Sähköautoilu

  • 495 686
  • 4 583

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sähköautoihin ja PHEVeihin liittyen - ja vähän viimeisimpään aiheeseennekin - Helsingissä saa vähäpäästöinen ajoneuvo 50 % alennuksen pysäköintimaksusta. Tänään sitä ykkösalueella hyödynsin ja kieltämättä on ihan tuntuva ale, jos joutuu omiksi ajoikseen tai töikseen pörräämään Helsingin maksullisilla tienoilla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen jo aiemmin maininnut, että puhun noissa sähköautoista en hybrideistä. Sinun tapauksessasi sähköauto ei olisi ollut tällä hetkellä edes vaihtoehto.

Plugari ON sähköauto. Linkkinä maakuntalehti Hesarin juttu.



Sähköautoihin ja PHEVeihin liittyen - ja vähän viimeisimpään aiheeseennekin - Helsingissä saa vähäpäästöinen ajoneuvo 50 % alennuksen pysäköintimaksusta.

Olikos lisäksi niin että vähäpäästöiset saavat myös käyttää bussi/taksikaistaa ruuhkassa?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olikos lisäksi niin että vähäpäästöiset saavat myös käyttää bussi/taksikaistaa ruuhkassa?
Ei taida olla kuin yksi pätkä Länsiväylällä Helsinkiin tullessa
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Plugari ON sähköauto. Linkkinä maakuntalehti Hesarin juttu.

Teknisesti osa plugareista on sähköautoja, osa sellaisia hybridejä, joissa sähkömoottori on enemmän avustimena. Outlander on EV-puolella täysin teknisesti samanlainen kuin täyssähköt, ei vaihteistoa jne.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mä en kyllä millään ymmärrä, miten joku voi pitää tuota Outlanderia sähköautona. N.45 range sähköllä, 2.4 L bensamoottori. Tuo on hybridi, sähköautoksi se muuttuu kun bensamoottoria ei KOSKAAN käytetä. Tuolloin taas tulee kysymys, miksi kantaa n.300kg ylimääräistä mukana.

Kannattaa varmaan tutustua siihen tekniikkaan, niin ymmärrät (tai vaikkapa Volt/Amperan tekniikkaan vastaavasti). Myös eron eräisiin muihin plugareihin verrattuna.
 

Wagner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Nimimerkki on saanut pelikiellon
On se varmasti kiva ajella niillä sähköautoilla Helssinkissä, mutta kun niillä talvella tarvitsee hieman toimintasädettä muualla niin itku saattaa päästä. Huvittaa kyllä hieman, kai ne johonkin torin kiertämiseen ok, mutta kun pitäisi ajaa vaikkapa Oulusta Kuusamoon ja takaisin saman vuorokauden aikana talvella niin jalkamiehenä joutuisi matkaa taivaltamaan.

Tai -30, ja huonosti aurattu tie (normaalisti), Kuusamo Rovaniemi niin ei kykene.
Paluu hevosaikakauteen, takaisin 1900- luvun alkuun on sähköautoilu.

Ja sinänsä hienoa on tuo ympäristöystävällinen akkuteollisuus joka kobolttikaivoksia Kiinassa puuhaa, vitun kaunista ja ihanaa sekä luonto kiittää luonnonystävää!

Jos ilmastosta on kiinnostunut, niin ensimmäisenä pitäisi ampua nää sähköauto lobbarit.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On se varmasti kiva ajella niillä sähköautoilla Helssinkissä, mutta kun niillä talvella tarvitsee hieman toimintasädettä muualla niin itku saattaa päästä. Huvittaa kyllä hieman, kai ne johonkin torin kiertämiseen ok, mutta kun pitäisi ajaa vaikkapa Oulusta Kuusamoon ja takaisin saman vuorokauden aikana talvella niin jalkamiehenä joutuisi matkaa taivaltamaan.

Tai -30, ja huonosti aurattu tie (normaalisti), Kuusamo Rovaniemi niin ei kykene.
Paluu hevosaikakauteen, takaisin 1900- luvun alkuun on sähköautoilu.

Miksi ihmeessä Oulusta Kuusamoon ei voisi ajaa saman vuorokauden aikana (täys)sähköautolla? Tai Kuusamosta Rovaniemelle? Kaikissa noissa näyttää jo nyt olevan 22-50 kW laturia tarjolla kohtalaisesti, ja työpäivän aikana 16 A yhdestä vaiheesta jo lähelle yhden suunnan tuosta lataa siinäkin (eikä uusien range jää noiden teiden nopeuksilla siihen 200 km edes pakkasella). Kuusamossa tosin ei pikalatureita vielä näemmä ole (eiköhän Rukan kylään ainakin sellainen nopeahkosti tule), sekä Oulussa että Rovaniemellä on useita.

Jollet ole keskusteluja seurannut, tämä jokaisen autoilijan koko ajan tarvitsema peräkärry perässä Helsingistä Lappiin on meemihkö sähköautokeskustelussa - ja sekin on tehty.
 

Wagner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Miksi ihmeessä Oulusta Kuusamoon ei voisi ajaa saman vuorokauden aikana (täys)sähköautolla? Tai Kuusamosta Rovaniemelle? Kaikissa noissa näyttää jo nyt olevan 22-50 kW laturia tarjolla kohtalaisesti, ja työpäivän aikana 16 A yhdestä vaiheesta jo lähelle yhden suunnan tuosta lataa siinäkin (eikä uusien range jää noiden teiden nopeuksilla siihen 200 km edes pakkasella). Kuusamossa tosin ei pikalatureita vielä näemmä ole (eiköhän Rukan kylään ainakin sellainen nopeahkosti tule), sekä Oulussa että Rovaniemellä on useita.

Jollet ole keskusteluja seurannut, tämä jokaisen autoilijan koko ajan tarvitsema peräkärry perässä Helsingistä Lappiin on meemihkö sähköautokeskustelussa - ja sekin on tehty.

Ajahan kunnon pakkasella. Se ns. Range eli suomeksi toimintasäde jää ikävästi kyllä alle tuon 200 kilometrin käytännössä. Ihan turha jauhaa paskaa markkinointiesitteiden pohjalta.
Ja vittuako se Ruka tähän auttaa, Kuusamon kirkolla asuu myös ihmisiä jotka liikkuu, ja joilla on tarve liikkua.
Ja kun sen työpäivän aikana täytyy päästä edestakaisin, siis molempiin suuntiin. Ei ole pikalaturia joka mökin Eeron pihassa, ja vaikka oiskin niin silti ei se Toimintasäde (Huom. Ei mikään vitun "Range") riitä.
Joten jalkamiehenä on taivallettava, tai sitten hevosella. Tuon välin ajaa hevosella viiteen päivään talvella reki perseessä, notta niin se maailma kehittyy!
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Joten jalkamiehenä on taivallettava, tai sitten hevosella. Tuon välin ajaa hevosella viiteen päivään talvella reki perseessä, notta niin se maailma kehittyy!
Tai sitten ajat bensa- tai diesel-autolla, sillä ainakin vielä meillä Suomessa taitaa olla oikeus ostaa sellainen.

Itselle kyllä kelpaisi täyssähköauto, kun periferioihin ei ole juurikaan tarvetta matkustella. Tosin tuo kuusinumeroinen hintalappu jarruttaa hiukan ostosuunnitelmia..
 

Wagner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Tai sitten ajat bensa- tai diesel-autolla, sillä ainakin vielä meillä Suomessa taitaa olla oikeus ostaa sellainen.

Itselle kyllä kelpaisi täyssähköauto, kun periferioihin ei ole juurikaan tarvetta matkustella. Tosin tuo kuusinumeroinen hintalappu jarruttaa hiukan ostosuunnitelmia..

Diesel autolla ajan tyytyväisenä, toimintasäde reilusti yli 1200 kilometriä ja vähemmän hiilidioksidia sekä ympäristökatastrofeja tuottaa kun sähköauto elinkaarensa aikana.

Idiootit vaan ovat puhuneet fossiilisten polttoaineiden kiellosta liikennekäytössä.
Idiootit eduskunnassa, lähinnä vihreissä ja komukkojen perillisessä. Idiootit ei ymmärrä että kaikki eivät asu ruutukaava- alueella, ja syy- seuraussuhteiden hahmottaminen on vaikeaa.

Miksi liikenne 9% Suomen kokonaispäästöillä on se vihulainen, mitä pitää kurittaa? Polttoaineen verotus kiristyy koko ajan, miksi?
Ja koko Suomen päästöt, mitä vitun väliä? Kiina lisää kuukaudessa enemmän hiilidioksidipäästöjään mitä koko Suomen kokonaispäästöt ovat. Siis lisää entisten päälle.
Ja ne kobolttikaivokset mitä akkuteollisuus tarvitsee, huh heijaa!
Ympäristöystävällinen ihminen ei osta sähköautoa ainakaan toistaiseksi, ympäristötuhot on järkyttävän suuret, mitä sähköautoilu vaatii.

Ja kun tosiaan ei ole sitä suorituskykyäkään, ainakaan vielä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ajahan kunnon pakkasella. Se ns. Range eli suomeksi toimintasäde jää ikävästi kyllä alle tuon 200 kilometrin käytännössä. Ihan turha jauhaa paskaa markkinointiesitteiden pohjalta.
Ja vittuako se Ruka tähän auttaa, Kuusamon kirkolla asuu myös ihmisiä jotka liikkuu, ja joilla on tarve liikkua.
Ja kun sen työpäivän aikana täytyy päästä edestakaisin, siis molempiin suuntiin. Ei ole pikalaturia joka mökin Eeron pihassa, ja vaikka oiskin niin silti ei se Toimintasäde (Huom. Ei mikään vitun "Range") riitä.
Joten jalkamiehenä on taivallettava, tai sitten hevosella. Tuon välin ajaa hevosella viiteen päivään talvella reki perseessä, notta niin se maailma kehittyy!

Höpsis. Talvitestejä (niin virallisia kuin vaikka Teslabjörnin tapaisia, ovat varmasti tuttuja sinullekin kun noin vankka mielipide on?) on vaikka kuinka - toki riippuu autostakin, kuten yllättäen myös polttiksissa. 1st gen Lefalla on 'vähän' eri range kuin Model 3 tai S100, tai uusilla muiden merkkien autoilla.

Kuusamon kirkollakin toki varmasti asuu ihmisiä ja epäilenpä että paljon sellaisia, joilla tulee 3-vaihe kotiin. Siihen on suhteellisen yksinkertaista ja edullista rakennella nopeahko asema, jos lähtö on sieltä päästä. Ruka oli lähinnä esimerkkinä paikasta, jossa välilatauksen voi suorittaa varmaan varsin pian jollain tägillä kuten Rovaniemellä ja Oulussa (toki jo nyt useassa paikkaa kysymällä onnistuu, mutta virallista kaupallista julkiverkkoa ei vielä pikalatureista ole). Pääasiallisesti sähköauto ja plugari ladataan kuitenkin kotona.

Itse puhuin nimenomaan määrästä, joka ajetaan kahteen suuntaan. Siihenhän ei kummassakin päässä pikalaturia tarvita, vaan tavallinen riittää mainiosti lisärangen lataukseen. Ei kai bensiinitankkiakaan tarpeen ole täyttää koko ajan pitkin matkaa vaan siinä määrin, että sillä pääsee oletetun ajosuoritteen. Sitten menee toki vaikeaksi, jos pitää päästä työpäivän aikana kahteen kertaan edestakaisin. Epäilen tosin, ettei työaikalain enimmäisaika riitä siihen ajeluun millään ajoneuvolla, jos tällaista tarkoitettiin.

Noin muuten mediaaniajosuorite Suomessa niillä autoilla, jotka ovat varsinaisessa käytössä taitaa olla 52 km päivässä. Suorituskykyyn en osaa ottaa kantaa kun en tiedä, millaista suorituskykyä tässä kaivataan. Kuvatuilla väleillä nopeusrajoitus taitaa elää välillä 80-100 km/h, mikä on sähkärillä oikein miellyttävä vauhti, lujempaakin toki pääsee. Joku ekan generaation e-Golfkin toki lähtee liikennevaloista lujempaa kuin ICE-Porsche, jos sitä suorituskyvyllä tarkoitettiin.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Diesel autolla ajan tyytyväisenä, toimintasäde reilusti yli 1200 kilometriä ja vähemmän hiilidioksidia sekä ympäristökatastrofeja tuottaa kun sähköauto elinkaarensa aikana.
Pikaisella googletuksella esim. Tesla 3:n akuston valmistaminen tuottaa 16 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Bensa-autolla mukaanlukien käytettävän polttoaineen valmistuksessa syntyvät hiilidioksidit, taitaa tulla jo pelkästään vuodessa tuon verran päästöjä. Jos siis oletetaan, että ajetaan n. 10t km/vuosi
 

Wagner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Höpsis. Talvitestejä (niin virallisia kuin vaikka Teslabjörnin tapaisia, ovat varmasti tuttuja sinullekin kun noin vankka mielipide on?) on vaikka kuinka - toki riippuu autostakin, kuten yllättäen myös polttiksissa. 1st gen Lefalla on 'vähän' eri range kuin Model 3 tai S100, tai uusilla muiden merkkien autoilla.

Kuusamon kirkollakin toki varmasti asuu ihmisiä ja epäilenpä että paljon sellaisia, joilla tulee 3-vaihe kotiin. Siihen on suhteellisen yksinkertaista ja edullista rakennella nopeahko asema, jos lähtö on sieltä päästä. Ruka oli lähinnä esimerkkinä paikasta, jossa välilatauksen voi suorittaa varmaan varsin pian jollain tägillä kuten Rovaniemellä ja Oulussa (toki jo nyt useassa paikkaa kysymällä onnistuu, mutta virallista kaupallista julkiverkkoa ei vielä pikalatureista ole). Pääasiallisesti sähköauto ja plugari ladataan kuitenkin kotona.

Itse puhuin nimenomaan määrästä, joka ajetaan kahteen suuntaan. Siihenhän ei kummassakin päässä pikalaturia tarvita, vaan tavallinen riittää mainiosti lisärangen lataukseen. Ei kai bensiinitankkiakaan tarpeen ole täyttää koko ajan pitkin matkaa vaan siinä määrin, että sillä pääsee oletetun ajosuoritteen. Sitten menee toki vaikeaksi, jos pitää päästä työpäivän aikana kahteen kertaan edestakaisin. Epäilen tosin, ettei työaikalain enimmäisaika riitä siihen ajeluun millään ajoneuvolla, jos tällaista tarkoitettiin.

Noin muuten mediaaniajosuorite Suomessa niillä autoilla, jotka ovat varsinaisessa käytössä taitaa olla 52 km päivässä. Suorituskykyyn en osaa ottaa kantaa kun en tiedä, millaista suorituskykyä tässä kaivataan. Kuvatuilla väleillä nopeusrajoitus taitaa elää välillä 80-100 km/h, mikä on sähkärillä oikein miellyttävä vauhti, lujempaakin toki pääsee. Joku ekan generaation e-Golfkin toki lähtee liikennevaloista lujempaa kuin ICE-Porsche, jos sitä suorituskyvyllä tarkoitettiin.

Ei ole höpsis, vaan fakta. Suorituskyky on nimenomaan toimintasäde. Vittuakaan kiinnosta joku 0- 100 kiihtyvyys jos kävelee kun sähkö ei riitä.
Nyt puhuttiin esimerkkinä Kuusamo- Rovaniemi välistä talvella kun on pakkasta, ei kuulu suomalaisen mediaaniajosuoritteet tähän, miksi sotket paskaa?
Kuusamo- Rovaniemi talvella vaikka istuisi pilkkihaalarit päällä kopissa lämmityssähköä säästääkseen niin ei onnistu. Akkujen ja tuulilasin pakolliseen lämmitykseen kuluu sähköenergia, se pudottaa äkkiä toimintasäteen kolmasosaan, etenkin jos matkustamoa lämmitetään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ole höpsis, vaan fakta. Suorituskyky on nimenomaan toimintasäde. Vittuakaan kiinnosta joku 0- 100 kiihtyvyys jos kävelee kun sähkö ei riitä.
Nyt puhuttiin esimerkkinä Kuusamo- Rovaniemi välistä talvella kun on pakkasta, ei kuulu suomalaisen mediaaniajosuoritteet tähän, miksi sotket paskaa?
Kuusamo- Rovaniemi talvella vaikka istuisi pilkkihaalarit päällä kopissa lämmityssähköä säästääkseen niin ei onnistu. Akkujen ja tuulilasin pakolliseen lämmitykseen kuluu sähköenergia, se pudottaa äkkiä toimintasäteen kolmasosaan, etenkin jos matkustamoa lämmitetään.

Höpsis. Tutustu asiaan testeineen (ja kiroile vähemmän) . Kyllä se siitä aukeaa.
 

Wagner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Pikaisella googletuksella esim. Tesla 3:n akuston valmistaminen tuottaa 16 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Bensa-autolla mukaanlukien käytettävän polttoaineen valmistuksessa syntyvät hiilidioksidit, taitaa tulla jo pelkästään vuodessa tuon verran päästöjä. Jos siis oletetaan, että ajetaan n. 10t km/vuosi

Nyt on sulla hieman matematiikka hakusessa. Kannattaa käydä ne ehdot suorittamassa.
Ja pikainen googletus on suoltanut silkkaa paskaa, mikä ei pidä paikkaansa. Siis hirveää valehtelua on kyllä nyt.
 

Wagner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Olen kokeillut kyllä sähköautoja, Nissan Leafia ja jopa Teslalla olen koeajolla käynyt.
Toimintasäde on surkea, muuten varmasti hyviä autoja.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Nyt on sulla hieman matematiikka hakusessa. Kannattaa käydä ne ehdot suorittamassa.
Ja pikainen googletus on suoltanut silkkaa paskaa, mikä ei pidä paikkaansa. Siis hirveää valehtelua on kyllä nyt.
Todista olevani väärässä. Valotatko minulle missä kohtaa menin metsään? Noin muuten tämä lainaamani viesti on kyllä aika sisällötön. Silkkaa räksytystä.
 

Wagner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Todista olevani väärässä. Valotatko minulle missä kohtaa menin metsään? Noin muuten tämä lainaamani viesti on kyllä aika sisällötön. Silkkaa räksytystä.

Joo, nuo bensiinin valmistuksessa ja käytössä syntyneet päästöt on päin persettä. Sama kun nuo Teslan akkuvalmistuksen päästö on todella alakanttiin. Todista että olen väärässä.
Noin muuten tämä lainaamani viesti on kyllä aika sisällötön.
Silkkaa räksytystä.
 
Viimeksi muokattu:

Wagner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Ja onneksi Pyhä Arkkienkeli Gabriel puhaltaa ne Teslan akut täyteen energiaa, täysin hiilidioksidi vapaasti. Sillä ajaminen ei toki tuota mitään, Tesla kulkee ns. Pyhällä Hengellä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikä tässä kai sinällään kyse ole siitä etteikö sähköautolla pystyisi pitkiäkin matkoja ajamaan, mutta kovin järkevästi se ei onnistu ajallisesti ja varsinkin kun varsinainen toimintasäde on aika matala ellei halua jatkuvasti vetää akkua tyhjäksi. Tietenkin kokoajan sähköautoilla päästään pitempiä matkoja ja niiden latausmahdollisuudet kasvaa, mutta kovinkaan järkevää niiden käyttö ei taida olla katsotaan sitä sitten hinnan, ajan tai ympäristön kannalta. Tietenkin tekniikka menee kokoajan eteenpäin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oletko kokeillut? Älä valehtele ja vetoa johonkin anonyymeihin testeihin passiivissa.
Osoita se suorituskyky. Älä sotke, hämmennä, nyt fakta.

Olisinko 1000-1500 km täyssähkäriä ajanut. Sen riittävän verran, että voi sanoa kokeilleensa järkevän rangen, kun vieläpä ajot olivat talviajoa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minä haluaisin nyt tähän ne faktat, mitkä tekee polttomoottorilla varustetudta autosta sähköauton. Linkkaamasi juttu ei sitä avaa.

E. Ja minä ymmärrän erot noissa autoissa, mutta silti ne on kaikki hybridejä.

No, sitten et kyllä ole ymmärtänyt lukemiasi, jollei avaudu. Outti ja Ampera ovat teknisesti pienen rangen sähköautoja, joissa energiantuottoon käytetään myös polttomoottoria (mikä tekee niihin hybridin). On myös plugareita, jotka eivät käytännössä tai edes teoriassa toimi ilman polttomoottoria.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No kyllä ymmärrän, mutta avaa nyt omaa varsin erikoista ajattelumalliasi. Annan sulle nyt rautalanka esimerkin.
Herra X ostaa tuollaisen Outlanderin ja ajelee sillä kaupparatsun ajonsa, n.350km päivässä. Bensaa kuluu 15 litraa joka päivä näihin ajoihin.
Millä edellä mainittu ajoneuvo on sähköauto, vaikka sähköä on toki kulutettu ajosuoritteen aika reippaasti.

Niin, ei tässä varmaan rangesta puhuttu vaan plugarien tekniikasta, johon "rautalanka esimerkki" (joka on muuten yhdyssana) ei liity mitenkään; noissa kahdessa on sähköauton tekniikka ja niillä voi ajaa tankki tyhjänäkin sähköautona. Tiedän parikin Outlander-kuskia, joka on tankannut sen pakollisen 15 litraa 3 kk välein, kun kone polttaa valoa aiheesta (ei tosin vaadi erityisesti niin tekemään).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös