Sähköautoiluun liitetään ilmastoasiat oman kokemukseni mukaan useammin ulkoapäin kuin sähköautoilijoiden itsensä puolelta. Itsekin saanut kuulla viherpiiperryksestä ja aika usein nämä samat henkilöt vittuilevat siitäkin, etten juurikaan syö punaista lihaa. Eli kokevat oman elämäntapansa uhatuksi minun valintojeni vuoksi.Ilmastosyillä tulee paremmaksi henkilöksi, mutta jos bensan hinta tippuisi Suomessa vaikkapa maanantaista alkaen 0,1 euroon/litra, voisi ilmastosyyt taas heittää häränpyllyy.
Täytyy kyllä tunnustaa, että en tiedosta. Surullista.Tekniikan Maailman kertoessa uudesta bensalla kulkevasta autosta vastaavia kannanottoja ei kuitenkaan näy. Tiedostatko ilmiön?
Ei näissä käsittääkseni ole otettu mitään isoja teknisiä harppauksia eteenpäin. Varmaan vain motivaatio puuttui ja sitä ihmettelenkin, että miksi näin.
Myönnetään, että väärässä siis olin. Vihdoinkin selkeä selitys sille miksi sähköautot on vasta nyt alkaneet yleistymään. Ajatuksena on vaan todella hullu, että edelleen ihmiset ajavat autoilla minkä voimanlähteenä toimii vanhanaikainen polttomoottori. Itsekin siis ajelen vielä toistaiseksi ja se tuntuu hieman hölmöltä.Tämähän on sinänsä yleinen väärinkäsitys, akkutekniikassa hinta per KWh (joka on se tärkein yksittäinen komponentti kehityksessä) on teknisen kehityksen myötä romahtanut kymmenesosaan siitä mistä 2010 lähdettiin.
Myönnetään, että väärässä siis olin. Vihdoinkin selkeä selitys sille miksi sähköautot on vasta nyt alkaneet yleistymään. Ajatuksena on vaan todella hullu, että edelleen ihmiset ajavat autoilla minkä voimanlähteenä toimii vanhanaikainen polttomoottori. Itsekin siis ajelen vielä toistaiseksi ja se tuntuu hieman hölmöltä.
Nyt täytyy kyllä kysyä, että mikä alennettu pysäköinti ja pysäköintietu ja mikä kaista?Alennettu pysäköinti kaupungissa
Ruuhkan aluissakaan ei tarvitse kökötellä kun voi ajaa kivasti paremman väen kaistaa ohi. Pitää vaan odottaa vielä syksyä että pääsisi länärille käyttämään etua, kiitos pysäköintiedun voi jättää metronkin oman onnensa omaan.
Noudatetaanko tuota yhtä hyvin kuin hypermarkettien perhepaikkoja tai Hämeentien bussikaistaa pois päin Helsingistä Hermannin kohdilla?Länsiväylällä on vähäpäästöisien autojen kaista Keilaniemi-Ruoholahti välillä tuohon suuntaan, mutta ei Hesasta pois päin.
En ole ikinä nähnyt yhtään muuta autoa kuin busseja ja takseja (joile se myös on) siinä. Toki otantani aiheeseen on kovin pieni.Noudatetaanko tuota yhtä hyvin kuin hypermarkettien perhepaikkoja tai Hämeentien bussikaistaa pois päin Helsingistä Hermannin kohdilla?
Mitähän tässä tapauksessa tarkoittaa termi "vähäpäästöinen?" Onko joku CO2-raja, jonka alittavat autot saavat ajaa, vai miten tämä määritellään?Länsiväylällä on vähäpäästöisien autojen kaista Keilaniemi-Ruoholahti välillä tuohon suuntaan, mutta ei Hesasta pois päin.
Mitähän tässä tapauksessa tarkoittaa termi "vähäpäästöinen?" Onko joku CO2-raja, jonka alittavat autot saavat ajaa, vai miten tämä määritellään?
mikä alennettu pysäköinti
Hienolta näyttää uusi BMW! Vähän taitaa karata oman budjetin yläpuolelle kun varustelee mieleisekseen. Tilaa taitaa tuossa kuitenkin olla jonkun verran enemmän kuin Volvo XC40:ssä, jota olen miettinyt seuraavaksi autokseni. Vähän sen tavaratilan koko vaan mietityttää ja kova sähkönkulutus myös. Mitähän luokkaa Bemareissa kulutus on?Hypätäänpä itekin tähän ketjuun mukaan.
Pitkien pohdiskelujen ja vertailujen jälkeen tuli kesäkuun lopulla tilattua BMW IX1.
Ensin valintaa puntaroitiin pitkään excelissä, ja lopulta tunteella päätettiin jotain ihan muuta mitä madonluvut näyttivät :)
Nyt sitten odotellaan koska auto putkahtaa tuotannosta ulos. Uuden mallin tuotanto alkaa marraskuussa, joten Q1 aikana "voisi olla sauma saada". On tämä touhua - valintaan oon tyytyväinen, mutta pitää keksiä nykyisen leasingin hapantuessa lokakuussa jotain väliaikaiskulkinetta tilalle. Toki eiköhän myyjäliike siinä apuna toimi.
Kyllä mä noita pyörittelin ennen valintaa.Hienolta näyttää uusi BMW! Vähän taitaa karata oman budjetin yläpuolelle kun varustelee mieleisekseen. Tilaa taitaa tuossa kuitenkin olla jonkun verran enemmän kuin Volvo XC40:ssä, jota olen miettinyt seuraavaksi autokseni. Vähän sen tavaratilan koko vaan mietityttää ja kova sähkönkulutus myös. Mitähän luokkaa Bemareissa kulutus on?
Ainakin Helsingissä sähköautoille ja muistaakseni ladattaville hybrideille tarjotaan -50% pysäköintimaksusta.
En ole aiemmin kuullutkaan tuollaisesta, pistin Turun kaupungin pysäköinnille sähköpostia asiasta, että onko täällä tuollaista.Ainakin Helsingissä sähköautoille ja muistaakseni ladattaville hybrideille tarjotaan -50% pysäköintimaksusta.
Pohjois-Karjalassa teen matkaa, eikä ongelmia perusajossa. Jos asuisin täällä, ei olisi sitä vähääkään, että joutui parkkeeraamaan Mäkkärin pihaan laturille ja hakemaan jäätelön Netflixin kaveriksi 20 minuutin paussille. Tuokin menee sikäli kokemattomuuden piikkiin, että lähdin kohteliaisuuttani Mikkelistä laturilta toisen tieltä. Pielisen pohjoisosissa ei kovin montaa julkista pikalaturia ole, mutta ei erityistä paniikkia ole, kun majapaikoista on kysymällä saanut etanasähköä yön yli. Ehkä Kainuussa ja Itä-Lapissa on hankalampaa, tiedä sitä. Tuskin.
Vaikka tämä on ainainen "vitsi" sähköautoilun osalta, niin itsekin mietin sähköautoon siirtymistä juuri vuosittaisen Lapin reissun kannalta. Ongelmaahan ei varsinaisesti ole, jos pystyy lataamaan 150 kW pikalaturissa 3-4 kertaa matkan aikana. Hyvällä rangella varustetussa autossa toki vähempikin riittää. Ehkä enemmän mietityttää, että onko näitä latureita aina vapaana (juhannukset ja muut pahoja) ja toimivatko ne. Pari viikkoa sitten ajoin Lappiin ja taukoja tuli yhteensä vajaa tunti, joten pikalatauksella matkaan pitäisi varata noin tunti enemmän, mikä tuskin maailmaa kaataa.Ajoin eilen Savosta Tornio-Haaparantaan ihan kiisselikoneella ja voin sanoa että on kova jätkä, jos sellaisen reissun ilman lataustaukoa (latasi sitten itsensä, autonsa tai molemmat). Työkaveri ei nimittäin voi sähköhärveliä ostaa, kun ei kuulemma Lappiin pääse varsinkaan talvella. En sitten tiedä, pysähtyykö miten, en jaksanut haastaa.
Ajakoot kukin millä haluaa ja mikä järkevin on.
Käsittääkseni kesällä oli ekan kerran haasteita latauspaikkojen riittävyydessä kun silmämääräisestikin sähköautojen määrä on lisääntynyt vauhdilla. Eli ihan mahdollista, että jos matkustaa joulu- ja hiihtolomilla suosituimpaan aikaan, että pikalatauspaikkaa ei löydy.Vaikka tämä on ainainen "vitsi" sähköautoilun osalta, niin itsekin mietin sähköautoon siirtymistä juuri vuosittaisen Lapin reissun kannalta. Ongelmaahan ei varsinaisesti ole, jos pystyy lataamaan 150 kW pikalaturissa 3-4 kertaa matkan aikana. Hyvällä rangella varustetussa autossa toki vähempikin riittää. Ehkä enemmän mietityttää, että onko näitä latureita aina vapaana (juhannukset ja muut pahoja) ja toimivatko ne. Pari viikkoa sitten ajoin Lappiin ja taukoja tuli yhteensä vajaa tunti, joten pikalatauksella matkaan pitäisi varata noin tunti enemmän, mikä tuskin maailmaa kaataa.
Olen kuitenkin tullut siihen johtopäätökseen, että sähköautolla säästäisi niin paljon per kuukausi, että kerran vuodessa on varaa lentää Lappiin ja vuokrata sieltä auto, jos ei muuten onnistu. Autojuna olisi tietysti kätevä, mutta taitaa olla kalliimpi vaihtoehto kuin lentokone ja vuokra-auto.