No esim mökkimatkat josta kirjoitit, ne kenellä mökkimatka on sen verran pitkä ettei sähköauton range riitä yksistään, niin pysähtyyhän tuo jengi joka tapauksessa huoltoasemalle kahville tai kauppaan. Ja varmasti siinä mökkimatkalla on useampikin kauppa/huoltoasema joissa on monia latauspisteitä. Joten en ymmärrä miten se lataus muodostuu ylipääsemättömäksi ongelmaksi.
Jos auton range on "unelma tilanteessa" se 400km niin ei sillä paljoa ajella 340km reissuja suuntaansa, sillä 500km rangellakin tuo tekee Suomen talvessa tiukkaa. Varsinkin kun määrän päässä on rajoitettu sähkön saanti ja tuolla vajaan 4h matkalla ei ole mitään järkeä pitää 30-60min taukoa.
Melko raflaavasti kirjoitat siitä, että mahdollisesti selvitetään rakentamisvelvoitetta.
(ja melko hauskasti otat relevanttina vahvasti sähköisen liikenteen mahdollisesta menestyksestä kärsivän alan etujärjestön kannanoton).
Jos tämä järjestö ja muutama muu tämän hetken liikenteessä hyvin suuressa osassa oleva toimija oli jätetty kokonaan ilman mahdollisuutta esittää mielipide niin puhutaan hyvin vakavasta asiasta.
Varsinkin tuo yksityisyrittäjille ollaan tuollaista kustannusta lyömässä niskaan ilman, että he siitä oikeasti saisivat mitään.
Suomalaisen autonomistajan keskimääräinen ajosuorite on siellä 40-50km tienoilla per päivä, suurin osa ei aja vuodessa yli 500km vetoja lainkaan ja suurin osa pitää sen reilun vartin-puolen tunnin tauon joka tapauksessa pitkällä matkalla.
Sähköautoilla ajamisen järkevyys perustuu siihen, että ne ladataan öisin, eikä kodin ulkopuolella tarvitse ladata kuin poikkeustapauksissa (pitkillä reissuilla).
Keskimääräinen ajosuorite on tuo ja itsellä on monesti vähemmän mutta todella usein reilusti enemmän. Kun sen saman auton pitää sopia niin arkiliikkumiseen kuin myös niihin matkoihin mitä tekee niin sähköautoa on turha edes haaveilla varsinkin kun ne järkevän kokoiset sähköautot ovat järkyttävän hintaisia.
Lisäksi ainakin rengasvalmistajat oikein taputtavat käsiään kun näitä tiettyjen valmistajien sähköautoja on markkinoilla niissä on hiukan erikoisen kokoisia renkaita.
Pelkässä kaupunkin pyörityksessä sähköautolla toki pärjää matka-ajossa ei.
Ainakin tuntemani sähköautoilijat ovat ihan tyytyväisiä kun käytännössä ainoastaan poikkeustapauksissa pitää erikseen käydä tankkaamassa/lataamassa kodin ulkopuolella.
Toki ilmeisesti se tankkaus huoltoasemalla on jotenkin hirveän kivaa eikä vie yhtään aikaa, koska tätä ei jostain syystä koskaan näissä keskusteluissa lasketa miinukseksi polttomoottoriautoille.
Tankkaus on siitä helppo juttu, että sujuu vaikka lähimarketin pihalla tai matkan varrella ilman ylimääräistä pysähdystä.
Puhuminen jostain 800km rangevaatimuksesta ja 5 min latauksesta on tunnepohjaista höpönassuilua, koska 99% kuskeista ei tee kotona ladattaessa noilla ominaisuuksilla mitään.
Nyt nimenomaan mennään todella pitkälle tunnepohjaisesti kun ei se ongelma ole 99% kotona vaan reissun päällä siellä ei sitten latailemaan pääse milloin huvittaa.
Jännä juttu, että tämä kotona lataus on aina sähköautolla se hyvä puoli matkalla latauksella ei ole mitään väliä.
Vähän kuin vaatisi Hummerin maavaraa jokaiselle polttomoottoriautoilijalle relevanttina ja pitäisi polttomoottiriauton hankintaa täysin järjettömänä, jos näin ei ole.
Todettakoon vielä, että kaupparatsuille ja muille maratonpätkiä ilman taukoja ajaville sekä heille joilla ei ole kotona latausmahdollisuutta sähköauto ei ole vielä missään nimessä se järkevin ratkaisu.
Tämä on juuri niitä lillukan varsia joilla sähköautojen puolesta puhujat yleensä vetävät kun huomaavat hävinneensä.
Sähköauto eli täyssähköauto ei ole kenellekkään sellaiselle järkevin valinta, joka haluaa itse valita reittinsä ja niissä pitämiensä taukojen pituudet. Jos sen sijaan haluaa reitittää matkan valmiiksi ja on valmis odotteleemaan turhaa aikaa "tankkauksessa" niin antaa mennä vaan.
Hydribit sen sijaan ovat jo nyt todella monelle toimivia ja niiden avulla se joustavuus säilyy toisin kuin sähköautojen osalta.
Mutta se, että sanotaan näiden perusteella sähköauton hankinnan olevan täysin järjetöntä, on sellaista hauskan tunneperäistä suhtautumista.
Ja toki todettakoon vielä uudestaan, että nyt markkinoille tulevat ensimmäiset sukupolvet isoilta valmistajilta ja nykyiset mallit eivät missään nimessä ole kaikille sopivia ratkaisuja.
Mutta ensi vuoden loppupuolella, kun tarjolla on paljon uutta ja järkevää mallistoa kaikkiin hintaluokkiin, lähtien Dacian halpistäyssähköstä, aletaan olemaan tilanteessa jossa uutta polttomoottoriautoa voi perustella enää nostalgialla, tunteella sekä sillä jos ei ole kotona latausmahdollisuutta.
Ei kyse ole tunneperäisestä suhtautumisesta vaan puhtaasta realismista.
Tarve ratkaisee auton ja sähköautoissa ei ole yhtään sellaista, joka täyttäisi tarpeen johon autoa tarvitsen ja ei todellakaan mitään halua vuokrata autoja jotain reissuja varten.