Mainos

Sähköautoilu

  • 572 330
  • 5 054
4

444

En toki tiedä millainen auto sun tapauksessa on se oikeanlainen ja millainen budjetti on käytettävissä, mutta esim. mun pikkubroidi ei olis voinut kuvitellakkaan polttis-aikona ostavansa 60k€ maksavaa autoa. Se kun tykkää miettiä kustannuksia aika tarkasti ja teki laskelmat niin huomasi että hyvinkin samoilla kustannuksilla kun maksoi ja ylläpiti muutaman vuoden vanhaa polttisauota pystyi sen Teslan model kolmosen hankkimaan. Se ajaa vuodessa yli tuplat sen mitä minä, mun lompakolla ja kilsoilla ei tuollaista 60k€ maksavaa Teslaa kannata ostaa, mutta toi vajaa 40k€ maksava Sitikka on oikein soiva peli.
No tämä uusin taisi maksaa 14k€. Pitää olla iso tavaratiloiltaan. Ja sähkispuolelta Model S taitaa ainoana sellainen, jossa ei jäisi tilasta kiinni. Polttoainekustannuksissa säästöä tulisi ihan helvetisti, etenkin kun kotona voi ladata ja otollisilla keleillä sähkö tulee aurinkopaneeleista, mutta toistaiseksi pankit ovat olleet nihkeitä rahoittamaan tätä hanketta, etenkin kun alla on hyvin tuore asuntolaina. Mutta jonain päivänä vielä. Hiljaa hyvä tulee, ja hiljaa kauan kestää.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
On muuten hyvä pointti, että miksi kukaan haluaisi ajaa Lappiin? Sehän on ihan hirvittävä ajomatka. Koronan aikana 5 reissua Lappiin ja pohjois-Norjaan tehty, viimeisimmät kaksi lentäen ja autojunalla. Aion jatkossakin vältellä sinne ajamista kuin ruttoa, maaliskuullekin varasin lennot ja autovuokran viikoksi.
Ei liity niinkään sähköilyyn, mutta tämän nyt voi kokea aika monellakin tavalla. Miksi kukaan ajaisi vapaaehtoisesti mihinkään, kun voi lentää, junailla tai mennä taksilla? Paljon maksoit retkistästi vs ajaminen?
Seisoiko autosi tyhjän panttina reissujen ajan, kulujen rullatessa normaalisti? Paljonko lopulta säästit aikaa lentokenttäprosesseineen, vuokraamoreissuineen jne? Tämä siis ihan mielenkiinnosta, kun asioita on kiva vertailla.

Meidän taloudessa autojunailussa ei ole taloudellisesti mitään järkeä, eivätkä nelijalkaiset perheenjäsenet oikein pitkästä matkustuspätkästä tykkää muutenkaan vaikka yöllä mentäisiin. Vähän kuluttava dieselfarkku syö Rovaniemelle ja takaisin alle 100 litraa, kun autojuna on 500€. Määränpäässä liikkuminen myös helppoa karvaperseiden kanssa. Aikaa toki palaa, HML-Rovaniemi on sen 12h taukoineeni, eli on siinä kahdelle kuskillekin työnsarkaa. Joskin se matka sinne on yleensä myös ihan mukava ja taukopaikat voi valita oman mielen mukaan.

Niin, siitä sähköstä! Meille tosiaan sopisi täyssähkö varmasti helvetin hyvin, sillä mitään älyttömiä matkoja ilman paussia ei kuitenkaan ajeta oikeastaan koskaan ja kilsat on muutenkin siedettävät. Lähinnä tässä nyt tökkii vielä sähköautojen ostohinta ja heikohko tarjonta, mutta luulenpa että hybridin kautta voisi kulkea ja odotella tarjonnan laajenemista.

Oon taas miettinyt ihan tosissani tota yksityisleasing-mahdollisuutta, kun päänsisäinen skotlantilainen pitää autoa niin paskana sijoituksena, että jonkun 40k€ upottaminen jatkuvasti arvoltaan laskevaan käyttötavaraan tuntuu vaan niin typerältä. Mutta täytyy tutustua paremmin ehtoihin ja klausuuleihin kuluineen.
 

Glove

Jäsen
Omat autot on ollut ostettaessa luokkaa 5000 € (pl. firmalle ostetut). Sillä saisi nettiauton mukaan sähköiseksi rakennetun Nissan Sunnyn. Tiedä sitten milloin sähköautojen hinnat laskevat tuohon summaan ja missä kunnossa sen hintaiset autot ovat. Toinen este on se, ettei ole latausmahdollisuutta kotona.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämän p'ivän Aamulehdessä mielenkiintoinen juttu juomia kuljettavan paikallisen yhtiön uudesta sähkökäyttöisestä kuorma-autosta. Kannattaa lukea! Toki asiaa heidän kohdallaan helpottaa reitin ennakkosuunnittelu jopa kaksi viikkoa etukäteen ja se, että suuri osa asiakkaista on valmiita maksamaan kuljetuksesta lisää,koska kyseessä ekologisempi vaihtoehto.

Sähköllä toimiva kuorma-auto alkaa kuljettaa juomia Tampereen seudulla – ”Todella massiivinen pudotus päästöissä”
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tämän p'ivän Aamulehdessä mielenkiintoinen juttu juomia kuljettavan paikallisen yhtiön uudesta sähkökäyttöisestä kuorma-autosta. Kannattaa lukea! Toki asiaa heidän kohdallaan helpottaa reitin ennakkosuunnittelu jopa kaksi viikkoa etukäteen ja se, että suuri osa asiakkaista on valmiita maksamaan kuljetuksesta lisää,koska kyseessä ekologisempi vaihtoehto.

Sähköllä toimiva kuorma-auto alkaa kuljettaa juomia Tampereen seudulla – ”Todella massiivinen pudotus päästöissä”
Kyllä se toimii kaupunki jakelussa ok. Sen sijaan maaseudulla on paljon painorajoitettuja teitä, joille sähkörekka ei sovellu painon ja huonomman kantavuuden takia.
Korostaa taas sitä, että pääsääntöisesti kaupungissa ajettaessa toimiva ratkaisu ja mikäli täyttä kantavuutta ei ole tarvetta saada käyttöön..
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kyllä se toimii kaupunki jakelussa ok. Sen sijaan maaseudulla on paljon painorajoitettuja teitä, joille sähkörekka ei sovellu painon ja huonomman kantavuuden takia.
Korostaa taas sitä, että pääsääntöisesti kaupungissa ajettaessa toimiva ratkaisu ja mikäli täyttä kantavuutta ei ole tarvetta saada käyttöön..
Tähän kun lisää induktiolatauksen niin lähes täydellinen kaupunkikuljetin on liikkeellä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei liity niinkään sähköilyyn, mutta tämän nyt voi kokea aika monellakin tavalla. Miksi kukaan ajaisi vapaaehtoisesti mihinkään, kun voi lentää, junailla tai mennä taksilla? Paljon maksoit retkistästi vs ajaminen?
Seisoiko autosi tyhjän panttina reissujen ajan, kulujen rullatessa normaalisti? Paljonko lopulta säästit aikaa lentokenttäprosesseineen, vuokraamoreissuineen jne? Tämä siis ihan mielenkiinnosta, kun asioita on kiva vertailla.
Luonnollisesti kustannuksilla on merkitystä, mutta täytyy muistaa, että vastapuolella on 12+ tunnin istuminen autossa n. 190cm ukkona, viihteenä pysähdykset ABC-asemilla. Tulee olla todella huomattava kustannussäästö, että siihen touhuun lähtisi lomalla.

Viimeisin lennot ja autovuokra -keikka kesällä oli näin kuuden miehen kesken aika halpaa touhua, lennot alle 100€ per nuppi ja tila-auto n. 100€ per nuppi myös. Tähän vielä bensat päälle kuuteen pekkaan. Jonkun pennin olisi varmaan tietysti säästänyt itse Helsingistä Leville ryönäämällä, mutta aika pieneksi olisi säästö jäänyt. Autojunailussa maksettiin mukavuudesta ja ajankäytöstä ja ehkä siinä olisi n. 150€ säästänyt per nuppi sillä porukalla, jos oltaisiin ajettu itse.

Eihän tässä rahallakaan ole niin iso merkitys minulle, kuin ajalla. Jos otan viikon lomaa (9 päivää), niin on sulaa hulluutta käyttää kaksi kokonaista päivää siirtymiseen ja suoraan sanottuna satavarmaan vitutukseen. Helsingistä kun pääsee lentokentälle todella sulavasti ja ainakin kesällä autovuokra oli helppo nakki lentokentällä, niin en näe mitään, mikä kääntäisi ratkaisun jatkossakaan autoiluun. Nyt on maaliskuulle varattu neljälle hengelle samanlainen kombo ja on luonnollisesti kalliimpi talviaikaan, mutta n. 400€ per nuppi (lennot ja auto) ei ole kauhean iso uhraus tuosta luksuksesta.

En osaa suorilta käsin sanoa paljon vuoden 2002 Audi A2 (ostettu n. 5 vuotta sitten, 2400€) minulle maksaa viikon ajan parkissa seisoessaan, mutta väittäisin että vähemmän, kuin mitä minun palkallani kahdessa päivässä tienaa. Siis niissä kahdessa, mitä pitäisi uhrata yli 1000km autoiluun.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tuli televisiosta justiin mainos BMW The iX:stä. Ompahan saatanan ruma kaappi.
Teknavissa koeajoivat tuota tällä viikolla ja katsoin kanssa, että onpa ruma.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
iX on ihan ok, sisältä liki täydellinen. Sivuprofiili on vähän mölli, edestä kohtalainen, samoin takaa. On tuo kuitenkin ihan ostettava verrattuna vaikkapa Kia Ev6:een, joka on aivan uskomattoman ruma takaa ja sivuprofiilikin aika mauton. Edestä siedettävä.

i4 on kieltämäti hieno.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
iX on ihan ok, sisältä liki täydellinen. Sivuprofiili on vähän mölli, edestä kohtalainen, samoin takaa.
IX:n sisustan kristallit on kyllä mielenkiintoinen ratkaisu, itseäni ainakin rasittaisi nämä heijastukset aurinkoisella säällä jotka näkyy Autogefuhlin koeajossa kohdasta 29.40 eteenpäin

 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täälläkö sen saa sanoa: vaikka rima on esim VW-konsernin tuotosten myötä todella matalalla, niin iX kaikkinensa uskomaton rumilus ja suoraa jostain automuotoilun dystopiasta. Keulat ihan karmeat kummassakin, mutta i4 sentään näyttää muuten olevan ihan ok. Ilmeisesti on bemarin DNA:ssa määräajoin ryssiä muotoilu, bangle buttin muistoa vaalien.

Sisältä näyttää aivan asialliselta, mutta mitä se enää pelastaa.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
IX:n sisustan kristallit on kyllä mielenkiintoinen ratkaisu, itseäni ainakin rasittaisi nämä heijastukset aurinkoisella säällä jotka näkyy Autogefuhlin koeajossa kohdasta 29.40 eteenpäin

Hyvä huomio, ja nuo kristallit näkyvät hiipivän jostain syystä nyt premiumia hakeviin malleihin, kun ainakin myös Genesis Gv60 pitää sisällään kristallisen vaihteenvalitsimen. Tai mikä ajosuunnanvalitsin se nyt sähköautoissa onkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täälläkö sen saa sanoa: vaikka rima on esim VW-konsernin tuotosten osalta todella matalalla, niin iX kaikkinensa uskomaton rumilus ja suoraa jostain automuotoilun dystopiasta. Keulat ihan karmeat kummassakin, mutta i4 sentään näyttää muuten olevan ihan ok. Ilmeisesti on bemarin DNA:ssa määräajoin ryssiä muotoilu, bangle buttin muistoa vaalien.

Sisältä näyttää aivan asialliselta, mutta mitä se enää pelastaa.
Sanoo mies, joka omistaa puolentusinaa Saabia (hymiö).

No joo, saahan näistä olla montaa mieltä. Pidätän toki mahdollisuuden muuttaa mieltäni, jahka ehdin Kia Ev6:n katsastaa livenä, vaikka ihmeenä pidän, jos mielipiteeni suuresti muuttuu. Se perä varsinkin on niin överi. Tosin voi yhtä hyvin olla, että tuo iX muuttuu livenä rumaksi, vaikka pidän sitä toistaiseksi ihan ostettavan näköisenä, jos olisin tuon hintaluokan autoa hakemassa.

Mites on, löydetäänkö me konsensusta sähköautosta, jonka muotoilu on suurimman osan mieleen? Tesla Model S on mielestäni edelleen aika klassisen kaunis auto, eikä sitä ole pahasti vielä haukuttu täällä käsittääkseni. Entä Polestar 2, Porsche Taycan tai Audi E-Tron GT?

Model Y ja 3 ovat Polestar 2:n kera vähän inhimillisemmän hintaisista ostettavan näköisiä, vaikka pienet Teslat vähän possuilta näyttävätkin. E-Tron GT on mielestäni huikean kaunis ja räyhäkäs, mutta toki utopiaa itselleni. Taycan on näyttävä, mutta ne etulamput pilaavat muutoin hyvän paketin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyväksyinpä juuri tarjouksen Enyaqista isommalla akulla, nelivedolla ja varustepaketeilla. Alunperin autobudjetti oli 30 000 euroa enkä olisi ikinä kuvitellut maksavani autosta näin paljon. Vähän hirvittää. Kun otti samalla talvirenkaat ja niihin Skodan aluvanteet, niin viitisen tonnia alennusta yhteensä listahinnoista. Kannatti kilpailuttaa siis.
 

Redimor

Jäsen
Hyväksyinpä juuri tarjouksen Enyaqista isommalla akulla, nelivedolla ja varustepaketeilla. Alunperin autobudjetti oli 30 000 euroa enkä olisi ikinä kuvitellut maksavani autosta näin paljon. Vähän hirvittää. Kun otti samalla talvirenkaat ja niihin Skodan aluvanteet, niin viitisen tonnia alennusta yhteensä listahinnoista. Kannatti kilpailuttaa siis.
Milloin lupasivat toimituksen?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt ostettiin Toyotan hybridi, koska latauspaikkaa ei ole. 2-3 vuoden kuluttua on. Sitten katsotaan uudeleen täyssähköä, sekä hintaa ja muotoilua. Ajo on kuitenkin 1 tai 2 ihmistä ja pari kissaa. Kaupunkiajoa noin 80 prossaa. Mutta pitää olla kuitenkin pikku SUV. Kilsoja vuodessa tulee noin 10-12K
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanoo mies, joka omistaa puolentusinaa Saabia (hymiö).
Hei, mä olen ainakin puolueeton uusien autojen osalta. Sidonnaisuusilmoitus on moitteeton.

E-tron ja Tesla S ylittävät riman, Taycan voisi mustana menetellä. Nämä siis onnistuneita, mutta eivät nyt mitään klassikoita, josko sellaisia nykyautoista enää tuleekaan. Polestar 2 ja Tesla Y aika tavanomaisia, mutta ihan ok.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sanoo mies, joka omistaa puolentusinaa Saabia (hymiö).

No joo, saahan näistä olla montaa mieltä. Pidätän toki mahdollisuuden muuttaa mieltäni, jahka ehdin Kia Ev6:n katsastaa livenä, vaikka ihmeenä pidän, jos mielipiteeni suuresti muuttuu. Se perä varsinkin on niin överi. Tosin voi yhtä hyvin olla, että tuo iX muuttuu livenä rumaksi, vaikka pidän sitä toistaiseksi ihan ostettavan näköisenä, jos olisin tuon hintaluokan autoa hakemassa.

Mites on, löydetäänkö me konsensusta sähköautosta, jonka muotoilu on suurimman osan mieleen? Tesla Model S on mielestäni edelleen aika klassisen kaunis auto, eikä sitä ole pahasti vielä haukuttu täällä käsittääkseni. Entä Polestar 2, Porsche Taycan tai Audi E-Tron GT?

Model Y ja 3 ovat Polestar 2:n kera vähän inhimillisemmän hintaisista ostettavan näköisiä, vaikka pienet Teslat vähän possuilta näyttävätkin. E-Tron GT on mielestäni huikean kaunis ja räyhäkäs, mutta toki utopiaa itselleni. Taycan on näyttävä, mutta ne etulamput pilaavat muutoin hyvän paketin.

Sekä Kia EV6 että huomattavan möhkäleeltä näyttävä Hyundai Ioniq 5 ovat livenä ihan oleellisesti tyylikkäämmän näköisiä kuin kuvissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Milloin lupasivat toimituksen?
10 kk on Skodan arvio. Eli ei varsinaisesri luvannut mitään. Myyjä mainitsi olevansa positiivisin mielin, että kerkeäisi 8-10 kuukaudessa, mutta tiedä siitä. Vuoden päästä itse viimeistään tarvitsen autoa kun nykyinen työsuhdeliisari menee alta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Hyväksyinpä juuri tarjouksen Enyaqista isommalla akulla, nelivedolla ja varustepaketeilla. Alunperin autobudjetti oli 30 000 euroa enkä olisi ikinä kuvitellut maksavani autosta näin paljon. Vähän hirvittää. Kun otti samalla talvirenkaat ja niihin Skodan aluvanteet, niin viitisen tonnia alennusta yhteensä listahinnoista. Kannatti kilpailuttaa siis.

Onnea! Et tule katumaan!

Ja 10kk voi hyvin olla 5kk :D

nimim. 7kk arvio, meni 2kk.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
10 kk on Skodan arvio. Eli ei varsinaisesri luvannut mitään. Myyjä mainitsi olevansa positiivisin mielin, että kerkeäisi 8-10 kuukaudessa, mutta tiedä siitä. Vuoden päästä itse viimeistään tarvitsen autoa kun nykyinen työsuhdeliisari menee alta.

Vantaan Autokeskus taisi tarjotella 11 kk nyt, mutta nuohan voivat hyvin vaikka puolittua. Se sirupula jumittaa, ei niinkään muu tuotanto.

Edelleen on kyllä Enyaq vahva vaihtoehto tuon toisen rohjan vaihtoon ensi vuonna. EV6 on kiinnostavampi (Enyaq on ihan älyttömän tylsä auto, samoin ID4, mutta hyvyyttä se ei vie), vaan vielä täytyy puntaroida riittääkö tila, ja haluaisin siitäkin vielä ajella sitä nelivetoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös