Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sähköautoilu

  • 572 562
  • 5 054

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mitähän helvettiä nyt taas. Täähän on ihan paskapuhetta.



Sähköautosta maksetaan ihan sitä perusajoneuvoveroa sekä käyttövoimaveroa eli "polttoaineveroa" (1,5snt/alkava 100kg), autovero on ainoa vero, jota ei tarvitse maksaa. Nytkö pitäisi siis vielä Keskustan mukaan maksaa joka kilometristä?

Tavallisesta bensiinikäyttöisestä autosta tulee vuosittain vähemmän verotuloja näiden vuosittain maksettavien verojen myötä kuin sähköautosta.

Siis olenko missannut jotain vai eikö ketään muuta häiritse tuossa jutussa mainittu "sähköautoilijoiden ei tarvitse maksaa autoveroa eikä polttoaineveroa"? Sähköautojen ajoneuvoverothan vielä nousivat 1.10.2021 jälkeen tilattuihin autoihin, jolloin autovero poistui uusilta sähköautoilta.

Alan epäilemään itseäni tässä jo, että joku pointti mulla menee nyt ohi, kun itselle vaikuttaa, että koko Ylen juttu on virheellinen juuri tuon verotuksen osalta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmiselvää toki, että autoilusta kerättävät verotulot tulevat pienenemään, ja jostain ne rahat on otettava tilalle. Ei siinä mitään. Tuo saattaa olla politiikan seuraava kuuma peruna 10 vuoden ajaksi. Pitää varmasti persut taasen keskustelun aallonharjalla ottamassa mediatilaa. Hohhoijakkaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se on mielipideasia. Mun mielestä jokaisella on Suomessa oikeus asua missä haluaa, mutta en lähtisi tukemaan ketään sen perusteella. Erityisesti en lähtisi tukemaan (lisää) sitä, että joku haluaa asua julkisen liikenteen ulottumattomissa. Siitähän tässä on kyse. Tämä on toki täysin mielipideasia. Pidän päinvastaista mielipidettä kyllä hyvin kepulaisena.

Tuo automaattinen paikannus nyt tuskinpa on toteutumassa ainakaan lähivuosina, jos edes lähivuosikymmeninä.
Niin no. jos oletetaan että kaikilla on sähköauto, ja tulisi kilometripohjainen vero, niin sehän hyödyttää niitä autoilijoilta jotka eivät aja paljon eli niitä jotka käyttävät julkisia tai asuvat lyhyillä etäisyyksillä. Paljon ajavat maksavat enemmän. Versus nykyiset esim auton painoon, arvoon tai päästöön perustuvat vuosimaksulliset veromallit. Se, että vero olisi korotettu kaupungeissa, vai vähän kohtuullistaisi tuota veromallin "kaupunkilaistukea".

Nyt alkoi jo itsestäkin tuntua vähän kepulaiselta.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Itseä ehkä eniten korpeaa tässä jotkin valtion paikannuslaitteet ajoneuvoissa. Aletaan olla aika kaukana auton alkuperäisestä ideasta , missä auto on vapauden yksi selvimmistä ilmentymistä, missä kukaan ei määrää tai valvo missä sinä liikut kulloinkin.

Mutta onhan tuo eittämättä etevä keppihevonen lisätä ihmisten valvontaa aivan fundamentaalisella tasolla, vaikka en minäkään tietenkään usko, että se meidän lintukodossa tässä tarkoituksena on.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Muutaman kuukauden jahkailu ja koeajot on nyt kääntyneet niin, että tähän talouteen todennäköisesti olisi tulossa Mercedes Benz EQB300 tai 350. Onkohan kyseisen auton omistajia linjoilla tai muuten palstalaisilla kommentteja tuohon koslaan?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onhan sähkössä aika paljonkin veroa mukana ja mm. tuplaveroa (sähkövero ja siitä vielä alv päälle). Ja vielä huippuna Lohen kommentti, että tiestö rapautuu jos sähköautoilua ei veroteta. Jos tuolla logiikalla auto- ja ajoneuvoverot menisi pelkästään tieinfraan niin meillä olisi tiet aikalailla tiptop koska se vuotuinen autoilusta kerätty 8-9mrd (voi olla nykyisin hieman pienempi?) menee suurelta osin ihan muualle.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Itseä ehkä eniten korpeaa tässä jotkin valtion paikannuslaitteet ajoneuvoissa. Aletaan olla aika kaukana auton alkuperäisestä ideasta , missä auto on vapauden yksi selvimmistä ilmentymistä, missä kukaan ei määrää tai valvo missä sinä liikut kulloinkin.

Mutta onhan tuo eittämättä etevä keppihevonen lisätä ihmisten valvontaa aivan fundamentaalisella tasolla, vaikka en minäkään tietenkään usko, että se meidän lintukodossa tässä tarkoituksena on.
Niin, Suomen Valtio(verottaja) ei vielä tiedä missä sä ajat, mutta, NSA ja/tai Kiina kyllä tietää. Tuosta seurannasta tehdään kilpailutus ja taas joku isoista IT-firmoista voittaa itselleen rahasammon. Kilpailutus ja sen jälkeiset oikeusriidat etc kestänevät about viitisen vuotta. Sen jälkeen rakennettu järjestelmä ei toki toimi kymmeneen vuoteen, mutta se on sivuseikka. Eli ehkä se kahdenkymmenen vuoden päästä on toiminnassa eikä sitä enää varmaan tarvita.
 

Outsider

Jäsen
Niin, Suomen Valtio(verottaja) ei vielä tiedä missä sä ajat, mutta, NSA ja/tai Kiina kyllä tietää. Tuosta seurannasta tehdään kilpailutus ja taas joku isoista IT-firmoista voittaa itselleen rahasammon. Kilpailutus ja sen jälkeiset oikeusriidat etc kestänevät about viitisen vuotta. Sen jälkeen rakennettu järjestelmä ei toki toimi kymmeneen vuoteen, mutta se on sivuseikka. Eli ehkä se kahdenkymmenen vuoden päästä on toiminnassa eikä sitä enää varmaan tarvita.

Ja toki lopulta järjestelmä tulee niin kalliiksi, että kokonaisuutena maksuja pitää kerätä nykyistä enemmän.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Niin, Suomen Valtio(verottaja) ei vielä tiedä missä sä ajat, mutta, NSA ja/tai Kiina kyllä tietää.
Tässä on toki se ero, että voisin nyttenkin ajaa sellaisella autolla joka ei lähetä bitin bittiä NSA:lle, Nalle Puhille tai Supolle. Ja se ero, että tuon valtiollisen GPS-paikannuksen jälkeen olisi laitonta ajaa ilman sitä. Tällä hetkellä minulla on oikeus päättää vielä toisin kuka minua seuraa tai ei seuraa.
 

F#21

Jäsen
Muutaman kuukauden jahkailu ja koeajot on nyt kääntyneet niin, että tähän talouteen todennäköisesti olisi tulossa Mercedes Benz EQB300 tai 350. Onkohan kyseisen auton omistajia linjoilla tai muuten palstalaisilla kommentteja tuohon koslaan?
Mulla on ollut EQB300 viime toukokuusta asti. Pääasiassa olen ollut ihan tyytyväinen. Pari kertaa auto ollut pajalla, kun ollut satunnaisia ongelmia (mm. jäähdytysainesäiliön paineiden kanssa). Pidempi range saisi olla talvisin, kun käy mökillä, mutta 95% ajasta mulle riittävä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tässä on toki se ero, että voisin nyttenkin ajaa sellaisella autolla joka ei lähetä bitin bittiä NSA:lle, Nalle Puhille tai Supolle. Ja se ero, että tuon valtiollisen GPS-paikannuksen jälkeen olisi laitonta ajaa ilman sitä. Tällä hetkellä minulla on oikeus päättää vielä toisin kuka minua seuraa tai ei seuraa.
Juu toki, lähinnä olikin mielessä se taskussa köllöttävä paikannusväline. Google tuntuu varsin hyvin tietävän milloin ajettu autolla ja milloin kävelty tms. Mutta vielä on vapaus olla paikantumatta etenkin jos on sopivan palikka luuri taskussa tai ei ollenkaan.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Muutaman kuukauden jahkailu ja koeajot on nyt kääntyneet niin, että tähän talouteen todennäköisesti olisi tulossa Mercedes Benz EQB300 tai 350. Onkohan kyseisen auton omistajia linjoilla tai muuten palstalaisilla kommentteja tuohon koslaan?
Itsellä EQB ollut myös vaihtoehtona, mutta on nyt pudonnut pois. Laatikkomainen ulkonäkö ei vaan sovi omaan silmään, makuasioita toki. Toinen on mielestäni tuo kohtuu pieni range, varsinkin 4-vetoisessa. Jos nämä kaksi asiaa eivät häiritse, niin varmasti hyvä auto hankkia.
Myyjän kanssa puhuttiin myös ajoakun esilämmityksestä ajon aikana. Jos myyjän puheisiin on uskominen, niin facelift-mallista se löytyy, mutta harmittavasti vain navin kautta käytettynä. Joillakin merkeillä tuohon on suorakytkentäkin, joka olisi mielestäni talviajossa tärkeä ominaisuus. Jatkuva navin käyttö ei nimittäin paljon ajavalle ole aina mieluisaa.
 

F#21

Jäsen
^ Akun esilämmitys löytyy myös vanhemmasta mallista kun valitaan latausasema navigoinnin kautta ja reitti siihen. Olisihan se erillinen kytkin hyvä, mutta pärjää tuollakin oikein hyvin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tavallisesta bensiinikäyttöisestä autosta tulee vuosittain vähemmän verotuloja näiden vuosittain maksettavien verojen myötä kuin sähköautosta.
Tämä suuntaus on nyt todella huono, mikäli tässä halutaan päästä edes lähelle noita päästötavoitteita, tai ylipäänsä edes uudistaa autokantaa.

Itsekin uudella autolla ajavana sähköautoilijana mietin vakavasti, että ehkä seuraava auto tuleekin taas olemaan se 10v vanha bensiiniauto, mistä on pahin arvonalenema jo takana ja ajaminen halpaa. Bensiini on tällä hetkellä lähes ilmaista ja se näkyy ainakin lähimmäisellä tankkausasemilla jokapäiväisinä jonoina pistooleille. Ehkä ihmiset ajavat nyt enemmän sitten myös turhaa tai puoliturhaa ajelua. Samaan aikaan sähköautoille juonitaan uusia maksuja koko ajan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse en kyllä bensikseen vaihtamista edes harkitse Suomessa, ellei sähkön hinta lähde ihan laukalle ja maksuja sähköautoille tule lisää. Nykyisellä edullisella bensan hinnallakin saa vaikka Supereilla ladata, ja edelleen kustannukset ovat halvemmat per 100km. Tuohon kun lisätään se, miten paljon mukavampia sähköautot ovat niin ei tarvitse edes harkita.

Täällä hiekan keskellä tilanne on hiukan toisin, kun sähköautojen hinnat ovat kovia ja bensa halpaa. Sähkö itsessään on halpaa, mutta esim. Teslat kalliimpia kuin Suomessa. Eikö täällä muutenkaan ole muutaman vuoden takia järkeä kiinnittää uuteen tai uudehkoon autoon rahaa, kun jonkun kymmenvuotiaana pajeron saa muutamalla eurotonnilla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse en kyllä bensikseen vaihtamista edes harkitse Suomessa, ellei sähkön hinta lähde ihan laukalle ja maksuja sähköautoille tule lisää. Nykyisellä edullisella bensan hinnallakin saa vaikka Supereilla ladata, ja edelleen kustannukset ovat halvemmat per 100km. Tuohon kun lisätään se, miten paljon mukavampia sähköautot ovat niin ei tarvitse edes harkita.
On totta, että sähköauto on parempi ja mukavampi ja myös käyttökustannuksiltaan halvempi vaikka julkisilla ladatessa, mutta on se myös hankintahinnaltaan kalliimpi.

Itselläni sähköauto oli 48 000€ kalliimpi kuin edellinen polttis.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On totta, että sähköauto on parempi ja mukavampi ja myös käyttökustannuksiltaan halvempi vaikka julkisilla ladatessa, mutta on se myös hankintahinnaltaan kalliimpi.

Itselläni sähköauto oli 48 000€ kalliimpi kuin edellinen polttis.
Joo, eihän uudessa autossa ylipäätään järkeä ole, ja oli mullakin uusien autojen hintaero 30k€, kun Skodasta Teslaan vaihdoin, eikä tuota ajamalla säästä tietenkään. Itselläni siihen limittyy kuitenkin käyttökokemus kokonaisuutena, ja sille on vaikea laskea arvoa. Perustarve liikkumiselle tietenkin tyydyttyy jo sillä tonnin Datsunilla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Meillä oli edellisen polttomoottorilla käyneen Seatin ja edellisen Skoda Enyaqin välillä hintaeroa vajaa 10 000e ja rahoituksessa kuukausittain ero oli alle 100e. Ja kun bensaan paloi vähintään 150e kuukaudessa ja taloyhtiössä ladattiin tuolloin naurettavalla 5e kuukausihinnalla, päästiin tuossa oikeasti jo säästämään :D

Nykyisen Enyaqin hinta oli sitten jo sen 60 000e, joten siinä oli jo noin 20 000e eroa polttisautoon.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itselläni siihen limittyy kuitenkin käyttökokemus kokonaisuutena, ja sille on vaikea laskea arvoa. Perustarve liikkumiselle tietenkin tyydyttyy jo sillä tonnin Datsunilla.
Sama täälläkin, mutta isossa kuvassa asia ei välttämättä ole ihan näinkään. Aika monet varmaan laskevat kuluja ja miettivät, että ei ole ainakaan vielä järkevää vaihtaa sähköautoon. Ja jos sähköautoilun kustannuksia nostetaan päättäjien toimesta, niin suuntaus on todellakin väärä.

Taitaa autokannan uudistaminen ja päästöjen laskeminen laahata muutenkin perässä, niin nyt ei olisi kyllä varaa väläytellä yhtään mitään hintojen nousuun viittaavaa lausetta. Nytkin kahvipöytäkeskustelut ovat luokkaa ”Eikös ne nyt jo väläytellyt kovia korotuksia tuohon sähkövatkaimilla ajoonkin. Taidampas vaan jatkaa dieselillä ja eiköhän seuraavakin auto tule vielä dieseli olemaan”.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä suuntaus on nyt todella huono, mikäli tässä halutaan päästä edes lähelle noita päästötavoitteita, tai ylipäänsä edes uudistaa autokantaa.

Itsekin uudella autolla ajavana sähköautoilijana mietin vakavasti, että ehkä seuraava auto tuleekin taas olemaan se 10v vanha bensiiniauto, mistä on pahin arvonalenema jo takana ja ajaminen halpaa. Bensiini on tällä hetkellä lähes ilmaista ja se näkyy ainakin lähimmäisellä tankkausasemilla jokapäiväisinä jonoina pistooleille. Ehkä ihmiset ajavat nyt enemmän sitten myös turhaa tai puoliturhaa ajelua. Samaan aikaan sähköautoille juonitaan uusia maksuja koko ajan.
En sanoisi sitä turhaksi, vaan kyllä bensa-autoilijat ovat vaan innokkaasti paikkaamassa valtiontaloutta, eli vaikkapa sellaisesta 100km huviajelusta bensa-autolla valtion kassaan kilahtaa vähän kulutuksesta riippuen noin 10€ verojen muodossa (euron per litra). Sähköauton "polttoaineesta" taitaa samalla matkalla veroja kertyä vain noin 1€.

Itsekin tykkäisin kyllä että sähköautot olisivat tosi halpoja eikä uusia maksuja niille juonittaisi!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En sanoisi sitä turhaksi, vaan kyllä bensa-autoilijat ovat vaan innokkaasti paikkaamassa valtiontaloutta, eli vaikkapa sellaisesta 100km huviajelusta bensa-autolla valtion kassaan kilahtaa vähän kulutuksesta riippuen noin 10€ verojen muodossa (euron per litra). Sähköauton "polttoaineesta" taitaa samalla matkalla veroja kertyä vain noin 1€.

Itsekin tykkäisin kyllä että sähköautot olisivat tosi halpoja eikä uusia maksuja niille juonittaisi!
Onkohan siinä jokin syy miksi sähköautoilla ajaminen on halvempaa, vai onko tämä vaan bensalenkkarien kiusaamista? Varmaan jälkimmäistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onkohan siinä jokin syy miksi sähköautoilla ajaminen on halvempaa, vai onko tämä vaan bensalenkkarien kiusaamista? Varmaan jälkimmäistä.
No ei se kiusaamista ainakaan voi olla, kun tilanne on win-win; bensalenkkarit ajaa huviajelua ja valtiontalous kiittää.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
En sanoisi sitä turhaksi, vaan kyllä bensa-autoilijat ovat vaan innokkaasti paikkaamassa valtiontaloutta, eli vaikkapa sellaisesta 100km huviajelusta bensa-autolla valtion kassaan kilahtaa vähän kulutuksesta riippuen noin 10€ verojen muodossa (euron per litra). Sähköauton "polttoaineesta" taitaa samalla matkalla veroja kertyä vain noin 1€.

Vähän vaivaa näkevä kotilataaja voi vuositasolla päästä aika lähelle 0,10€ /kWh. Tällä tasolla alkaa verot olemaan 40-50% sähkön hinnasta, vaikkakaan en tätä nyt tarkistanut, vaan mutulla mennään.

edit: En siis ole millään tavalla eri mieltä, vaan yleistä pohdintaa!
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toissapäivänä sitten tapahtui ensimmäisen kerran se, mitä hankintahetkellä pelkäsin eli ensimmäistä kertaa Passat GTE:n (2018) latausluukku ei auennut. Vuodenvaihteen pakkaset vielä selvisi ilman ongelmia, mutta nyt ilmeisesti tuli rajat vastaan. Eilen koitin tarjota kuumalla vedellä täytettyä minigrip-pussia noin 15 minuutin ajan, mutta tuloksetta. Hieman luukun alareuna oli avautua, mutta en voimalla viitsinyt tuota muoviluukkua riuhtoa väkisin auki.

Kyllähän auto bensallakin onneksi kulkee, mutta näin kylminä aamuina olisi kiva saada edes hieman esilämmitettyää ja edes se noin 25km range käyttöön. Ilmeisesti joskus muillakin ollut vastaavaa haastetta noiden keulaan sijoitettujen latausluukkujen kanssa, eli onko heittää vinkkiä miten toimia vai onko ajeltava kauppakeskuksen halliin sulattelemaan?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Tadu @smugu Se tuli vielä mieleeni, että oliskohan bensa-autoilijoilla vielä mahdollisuutta lisätä huviajelujaan. Nimittäin, jos bensan hintaa vielä nykyisestä "lähes ilmaisesta" laskisi, niin saisikohan huviajelut lisääntymään vielä, vai tuleeko esim vuorokaudessa tunnit vastaan. Nykyisellä bensan verotuksella, nopeusrajoituksilla ja vuorokauden tunneilla maksimi liikkuu ehkä jossain 1500 kilometrissä/pvä eli 150€/pvä veroja. Toki vaatii vähän lepotaukoja tms. Tuostahan varmaan saisi jo ylijäämäisen budjetin, eli jos ei mahdu verottajan tilille niin voisi käyttää tosiaan vaikka sähköautojen verohelpotuksiin.

Vähän vaivaa näkevä kotilataaja voi vuositasolla päästä aika lähelle 0,10€ /kWh. Tällä tasolla alkaa verot olemaan 40-50% sähkön hinnasta, vaikkakaan en tätä nyt tarkistanut, vaan mutulla mennään.
Mutta veroeuroja tuosta kertyy about se sama 1€/100km vrt bensa-auton 10€/100km.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös