Sähköautoilu

  • 496 292
  • 4 583

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Noh mä tunnen kolme sähköpyöräilijää ja nämä kulkevat työmatkaa, jotta ei tarvitsr hankkia perheeseen toista autoa. Kuulostaa ympäristöteolta, mutta ilmeisesti onkin kysr turhakkeista. Hyvä tietää.
On tietysti parempi kuin auto. Kyse oli asetelmasta polkupyörä vs. sähköpyörä. Mutta se siitä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Laita toki linkki tähän mielenkiintoiseen artikkeliin, niin päästään muutkin lukemaan.
Ei tarvitse olla mikään insinööri ymmärtämään, että juurikin nämä akkujen valmistukseen tarvittavat metallit louhitaan kohtuu vaikeasti ja hieman ehkäpä kyseenalaisin toimin. Ja kaiken päälle vielä kierrätyksen ongelmat. Todellista vihreää siirtymistä. Luulisi, että ihmiset tiedostaisivat tämän jo
 

Tuamas

Jäsen
Ei tarvitse olla mikään insinööri ymmärtämään, että juurikin nämä akkujen valmistukseen tarvittavat metallit louhitaan kohtuu vaikeasti ja hieman ehkäpä kyseenalaisin toimin. Ja kaiken päälle vielä kierrätyksen ongelmat. Todellista vihreää siirtymistä. Luulisi, että ihmiset tiedostaisivat tämän jo

Ja jos haluaa olla oikein kova insinööri, niin tekee sellaisen ajatusharjoituksen, että miettii kuinka paljon polttoainetta autoiluun kuluu yhden ajoakun käyttöiän aikana ja vertaa sen jälkeen kummassa se ongelma piilee.

Sitten jos haluaa olla vielä kovempi insinööri, voi jatkaa sitä pohdintaa, että kuinka paljon tuosta polttoaineesta polttamisen jälkeen päästään kierrättämään ja stemmaa sitä siihen kuinka paljon akusta saadaan kiertoon.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei tarvitse olla mikään insinööri ymmärtämään, että juurikin nämä akkujen valmistukseen tarvittavat metallit louhitaan kohtuu vaikeasti ja hieman ehkäpä kyseenalaisin toimin. Ja kaiken päälle vielä kierrätyksen ongelmat. Todellista vihreää siirtymistä. Luulisi, että ihmiset tiedostaisivat tämän jo
Varmaan todellisuudessa ainoa vihreä siirtymä olisi lopettaa autoilu kokonaan. Ja pudottaa elintasoa muutenkin aikalailla roimasti. Kukaan ei tarvitse esimerkiksi paljua. Ja tästä ei nyt kenenkään tarvitse loukkaantua, se oli vain yksi esimerkki turhakkeesta, joita on miljoonia.
 

Tuamas

Jäsen
Kyllä terve nuorehko ihminen tuon 15 kilsaa polkee, mutta vanhuksille sähköpyörät on ihan jees. Minusta pyöräily ei sinänsä ole raskasta, mutta talvi on näillä leveysasteilla se joka siinä ketuttaa.

On tietysti parempi kuin auto. Kyse oli asetelmasta polkupyörä vs. sähköpyörä. Mutta se siitä.

Varmasti polkee, ei se ole se pointti.

Ihan samalla tavalla ei kukaan tarvitse uutta autoa tai oikeastaan kukaan ei tarvitse mitään vanhaa Ladaa parempaa autoa. Kyseessä on melkolailla sama asia.

Sähköpyörällä pyöräily on maaston muodoista riippumatta pääsääntöisesti oikein mukavaa toimintaa verrattuna ylämäessä hikoiluun normipyörällä.

Itsellä ainakin (samoin kuin niillä tutuilla jotka ovat sähköpyörän hankkineet) sähköpyörä on korvannut ennen kaikkea autolla ajettuja kilometrejä (sillä kun painaa sen 10-20 km kuin vettä vaan ja samalla kunto kohenee) ja osin julkisen liikenteen käyttöä.

Se vaihtoehto kun sähköpyörälle ei käytännössä suurimmalle osalle käyttäjistä tosiasiassa ole perinteinen polkupyörä, vaan jos ei olisi sähköpyörää, niin sitten ne matkat painettaisiin autolla tai julkisilla yhdeksän kertaa kymmenestä.
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Varmasti polkee, ei se ole se pointti.

Ihan samalla tavalla ei kukaan tarvitse uutta autoa tai oikeastaan kukaan ei tarvitse mitään vanhaa Ladaa parempaa autoa.

Kyseessä on melkolailla sama asia.
Sähköpyörällä pyöräily on maaston muodoista riippumatta pääsääntöisesti oikein mukavaa toimintaa verrattuna ylämäessä hikoiluun normipyörällä.

Itsellä ainakin (samoin kuin niillä tutuilla jotka ovat sähköpyörän hankkineet) sähköpyörä on korvannut ennen kaikkea autolla ajettuja kilometrejä ja osin julkisen liikenteen käyttöä.

Se vaihtoehto kun ei tosiasiassa ole pyörä, vaan jos ei olisi sähköpyörää, niin sitten ne matkat painettaisiin autolla tai julkisilla yhdeksän kertaa kymmenestä.
Mukavuudenhalua, eipä se muuta ole. Itse otan pyöräilyn ihan täysin kuntoilun kannalta, ja näen ihan positiivisena asiana jos ylämäessä alkaa pieni puuskutus. Hissi on myös sellainen turha asia, jos on terve ihminen ja terveet jalat. Minusta kaiken ei tarvitse aina olla niin saakelin helppoa ja mukavaa.
 

Tuamas

Jäsen
Mukavuudenhalua, eipä se muuta ole. Itse otan pyöräilyn ihan täysin kuntoilun kannalta, ja näen ihan positiivisena asiana jos ylämäessä alkaa pieni puuskutus. Hissi on myös sellainen turha asia, jos on terve ihminen ja terveet jalat. Minusta kaiken ei tarvitse aina olla niin saakelin helppoa ja mukavaa.

Sinä voit tykätä elää askeettisesti ja tehdä asiat vaikeamman kautta, mutta suurin osa ihmisistä on enemmän tai vähemmän mukavuudenhaluisia.

Suurimmalle osalle ihmisistä se ylämäessä puuskutus leikkaa merkittävästi sitä intoa pyöräillä ja sitten painetaan ne matkat autolla.

Mitä helpompaa ja hauskempaa pyöräily on, sitä enemmän ihmiset sitä tekevät ja kansanterveys kiittää.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sinä voit tykätä elää askeettisesti ja tehdä asiat vaikeamman kautta, mutta suurin osa ihmisistä on enemmän tai vähemmän mukavuudenhaluisia.

Suurimmalle osalle ihmisistä se ylämäessä puuskutus leikkaa merkittävästi sitä intoa pyöräillä ja sitten painetaan ne matkat autolla.

Mitä helpompaa ja hauskempaa pyöräily on, sitä enemmän ihmiset sitä tekevät ja kansanterveys kiittää.
Ei se asketismia sinänsä ole, minulla on vaan keho josta pidän huolta liikkumalla ja käyttämällä lihaksia. Ihminen on tehty käyttämään lihaksiaan ja liikkumaan. Liika mukavuus tappaa ennen aikojaan. Mutta se siitä, kun on väärä ketjukin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ja jos haluaa olla oikein kova insinööri, niin tekee sellaisen ajatusharjoituksen, että miettii kuinka paljon polttoainetta autoiluun kuluu yhden ajoakun käyttöiän aikana ja vertaa sen jälkeen kummassa se ongelma piilee.

Sitten jos haluaa olla vielä kovempi insinööri, voi jatkaa sitä pohdintaa, että kuinka paljon tuosta polttoaineesta polttamisen jälkeen päästään kierrättämään ja stemmaa sitä siihen kuinka paljon akusta saadaan kiertoon.
Ja jos oikeen insinöörejä ollaan ihan luonnon kannalta, niin Saksahan heittää meidät takaisin keskiajalle. Ei tarvita edes jotain vitun sähköautoja.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Saattaa tulle pitkä ja rönsyilevä kirjoitus. Tai sitten ei.

Itse olen aina ollut "autofani". Kädet öljyssä tälläkin hetkellä. Viraapelinä korjasin tuttavan romun ja vaimoni A-MB kaipas murroksen vaihtoa. Kuntoon ne molemmat tuli. Mersujen kans varsinki tullu hääräiltyä. Tälläkin hetkellä on kaks diesel-meseä pihassa. Mä oon ehkä sellanen perusjuntti, tai maalaistollo. Mitä termiä kukakin haluaa käyttää. Mun mielipiteet on jyrkkiä ja joskus mustavalkoisia. Joskus jopa puhun ennenkuin mietin. Osaan kuitenki myöntää olleeni väärässä. Sähköautoista mietin aluksi samalla tapaa ku muutki kyrvät. "No kiihtyyhän tollanen Tesla nätisti mut blaa blaa.
Mä osaan kuitenki myös ajatella omilla aivoilla, enkä vain samalla tavalla kuin mun ympärillä oleva yhteisö/porukka ajattelee.

Silloin ku ekat varteenotettavat sähköautot tuli markkinoille (Tesla,Leaf, Ampera, Volt, oliko muita?[Fisker Karmaa hehkutettiin, mut eikös se ollu "sarja"hybrid?]), kelasin että "tästä se lähtee". Ei mulle ollut pienintäkään epäilystä sähköautojen suhteen. Se oli saletti että näin se homma tulee menemään. Ajasta siinä vaan on kyse. En kyl aatellu et ihan näin kauaa.
Eka oikea sarjatuotanto-hybrid oli Prius joskus 1998? Meni siitäki aikaa että tuli kilpailijoita markkinoille. Sit taas useampi vuosi että sähköautot ilmaantui. Ja hekoheko-miehille: kaikki tietää että ekat sähköautot valmistettiin jo 1900-luvun alussa. Niin vaan hybridit on varmaan 50% nykyisistä uusista. Onko enemmänkin? Ei kai oo mitään järkeä ostaa edes muita enää? Toki jos on miljardööri ni eri asia. Jos mulla olis vuositulot sama ku #97, ni en mäkään ajais muutaku AMG, Ferrari ja Lambo. Mutta kun ei ole, ni ajatus pitää olla pidemmällä. Kaikki tietää ettei köyhän kannata ostaa halpaa. MIks vittu täs sit ostais jotaki -10 malin hybridiä, jonka akku on todennäköisesti ihan kuollu jo?

No sit ku sähköautoja alkoi tullaki markkinoille, ni eka jengi oli ihan haltioissaan. Ensimmäinen vuosi kilpailtiin kuka saa runkattua eniten toisen naamalle. Sit hokattiin ettei sinne lappiin pääsekään yhdellä latauksella, jos vetää Adrian rivitaloa perässä. Yhtäkkiä se oliki ihan paskaa. Kuinka saakelin typerä pitää olla edes ajattelee asiat niin, että sähköauto on välittömästi polttomoottorisen tasolla? Varsinkaan toimintamatkassa?
Kyllä mä olin ainaki surullinen aluksi. Tiedostin kyllä että siihen maailma menee, mut ei mitään saumaa vaikuttaa asiaan. Eikä ole vieläkään.

Oma todellinen ensikosketus sähköautoihin oli, kun oma työnantaja osti sähköpakun. Avoimin mielin siihen suhtauduin kun kuulin siitä, ja avoimin mielin lähdin kokeilemaan. Onhan se vaivatonta, ja helpompaa kuin millä tahansa pm-autolla ajaminen. Tykkäsin heti. Täyden akun toimintasäteeksi näytti n.150km, mut ei mitään väliä. Hyvin pärjää siinä ajossa mihin tarkoitettu. Tehoa ei paskaakaan, mut vääntää nätisti heti paikaltaan.

Nykyään sähköautoja on tarjolla paljonkin. Osa hyviä, osa huonoja. Ihan niinku polttomoottorisissakin. Siihen se maailma vaan menee. Joskus oli Nokia ja Symbian maailman undisputed nro1. Sellainen kombo oli useammalla ihmisellä kuin auto. Nykyään se on vain haalea muisto ja pikku hymy, kun ei tiedetty paremmasta. Nykyään on mikä tahansa ja Android. Sama käy autojen kans. Hyväksykää se.
Voi olla että akku on vaan väliaikainen muoto, ja polttokenno on se mihin tässä mennään. Se on varmaa että sähköllä autot liikkuu tulevaisuudessa. Oli sit akusta tulevaa, tai vedystä tehtyä sähköä.

tl;Dr Mulla ei oo sähköautoa, eikä varmaan tulekaan olemaan vielä hetkeen. Oon silti 100% pro-sähkis
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No näin perjantain kunniaksi voisi laittaa omaakin kokemusta tänne haukuttavaksi. Itsehän olen vannoutunut automies ja tässä on ehtinyt viidentoista vuoden aikana olla ehkä sellaiset 40 autoa ajossa. Kaikenlaista romua Toyotasta Alfaan.

Ja näin yksinkertaisesti sanoen ei ole pätkääkään ikävä polttiksia. Viime vuonna vaihdettiin vaimon kanssa molemmat käyttöautot sähkiksiin ja nyt alla Peugeot e2008 sekä Hyundai Kona electric. Kotona seinässä on latausasema jolla hoituu lähes tulkoon kaikki ympärivuotinen ajaminen molemmilla autoilla. Pisimmillään kävin Konalla viime talvena Iso-Syötteellä täältä Lohjalta, eikä sekään aiheuttanut minkäänlaista stressiä tai sydämentykytyksiä.

Nyt kesällä kävin keski-Euroopassa reissaamassa Opel Astran farkulla ja totesin että tuollainen moderni bensaturbo variaattorivaihteistolla on aivan järkyttävä kampe, eikä todellakaan ole ikävä menneisyyteen. Itsehän olen siis omistanutkin vielä Astra K:n joten sinänsä ei tullut mikään yllätyksenä, muu kuin se että on ehtinyt tottua nykyisiin sähkövehkeisiin.

Konaa edelsi siis tuoreinta mallia oleva Focus ST ja eihän sitä nyt voi vastaankaan väittää etteikö manuaalivaihteissa ja kohtuullisen tehokkaassa bensakoneessa ole sitä jotain, mutta taloudellisuudessa ja käytettävyydessä sähkö on aivan ykkönen. Ja kyllähän tuo sähkövehje kiihtyy kuin tauti, siitä puuttuu vain se show-aspekti.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Ei tarvitse olla mikään insinööri ymmärtämään, että juurikin nämä akkujen valmistukseen tarvittavat metallit louhitaan kohtuu vaikeasti ja hieman ehkäpä kyseenalaisin toimin. Ja kaiken päälle vielä kierrätyksen ongelmat. Todellista vihreää siirtymistä. Luulisi, että ihmiset tiedostaisivat tämän jo
Ei kai tarvitse myöskään olla insinööri tiedostaakseen öljyteollisuuden harrastaman kyseenalaisen toiminnan kautta vuosikymmenten. Jostain syystä tämä ei sähköautofoobikoita kuitenkaan tunnu juuri kiinnostavan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei kai tarvitse myöskään olla insinööri tiedostaakseen öljyteollisuuden harrastaman kyseenalaisen toiminnan kautta vuosikymmenten. Jostain syystä tämä ei sähköautofoobikoita kuitenkaan tunnu juuri kiinnostavan.
En ole sähköautofoobikko, mutta tiedostan ongelman. Tiedostatko sinä?
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Ei pysty linkkiä laittamaan paperilehteen, mutta uusimmassa Voima-lehdessä tuo artikkeli oli. Kuten sanoin, en tiedä onko totta vai ei, ja kenen agendaa siinä ajetaan. Kerroin vain mitä luin.
Onneksi nettilehteen pystyy:


Huomasitko muuten, että jutussa lukee näin:

"Haitallisia teollisuudenaloja pitäisi rajoittaa – muun muassa sotateollisuus, ilmailu, pikamuoti ja autoteollisuus ovat haitallisia ihmisyhteisöille."
Autoteollisuus ylipäätään, ei siis mitenkään erityisesti sähköautoteollisuus.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
En ole sähköautofoobikko, mutta tiedostan ongelman. Tiedostatko sinä?
Jännittävästi nämä kongolaislasten pienet kädet nostetaan jatkuvasti esiin sähköautoja koskevissa keskusteluissa ja somenostoissa. Tekniikan Maailman kertoessa uudesta bensalla kulkevasta autosta vastaavia kannanottoja ei kuitenkaan näy. Tiedostatko ilmiön?
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onneksi nettilehteen pystyy:


Huomasitko muuten, että jutussa lukee näin:

"Haitallisia teollisuudenaloja pitäisi rajoittaa – muun muassa sotateollisuus, ilmailu, pikamuoti ja autoteollisuus ovat haitallisia ihmisyhteisöille."
Autoteollisuus ylipäätään, ei siis mitenkään erityisesti sähköautoteollisuus.
Huomasin, ja onhan tuo sanomattakin selvää. Ei bensa-autoilu millään muotoa ole sen vihreämpää. Se mitä ihmettelen aina, että miksi näissä artikkeleissa ei sanallakaan mainita varsinkin aasiassa nakuttavia mopoja ja niiden tapaisia? Sri Lankassa käydessäni ilma oli ainakin sakeana niiden päästämää nokea. Kirjaimellisesti, ne päästöt näki paljain silmin ilmassa leijuvina hiukkasina.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mukavuudenhalua, eipä se muuta ole. Itse otan pyöräilyn ihan täysin kuntoilun kannalta, ja näen ihan positiivisena asiana jos ylämäessä alkaa pieni puuskutus. Hissi on myös sellainen turha asia, jos on terve ihminen ja terveet jalat. Minusta kaiken ei tarvitse aina olla niin saakelin helppoa ja mukavaa.
Mukavuudenhalu lienee yksi eniten ihmisten valintoja muokkaava tekijä.

Otetaan esimerkiksi Jamppa, jolla on 20 km työmatka. Jamppa kulkee sen 200 päivänä autolla = 8000 km, ja 10 päivänä pyörällä = 400 km.

Sitten Jamppa saa sähköpyörän, jolla kulkee työmatkan 110 päivänä vuodessa, ja autolla enää 100 päivänä vuodessa= 4000 km.

Voi se sähköpyörävaihtoehto olla parempi niin ympäristön kuin Jampan kunnonkin kannalta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ja jos oikeen insinöörejä ollaan ihan luonnon kannalta, niin Saksahan heittää meidät takaisin keskiajalle. Ei tarvita edes jotain vitun sähköautoja.
Sähköautot on mielenkiintoisia ja suurin osa hankkii ne ihan muista kuin mistään ilmastösyistä. Itseäni ei ainakaan hirveemmin kiinnosta mitkään ilmastoasiat, mutta sähköautot sitäkin enemmän. Tuntuu jopa käsittämättömältä ajatukselta, että 2000-luvulla ylipäätään on valmistettu autoja, missä ei ole sähkömoottoria.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mukavuudenhalu lienee yksi eniten ihmisten valintoja muokkaava tekijä.

Otetaan esimerkiksi Jamppa, jolla on 20 km työmatka. Jamppa kulkee sen 200 päivänä autolla = 8000 km, ja 10 päivänä pyörällä = 400 km.

Sitten Jamppa saa sähköpyörän, jolla kulkee työmatkan 110 päivänä vuodessa, ja autolla enää 100 päivänä vuodessa= 4000 km.

Voi se sähköpyörävaihtoehto olla parempi niin ympäristön kuin Jampan kunnonkin kannalta.
Noin voi olla, tai ehkä ei. Mitä minun työkavereissa on sähköpyörän hankkineita, niin alkuun sillä poljetaan innolla, mutta ajan kuluessa autoon palataan enemmän ja enemmän, ja lopulta sähköpyörä on käytössä yhtä usein kuin sitä ennen oli polkupyörä, 1-2 kertaa kuukaudessa. Että näinkin voi olla.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Sähköautot on mielenkiintoisia ja suurin osa hankkii ne ihan muista kuin mistään ilmastösyistä. Itseäni ei ainakaan hirveemmin kiinnosta mitkään ilmastoasiat, mutta sähköautot sitäkin enemmän. Tuntuu jopa käsittämättömältä ajatukselta, että 2000-luvulla ylipäätään on valmistettu autoja, missä ei ole sähkömoottoria.
Ilmastosyillä tulee paremmaksi henkilöksi, mutta jos bensan hinta tippuisi Suomessa vaikkapa maanantaista alkaen 0,1 euroon/litra, voisi ilmastosyyt taas heittää häränpyllyy.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tuntuu jopa käsittämättömältä ajatukselta, että 2000-luvulla ylipäätään on valmistettu autoja, missä ei ole sähkömoottoria.

No, jos vain katsot tekniikkaa, mitä on 5 vuotta vanhoissa hybrideissä (esim. MB), niin ei sen työntäminen joka autoon olisi ollut mitään järkeä. Sillä sitten pääsi kesäoloissa jopa 20 km sähköllä. Voidaan myös kysyä, onko kaikilla halua/varaa ostaa reilusti yli 40 ke auto. Tai siis neljä vuotta sitten tuon esimerkki C-Mersun hinta oli 70 ke, jollaisella tuli hetki ajeltua.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
No, jos vain katsot tekniikkaa, mitä on 5 vuotta vanhoissa hybrideissä (esim. MB), niin ei sen työntäminen joka autoon olisi ollut mitään järkeä. Sillä sitten pääsi kesäoloissa jopa 20 km sähköllä. Voidaan myös kysyä, onko kaikilla halua/varaa ostaa reilusti yli 40 ke auto. Tai siis neljä vuotta sitten tuon esimerkki C-Mersun hinta oli 70 ke, jollaisella tuli hetki ajeltua.
Mutta itse mietinkin lähinnä, että miten vaikkapa vuonna 2010 ei muka pystytty parempaan sähköautoissa. Sähkömoottorit, tehoelektroniikka ja peräti akutkin oli kuitenkin jo silloin ihan samalla tasolla kuin tänäkin päivänä. Ei näissä käsittääkseni ole otettu mitään isoja teknisiä harppauksia eteenpäin. Varmaan vain motivaatio puuttui ja sitä ihmettelenkin, että miksi näin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös