Nyt kun Tesla Model S ollut reilun kuukauden, osaa arvioida enemmän itse sähköautoilua.
Arki autoilussa on jo löytynyt. Eipä tuota lataus asiaa tule juuri enään miettineeksi. Siitä tulee tapa johon koko perhe sopeutuu nopeasti.
Yksi asia jonka nostan erikseen esille.
Lapsiani ( ala-aste ikäisiä) mietitytti asia yllättävän paljon. Sanotaan näin, ettemme vaimomme kanssa edes hoksanneet asiaa ottaa heidän kanssa mitenkään esille, mutta ovat kertoneet huolensa jälkeenpäin. Kaverit tai uskoisin että niiden vanhemmat ovat käyneet keskusteluja varmaankin hyvinkin negatiiviseen sävyyn. Lasten huolia olivat muutaman nyt mainitakseni..sähköautot voidaan kaapata, sähköautot voivat räjähtää tai joku voi ne räjäyttää, reissuihin pitää varata 10 tuntia lisää aikaa kun niitä pitää ladata, kotona sähköt eivät riitä ( voi pitää paikkansa, mutta lapsi ymmärtää tämän erillain) Autopilootti voi yhtäkkiä ajaa auton toisen päälle. No nyt kuukauden jälkeen ovat huomanneet ettei se nyt niin erilaista olekkaan.
Itse auto on kyllä nopea ja sähäkkä. ulkonäkö miellyttää ( tämä tietenkin makuasia) ja autolla ajaminen on itseasiassa yhtä mukavaa kuin joskus 20 vuotta sitten kun kortin sai :)
Latausasemia tulee uusia kokoajan. Yhtään tilannetta ei ole tullut vastaan ainakaan vielä, jossa olisi pitänyt odottaa latausvuoroa tai että ei toimisi laturi. Otanta toki hyvin pieni mutta paljon näin keskikesällä liikenteessä ihmisiä. ( asun ja liikunta siis Oulun seudulla ja Kainuussa sekä Lapissa)
Nopea tapa liikkua ja ladata on kun ajaa kapasiteetilla 20-60 %
Tuon välin laturit lataa jostain syystä helvetin nopeasti ja sitten se hidastuu. Eli kilometreissä tuolla omalla autollani n. 200. Pysähtyisin todennäköisesti muutenkin ainakin tuollaiselle 5-15 minuutin jalottelulle. Tuossa ajassa saakin ladattua tuonne 60 % takaisin ja matka voi jatkua. Perheen kanssa liikkuessa tauko venyy pidemmäksi ja jostain syystä lataus välillä 50- 90% Eli reilu puolituntia menee, mutta yleensä auto on ladannut jo ennen tauon loppumista.
Työreissulla homma menee itsestään lounaan/ kahvitauon aikana joten hidastumista ei ole aiheuttaneet.
latauksen sovellusten sijaan suosittelen poletteja vai mitä ne pienet lätkät nyt oikealta nimeltään ovat?
Se nopeuttaa ja helpottaa asiointia. Lätkää näyttämällä homma hoituu helposti.
Kokemukseni ovat olleet todella positiiviset.
Asenne muuttunut kyllä nopeasti, vuosi tai pari sitten ajattelin etten siirry sähköpeliin kuin pakon edessä. Mietin ettei minulla riitä mielenkiintoa jahdata latausasemia tai minulla rupeaa tressaamaan jatkua huoli toimintasäteestä.
Kuten kirjoitin. Johto on latausasemassa kotona valmiina, nappia -> luukku auki johto sisään.
ja kun lähdet kahvasta nappia, johto latausasemaan. 10 sekunttia tämä vie.
Käytän ccs latauksia joten mitään johtoja ei tarvitse tonkia peräkontista. " tankille" poletti näyttöön, latauksen aloitus ja tullessa latauksen lopetus, kahva takaisin paikoilleen ja menoksi.
Hyvin nopea toimenpide :)