Saattaa tulle pitkä ja rönsyilevä kirjoitus. Tai sitten ei.
Itse olen aina ollut "autofani". Kädet öljyssä tälläkin hetkellä. Viraapelinä korjasin tuttavan romun ja vaimoni A-MB kaipas murroksen vaihtoa. Kuntoon ne molemmat tuli. Mersujen kans varsinki tullu hääräiltyä. Tälläkin hetkellä on kaks diesel-meseä pihassa. Mä oon ehkä sellanen perusjuntti, tai maalaistollo. Mitä termiä kukakin haluaa käyttää. Mun mielipiteet on jyrkkiä ja joskus mustavalkoisia. Joskus jopa puhun ennenkuin mietin. Osaan kuitenki myöntää olleeni väärässä. Sähköautoista mietin aluksi samalla tapaa ku muutki kyrvät. "No kiihtyyhän tollanen Tesla nätisti mut blaa blaa.
Mä osaan kuitenki myös ajatella omilla aivoilla, enkä vain samalla tavalla kuin mun ympärillä oleva yhteisö/porukka ajattelee.
Silloin ku ekat varteenotettavat sähköautot tuli markkinoille (Tesla,Leaf, Ampera, Volt, oliko muita?[Fisker Karmaa hehkutettiin, mut eikös se ollu "sarja"hybrid?]), kelasin että "tästä se lähtee". Ei mulle ollut pienintäkään epäilystä sähköautojen suhteen. Se oli saletti että näin se homma tulee menemään. Ajasta siinä vaan on kyse. En kyl aatellu et ihan näin kauaa.
Eka oikea sarjatuotanto-hybrid oli Prius joskus 1998? Meni siitäki aikaa että tuli kilpailijoita markkinoille. Sit taas useampi vuosi että sähköautot ilmaantui. Ja hekoheko-miehille: kaikki tietää että ekat sähköautot valmistettiin jo 1900-luvun alussa. Niin vaan hybridit on varmaan 50% nykyisistä uusista. Onko enemmänkin? Ei kai oo mitään järkeä ostaa edes muita enää? Toki jos on miljardööri ni eri asia. Jos mulla olis vuositulot sama ku #97, ni en mäkään ajais muutaku AMG, Ferrari ja Lambo. Mutta kun ei ole, ni ajatus pitää olla pidemmällä. Kaikki tietää ettei köyhän kannata ostaa halpaa. MIks vittu täs sit ostais jotaki -10 malin hybridiä, jonka akku on todennäköisesti ihan kuollu jo?
No sit ku sähköautoja alkoi tullaki markkinoille, ni eka jengi oli ihan haltioissaan. Ensimmäinen vuosi kilpailtiin kuka saa runkattua eniten toisen naamalle. Sit hokattiin ettei sinne lappiin pääsekään yhdellä latauksella, jos vetää Adrian rivitaloa perässä. Yhtäkkiä se oliki ihan paskaa. Kuinka saakelin typerä pitää olla edes ajattelee asiat niin, että sähköauto on välittömästi polttomoottorisen tasolla? Varsinkaan toimintamatkassa?
Kyllä mä olin ainaki surullinen aluksi. Tiedostin kyllä että siihen maailma menee, mut ei mitään saumaa vaikuttaa asiaan. Eikä ole vieläkään.
Oma todellinen ensikosketus sähköautoihin oli, kun oma työnantaja osti sähköpakun. Avoimin mielin siihen suhtauduin kun kuulin siitä, ja avoimin mielin lähdin kokeilemaan. Onhan se vaivatonta, ja helpompaa kuin millä tahansa pm-autolla ajaminen. Tykkäsin heti. Täyden akun toimintasäteeksi näytti n.150km, mut ei mitään väliä. Hyvin pärjää siinä ajossa mihin tarkoitettu. Tehoa ei paskaakaan, mut vääntää nätisti heti paikaltaan.
Nykyään sähköautoja on tarjolla paljonkin. Osa hyviä, osa huonoja. Ihan niinku polttomoottorisissakin. Siihen se maailma vaan menee. Joskus oli Nokia ja Symbian maailman undisputed nro1. Sellainen kombo oli useammalla ihmisellä kuin auto. Nykyään se on vain haalea muisto ja pikku hymy, kun ei tiedetty paremmasta. Nykyään on mikä tahansa ja Android. Sama käy autojen kans. Hyväksykää se.
Voi olla että akku on vaan väliaikainen muoto, ja polttokenno on se mihin tässä mennään. Se on varmaa että sähköllä autot liikkuu tulevaisuudessa. Oli sit akusta tulevaa, tai vedystä tehtyä sähköä.
tl;Dr Mulla ei oo sähköautoa, eikä varmaan tulekaan olemaan vielä hetkeen. Oon silti 100% pro-sähkis