Tulen nyt tälle kanavalle huutelemaan vaikka Plug-in hybridistä kyse, mutta osaako joku arvon palstaveli kertoa minkä verran käyttökustannuksia (sähkö+polttoaine) teillä on ollut? Keväällä/kesällä mahdollisesti auton vaihto edessä ja vähintään osittainen sähköistyminen olisi mielessä.
Tällä hetkellä ajoa tulee kuukaudessa n. 1200-1400km, josta suuri osa on töihin ja takaisin tyyppistä ajoa (edestakainen matka alle 50km) eli käytännössä uudempien plugien toimintamatkalla pitäisi pystyä kattamaan suuri osa matkoista kattaa.
Taloyhtiöllä ei tällä hetkellä erillisiä latausasemia ole, vaan muutamat pistokeladattavan omaavat ovat omien ruutujensa lämpötolpista napanneet virtaa pientä kiinteää korvausta vastaan.
Kiinnostaa toki myös kuulla oletteko törmännyt johonkin odottamattomiin kommervenkkeihin tai vastaavasti yllättyneet positiivisesti luovuttuanne polttomoottoriautoista.
No minä voin kertoa kokemuksiani plugarin omistajana. Ajelen Ford Kugalla, vm. 2021 ja valmistaja lupaa rangeksi 64 km. Tässä on siis se hieman isompi ajoakku kuin alkupään tuotannossa, jossa rangelupaus on 56 km. Optimaalisissa oloissa range on ollut 70-75 km, talvella tippuu puoleen, eli n. 30-37 km mennään sähköllä. Jos jättää talvella auton ajoakun esilämmittämättä, niin auto starttaa normaalisti polttiksella, ellei käytä Fordin foorumilta bongaamaani ohjetta, jolla auton saa lähtemään pikkupakkasilla vielä sähköllä.
Mulla on taloyhtiön pihalla autopaikka ja taloyhtiön autopaikoille asennettiin latausasemat pari vuotta sitten. Eli sanoisin niin, että mulla on sähköasema kotipihassa. Kesällä latauksiin menee 15-25 euroa / kk, talvella sellaiset 30-45 euroa / kk, riippuen siitä, esilämmitänkö auton ajoakun valmiiksi Fordin sovelluksella esim. aamulla kello 8.30. Jos aamulla ei ole tarvetta lähteä autolla mihinkään, niin huvikseni en tietenkään autoa lämmitä ja maksa käyttämästäni sähköstä.
Viime kuussa bensaan meni 0 euroa, mutta sanoisin niin, että 10-20 euroa menee normaalisti bensaan kuukaudessa. Ajelen lähes kaikki arkiajot sähköllä, kesällä sitten lomareissut ja mökkimatkat sähköllä ja bensalla.
Sun tapauksessa olennaista tuntuisi olevan, saatko ladattua plugaria taloyhtiön lämpötolpasta varmasti koko ajan (silloin kun haluat) ja millä nopeudella saat siitä ajoakun täyteen. Toinen asia on, saatko ladattua töissä ja talvikelien osalta olen kyllä vähän skeptinen sen suhteen, että pääsetkö uudemmillakaan plugareilla 50 km yhteen suuntaan pelkällä sähköllä. Oma auto on melkein päivittäisin latauksessa ja itse en ainakaan jaksaisi lähteä etsimään julkista latauspaikkaa illalla ja sitten hakemaan autoa sieltä takaisin omaan parkkiruutuun jne. Eli jos ei olisi tuota "sähköasemaa" taloyhtiön pihalla, niin olisin ennemmin vaihtanut täyssähköön, koska sitä täyssähkäriä ei tarvitse ladata "koko ajan", mutta plugaria tarvitsee, jos siitä haluaa saada sen hyödyn.
Sanoisin näin, että bensakulut ovat kyllä pienentyneet ja sähköllä ajamisen mukavuus on hieman yllättänyt. Se, mikä on hieman yllättänyt sitten negatiivisesti, on se, että yllättävän usein on ollut ongelmia saada ladattua autoa tien päällä. Monesti on käynyt niin, että laturi ei ole toiminnassa tai lataus ei lähde käyntiin tai sovellus suostu toimimaan. Siinä jää sitten auto lataamatta ja tällöin ajetaan sitten bensalla.