Niin, järjetön kaahailu on eri asia kuin auton ominaisuuksilla leikkiminen, varsinkin lumella. Talvella ja kitkarenkailla ei siistin sivuluisun ajamiseen tarvita kovaa vauhtia. Kävin tietysti ajamassa myös paikallisen ua-yhdistyksen ylläpitämällä jääradalla, jossa linjoja sai rauhassa vetää leveämmiksi.
Olen sitä ikäluokkaa, että aloitin autoilutaipaleeni takavetoisella, luistonestottomalla autolla, joten auton hallinta luistossa oli pakkokin oppia. Se olisi ääritilanneosaamisen takia erittäin hyvää osaamista nykykuskeille siitä huolimatta, että liikenteessä käyttäminen jääkin vähäiseksi. Moniko viiden vuoden sisään korttinsa saanut on joutunut koskaan tekemään edes yhtä vastaohjausta? Tuleeko se selkärangasta vai luotetaanko täysin elektroniikkaan?
Olen enemmän ralli- kuin ratamiehiä, eikä donitsit ole sitä ominta aluetta. Haluan kuitenkin hallita myös liikenteessä ajamaani autoa tilanteessa kuin tilanteessa myös silloin, kun elektroniikka ei ole ottanut sitä haltuunsa. Siksi tympii, että harvan nykyauton käyttäyttäymistä pääsee kokeilemaan, vaikka sen veisi radalle, olkoon pinta lunta, jäätä tai hyvää asfalttia. Tässä suhteessa Plaid oli valopilkku pimeydessä.
Tämä säätövara ei Teslassakaan taida olla tarjolla kuin Plaideissa? Jonkinlainen Track Mode on myös Model 3 performancessa, mutta onko siinä vastaavat säädöt? Perusmalleissa näitä valintoja ei ole.
EDIT: Porschessa on toisen käden tiedon mukaan mahdollisuus ottaa suojaava elektroniikka pois päältä. Kuulemma vastaavanlainen kaksivaiheinen on-sport-off systeemi kuin bemareissa oli ainakin vielä kymmenkunta vuotta sitten.
Ymmärrän tietysti myös tuon turvallisuusajattelun niin päin, ettei läheskään kaikkia ihmisiä kannata päästää kokeilemaan tehokasta autoa ilman sähköisiä nannyja. Toisaalta iso osa ongelmaa on juuri siinä, ettei rajoja ole koskaan päässyt kokeilemaan eikä välttämättä ole mitään pelkoa painaa kaasua paikassa, jossa auto pyörähtää. Kun oma poika saa aikanaan kortin, pitää löytää jostain luistonestoton takatuuppari, jolla ajaminen opetetaan. Myös hallitusti sivuluisussa ajaminen ja sen korjaaminen.
Olen sitä ikäluokkaa, että aloitin autoilutaipaleeni takavetoisella, luistonestottomalla autolla, joten auton hallinta luistossa oli pakkokin oppia. Se olisi ääritilanneosaamisen takia erittäin hyvää osaamista nykykuskeille siitä huolimatta, että liikenteessä käyttäminen jääkin vähäiseksi. Moniko viiden vuoden sisään korttinsa saanut on joutunut koskaan tekemään edes yhtä vastaohjausta? Tuleeko se selkärangasta vai luotetaanko täysin elektroniikkaan?
Olen enemmän ralli- kuin ratamiehiä, eikä donitsit ole sitä ominta aluetta. Haluan kuitenkin hallita myös liikenteessä ajamaani autoa tilanteessa kuin tilanteessa myös silloin, kun elektroniikka ei ole ottanut sitä haltuunsa. Siksi tympii, että harvan nykyauton käyttäyttäymistä pääsee kokeilemaan, vaikka sen veisi radalle, olkoon pinta lunta, jäätä tai hyvää asfalttia. Tässä suhteessa Plaid oli valopilkku pimeydessä.
Tämä säätövara ei Teslassakaan taida olla tarjolla kuin Plaideissa? Jonkinlainen Track Mode on myös Model 3 performancessa, mutta onko siinä vastaavat säädöt? Perusmalleissa näitä valintoja ei ole.
EDIT: Porschessa on toisen käden tiedon mukaan mahdollisuus ottaa suojaava elektroniikka pois päältä. Kuulemma vastaavanlainen kaksivaiheinen on-sport-off systeemi kuin bemareissa oli ainakin vielä kymmenkunta vuotta sitten.
Ymmärrän tietysti myös tuon turvallisuusajattelun niin päin, ettei läheskään kaikkia ihmisiä kannata päästää kokeilemaan tehokasta autoa ilman sähköisiä nannyja. Toisaalta iso osa ongelmaa on juuri siinä, ettei rajoja ole koskaan päässyt kokeilemaan eikä välttämättä ole mitään pelkoa painaa kaasua paikassa, jossa auto pyörähtää. Kun oma poika saa aikanaan kortin, pitää löytää jostain luistonestoton takatuuppari, jolla ajaminen opetetaan. Myös hallitusti sivuluisussa ajaminen ja sen korjaaminen.
Viimeksi muokattu: