Kun ei perse kestä täyssähkön hankkimista, niin auto päivittyy sitten plugariin. No, 40-50% ajoista pystyy talvellakin ajamaan pelkällä sähköllä (latausajat huomioituna), joten säästöä se on pienikin säästö. Ja pääsee samalla eräästä kovan onnen kulkineesta eroon.
Mutta sitten kysymyksiin. Maksimissaanhan tuo ottaa sen 3,6kW sisään. Tuo kuitenkin vaatii 16A töpselistä, joka varmaan sulattaa tavallisen vanhan schukon mennen tullen. Eli jos noinkin hurjiin lataustehoihin kotona haluaa, niin sähkäriä paikalle ja parempaa töspeliä seinään? Kotona kuitenkin varmaan riittää se 10A eli n. 2,3kW teho. Autossa oleva laturi kertonee, millä teholla sopii ladata? Vaan tietääkö se, että kyseessä on ihan normaali pistorasia, joka sulahtaa sen siliän tien vai pitääkö sille erikseen kertoa, että tällä johdolla ei sitten kovempaa ladata? Minkälainen ip-taso tuossa piuhassa pitäisi olla? Pistorasia on toki ulkona, mutta katon alla, eli jos ei joku persereikäpyörremyrsky osu kohdalle ja puhalla vettä vaakatasossa etelästä tai lounaasta, niin korkeintaan satunnaisia roiskeita sinne pääsee.
Jos oikein villiksi heittäytyy ja haluaa esim. Type 2 -pistokkeen kotia, niin onko siinä käytännössä mitään järkeä? Maksaa varmaan miljardin, vähintään, ja sähköjeesus ottaa toisen samanmoisen työstä. Autossa on siis mukana T2-T2 -johto, joten jonkinlainen toinen ratkaisu kotilataukseen tarvitaan joka tapauksessa.
Hirveesti kaikkea uutta ja jännää tiedossa taas. Saa nähdä minkälainen aikapommi tästäkin tulee.