Yksi tuon jutun iso pointti oli mielestäni latureiden vikaherkkyys. Matkan aikana oli useampikin toimimaton latauspaikka ja se matkan kriisitilannekin syntyi sellaisesta. Niissä on ilmeisesti vielä paljon tuotekehitystä tehtävänä.
Se Hesarin jutun julkaisupäivä oli kyllä oikea seppojen juhlapäivä. Eikä ollut edes peräkärryä mukana, vai oliko, en muista.
Eli jos se ei sovi omaan käyttöön niin ei voi sanoa mielipiteitä?Tottakai näkemyksiä saa ja pitääkin laittaa siitä ei ole kysymys, kysymys on siitä että helvetin iso osa niistä "näkemyksistä" tulee henkilöiltä joilla on nollakokemus sähköautoista eikä niillä olettamuksilla tai mielipiteillä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Jos kysyt asiallisesti niin saat asiallisen vastauksen aivan varmasti, jos taas vittuilet ja heittelet argumentteja joilla ei ole todellisuuspohjaa niin usein vastauskin valitettavasti on samaa luokkaa.
Mitä tuohon Hesarin juttuun tulee niin voihan sen reissun tietty noinkin tehdä ja esimerkiksi maksaa sähköstä ylihintaa, mutta kun sen latauksen pystyy hoitamaan järkevämmin ja halvemmalla.
Vähän sama kun ajaisit polttiksella sinne Lappiin kolmos-vaihteella, pääseehän silläkin perille mutta ei se kovin järkevää ole.
Tässä yhteydessä sellainen sähköautojen jos nyt ei aivan kategorinen vastustaja, niin henkilö joka muistaa aina kertoa ne rajoitteet ja miten se ei sovi kaikille ja en minä ainakaan hanki jne. Lapin matkat ja peräkärryt näiden ilmentäjinä. Vety tulee ja kobolttikaivokset pahoja jne.Mitä tarkoittaa "Seppo"? Anteeksi tyhmyyteni.
Minun mielestäni 500€ meno-paluu ei ole mitään kovin edullista matkustamista varsinkin kun silti pitää liikkua molemmissa päissä.Nelihenkiselle perheelle autojuna on varsin edullinen tapa liikkua. Yhteen lippuun kun sisältyy 1-4 hengen matka (mitä tietysti et voikaan tietää, kun roikut tätäkin asiaa vastustamassa) - ja useimmille perheille yksi lisäyöpyminen olisi tarpeen joka tapauksessa (tästä lisää vaikkapa Traficomin liikkumistutkimuksissa). Päälle kun kuolettaa auton kustannuksen, joka ei ole pelkkä energiakulu, tullaan aika lähelle sitä junalipun hintaa.
Jos on väli pakko ajaa, se on sähköautolla sitten toki suhteellisesti vieläkin edullisempaa vrt. polttisautoilu. Kummasti sitä infraa syntyy joka kuukausi, kun sille on entistä enemmän käyttöä ja tarpeen - ja hyvä niin. Huoltoasemathan eivät ole mitenkään erityisen optimaalisia paikkoja millekään muulle kuin HPC-infralle. Siksi niitä tehdäänkin aivan muualle.
On muuten hyvä pointti, että miksi kukaan haluaisi ajaa Lappiin?
Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.
Muutaman kerran ajanut, voi senkin tehdä. Enemmän hämmentää kyllä se, että kaikki ajot pitää pystyä sillä omalla autolla tekemään. Jos nyt lähtisin Lappiin, niin vuokraisin joko sieltä tai täältä päästä hommaan sopivan mobiilin ja ostaisin kotikäyttöön sen siihen käyttöön sopivan vehkeen. Jos mitenkään mahdollista niin sieltä päästä. Onkohan muuten Lapissa niillä jotain systeemiä, että paikalliset vuokraa autojaan esmes lomaviikoksi? Bloxcarissa näkyy ainakin olevan lähinnä Rovaniemeltä autoja. Luulisi vaikka hiihtolomaviikolla saavan jo jonkun euron.Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.
Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.
Ja sen yhden reissun etukäteissuunnittelu tuskin pilaa koko loppuelämää. Toisilla se voi tuossakin vinksahtaa, mutta minkä sille voi.Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.
Hei mä oon ajanut kerran! Ja yhden kerran takaisinkin. Sitä reissua ei kyllä noilla spekseillä olisi ajettu sähköautolla, kun menomatka piti vetää Nurmes - Eno - Lemmenjoki -pätkä puolessa päivässä ja paluumatka Kilpisjärvi - Suomussalmi oli vähän sama setti. Mennessä sentään tuli tankattua Rovaniemellä ja palatessa Kittilässä, mutta muuten piti kiiruhtaa. Palatessa kiire päättyi rengasrikkoon. Toki paremmalla suunnittelulla ja järkevämmällä aikataulutuksella olisi ollut helppoa kuin mikä. Ja kiirekin oli pelkkä itse keksitty juttu ilman mitään oikeaa syytä. Norjaan olisi jäänyt vähemmän aikaa, mutta siitäkin olisi selvitty lähtemällä aiemmin liikkeelle. Mutku mutku mutku.Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.
Sitten on meikäläisiä, joita himottaisi (miksi autocorrect ehdottaa tähän ”homottaisi”?) kovasti sähköautoilu, mutta kukkaro ei veny oikeanlaisen hankintaan.