Toukokuussa vaihdoin hybridiin, Seat Leon Sportstourer vm. -23. Sitä ennen oli vm. -12 Toyota Avensis (kaksilitrainen diesel ja manuaali). Ihan kelpo peli Seat on ajaa ja vääntöäkin löytyy mukavasti, muistaakseni 350Nm maksimi. Muutama huomio tähän mennessä, talvi tuo varmasti lisää huomioita.. :D
Akku täynnä pelkällä sähköllä pääsee keskimäärin 40-50km, riippuen missä ja millä nopeudella ajelee. Hybridimoodissa, kun navigointiin laittaa määränpään, osaa melko fiksusti säädellä sähkö-/ja polttomoottorin välillä, polttoaineen keskikulutus ollut n. 3,2 l/100km. Silloin kun sähköakku on tyhjä ja pelkällä polttomoottorilla ajetaan, niin kulutus on aika kova, n. 5,5-6 l/100km. Nyt kesällä on tosin ollut pidempiä lomareissuja ja pelkällä polttomoottorilla on siksi tullut ajettua enemmän. Talvella onkin sitten pääasiassa työmatka-ajoa (10 km suuntaansa), joten pitäisi pelkällä sähköllä päästä ees-taas, vaikka talvi varmasti rangea pienentääkin.
Aikamoinen tottuminen on ollut moneen "ajamista ja turvallisuutta" helpottavaan toimintoon, kun olen ajokortin ajanut vuonna -92 ja käytännössä aina tähän saakka saanut itse päättää, miten ajan, auto ei ole tehnyt puolestani päätöksiä. Tottahan moni asia lisää turvallisuutta mutta kyllä ne pistävät myös vähän puhaltelemaan.
Adaptiivinen vakkari on vienyt stressiä hitaampien takana köröttelystä mutta sitten taas jossain motarilla se ärsyttää, kun alkaa hidastaa ennen kuin pääsee ohitusetäisyydelle eli joutuu ottamaan kaasun haltuun ja sitten jos/kun menee ohituskaistalle jonkun perässä, niin auto saattaa hiljentää ihan hemmetisti, että on taas turvaväli riittävän pitkä, tämä ei ole kovin käyttökelpoinen ominaisuus ruuhkassa ja saattaapi vitutella takana ohituskaistalla olevaa.
Liikennemerkkien tunnistus ja niihin reagointi on kaksipiippuinen juttu myös, toisaalta hyvä, ettei vahingossa aja kameraan ylinopeutta, toisaalta vähentää auton rullaamista "vapaalla", kun tempaisee vauhdin alas heti kun merkin tunnistaa.
Kaistavahti on kyllä saatanasta seuraava. Tarttuu ohjaukseen yhtäkkiä yllättävän napakasti ja kapeammilla teillä alkaa pimputtaa. Sen saa kytkettyä pois mutta ei muista edellistä "asentoa", kun auton käynnistää uudelleen, on oletuksena aina päällä.
Vähän on ristiriitaiset ajatukset hankinnasta kyllä. Varmasti aika ja tuleva talvi antaa taas lisää osviittaa mutta nyt, jos olisin autoa vaihtamassa, en välttämättä hybridiä ostaisi. Joko polttis tai täyssähkö. Mutta aika näyttää.