Hajatelma seuraavan auton ostosta. TL;DR sähkön ottaisin jos olisi miellyttävä malli budjetin rajoissa.
Itsekin tässä kahden vaiheilla kun mietin seuraavaa käyttöautoa. 20 000km vuoteen, pääosin työmatkaa yksin. Viikonloppuisin kahdestaan. Joskus (4-5krt/v) ajan 400-500km päivässä mutta siitä pääsee yli nykyisilläkin sähköillä. Olisiko se sähköauto, jossa tällä hetkellä joutuisi "tyytymään" esim. 1-3v vanhaan BMW i3 tms tai "nauttia" jostain n. 5v vanhasta 3-litran dieselistä kaikilla varusteilla, ihan vain siksi että nyt voisi vielä viimeistä kertaa sellaisen järkevästi ostaa kun saisi suht uuden ja järkevillä kilsoilla olevan. Kiva paketti ajaa kun toimii heh. Nuokin aikalailla viimeisimpiä mitä tullaan tekemään kun valmistajat näitä pudottelevat pois lähivuosina, vaikka onhan nuokin jo kaikilla saastelaitteilla ja minimaalisesti suunnitelluilla osilla polttoainetalouden nimissä tehtynä, että harrastetonni(e)n arvoisia huoltokohteita (jakopäät, pumput ja suuttimet, turbot, EGR, DPF, adblue etc to name a few!!) varmasti napsuisi kohdalle (take my word!!).
Hybridiä en halua koska mulle siinä olisi vain huonot vaihtoehdot molemmista. Pieni ja tehoton sähkis, polttiksen harmeilla. Verotus on etu mutta ei vaan nappaa. Lisäksi noiden hinnat ja arvostus tulee suht äkkiä alas koska seuraava facelift ja uusi malli on aina niin paljon parempi. Jollekin tämä on nyt paras vaihtoehto, tiedän.
Sähköllä sen sijaan saisi heittää huolet isoista huolloista pois, koska auto olisi kuitenkin akkutakuun piirissä, ja täten suurin kustannuserä tekniikan puolelta hoidettuna jos menisi jotain pieleen. Samaten sähköllä olisi vuotuiset verot n. 500-800eur pienemmät, ja 100km ajoa maksaisi n. 7-8eur vähemmän kuin diesel. Sähköllä vuotuiset käyttökulut olisi helposti pari-kolme tonnia vähemmän kun laskee verot, energiat ja huollot. Näin ollen sähkö olisi oma valinta kukkaroedellä.
Mutta ongelma on siinä kun ei pysty laittamaan 100k kiinni uuteen kunnolliseen sähköautoon, eli joka vastaisi varusteiltaan, sisätiloiltaan, hiljaisuudeltaan mutta olisi suorituskyvyltään sama tai parempi kuin A6/8, 5/7, E/S, Cayenne tms mallit. Joutuu siis miettimään, että meneekö vielä yhden autonomistuspätkän vanhalla vai hyppäisikö uuteen mutta vähän karumpaan ohjaamoon. Teslan/Taycanin tekniikka ja innovaatiot mutta vollausstattung E-mersun sisätiloilla muutaman vuoden vanhana istuisi kuin Tami rauhalliseen Turkuun, simply great.