ilmiö, samanlaisia rekan perässä kyhnöttäjiä oli jo ainakin ysärillä, jolloin sähköautoista ei ollut tietoakaan.
 
Tää on vähän omituista urputusta. Tuontitullien tarkoitus juuri lienee tehdä kiinalaisista autoista kalliimpia Euroopassa, ja päästövaatimusten tarkoitus juuri lienee saada autonvalmistajat rajojen alle. Miksi nämä eivät koskisi Cupraa (tai Seatia mutta eikös se lopu muutenkin 2030).
Ja ehkä kannattaa myös jatkossa miettiä tarkemmin mihin niitä tehtaita sijoittelee. Varmasti ovat Kiina riskiä yrityksessä miettineet mutta nyt se sitten lävähti silmille.
 

rpeez

Jäsen
Samassa tutkimuksessa:


Näiden prosenttien pohjalta on kova statement, että suurin osa sähköautoilijoista lataa ainoastaan kotona. Kun siis lähes puolet kaipailisi pikalatureita enemmän ja iso osa tuskaili maksutapojen kanssa.

Ostin sähköauton keväällä ja en ole vielä kertaakaan ladannut kodin ulkopuolella. Aina kotona latausasemassa. Se on yllättänyt itsenikin. Suurin tekijä on ollut kuinka suurelta osin tuommoinen 400-500 km range kattaa tarpeet kun on yhtäjatkoisesti muualla kuin kotona, itsellä siis toistaiseksi aina. Hommasin ärsyttäviä maksuappeja ja taggeja valmiiksi, mutta @DAF in kuvailema ajoprofiilini saa ne pölyttymään.

Voit kyllä olla oikeassa tuossa "suurin osa" väitteessä, mutta onkohan monet noistakaan vastaajista tarvinneet noita asemia muuta kuin juhannusmatkalla, ja todenneet p-le kun on ollut jonoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voit kyllä olla oikeassa tuossa "suurin osa" väitteessä, mutta onkohan monet noistakaan vastaajista tarvinneet noita asemia muuta kuin juhannusmatkalla, ja todenneet p-le kun on ollut jonoa.
No juu, mutta ei se toisaalta vaadikaan kuin juhannus- ja joulureissut, niin ollaan liki sitä tankkaamiseen vuodessa kuluvaa kahta tuntia. Joka oli siis aika hövelisti laskettu sekin.
Mitään väliä tällä ei oikeastaan ole.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään Hämeenlinna-Helsinki -välillä pisti silmään harmaan Octavian roikkuminen rekan imussa tappituntumalla. Toki oli yksi rekan perässä mateleva Teslakin, joka tosin piti reilun etäisyyden edellä ajavaan tuulenhalkojaan. Mutta tämän päivän otoksella syyttäisin dinosaurusfossiililla ajanutta vaarallisesta roikkumisesta ja antaisin maailmanpelastajalle papukaijamerkin.

Itsehän kaahasin ja täten latasin sekä ennen lähtöä kotona että määränpäässä julkisella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös