Hiukan erilaista näkökulmaa sähköautoiluun: Olen saanut ajella Model S Plaidilla taas muutaman päivän niin, että oli kunnon talvikelit. Tämähän on oikein hauska talviauto sillä ehdolla, että ajelee Track Mode päällä.
Vetosuhde on säädettävissä 5% välein välillä 0% eteen - 100% taakse ja 100% eteen - 0% taakse. Mitä tahansa, ja sekunnissa vaihtuvia esiasetuksia saa tallennettua 10. 20/80 oli leveälinjainen, mutta käyttökelpoinen, 35/65 nopeampi, muttei vielä nelipyöräluistoon taipuvainen. Ajonvakautus tietysti -10 jos leikityttää.
Ajonvakautuksen voimakkuus on säädettävissä 20-portaisesti välillä -10 - +10. Asetuksella -10 se ei välttämättä ole ihan kokonaan pois, mutta sallii merkittävästi leveämpilinjaista ajoa kuin BMW ajonvakautuksen välimoodissa. En ole ihan varma, koska en antanut pyöriä vauhdista, voi hyvin olla niinkin, että regenerointi vain aiheutti tunteen siitä, että joku apu taustalla edelleen pyörii.
Regenerointia voi säätää 5% portain ja sen saa myös kokonaan pois. Sladissa ajamista regenerointi kuitenkin helpottaa merkittävästi, koska se tappaa kaasua nostamalla välittömästi liian sutimisen, joka varsinkin turbokoneisessa polttiksessa saa helposti aikaan käsistä lähtemisen.
Plaidilla on niin helppo vetää pitkästi kahva edellä, että vaimokin osaisi ajaa näyttävää kylkimyyryä. Voimantuotoltaan vielä parempi kuin iso vaparipolttis, mutta lisäksi regenerointi tappaa ylimääräisen sutimisen kuin ajatus. Tämä menee täydestä entiselle takaveto&lukkoperämiehelle. Tässä on sellainen ominaisuus, jossa Tesla on bensalenkkarillekin kertaheitolla parempi kuin yksikään polttomoottoriauto.
Nämä ominaisuudet sähkömersusta puuttuu. Enkä ole varma onko bemarissakaan. Tietääkö kukaan? Entä Taycanissa?