Joskus aiemmin kirjoitinkin samasta aiheesta, mutta tosiaan on vähän hassua, että nuo VAG:n sportit on jätetty todella luumuiksi. Sillä 6-7 sekunnin kiihdytyksellä ja 300hv tehoilla todellakin selviää arjessa, mutta Tesla M3P ja Kia EV6 GT tuuppaavat 500+ heppaa ja kirmaavat satasen vähän yli kolmeen sekuntiin. Kun tuollaiseen pääsee vähän käytettynä kiinni käytännössä samoin kuukausikuluin kuin esim. aiempaan kaasu-Octaviaani uutena, niin onhan se lisäarvo huikea tällaiselle perus konttorirotalle. Ja selkeä myyntivaltti se on ollut Teslallekin, en todellakaan ole ainoa, joka päivitti SR:n Performanceen hetken karvalakilla ajeltuaan.
Itse pidän VW:n ja Skodan brändeistä. Jahka heille ilmestyy kunnon sporttitykki M3P:n tyyliin, olen valmis hyppäämään takaisin tuttuun konserniin. Jos viivyttelevät kauan, vaihtoehtoja alkaa olla liikaa.
---
Model 3 on muuten ulkomittojaan kookkaampi auto. Meillä vaimo on lyhyin, 165cm, itse olen 187, tyttö 175 ja poika alkaa olla samoissa myös. Mahdutaan vielä kamoinemme hyvin. Rattaiden kanssa en kolmosta ottaisi, mutta jos lapset ovat kasvaneet rattaista ulos, riittää kolmonen pitkäksi aikaa, ellei tapaa roudata koko kämpän irtaimistoa mukanaan. Ja menee toki ihan sinkullakin oikein hyvin, sporttinen vempele kun on sekä ulkoa että sisältä pl. se puupaneeli, jonka voi onneksi teipata piiloon. Tämä nyt ehkä lähinnä sillä, että jos on sähkäriä miettimässä, ei kannata olla ennakkoluuloinen kolmosten kanssa, varsinkin kun niiden hinnat ovat tulleet alas viime aikoina.
Edit: Performancen neliveto osoittautui todella erinomaiseksi avuksi näillä lumisateilla. Lisäksi pervossa on mahdollisuus säätää track mode -asetuksia, mikäli sattuisi lapsettamaan lumialustalla leikkimisen verran. En usko, että tällaiseen kukaan ryhtyy, mutta esim. mahdollisuus luistoneston poistoon ja voimanvälityksen säätämiseen on olemassa. Itse en aio kokeilla esimerkiksi jäällä.