Mainos

Sähköautoilu

  • 571 588
  • 5 054

12961

Jäsen
Niin, järjetön kaahailu on eri asia kuin auton ominaisuuksilla leikkiminen, varsinkin lumella. Talvella ja kitkarenkailla ei siistin sivuluisun ajamiseen tarvita kovaa vauhtia. Kävin tietysti ajamassa myös paikallisen ua-yhdistyksen ylläpitämällä jääradalla, jossa linjoja sai rauhassa vetää leveämmiksi.

Olen sitä ikäluokkaa, että aloitin autoilutaipaleeni takavetoisella, luistonestottomalla autolla, joten auton hallinta luistossa oli pakkokin oppia. Se olisi ääritilanneosaamisen takia erittäin hyvää osaamista nykykuskeille siitä huolimatta, että liikenteessä käyttäminen jääkin vähäiseksi. Moniko viiden vuoden sisään korttinsa saanut on joutunut koskaan tekemään edes yhtä vastaohjausta? Tuleeko se selkärangasta vai luotetaanko täysin elektroniikkaan?

Olen enemmän ralli- kuin ratamiehiä, eikä donitsit ole sitä ominta aluetta. Haluan kuitenkin hallita myös liikenteessä ajamaani autoa tilanteessa kuin tilanteessa myös silloin, kun elektroniikka ei ole ottanut sitä haltuunsa. Siksi tympii, että harvan nykyauton käyttäyttäymistä pääsee kokeilemaan, vaikka sen veisi radalle, olkoon pinta lunta, jäätä tai hyvää asfalttia. Tässä suhteessa Plaid oli valopilkku pimeydessä.

Tämä säätövara ei Teslassakaan taida olla tarjolla kuin Plaideissa? Jonkinlainen Track Mode on myös Model 3 performancessa, mutta onko siinä vastaavat säädöt? Perusmalleissa näitä valintoja ei ole.

EDIT: Porschessa on toisen käden tiedon mukaan mahdollisuus ottaa suojaava elektroniikka pois päältä. Kuulemma vastaavanlainen kaksivaiheinen on-sport-off systeemi kuin bemareissa oli ainakin vielä kymmenkunta vuotta sitten.

Ymmärrän tietysti myös tuon turvallisuusajattelun niin päin, ettei läheskään kaikkia ihmisiä kannata päästää kokeilemaan tehokasta autoa ilman sähköisiä nannyja. Toisaalta iso osa ongelmaa on juuri siinä, ettei rajoja ole koskaan päässyt kokeilemaan eikä välttämättä ole mitään pelkoa painaa kaasua paikassa, jossa auto pyörähtää. Kun oma poika saa aikanaan kortin, pitää löytää jostain luistonestoton takatuuppari, jolla ajaminen opetetaan. Myös hallitusti sivuluisussa ajaminen ja sen korjaaminen.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä säätövara ei Teslassakaan taida olla tarjolla kuin Plaideissa? Jonkinlainen Track Mode on myös Model 3 performancessa, mutta onko siinä vastaavat säädöt? Perusmalleissa näitä valintoja ei ole.
Käsittääkseni on varsin laajat, ja Model 3 -ryhmissä noista isot pojat ovat keskusteluja käyneet. Itse en ole edes valikkoa avannut, kun aikaa jääradalle ei toistaiseksi ole ollut. Ainoa säätö, minkä olen tehnyt, on talviasetus renkaille ja chill mode ohjaukseen. Sen jälkeen lähinnä muistuttanut autoa kelistä antamalla kaasua ajomatkan alkuvaiheessa. Voi olla, että kuvittelen vaikutuksen, mutta menee esim. tämän hetken luminuhjussa kuin kiskoilla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
En tiedä täyssähköistä mutta onhan toimintamatkat kyykänneet oikein huolella. Kesällä oli 80 km ja nyt 50 km ja range vähenee aivan vitun nopeasti. 80 km muuttui 30 km:ksi noin hieman liioitellen.

Volvo v60 Long range siis kyseessä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
En tiedä täyssähköistä mutta onhan toimintamatkat kyykänneet oikein huolella. Kesällä oli 80 km ja nyt 50 km ja range vähenee aivan vitun nopeasti. 80 km muuttui 30 km:ksi noin hieman liioitellen.

Volvo v60 Long range siis kyseessä.
Range pienenee tottakai kylmällä. Itse pääsin kesällä n. 530km laskennallisesti yhdellä latauksella. Nyt saa kilsoja n. 400-420km, kun ajaa nopeusrajoituksien mukaan (ei moottoritiellä).

Riittää hyvin Etelä-Suomen päiväajoihin ja saa johdon päähän kotona aina yöksi. Kustannus tuolle 400km on talvella n. 13-14€, jos kotona lataan. Eli ihan ok sinänsä.

Tien tukkona en silti jaksa olla, joten todellinen kustannus on varmastikin jotain 20€ luokkaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täyssähköissä on yleensä järkevämpi ja tehokkaampi lämmitysmuoto kuin pheveissä, mikä vaikuttaa jo itsessään valtavasti käyttösäteen säilymiseen, toki moni muukin asia. Useimmiten prosentuaalinen pudotus on paljon phevin sähkösädettä pienempi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tesla model Y rwd meni kesällä parhaimmillaan 400km, mutta nyt talvella paras tulos 250km ja huonoin 150km. Kyllähän se tuntuu, että koko ajan saa ladata.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tesla model Y rwd meni kesällä parhaimmillaan 400km, mutta nyt talvella paras tulos 250km ja huonoin 150km. Kyllähän se tuntuu, että koko ajan saa ladata.
Enyaqilla ei ihan noin huonosti, mutta aika lähelle. Enyaqilla tosin jännästi range on todella huono pienillä plussakeleillä vesisateessa. Vesisade tuntuu nostavan kulutusta ehkä melkein 5 kwh/100 km.

Eipä siinä. Omassa käytössä riittää edelleen hki-lahti välin ajamiseen eikä akkua tarvitse ladata yli 80 %.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tesla model Y rwd meni kesällä parhaimmillaan 400km, mutta nyt talvella paras tulos 250km ja huonoin 150km. Kyllähän se tuntuu, että koko ajan saa ladata.

LR menee matka-ajossa helposti 300-350 km. Varmaan tuollaisen luvun saa, jos esilämmittää huurteenpoistolla jokaiselle kilsan, parin matkalle aina ja jatkaa automaatti-ilmastoinnilla, ja auto lähtee aina kylmästä. Jos sellaiseen lämmitystä tarvitset, vinkkinä se, että käytä camp modea. Esilämmityksen kulutus putoaa merkittävästi.
 

Outsider

Jäsen
Täälläkin kun muistaakseni on joskus ollut keskustelua sähköautojen kalliista vakuutuksista, niin mistä yhtiöstä saatu viime aikoina parhaat tarjoukset ja onko näissä ollut jotain määräaikoja, jonka jälkeen on joutunut kilpailuttamaan taas homman uusiksi? Huomasin että omissa vakuutuksissa oli näköjään kaikki sovitut alennukset poistuneet, kun vakuutuskausi vaihtui, ja asiaa kysyttäessä kyseessä oli kuulemma vaan yhden vuoden etu, joten tässä joutunee yhtiön vaihtoon.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täälläkin kun muistaakseni on joskus ollut keskustelua sähköautojen kalliista vakuutuksista, niin mistä yhtiöstä saatu viime aikoina parhaat tarjoukset ja onko näissä ollut jotain määräaikoja, jonka jälkeen on joutunut kilpailuttamaan taas homman uusiksi? Huomasin että omissa vakuutuksissa oli näköjään kaikki sovitut alennukset poistuneet, kun vakuutuskausi vaihtui, ja asiaa kysyttäessä kyseessä oli kuulemma vaan yhden vuoden etu, joten tässä joutunee yhtiön vaihtoon.
Me saatiin ainakin lähes 60 k maksaneeseen Enyaqiin bonusten jälkeen täyskaskolla ja tuulilasiturvalla alle 1000 eurolla Fenniasta. Mielestäni auton arvoon nähden ei paha hinta vakuutuksista.

...Mutta nämähän tuppaavat vaihtelemaan varmaan päivittäin eri yhtiöiden välillä mikä on halvin ja mikä kallein. Eli jos haluaa parhaan diilin, niin pakkohan ne on jokainen kilpailuttaa. Joskushan noissa on tosiaan ensimmäisen vuoden etuja, esimerkiksi kasko -50 %. Kyllä ne pitäisi aika selvästi lukea siinä kun vakuutusta kilpailuttaa. Internetsissähän nuo hyvin saa tehtyä.
 

Outsider

Jäsen
Me saatiin ainakin lähes 60 k maksaneeseen Enyaqiin bonusten jälkeen täyskaskolla ja tuulilasiturvalla alle 1000 eurolla Fenniasta. Mielestäni auton arvoon nähden ei paha hinta vakuutuksista.

...Mutta nämähän tuppaavat vaihtelemaan varmaan päivittäin eri yhtiöiden välillä mikä on halvin ja mikä kallein. Eli jos haluaa parhaan diilin, niin pakkohan ne on jokainen kilpailuttaa. Joskushan noissa on tosiaan ensimmäisen vuoden etuja, esimerkiksi kasko -50 %. Kyllä ne pitäisi aika selvästi lukea siinä kun vakuutusta kilpailuttaa. Internetsissähän nuo hyvin saa tehtyä.

Otin vakuutukset puhelimessa ”omasta” yhtiöstä ja olen 99,9% varma, että silloin ei mainittu mitään määräaikaa alennukselle. Nyt katsottuna tilausvahvistuksessa kyllä lukee määräaikainen alennus, mutta en löytänyt mistään mainintaa määräajan kestosta ja näköjään se nyt oli oli vuosi. Jotenkin ei vaan jaksaisi mitään ylimääräistä säätöä tällaisen takia, mutta kyllähän tuosta vähän vittuilun maku jää, kun käytännössä koko ikä ollut vakuutukset paria poikkeusta lukuunottamatta samassa yhtiössä ja nyt yrittävät nyhtää täyttää hintaa, vaikka suoraan netistä katsottunakin saisi useamman satasen jotain verkko-ostajan alennuksia tms. Autoissa luonnollisesti täydet bonukset. Samallahan siinä toki tulee sitten kilpailutettua kaikki muutkin vakuutukset, että ei kai se auta kun hoitaa homma.

Edit:
n. 850€/vuosi oli tuossa köyhimmässä Enyaqissa sisältäen kaiken muun paitsi sijaisautoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Otin vakuutukset puhelimessa ”omasta” yhtiöstä ja olen 99,9% varma, että silloin ei mainittu mitään määräaikaa alennukselle. Nyt katsottuna tilausvahvistuksessa kyllä lukee määräaikainen alennus, mutta en löytänyt mistään mainintaa määräajan kestosta ja näköjään se nyt oli oli vuosi. Jotenkin ei vaan jaksaisi mitään ylimääräistä säätöä tällaisen takia, mutta kyllähän tuosta vähän vittuilun maku jää, kun käytännössä koko ikä ollut vakuutukset paria poikkeusta lukuunottamatta samassa yhtiössä ja nyt yrittävät nyhtää täyttää hintaa, vaikka suoraan netistä katsottunakin saisi useamman satasen jotain verkko-ostajan alennuksia tms. Autoissa luonnollisesti täydet bonukset. Samallahan siinä toki tulee sitten kilpailutettua kaikki muutkin vakuutukset, että ei kai se auta kun hoitaa homma.

Edit:
n. 850€/vuosi oli tuossa köyhimmässä Enyaqissa sisältäen kaiken muun paitsi sijaisautoa.
Aah aivan. En ajatellutkaan, että saahan näitä puhelimellakin ostettua. Varmasti täysin mahdollista, että puhelimessa ovat kusettaneet.

Muista jos olet kilpailuttamassa kaikkia vakuutuksia, niin älä kilpailuta ja irtisano sinun tai perheesi mahdollisia terveysvakuutuksia. Jos jollain on joku vanha sairaus, niin jos otat uuden terveysvakuutuksen, niin sehän ei kata vanhoja sairauksia. Muutenkin niiden uudelleenkilpailuttaminen harvemmin on järkevää. Jos vaikka on polvessa ollut ongelmaa 2019, niin jos sama vaiva alkaa uudelleenkipuilemaan 2024 kun on uusi vakuutus, et saa uudesta vakuutuksesta mitään korvauksia.
 

Outsider

Jäsen
Aah aivan. En ajatellutkaan, että saahan näitä puhelimellakin ostettua. Varmasti täysin mahdollista, että puhelimessa ovat kusettaneet.

Muista jos olet kilpailuttamassa kaikkia vakuutuksia, niin älä kilpailuta ja irtisano sinun tai perheesi mahdollisia terveysvakuutuksia. Jos jollain on joku vanha sairaus, niin jos otat uuden terveysvakuutuksen, niin sehän ei kata vanhoja sairauksia. Muutenkin niiden uudelleenkilpailuttaminen harvemmin on järkevää. Jos vaikka on polvessa ollut ongelmaa 2019, niin jos sama vaiva alkaa uudelleenkipuilemaan 2024 kun on uusi vakuutus, et saa uudesta vakuutuksesta mitään korvauksia.

Tuo meni siis niin, että en saanut ostettua suoraan vakuutusta netistä kun systeemi ei tunnistanut autoa oikein tms., niin soittivat takaisin ja tehtiin diili puhelimessa. Sinänsä tuota nyt en varsinaiseksi kusetukseksi kutsuisi, kun piti ne sopimuspaperit kuitenkin vielä lukea ja kuitata viestillä hyväksytyksi, niin olisihan sitä silloinkin voinut kysyä mitä se määräaikainen alennus käytännössä tarkoittaa.

Hyvä pointti noista muista vakuutuksista ja siinä missä autoasioista olen kohtuu hyvin perillä, niin niissä voi helposti jäädä ehtoja lukiessa jotain tajuamatta vielä herkemmin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Mulla on parempi ajatus: Nostetaan bensaveroa.
Tämä toki muuten ihan ok, mutta tässä siirrettäisiin vain verotusongelmaa tuonnemmaksi.

Tämä hymyilytti myös: "Lohi toteaa, että jos mitään ei tehdä, valtiontalous ajautuu umpikujaan ja tiestö rapautuu."

Ai, nekö ei olekaan vielä rapautuneet?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä toki muuten ihan ok, mutta tässä siirrettäisiin vain verotusongelmaa tuonnemmaksi.

Tämä hymyilytti myös: "Lohi toteaa, että jos mitään ei tehdä, valtiontalous ajautuu umpikujaan ja tiestö rapautuu."

Ai, nekö ei olekaan vielä rapautuneet?
Juu. Vaihtoehtoisesti otetaan sitten se kilometriperustainen vero, mutta koskemaan myös bensa-autoja ja maaseutua yhtä lailla. Profit. Valtiontalous, tiestö ja maailma pelastettu.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Ei muuta kuin GPS-panta jalkaan ja ajelemaan autolla :) Isoveli valvoo ja verottaa.
Ei pidä koskaan aliarvioida verokarhun luovuutta ja röyhkeyttä. Keinot kyllä löytyy.

Sähköautoilukin tarvitsee uutta asfalttia, lumenaurausta ja katulamppuja jne, jne.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mitähän helvettiä nyt taas. Täähän on ihan paskapuhetta.

Sähköautojen käyttäjät eivät joudu nykyisellään maksamaan polttoaineveroa eivätkä autoveroa. Lohi toteaa, että jos mitään ei tehdä, valtiontalous ajautuu umpikujaan ja tiestö rapautuu.

Sähköautosta maksetaan ihan sitä perusajoneuvoveroa sekä käyttövoimaveroa eli "polttoaineveroa" (1,5snt/alkava 100kg), autovero on ainoa vero, jota ei tarvitse maksaa. Nytkö pitäisi siis vielä Keskustan mukaan maksaa joka kilometristä?

Tavallisesta bensiinikäyttöisestä autosta tulee vuosittain vähemmän verotuloja näiden vuosittain maksettavien verojen myötä kuin sähköautosta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Ei muuta kuin GPS-panta jalkaan ja ajelemaan autolla :) Isoveli valvoo ja verottaa.
EI kai tuossa sinänsä mitään uutta ole. Jutussa hupaisinta on ehkä Atte Kalevan kommentti (oikoluettuna): "Sopiiko että mietitään tätä vasta sitten kun me ei olla hallitusvastuussa".

Kuitenkin jo vuonna 2021 Liikenteen verotusta selvittäneen työryhmän raportissa:
"Vuoteen 2030 ulottuvassa projektiossa liikenteestä kertyvät verotulot olisivat vuonna 2030
nimellisesti noin 1,1 miljardia euroa vuotta 2019 alhaisemmalla tasolla. Jos kuluttajahintainflaatio olisi kaksi prosenttia vuodessa vuodesta 2026 lähtien, liikenteen verotulot laskisivat reaalisesti noin 1,7 miljardia euroa vuodesta 2019 vuoteen 2030. Jos käypähintainen bruttokansantuote kasvaisi keskimäärin noin 3,3 prosenttia vuodessa vuosina 2026–2030, liikenteen verotulojen suhde bruttokansantuotteeseen laskisi noin 0,9 prosenttiyksikköä, joka vuoden 2030 tasolla tarkoittaisi nimellisesti noin 2,8 miljardia euroa."

Käsittääkseni tahti on saattanut tuosta jopa jyrkentyä ja liittyy vahvasti liikenteen sähköistymiseen. Eli Kalevan pelikirja ei välttämättä oikein toimi, puhutaan miljardien vajeesta ja jotain pitäisi tehdä.
Rapotissa laskeskeltu myös eri kilometripohjaisten veromallien vaikutuksia. Esim tieluokkaan perustuva olisi aika hauska (eli mitä isompi ja enemmän hoidettu tie, sitä korkeampi vero) kun suomalaiset siirtyisivät ajamaan pikkuteille veroja välttääkseen.

Kummeksun vähän myös professori Vaattovaaran kommentteja, joista syntyy (varmaankin tahaton) vaikutelma että liikkumisen vapaus tai oikeus "viimeiseen mailiin" estäisi esim ilmanlaatu- tai ruuhkaperusteisen verotuksen.

Juu. Vaihtoehtoisesti otetaan sitten se kilometriperustainen vero, mutta koskemaan myös bensa-autoja ja maaseutua yhtä lailla. Profit. Valtiontalous, tiestö ja maailma pelastettu.
Meinaatko että "maaseutu" ei ostaisi sähköautoa? Tai ole jo ostanut? Tai siis mitä maaseudulla tässä tarkoitetaankaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meinaatko että "maaseutu" ei ostaisi sähköautoa? Tai ole jo ostanut? Tai siis mitä maaseudulla tässä tarkoitetaankaan.
Viittasin tuohon kepulaisten ajatukseen, että maksu olisi pienempi alueilla, joissa ei ole julkista liikennettä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viittasin tuohon kepulaisten ajatukseen, että maksu olisi pienempi alueilla, joissa ei ole julkista liikennettä.
Tuntuisiko paremmalta jos sanottaisiin että maksu on isompi alueilla, joissa on julkista liikennettä ja/tai ruuhkia? Eikö se olisi ihan järkevää, jos siis ihmiset halutaan käyttämään julkista liikennettä ja/tai välttämään ruuhkia.

Pidän ihan järkevänä vaihtoehtona, että jos kilometripohjainen vero tulee, niin se olisi korkeampi jos ajaa 2km väliä Tehtaanpuisto - Havis Amanda kuin 2km väliä Rämpälampi - Pämpälampi. Varsinkin jos tieto ajetusta reitistä tulee ns automaattisesti olettaen että paikannus tarvitaan joka tapauksessa kilometrien todentamiseen.

Tässähän voisi olla mahdollista myös muuttaa esim työmatkavähennys todellisiin ajoihin ts paikannukseen perustuvaksi, siellä voisi olla löysää rahaa hatusta arvioiden yli sata miljoonaa, jos verovähennyksiä nyt saadaan joku 1,5 miljardia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuntuisiko paremmalta jos sanottaisiin että maksu on isompi alueilla, joissa on julkista liikennettä ja/tai ruuhkia? Eikö se olisi ihan järkevää, jos siis ihmiset halutaan käyttämään julkista liikennettä ja/tai välttämään ruuhkia.

Pidän ihan järkevänä vaihtoehtona, että jos kilometripohjainen vero tulee, niin se olisi korkeampi jos ajaa 2km väliä Tehtaanpuisto - Havis Amanda kuin 2km väliä Rämpälampi - Pämpälampi. Varsinkin jos tieto ajetusta reitistä tulee ns automaattisesti olettaen että paikannus tarvitaan joka tapauksessa kilometrien todentamiseen.

Tässähän voisi olla mahdollista myös muuttaa esim työmatkavähennys todellisiin ajoihin ts paikannukseen perustuvaksi, siellä voisi olla löysää rahaa hatusta arvioiden yli sata miljoonaa, jos verovähennyksiä nyt saadaan joku 1,5 miljardia.
Se on mielipideasia. Mun mielestä jokaisella on Suomessa oikeus asua missä haluaa, mutta en lähtisi tukemaan ketään sen perusteella. Erityisesti en lähtisi tukemaan (lisää) sitä, että joku haluaa asua julkisen liikenteen ulottumattomissa. Siitähän tässä on kyse. Tämä on toki täysin mielipideasia. Pidän päinvastaista mielipidettä kyllä hyvin kepulaisena.

Tuo automaattinen paikannus nyt tuskinpa on toteutumassa ainakaan lähivuosina, jos edes lähivuosikymmeninä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös