Tämä uutinen on tainnut jäädä tässä ketjussa mainitsematta. Tämähän on ilouutinen kaikille niille, joilla sähköauton hankinta on jäänyt tekemättä, koska eettinen vakaumus ja pelkkä ajatuskin kongolaisten kaivostyöläisten tunnin palkallisen lounastauon puuttumisesta on vienyt yöunet.
Sitä tullaan saamaan Suomestakin:
Koboltista on tullut tärkeä teollisuuden raaka-aine sähköautojen yleistymisen myötä. Euroopan unionin 20 suurimmasta kobolttiesiintymästä peräti 14 sijaitsee Suomessa.
www.salkunrakentaja.fi
Suosittelen oheisen näkökulman vuoksi katsomaan eilen YLE1 kanavalla esitetyn dokumentin Likainen vihreä energia tjsp.
Siinä oli ison iso pointti siinä, että jossain (Kuusamo, Chile, Kiina, Kongo, Bolivia...) kun mitä tahansa louhitaan tai jalostetaan, tuhoutuu luontoa ja ihmisten elinolosuhteet heikkenevät merkittävästi.
Liikemiehet ja pörssiyhtiöt eivät tee hyväntekeväisyyttä ja harvinaisten maametallien kierrätys on erittäin alhaista, koska uuden louhiminen on em. paikoissa halvempaa. Syistä, jonka kaikki tiedämme.
Eli käytännössä, jos ongelma on poissa näkyvistä, niin kaikki on vihreää.
Ja ei, en vastusta sähköautoilua.
Väitän kuitenkin, että harva Suomessa tulee ajatelleeksi em. näkökulmia, vaan pointtina on ajaa täällä mahdollisimman halvalla. Toistaiseksi.
Jos bensan/dieselin käyttö olisi 50% halvempaa kertakäyttökuluna kuin sähköautoilu, 99% suomalaisista autoilijoista ajaisi polttomoottorilla. Silloin vasta olisikin mielenkiintoista kuulla erilaisia vasta-argumentteja puoleen jos toiseen, heh.
Vähän sama ajatus, kun Sanna Marinin mielestä on vihreää, kun jalostamo on Porvoon sijasta Rotterdamissa. Eihän se siellä saastuta läheskään saman verran.