Monissa maissa, myös Suomessa, sähköautojen hankintatukea ei käytetä budjetoitua summaa. Kun autot eivät mene kaupaksi edes hankintatukien kanssa, jotka joissain maissa ovat yli kymppitonnin, niin miksi ihmeessä valmistajat panostaisivat kaiken sähköön?
Valmistajat myyvät sitä, mitä ihmiset tahtovat ostaa.
Sähköiset autot eivät ole menneet vielä niin hyvin kaupaksi, koska sopivaa tarjontaa ei ole vielä ollut.
Valmistajat ovat panostaneet vahvemmin täyssähköautoihin nyt muutaman vuoden, joten tuloksia panostuksista alkaa tarjolla olevassa mallistossa näkyä vasta nyt ja vahvemmin ensi vuodesta eteenpäin.
Kuitenkin kun sopivia malleja tulee, on kysyntää ollut.
Esimerkiksi Volkswagenin ID3, joka on VW:n ensimmäinen puhtaasti sähköautoksi suunniteltu ei-pikkuauto oli joulukuussa 2020 Euroopan toisiksi myydyin automalli Tesla Model 3:n ollessa kolmanneksi myydyin automalli.
Samoin mm. Seatin pikkusähköauto maksoi Suomessa käytettynä enemmän kuin uutena, koska kysyntä ylitti uusien tarjonnan.
Valmistajat investoivat kaiken sähköön, koska se on valmistajien kannalta paras nähtävissä oleva tekniikka.
Sähköautoissa on merkittävästi vähemmän liikkuvia osia, kun polttomoottori, vaihteisto ja valtaosa voimansiirrosta jää pois. Jos ja kun akustojen hinta jatkaa putoamistaan ja päästöjen hinta nousuaan, ei autotehtaiden ole mitään mieltä jatkaa polttomoottorin kanssa.