Mainos

Sähköautoilu

  • 556 403
  • 4 925

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eli määränpäässä ei ole ollenkaan sähköä?

Toki näitäkin paikkoja vielä jonnin verran mökeissä on.
Rajoitettu on eri asia kuin sähkötön. Ei ole vain jonkin verran vaan aika paljon ja monessa paikassa esim. ulkopistokkeiden virrat on rajattuja, jolloin se lataus kestää ja kestää.

Niin ja jos range on esim. 400 km niin kyllä sitä viimeistään 350 km jälkeen alkaa katsella latauspaikkaa ettei käy niin, että loppumatka tehdään hinausauton kyydissä (tuskin niitä fiinejä sähköautoja saa köyden päässä hinata?). Eikä akullekaan tee hyvää imeä niitä viimeisiä henkosia.
Niin tuohon matkaan kestää ajallisesti 3,5-4h suuntaansa, jos siihen pitäisi lisätä lataus niin matka pitenee vähintään tunnilla. Ei mitään järkeä viikonloppureissuilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kestäähän se lataus, kyllä, mutta ihan 8 A tolpasta saat yön aikana sähköautoosi likemmäs 100 kilsaa rangea, eli jos yövyt kohteessa tai olet siellä tosiaan viikonlopun ehdit saada sen akkusi täyteen. Alle 8 A rajauksia tuskin on missään mökeilläkään, missä nyt sähkö ylipäätään on saatavilla.
 

NiXu89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves Ry
Suosittelen sähköautojen vastustajille koeajoa sähköautolla tai edes uudemmilla hybrideillä, en itse tunne ketään sähkö/hybridiauton omistajaa joka haluaisi palata polttomoottoriautoon.

Itse ajelen uudehkolla hybridiautolla töihin n.20 km suuntaansa pääosin moottoritietä(jossa kyllä ajelen noin 110kmh) ja näillä keleillä menee kokonaan sähköllä. Hintaa tulee nykyisellä sähkösopimuksellani 0,13e × 12 kWh = 1,56 euroa. Sisältää esilämmitykset eli aina lämpöinen auto lähtiessä. Edeltävän 1.5 focuksen keskikulutuksella 7L/100km hintaa tulisi 7 × 1.55 × 0,4 = 4,34e ja mikäli haluaisin lämpöisen auton lähtiessä tuohon tulisi vielä lämmityskulut webastolla tai tolpasta päälle.

Lisäksi sähkömoottori on vaan niin mahtava käytettävyydeltään verrattuna polttikseen, vääntö tulee aina heti ja tasaisesti, ilman tärinöitä ja käryjä.

Seuraava auto on ehdottomasti täyssähköinen, mutta myönnän että tarjonta on vielä heikkoa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Edelliseen vielä lisäisin että vastoin julkista keskustelua sähkö on tietyllä tavalla vielä ylivertaisempi pakkasella. Kun moottorissa ei ole liikkuvia osia eikä kankeita öljyjä niin se toimii ainakin 10-20 asteen pakkasella jouhevammin kuin kylmänä huonosti käyvä bensa. Toki se sisätilojen lämmitys on kaksipiippuinen asia, eli syöhän se rangea mutta jos se ei ole ongelma niin kyllähän auto pumpuilla lämpiää nopeammin.

Tekniikan maailma joskus kirjoitti, että sähköauton omistaminen vaatii hieman uudenlaista ajattelua ja siten sopii ensisijaisesti fiksuille yksilöille. Koska tuosta lausunnosta tuli niin paljon sanomista, niin minä en ollenkaan paljasta omaa näkemystäni asiaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Piti lauantaina saada tuo Renaultin Captur koeajoon mutta saankin sen vasta tänään. Lähden kohta noutamaan ja palautan huomenna iltapäivällä. Saas nähdä, millaista kyyti on. Kyseessä siis ladattava hybridi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toivottavasti Suomessa nuo koeajot hoidetaan fiksummin kuin Saksassa. Viime kesänä kun olin omaani hakemassa, niin akkuja ei ollut ladattu täyteen joten pääsin sähköä testaamaan vaan ihan parin kilsan verran. Toki kaupat oli jo sovittu, mutta olihan tuo minusta melkoinen lapsus. Ja auton pesuakin sain siinä odotella, eli sitäkin alkoivat tekemään vasta kun olin paikalla.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toivottavasti Suomessa nuo koeajot hoidetaan fiksummin kuin Saksassa. Viime kesänä kun olin omaani hakemassa, niin akkuja ei ollut ladattu täyteen joten pääsin sähköä testaamaan vaan ihan parin kilsan verran. Toki kaupat oli jo sovittu, mutta olihan tuo minusta melkoinen lapsus. Ja auton pesuakin sain siinä odotella, eli sitäkin alkoivat tekemään vasta kun olin paikalla.
No mulla kun oli koeajossa tuo Toyotan C-HR niin ei sitäkään oltu pesty, mutta oli tuplasti likaisempi, kun luovutin sen. Rapa lensi sen verran, että eipä tuo likaisena luovuttaminen haitannut. Tää Renault myyjä oli vähän nihkeä tapaus. Ei ollut oikeen palveluhenkeä havaittavissa, mutta saa nyt kuitenkin koeajoon tuon koslan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.....

Sisätilalämmitti verottaa rangea eli koska sähköauto ei hukkalämpöä tuota 70%:ia kuten bensat, niin lähes kaikki lämpö pitää tuottaa pumpuilla.

Toinen juttu on, että jos range jää vähän vajaaksi, niin ei kai siihen mitään tunnin stoppia tarvita vaan riittää se viiden minuutin stoppi, jolla lataa tarvittavat 50-100 km.
Olen jotain noita "matkalla teslalla" vidoita katsellut, niin aika paljon puhuvat räntäsateesta ja vastatuulesta rangea ottavina tekijöinä. Samahan se on tietenkin bensakoneellakin, mutta ei tule ajateltua niin.

Miten muuten noissa toimii A/C? Onko niissä sähköllä käyvä kompura?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen jotain noita "matkalla teslalla" vidoita katsellut, niin aika paljon puhuvat räntäsateesta ja vastatuulesta rangea ottavina tekijöinä. Samahan se on tietenkin bensakoneellakin, mutta ei tule ajateltua niin.

Miten muuten noissa toimii A/C? Onko niissä sähköllä käyvä kompura?
Vähän kummalliselta kuulostaa räntäsateet ja vastatuulet, eli en hybridissä ole mitään sellaista huomannut mutta nopeuden kasvattaminen yli 80 kmh ja ylämäet näkyvät selvästi. Kääntäen sitten voi sanoa, että tasaisessa ajossa hyvissä olosuhteissa matalalla nopeudella range on ylitettävissä jopa parilla kymmenellä prosentilla eli tuo on vain laskennallinen arvo, joka on tehty tietyillä oletuksilla.

AC:stä en osaa sanoa.
 

Byvajet

Jäsen
Bentley, Jaguar, Volvo, Ford Eurooppa ovat jo ilmoittaneet lopettavansa polttomoottoriautojen valmistuksen. BMW Mini Cooperin huhutaan liittyvän nyt joukkoon.

Monissa maissa, myös Suomessa, sähköautojen hankintatukea ei käytetä budjetoitua summaa. Kun autot eivät mene kaupaksi edes hankintatukien kanssa, jotka joissain maissa ovat yli kymppitonnin, niin miksi ihmeessä valmistajat panostaisivat kaiken sähköön?

Valmistajat myyvät sitä, mitä ihmiset tahtovat ostaa.
 

Tuamas

Jäsen
Monissa maissa, myös Suomessa, sähköautojen hankintatukea ei käytetä budjetoitua summaa. Kun autot eivät mene kaupaksi edes hankintatukien kanssa, jotka joissain maissa ovat yli kymppitonnin, niin miksi ihmeessä valmistajat panostaisivat kaiken sähköön?

Valmistajat myyvät sitä, mitä ihmiset tahtovat ostaa.

Sähköiset autot eivät ole menneet vielä niin hyvin kaupaksi, koska sopivaa tarjontaa ei ole vielä ollut.
Valmistajat ovat panostaneet vahvemmin täyssähköautoihin nyt muutaman vuoden, joten tuloksia panostuksista alkaa tarjolla olevassa mallistossa näkyä vasta nyt ja vahvemmin ensi vuodesta eteenpäin.

Kuitenkin kun sopivia malleja tulee, on kysyntää ollut.
Esimerkiksi Volkswagenin ID3, joka on VW:n ensimmäinen puhtaasti sähköautoksi suunniteltu ei-pikkuauto oli joulukuussa 2020 Euroopan toisiksi myydyin automalli Tesla Model 3:n ollessa kolmanneksi myydyin automalli.

Samoin mm. Seatin pikkusähköauto maksoi Suomessa käytettynä enemmän kuin uutena, koska kysyntä ylitti uusien tarjonnan.

Valmistajat investoivat kaiken sähköön, koska se on valmistajien kannalta paras nähtävissä oleva tekniikka.

Sähköautoissa on merkittävästi vähemmän liikkuvia osia, kun polttomoottori, vaihteisto ja valtaosa voimansiirrosta jää pois. Jos ja kun akustojen hinta jatkaa putoamistaan ja päästöjen hinta nousuaan, ei autotehtaiden ole mitään mieltä jatkaa polttomoottorin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olen jotain noita "matkalla teslalla" vidoita katsellut, niin aika paljon puhuvat räntäsateesta ja vastatuulesta rangea ottavina tekijöinä. Samahan se on tietenkin bensakoneellakin, mutta ei tule ajateltua niin.

Miten muuten noissa toimii A/C? Onko niissä sähköllä käyvä kompura?

Useimmissa on näin. Lämmityksen puolellahan niitä eroja on pheveissä, kun korealaisissa ei ole sähköistä lämmitystä, osassa sähkiksiä on vastus ja tuoreimmissa pääsääntöisesti lämpöpumppu.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
En ole tuollaisesta kuullut, mutta Tesla on kehittänyt ajatusta että kun autot oppivat liikkumaan ilman kuljettajaa niin ne voisivat käydä lataamassa itsensä öisin jolloin joku tuollainen systeemihän siinä olisi oltava.
On, induktio. Ongelmana lika, Suomessa sohjo, jää yms. On tehty jakeluautoja, joissa induktiolatausmahdollisuus. Lastaus-, purku- ja parkkpaikalla lattiassa lenkki.
Jos omia rahojani laittaisin vedonlyöntiin, niin vety olisi oiva kohde.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On, induktio. Ongelmana lika, Suomessa sohjo, jää yms. On tehty jakeluautoja, joissa induktiolatausmahdollisuus. Lastaus-, purku- ja parkkpaikalla lattiassa lenkki.
Jos omia rahojani laittaisin vedonlyöntiin, niin vety olisi oiva kohde.
Siis...samassa viestissä kerrot akkujen latauksen hankaluuksista ja betsaat vedyn latausinfran puolesta?
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
En varsinaisesti pitäisi mitään sohjoa tai lunta induktiolatauksen uhkana. Eiköhän sen latausaseman voi tehdä katokseen tai sitten jonkun lämmityskaapeliviritelmän siihen samaan yhteyteen. Pidetäänhän niitä katujakin sulana talvisin lämmitysjärjestelmillä.
 

hege

Jäsen
Minun on vaikea tuohon vetyyn uskoa henkilöautojen osalta koska jos ja kun vedyn tekemiseen tarvitaan sähköä ja vedystä taas polttokennon avulla tehdään sähköä niin ei välttämättä ole ihan helppoa lyödä läpi markkinoilla jos akku ja erityisesti akkujen latausteknologia kehittyy edelleen. Ideahan on hyvä ja fiksu henkilöautokäyttöön mutta pelkään että jää akkuteknologian jalkoihin koska vedyn tuleminen on vain viivästynyt liikaa.
 

Tuamas

Jäsen
Minun on vaikea tuohon vetyyn uskoa henkilöautojen osalta koska jos ja kun vedyn tekemiseen tarvitaan sähköä ja vedystä taas polttokennon avulla tehdään sähköä niin ei välttämättä ole ihan helppoa lyödä läpi markkinoilla jos akku ja erityisesti akkujen latausteknologia kehittyy edelleen. Ideahan on hyvä ja fiksu henkilöautokäyttöön mutta pelkään että jää akkuteknologian jalkoihin koska vedyn tuleminen on vain viivästynyt liikaa.

Niin, polttokennoissa huoltoväli on tällä hetkellä luokkaa olematon (Toyotalla 6tkm) ja tehohäviöt ovat merkittäviä valmistuksessa, ajossa sekä kuljetuksessa.


Tämän lisäksi tankkausasemat maksavat maltaita, vähän lähteestä riippuen miljoonasta pariin miljoonaan, jolloin henkilöautoliikenteelle tämä jäänee samanlaiseksi kuriositeetiksi kuin kaasuautot.

Ainoa keino, jolla vety voisi olla kilpailukykyinen ja jolla se voitaisiin saada osapuilleen järkeväksi, on jos saadaan rakennettua massiivisia laitoksia joissa sähköä vedyn tuottamiseksi saadaan tuotettua päästöttömästi ja vety saadaan maailmalle sitä kautta ainoastaan kuljetuksen päästöin.

Raskaassa liikenteessä vety voi olla ihan pätevä ratkaisu, mutta koska akku- ja latausteknologiaan investoidaan tällä hetkellä niin paljon ja kehitys ei ole ainakaan vielä juuri edes hidastunut, on vaikea nähdä vedyn ajavan ohi kuin raskaan liikenteen osalta.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Vety on haihattelua ja polttomoottori kohta historiaa. Hybridi on ihan fiksu juttu tähän paikkaan, mutta sille käynee kuten minidiscille, eikä noita enää montaa uutena kymmenen vuoden päästä myydä.

Itse vaihdoin reilut puoli vuotta sitten Audin Teslaan ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Tämä on mm. ollut paras talviauto, minkä olen koskaan omistanut, ja muutenkin koko konsepti on verrattomasti edellä perinneautoja. Kehitys rullaa eteenpäin ja niin pitääkin.

Paljonhan noista asijan tunitjat latovat faktoja tiskiin Nesteen kahvioissa ja metsästysseurojen erätulilla, mutta oikeasti sähköautoja vastustetaan siksi, kun ei ole sellaiseen fyrkkaa. Olihan toki ysärilläkin näitä isäntiä, joiden ei koskaan pitänyt ostaa kännykkää, juppivehjettä. Harvemmin kyllä lankaliittymiä enää nykyisin näkee. Vai miten on?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
oikeasti sähköautoja vastustetaan siksi, kun ei ole sellaiseen fyrkkaa.
Jännä, että autokeskustelut ovat aina tunnepitoista höttöä puoleen ja toiseen. Autokanta tulee sähköistymään, mutta keskustelun laatu pysyy samana. Tällä palstalla toki hyvääkin keskustelua, mutta onneksi aina välillä joku tulee palauttamaan autokeskusteluun siihen kuuluvan tunteen.

Tälläkään palstalla ei muistaakseni ole vielä kukaan sähköauton omistaja kertonut ajavansa säännöllisesti pitkää matkaa pohjoiseen ja takaisin. Yksi sähköauton omistaja on todennut ettei sähköauto vielä siihen sovi. Mutta rahastahan se sähköauton omistaminen on vaan kiinni.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Tälläkään palstalla ei muistaakseni ole vielä kukaan sähköauton omistaja kertonut ajavansa säännöllisesti pitkää matkaa pohjoiseen ja takaisin. Yksi sähköauton omistaja on todennut ettei sähköauto vielä siihen sovi. Mutta rahastahan se sähköauton omistaminen on vaan kiinni.

Pitää osata erottaa kaksi asiaa toisistaan. Ei sähköauto tietenkään ole ratkaisu, jos pitää vetää tukkikuorma Lappiin, eikä aikataulu salli pysähtymistä. EIkä se tietenkään vielä tässä vaiheessa ole automaattisesti ratkaisu moneen muuhunkaan tilanteeseen. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulevaisuudessa enemmän on. Sen sijaan noiden pakkomielteinen vastustaminen kumpuaa tasan siitä mistä sanoin, eikä mistään muusta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitää osata erottaa kaksi asiaa toisistaan. Ei sähköauto tietenkään ole ratkaisu, jos pitää vetää tukkikuorma Lappiin, eikä aikataulu salli pysähtymistä. EIkä se tietenkään vielä tässä vaiheessa ole automaattisesti ratkaisu moneen muuhunkaan tilanteeseen. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulevaisuudessa enemmän on. Sen sijaan noiden pakkomielteinen vastustaminen kumpuaa tasan siitä mistä sanoin, eikä mistään muusta.
Tästä olemme samaa mieltä toki.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Siis...samassa viestissä kerrot akkujen latauksen hankaluuksista ja betsaat vedyn latausinfran puolesta?
Kun kerran kysyttiin langattomasta latauksesta. Nuo ongelmat ovat helppo poistaa. Sähkö on paras mahdollinen liikuttaja. Se miten sitä on järkevintä valmistaa ja varastoida on suuri kysymys. Akut vai polttokennot. Vedyn infra on tällä hetkellä vielä täysin kehitysasteella. Loppujen lopuksi Pohjois-Afrikka tai Islanti ovat täydellisiä "vetytehtaita". Islannissa tuotantoa on jo nyt. Seuraavien 10-20v aikana kehitys etenee joka tapauksessa hirvittävää vauhtia, niin akkujen kuin muunkin sähköteknologian suhteen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Paljonhan noista asijan tunitjat latovat faktoja tiskiin Nesteen kahvioissa ja metsästysseurojen erätulilla, mutta oikeasti sähköautoja vastustetaan siksi, kun ei ole sellaiseen fyrkkaa.

Lisäksi niitä kustannuksiin ei osata myöskään laskea sitä polttoainekulun ja huoltojen säästöä (vaikka erityisesti Tesla tarjoaa sen oikein nettisivuillaan suhteellisen relevantisti arvioituna), eikä ymmärretä mm. sitä, kuinka paljon enemmän ulkomitoiltaan pienessä täyssähkössä on (olettaen että se on sellaiseksi suunniteltu) sisätilaa.

Tämä ehkä avautuu nyt ID.4:n ja Enyaqin myötä porukoille tosin paremmin, jos ja kun uskaltautuvat katsomaan VAG:sta tätä asiaa. Niissähän hyvinkin lyhyeen ulkomittaan on tehty paljon sisätilaan autoa, kun frunkkia ei ole. Teslassa taas on haettu tästä välimalli - tilaa on hyvin, muttei ihan välttämättä optimiin asti käytetysti, mutta säilytystilaa on frunkin ansiosta sitten aivan julmetun paljon ulkomittaan. Koskee jokaista mallia.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Veikkaan, että suurin osa haluaisi jo nyt sähköauton ostaa, mutta latausmahdollisuudet ja vielä korkeana pysyvät hinnat estävät. No hinnat laskevat pikku hiljaa ja latausmahdollisuudet paranevat vauhdilla. Hankintatukea ollaan nostamassa todella alhaisesta 2000€ ylöspäin.

Ihan loogista, että autotehtaat lopettavat muut mallit. Kansa ostaa jatkossa sähkäreitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös