Sähköautoilu

  • 500 255
  • 4 602
Juuri näin. Nokia ja iPhone ketjuista löytää muitakin vastaavia esimerkkejä...
Ai että kun löytyi sopiva, kiitost tästä! Alla hyvä, asiaankuuluva poiminta tuolta, joka kuvastaa myös nykyajan sähköautokeskustelua:

"Iltasanomien uutisissa viitattiin, että "akku kestää puhekäytössä vain noin 5 tuntia". Jos näin on niin paljon on vielä kehiteltävää ennen kuin iPhonesta ihan oikea "tavallisen" kännykän uhkaaja tulee."
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse edelleen toivoisin sitä fyysistä näppäimistöä älypuhelimessa ja käytän myös tabletissa fyysistä näppistä oikeastaan aina, mutten varsinaisesti ymmärrä, miten tämä liittyy sähköautoiluun. Typoja tulisi vähemmän ja pitkien työviestien kirjoittaminen myös puhelimella onnistuisi. Sähköauto sen sijaan on markkinoiden teknisesti edistynein muoto, kosketusnäyttö ilman fyysistä näppäimistöä edullisempi ratkaisu kuin sen kanssa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ai että kun löytyi sopiva, kiitost tästä! Alla hyvä, asiaankuuluva poiminta tuolta, joka kuvastaa myös nykyajan sähköautokeskustelua:

"Iltasanomien uutisissa viitattiin, että "akku kestää puhekäytössä vain noin 5 tuntia". Jos näin on niin paljon on vielä kehiteltävää ennen kuin iPhonesta ihan oikea "tavallisen" kännykän uhkaaja tulee."
Varmaan 5-10 vuoden päästä lainaillaan samanlaisia tekstejä tästäkin ketjusta ja nauretaan niille. Moni sähköautojen vastustaja tai niitä kritisoiva ei vielä välttämättä edes ymmärrä, että itsekin muutamien vuosien kuluttua ajelee sellaisella. Nopeasti se nimittäin muuttui noissa puhelimissakin.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Koeajon jälkeen ainakin kyseisestä lafkasta soiteltiin kahden päivän välein joku 3 viikkoa eteenpäin. Rupesi jopa vituttamaan tämän myyjän yli-innostus. Klassista tietenkin, että kun tilaus on tehty ja myyjällä provikat tilillä niin puhelimeen ei enää kiinnosta vastata samalla intensiteetillä.
Provikat saa vasta auton luovutuksen jälkeen...
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sähköautoissa ei ole tällä hetkellä mitään muuta ylitsepääsemätöntä ongelmaa kuin päätön hankintahinta. Esim. joku uusi Nissan Leaf taitaa maksaa n. 40 000€ ja se on kuitenkin vaan Nissan. Halpismerkki. Aivan varmasti tuohon hintaan saa paremman polttiksen, ja sitä on turha kenenkään kiistää. Heti kun hinnoitteluun saadaan joku tolkku, niin sähköautoista tullee kansanautoja. En epäile sitä lainkaan.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Sähköautoissa ei ole tällä hetkellä mitään muuta ylitsepääsemätöntä ongelmaa kuin päätön hankintahinta. Esim. joku uusi Nissan Leaf taitaa maksaa n. 40 000€ ja se on kuitenkin vaan Nissan. Halpismerkki. Aivan varmasti tuohon hintaan saa paremman polttiksen, ja sitä on turha kenenkään kiistää. Heti kun hinnoitteluun saadaan joku tolkku, niin sähköautoista tullee kansanautoja. En epäile sitä lainkaan.

Tämähän se. Suomalaiset on varsin persaukista sakkia ja joku 60t€:n perheauton hankinta tuskin kuuluu listan kärkipäähän, jos sen arjen pyörityksen jälkeen säästöön tai tuhlaamiseen jää korkeintaan pari satasta. Kyllähän tuo muutos jo nykyisillä toimilla ja päätöksillä tulee tapahtumaan joka tapauksessa, mutta se vaatii aikaa. Kai siinä ainakin vuosikymmen menee. Eikä asiaa nopeuta kyllä nykyinen hintojen inflaatio, ostovoiman lasku ja talouden epävarmuus, vaikka osassa käytettyjä sähkiksiä onkin alkanut hinnat tippumaan pahimmasta kuplasta.

Tässä pitäisi kyllä jo omaakin ensin vuoden autoa miettiä. Kilometrejä taitaa tulla niin vähän, ettei kiululla ole juurikaan merkitystä. Tuskin siis sähköautoon päätyy vieläkään ja ensi kesänä voisikin harkita taas autotonta elämää, kun saahan niitä vuokrattua jos tarvii.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Okei. No eniwei ne luottaa kuitenkin siihen ettei jengi peru enää tilauksia jälkikäteen. Taitaa volkkarilla ainakin maksaa jotain se tilauksen peruminen.
Toisaalta taitaa ajamattomasta sähköautosta myyjäliike saada nyt korkeamman hinnan, kuin mitä asiakkaan kanssa on sovittu tilatessa vuosi sitten. Jos kauppa puretaan ja auto myydään jollekin muulle.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Toisaalta taitaa ajamattomasta sähköautosta myyjäliike saada nyt korkeamman hinnan, kuin mitä asiakkaan kanssa on sovittu tilatessa vuosi sitten. Jos kauppa puretaan ja auto myydään jollekin muulle.
Eli myyjän kannattaisi ainakin joissain tapauksissa pyrkiä tuohon asiakaslähtöiseen kaupan purkuun ja myydä auto nopean toimituksen autona eteenpäin 5000€ kalliimmalla hinnalla. Tuo ainakin selittäisi ettei vastata puhelimeen ja jos vastataan, niin annetaan epämääräisiä arvioita koska auto voisi saapua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli myyjän kannattaisi ainakin joissain tapauksissa pyrkiä tuohon asiakaslähtöiseen kaupan purkuun ja myydä auto nopean toimituksen autona eteenpäin 5000€ kalliimmalla hinnalla. Tuo ainakin selittäisi ettei vastata puhelimeen ja jos vastataan, niin annetaan epämääräisiä arvioita koska auto voisi saapua.
Näin voisi kuvitella. Se täytyy sanoa, että oma myyjä Lahden Laakkosella toimi koko prosessin ajan erittäin ystävällisesti ja kunnioittavasti eikä tuputtanut mitään, ja vastasi sähköpostitse kysymyksiin heti - myös jälkeen luovutuksen. Voisi mennä tuonne laadukasta asiakaspalvelua -ketjuunkin tämä kehu.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse kun omistan "vain" plug-in hybridin, olisi mukava lukea jonkun Enyaqin omistavan palstalaisen kommentteja tämän päivän netti-Hesarin juttuun autosta. Tosin koeajossa oli Enyaq RS Coupe, mutta osa Skodan ratkaisuista sai kohtuu kehnoa palautetta.

Täällä Ylöjärvi-Tampere akselilla näkyy liikkuvan kohtuu monta Enyaqia, joten ei kai se ihan niin huono ole perusratkaisuiltaan, mitä tuo Hesarin juttu antaa ymmärtää?

Kiinnostaa myös siksi, koska ensi kesänä ajattelin vaihtaa plugarin pois ja nyt käyn itseni kanssa kamppailua plugari vs täyssähkö. Tosin hakusessa tullee olemaan 1-2 vuotta vanha maksimissaan 60-65000 km ajettu.

Koeajo | Škoda Enyaq on Suomen suosituin sähköauto, mutta sen sporttimalli tuntuu siltä kuin joku olisi maalannut ralliraidat leivänpaahtimeen
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse kun omistan "vain" plug-in hybridin, olisi mukava lukea jonkun Enyaqin omistavan palstalaisen kommentteja tämän päivän netti-Hesarin juttuun autosta. Tosin koeajossa oli Enyaq RS Coupe, mutta osa Skodan ratkaisuista sai kohtuu kehnoa palautetta.

Täällä Ylöjärvi-Tampere akselilla näkyy liikkuvan kohtuu monta Enyaqia, joten ei kai se ihan niin huono ole perusratkaisuiltaan, mitä tuo Hesarin juttu antaa ymmärtää?

Kiinnostaa myös siksi, koska ensi kesänä ajattelin vaihtaa plugarin pois ja nyt käyn itseni kanssa kamppailua plugari vs täyssähkö. Tosin hakusessa tullee olemaan 1-2 vuotta vanha maksimissaan 60-65000 km ajettu.

Koeajo | Škoda Enyaq on Suomen suosituin sähköauto, mutta sen sporttimalli tuntuu siltä kuin joku olisi maalannut ralliraidat leivänpaahtimeen
Lukematta edes juttua voisin veikata että ainakin moititaan tuota surkeaa tehomäärää. 300hv ei olisi vielä 5 vuotta sitten ollut huono tehomäärä millekään autolle, mutta nykyään tilanne on eri. Varsinkin kun puhutaan sporttiversiosta autosta, niin kovin ob vaatimaton lukema. Esimerkiksi Kia Ev6 GT sähköauton teho on jotain 550hv ja puhutaan täysin saman korin autosta. Eli perheauton tehoversiosta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kun omistan "vain" plug-in hybridin, olisi mukava lukea jonkun Enyaqin omistavan palstalaisen kommentteja tämän päivän netti-Hesarin juttuun autosta. Tosin koeajossa oli Enyaq RS Coupe, mutta osa Skodan ratkaisuista sai kohtuu kehnoa palautetta.

Täällä Ylöjärvi-Tampere akselilla näkyy liikkuvan kohtuu monta Enyaqia, joten ei kai se ihan niin huono ole perusratkaisuiltaan, mitä tuo Hesarin juttu antaa ymmärtää?

Kiinnostaa myös siksi, koska ensi kesänä ajattelin vaihtaa plugarin pois ja nyt käyn itseni kanssa kamppailua plugari vs täyssähkö. Tosin hakusessa tullee olemaan 1-2 vuotta vanha maksimissaan 60-65000 km ajettu.

Koeajo | Škoda Enyaq on Suomen suosituin sähköauto, mutta sen sporttimalli tuntuu siltä kuin joku olisi maalannut ralliraidat leivänpaahtimeen
90-prosenttisestihan tuossa haukutaan tuota RS-mallia. Jos haluaa sporttisen auton, miksi ostaisi tuon kun tarjolla on vaikka Tesla? Kieltämättä tuo vihreä väri on minustakin aivan järkyttävä.

”ITSE autohan on siis perusrakenteeltaan erinomainen.”

Tuosta artikkelista. Eli taitaa kirjoittajakin arvostaa sitä perus Enyaqqia.

Softa voisi olla parempi, mutta tuossakin haukuttu nopeudenrajoituksen tunnistin on helppo ottaa pois päältä. 3.0 versio korjasi aikaisempien versioiden bugit ja kaatumiset.

Minulla siis Enyaq 80x. Kulkee 6.9 sekunnissa nollasta sataan kun tuo RS kulkee 6.5 sekunnissa. Aika pieni ero. Perheautoksi tehoja on aivan riittävästi. Kivasti se kiihtyy vaikka akku olisi tyhjän puoleinen, vaikka tuo artikkeli muuta väittääkin.

Oma subjektiivinen näkemykseni tämä. Suosittelen. Kallishan se toki silti on, mutta sitten kun mietin, että Volvon sähkömaasturin hinnat lähtevät 105 000 eurosta… mutta jos kysyttävää niin vastaan toki.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja jos jutusta oikein ymmärsin, niin tuo ero on vain lähes täydellä lämpimällä akulla..
Käsittääkseni kaikissa enyaqeissa tehot laskevat hieman kun akku tyhjenee, mutta tehon lasku on testien (ja oman kokemuksen) mukaan aika pieni. Siitä toki monissa arvosteluissa muistetaan mainita silti:)

Jos haluaa tehokkaan sähköauton, niin kannattaa se Tesla hankkia. Perheautoksi tää Enyaq toimii kivasti. Mukavasti tänäänkin lähti pihasta nelivedolla vaikka lunta oli helvetisti ja aura-autoa näkynyt vieläkään.

Tuo Enyaq RS on kyllä omaan makuun hyvännäköinen, mutta mä otan kaikki autoni mustana…
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joskus aiemmin kirjoitinkin samasta aiheesta, mutta tosiaan on vähän hassua, että nuo VAG:n sportit on jätetty todella luumuiksi. Sillä 6-7 sekunnin kiihdytyksellä ja 300hv tehoilla todellakin selviää arjessa, mutta Tesla M3P ja Kia EV6 GT tuuppaavat 500+ heppaa ja kirmaavat satasen vähän yli kolmeen sekuntiin. Kun tuollaiseen pääsee vähän käytettynä kiinni käytännössä samoin kuukausikuluin kuin esim. aiempaan kaasu-Octaviaani uutena, niin onhan se lisäarvo huikea tällaiselle perus konttorirotalle. Ja selkeä myyntivaltti se on ollut Teslallekin, en todellakaan ole ainoa, joka päivitti SR:n Performanceen hetken karvalakilla ajeltuaan.

Itse pidän VW:n ja Skodan brändeistä. Jahka heille ilmestyy kunnon sporttitykki M3P:n tyyliin, olen valmis hyppäämään takaisin tuttuun konserniin. Jos viivyttelevät kauan, vaihtoehtoja alkaa olla liikaa.

---
Model 3 on muuten ulkomittojaan kookkaampi auto. Meillä vaimo on lyhyin, 165cm, itse olen 187, tyttö 175 ja poika alkaa olla samoissa myös. Mahdutaan vielä kamoinemme hyvin. Rattaiden kanssa en kolmosta ottaisi, mutta jos lapset ovat kasvaneet rattaista ulos, riittää kolmonen pitkäksi aikaa, ellei tapaa roudata koko kämpän irtaimistoa mukanaan. Ja menee toki ihan sinkullakin oikein hyvin, sporttinen vempele kun on sekä ulkoa että sisältä pl. se puupaneeli, jonka voi onneksi teipata piiloon. Tämä nyt ehkä lähinnä sillä, että jos on sähkäriä miettimässä, ei kannata olla ennakkoluuloinen kolmosten kanssa, varsinkin kun niiden hinnat ovat tulleet alas viime aikoina.

Edit: Performancen neliveto osoittautui todella erinomaiseksi avuksi näillä lumisateilla. Lisäksi pervossa on mahdollisuus säätää track mode -asetuksia, mikäli sattuisi lapsettamaan lumialustalla leikkimisen verran. En usko, että tällaiseen kukaan ryhtyy, mutta esim. mahdollisuus luistoneston poistoon ja voimanvälityksen säätämiseen on olemassa. Itse en aio kokeilla esimerkiksi jäällä.
 
Viimeksi muokattu:

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Tesla Model S ajokkinani ja nyt kun lumella päässyt viimein kokeileen kunnolla tuon nelivedon niin täytyy sanoa, että on kyllä aivan fantastinen pito ja tuntuma. Minua mietitytti että mitenköhän tuo liukkaalla toimii. Todella positiivinen kokemus ollut ja samaa kyllä vaimo tuuminut. Toisena autona on c- mallin mersu farkku ja Diesel koneella, se tuntuu suorastaan hengenvaaralliselta :) vaikkei mikään ikäloppu auto ole sekään ( vm 2017)

Nyt kun päästään vielä kokemaan viikon -39 pakkaset ja jos siitäkin selviää kunnialla niin ollut kyllä jopa parempi tuo Tesla ( ja sähköauto ) mitä uskalsin toivoa, siis talviajossa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hauska ollut kyllä huomata, miten osaa suomalaisista vituttaa sähköautot todella paljon. Mikään uutinen se ei ole, mutta välillä palstoilla ja somessa esiinnouseva kiukku on kyllä yllättävän katkeraa ja lapsellista. Teslojen latausasemien blokkaus on ollut jo jonkin aikaa tietyn kansanosan ykköshupia, mutta sähköautojen yleistyessä ei muutkaan merkit ole näköjään jääneet paitsi. Itse en ole (kop kop) vielä törmännyt tähän käytännössä.

Muu vittuilu ja vähättely on yleistä varsinkin somessa. En hirveästi jaksa edes availla kommenttiketjuja ja vielä vähemmän kommentoida, mutta tuossa joku aika sitten provosin parissa yhteydessä, ja oli kyllä sellaista silppua vastaukset, että hohhoijaa. Osin huvittavaa, osin turhauttavaa, mutta pieneltä osin myös pelottavaa.

Tämä on hassua, miten tunteella ihmiset ylipäänsä suhtautuu tähän käyttövoima-asiaan. Itsellä kun ei ole oikeastaan ollut mitään isompia ennakkoasenteita kumpaankaan suuntaan, ja suhtaudun näihin käyttöautoihin aika pitkälti käyttöesineenä, niin huomaa miten vahvasti kahteen leiriin tämä keskustelu tuntuu jatkuvasti jakautuvan ja neutraalisti asioihin suhtautuvat tuppaavat jäämään sen möykän alle. Osasyy tuohon joidenkin ihmisten voimakkaaseen sähköautovastustukseen ja jopa kiusantekoon löytyy kyllä tosiaan siitäkin, että myös siellä toisella puolella suhtaudutaan välillä aika tunteella ja yksisilmäisesti asioihin, ja se luonnollisesti herättää voimakkaan vastareaktion. Kun oman auton käyttökulut nousevat koko ajan osittain poliittisten päätösten seurauksena, ja sitten hehkutetaan jotain uutta juttua täysin kritiikittömällä tavalla ja sen negatiivisia puolia vähätellen tai jopa peitellen, niin ei se ole sinällään yllättävää että tuo joillakin menee liikaa tunteisiin. Mutta kyllä sitä vähän peiliin pitäisi näidenkin katsoa, että tarvitseeko sen ihan NIIN paljon tunteisiin mennä.

Sähköautoissa ei ole tällä hetkellä mitään muuta ylitsepääsemätöntä ongelmaa kuin päätön hankintahinta. Esim. joku uusi Nissan Leaf taitaa maksaa n. 40 000€ ja se on kuitenkin vaan Nissan. Halpismerkki. Aivan varmasti tuohon hintaan saa paremman polttiksen, ja sitä on turha kenenkään kiistää. Heti kun hinnoitteluun saadaan joku tolkku, niin sähköautoista tullee kansanautoja. En epäile sitä lainkaan.

Tämä on varmaan se merkittävin juttu aika monellakin ihmisellä, minä mukaan lukien. Onhan nuo hinnat vielä tällaiselle tavan tallaajalle ihan pöyristyttäviä. Jos speksaa nykyisen diesel-S90:n tasoisen (kokoluokka, varusteet, laatutaso) niin hinnat on jotain ihan muuta kuin se kolmosella alkava hinta minkä tuosta Volvosta maksoin. Kun pitää autoa käyttöesineenä ja autolle on muitakin, oikeastaan aika paljon tärkeämpiä kriteerejä kuin käyttökulut, toimintasäde ja käyttövoima, niin ihan turha lähteä vertaamaan esim. tuota Volvoa Nissan Leafiin, joka asettuu hintaluokaltaan suurin piirtein samaan haarukkaan.

Toinen mitä olen huomannut kun olen jotain sähkiksiä koeajanut ja tutkaillut tarkemmin, että aika moni niistä häviää käyttöominaisuuksiltaan edelleen selkeästi "perinteisille" polttisautoille. MInulle on tullut vähän sellainen kuva, että noita autoja ei tällä hetkellä vielä suunnitella tällaisille autoa käyttöesineenä pitäville keski-ikäisille pikkukaupungin omakotitaloasujille, vaan suunnittelussa kärkenä on ehkä ollut tehdä auto sille ihmistyypille joka haluaa aina ratsastaa tekniikan aallonharjalla ja jolle on tärkeää omistaa aina uusin malli iPhonesta. Jos nyt hieman karrikoi ja kärjistää. Mutta siis en ole oikein löytänyt näistä nykysähkiksistä sellaista omia käyttötarpeita ja mieltymyksiä vastaavaa perusautoa, joka sitten vielä miellyttäisi silmääkin. Eikä ole oikeastaan merkitystäkään koska tosiaan noilla omilla toivotuilla spekseillä sähkisten hinnat on jotain kutosella ja seiskalla alkavia, ja niin kovat ei vielä tuon dieselinkään käyttökulut ole että se hintaero kuolettuisi riittävän nopeasti.

Toinen mikä omalla kohdalla rajoittaa myös siirtymistä lataushybridiinkin, on se että pitäisi tehdä iso investointi latausmahdollisuuden rakentamiseksi. Asun varsin hankalassa paikassa jyrkällä rinnetontilla, ja autoa säilytetään puolet vuodesta kylmässä ja sähköttömässä autotallissa joka on n. 50 metrin päässä talosta tasaisemman kadun varressa. Sähköauton tai plugarin hankkiminen tarkoittaisi sitä, että tuo talli pitäisi ensin sähköistää, koska ei ole oikein halua siirtää autoa ulkoruokintaan talveksi, ja hangata sitten laseja jäästä ja lumesta joka päivä.

Mutta katsellaan mihin tämä menee. Minä en vielä ihan ole vakuuttunut että nämä akkusähköautot tai ladattavat autot ovat autoilun kehityksen päätepiste tai huippu, joten ajelen toistaiseksi nykyisellä dieselillä ja seurailen tilannetta ja kehtiystä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Osasyy tuohon joidenkin ihmisten voimakkaaseen sähköautovastustukseen ja jopa kiusantekoon löytyy kyllä tosiaan siitäkin, että myös siellä toisella puolella suhtaudutaan välillä aika tunteella ja yksisilmäisesti asioihin, ja se luonnollisesti herättää voimakkaan vastareaktion.
Tässä on hyvä myös muistaa, että kaikilla ”meillä” sähköautojen puolustelijoilla on myös kokemusta polttisvehkeistä ja useilla meistä vielä aika monilta vuosikymmeniltä eli on tavallaan mihin verrata. Taas se toinen pää eli sähköautojen vastustajat eivät välttämättä ole edes ajaneet sähköautoilla tai suurin osa ei ainakaan ole pidempään edes antanut mahdollisuutta niille. Eli tavallaan ei ole edes yritetty sovittaa sitä omaan arkeen, mutta silti osataan kertoa että se ei sovi itselle eikä tule ikinä sopimaankaan. Aina löytyy joku syy ja vaikka joku sen kumoaisi, että ”kyllä ainakin itse heitän viisi lapin reissua vuodessa sähköautolla ilman ongelmia” niin siellä on jo seuraava argumentti odottamassa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä on hyvä myös muistaa, että kaikilla ”meillä” sähköautojen puolustelijoilla on myös kokemusta polttisvehkeistä ja useilla meistä vielä aika monilta vuosikymmeniltä eli on tavallaan mihin verrata. Taas se toinen pää eli sähköautojen vastustajat eivät välttämättä ole edes ajaneet sähköautoilla tai suurin osa ei ainakaan ole pidempään edes antanut mahdollisuutta niille. Eli tavallaan ei ole edes yritetty sovittaa sitä omaan arkeen, mutta silti osataan kertoa että se ei sovi itselle eikä tule ikinä sopimaankaan. Aina löytyy joku syy ja vaikka joku sen kumoaisi, että ”kyllä ainakin itse heitän viisi lapin reissua vuodessa sähköautolla ilman ongelmia” niin siellä on jo seuraava argumentti odottamassa.
Näinpä. Kyllähän sähköautoja kohtaan on ihan hirveästi ennakkoluuloja ja sellaista kaiken uuden pelkoa ja vastustamista, ja kyllä minä luulen että monelle vannoutuneelle vastustajalle sähköauto voisi olla hyvinkin toimiva ratkaisu arkeen mutta kun on saatu päähän että ne on pahasta niin ei suostuta edes harkitsemaan asiaa tai antamaan sille mahdollisuutta. Mutta kuten sanoin niin toivoisi myös monelta sähköautoilijalta realistista ja rehellistä keskustelua, että ihan reilusti kerrottaisiin myös niistä varjopuolista. Monen kanssa keskusteluista tulee vähän samanlainen olo kuin "Apple-uskovaisten" kanssa keskustelusta, että ovat ihan täysin ongelmattomia laitteita joissa ei ole kuin pelkkä hyviä puolia ja mahdolliset ongelmakohdat on vain ominaisuuksia joita pyritään minimoimaan puhumalla mustaa valkoiseksi.

Ja ylipäänsä minua on häirinnyt, että tässä sähköautokeskustelussa ja mm. lähes kaikissa autovertailuissa, testeissä ja koeajoissa keskitytään liikaa vaan tähän käyttövoimaan, käyttökuluihin ja toimintasäteeseen ja mahdolliseen akkujen kestoon jne. ja kovasti pieneen rooliin jää ne auton muut käyttöominaisuudet ja toimivuus arjessa. Toivoisi sellaista että vertailtaisiin nimenomaan autoja keskenään eikä erilaisia käyttövoimia ja voimalinjoja. Ainakin itselle tosiaan se käyttövoima sinällään on sivuseikka kunhan se auto on vaan mahdollisimman hyvin omia tarpeita vastaava ja osuu kustannuksiltaan siihen haarukkaan mitä autoilusta haluaa maksaa, ja haluaisi siksi että tämä keskustelu siirtyisi jo pikkuhiljaa käyttövoimasta siihen itse autojen vertailuun ja analysointiin. Sinällään tämäkin jatkuva käyttövoiman korostaminen kaikessa ehkä lisää entisestään tätä keskustelun kärjistymistä ja jakautumista kahden leirin välille.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Monen kanssa keskusteluista tulee vähän samanlainen olo kuin "Apple-uskovaisten" kanssa keskustelusta, että ovat ihan täysin ongelmattomia laitteita joissa ei ole kuin pelkkä hyviä puolia ja mahdolliset ongelmakohdat on vain ominaisuuksia joita pyritään minimoimaan puhumalla mustaa valkoiseksi.
Näin se pääsääntöisesti menee. Toisaalta ymmärrettävää, jos autossa on kiinni rahaa puolikkaan omakotitalon verran, niin siihen on melkein pakko olla tyytyväinen. Uskoisin, että tyytyväisimpiä auton omistajia ovat ne, jotka ovat tutustuneet ostettavaan tuotteeseen ja odotukset ovat oikeanlaiset.

Itsellä ollut n. 3 viikkoa alla Ioniq 5. Talvikäytössä ollut hyvä, joskin takapää kerää lunta ja likaa melko tehokkaasti itseensä. Ajettavuus on ollut jatkuvasti helppoa ja auton käytös ennalta-arvattavaa. En itse ole mikään suuri autointoilija, ja kyllähän +60k € on autosta kuin autosta ihan liikaa maksettavaa.

Yleisesti ajatellen sähköautoilussa julkisten latausten viidakko on insinöörien luomus ja kokonaisuus odottaa vielä käyttäjälähtöistä toimintamallia. Olen kuitenkin pikkuhiljaa testaillut itselleni (ja autolle) sopivimpia latureita, mutta melkoista perehtymistä vaati alkuun.


Suosittelenko kaikille? En.

Ostaisinko nyt uudelleen? Kyllä, entisillä ehdoilla, mutta en luultavasti kohonneilla hinnoilla ja nykyisillä koroilla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näin se pääsääntöisesti menee. Toisaalta ymmärrettävää, jos autossa on kiinni rahaa puolikkaan omakotitalon verran, niin siihen on melkein pakko olla tyytyväinen.
Niin, kyllähän siinä paljon on sitäkin että kun pistät ison summan rahaa johonkin kiinni, niin sitä yrittää itsekin vakuutella itselleen että kaikki huonot puolet on vain hyvin mitättömiä "lievästi negatiivisia ominaisuuksia" ja korostaa niitä hyviä puolia. Samalla tavalla myös ihmiset, jotka kokevat kalliit sähköautot jotenkin uhkaksi, pyrkivät löytämään kaikenlaisia hyvin pitkälti tunteisiin perustuvia argumentteja sähköautoja vastaan kun yrittävät niin kovasti vakuutella itselleen että sähköautot on saatanasta ja se oma Corolla on parasta mitä automaailma on koskaan pystynyt ja pystyy jatkossakaan tarjoamaan.

Samaa mieltä kyllä tuosta, että jokaisen pitäisi saada ja pystyä arvioimaan itse omat tarpeet autolle, arvioida se summa minkä on valmis laittamaan kiinni autoon, ja tehdä sitten siltä pohjalta päätös joka osuu näihin tarpeisiin ja kriteereihin parhaalla tavalla. Ja toivoisi että myös päättäjät antaisi tämän mahdollisuuden ilman että yritetään pakottaa kaikki johonkin ratkaisuun, mikä ei välttämättä toimi heidän tarpeisiinsa yhtään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse miettisin sitä kuukausikulua mitä on valmis autoiluun laittamaan - en pelkästään sitä autom hankintahintaa. Monella toki itsestäänselvä asia. Kaikille se sähköauto ei ole halvin, vaan lataushybridi, kevythybridi tai se vanha corolla voi olla halvin. Itseasiassa vanha corolla olisi melkein kaikille halvin ajaa loppuun. Heh.

Mutta tämä on aika turhaa keskustelua kun autoasiat perustuvat 99-prosenttisesti tunteeseen ja fiilikseen. Haluavathan monet ajaa manuaalillakin ja kuvitella olevansa rallikuskeja. Eikä siinä. Sekin on OK.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse miettisin sitä kuukausikulua mitä on valmis autoiluun laittamaan - en pelkästään sitä autom hankintahintaa.
Ja kannattaa miettiä myös vaivaa tai riskiä, mikä autosta voi tulla. Ostat tonnin auton, parin kk päästä menee 500eur osa, kohta 300eur, jokunen kuukausi eteenpäin ja uudet renkaat alle 500eur, bensaa/dieseliä 200eur/kk jne. Sitten olet kohta taas kaverisi hallilla klo 00:42 sepittämässä ruoskaasi, satoi luntakin just ihan riittävästi ja lokareista tippuu niskaasi sulavia loskamällejä, muijalta kilisee viestiä non-stop milloin oot kotona, vauva kipeenä yhä ja tatti otsassa, aamulla pitäisi lähteä seitsemän jälkeen viemään päiväkotiin/kouluun/töihin ja vehkeet levällään. Ajatus 299eur/kk sähkäritarjouksesta varmaan houkuttelisi siinä vaiheessa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja kannattaa miettiä myös vaivaa tai riskiä, mikä autosta voi tulla. Ostat tonnin auton, parin kk päästä menee 500eur osa, kohta 300eur, jokunen kuukausi eteenpäin ja uudet renkaat alle 500eur, bensaa/dieseliä 200eur/kk jne. Sitten olet kohta taas kaverisi hallilla klo 00:42 sepittämässä ruoskaasi, satoi luntakin just ihan riittävästi ja lokareista tippuu niskaasi sulavia loskamällejä, muijalta kilisee viestiä non-stop milloin oot kotona, vauva kipeenä yhä ja tatti otsassa, aamulla pitäisi lähteä seitsemän jälkeen viemään päiväkotiin/kouluun/töihin ja vehkeet levällään. Ajatus 299eur/kk sähkäritarjouksesta varmaan houkuttelisi siinä vaiheessa?
Kyllä. Itsellä oli 4 vuotta duunista käyttöetuauto liisarina, johon sisältyi pesuista lähtien kaikki autoilun kulut bensaa lukuunottamatta. Kyllähän se helppoudessaan oli helvetin hyvä, eikä tarvinnut stressata mistään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös