Mainos

Sähköautoilu

  • 556 431
  • 4 925

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No täältä etelästä käsin Levi yms. ovat juuri tuon kolmen latauksen päässä. Ja mummolareissutkin sen puoli tuhatta yhteen suuntaan, kahdella latauksella sentään sinne.

Mä en ihan oikeasti ymmärrä tätä kitinää. Jos sun on pakko autolla jurruttaa nuo välit ja vartin kahvitauot on pois suljettuja, niin ei kukaan ole sitä bensa-autoa sulta pois ottamasta. Enää puuttuu legendaarinen peräkärryn kiskominen 30 asteen pakkasessa.
 

Tuamas

Jäsen
On pudotettu joo, mutta saadaanko tuo nollatavoite oikeasti toteutumaan onkin toinen juttu. Ja jos koboltin korvaaminen tapahtuu nikkelin ja mangaanin määrän lisäämisellä, niin ei se noidenkaan metallien louhiminen/riittävyys ongelmatonta ole (tähän lisänä litiumin louhinta pohjaveden pilaajana jne.).

Tesla ilmoitti pääsevänsä tuohon lähivuosina, toki alkutilanteesta kymmenesosaan painunut käyttö on jo sellainen, että koboltin vaikutus akustojen kokonaishintaan on jo käytännössä merkityksetön.

Tämä ekologinen herääminen on jännä aspekti, joka koskee pääsääntönä tietyillä keskustelijoilla vain ja ainoastaan sähköautokeskustelua, eikä esimerkiksi öljynjalostusta.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä en ihan oikeasti ymmärrä tätä kitinää. Jos sun on pakko autolla jurruttaa nuo välit ja vartin kahvitauot on pois suljettuja, niin ei kukaan ole sitä bensa-autoa sulta pois ottamasta. Enää puuttuu legendaarinen peräkärryn kiskominen 30 asteen pakkasessa.

Kai minä nyt asiallisesti vastata voin, kun minun pointtini ohitetaan. Mitä vitun kitinää tuo minun ensimmäinen postaus yleensäkään oli, mielestäni siinä pohdittiin juuri niitä haasteita pitkänmatkan sähköautoiluun liittyen. Näinkö helposti täällä leimakirves heiluu, eli olen nyt noiden esittämieni näkökulmien vuoksi joku sähköautoilun vihaaja?

Edit. Edelleenkin kyllä me taukoja pidetään, joskus niissä pitää vähän improvisoida pienten lasten kanssa ja ns. ylimääräiset lataustauot ei sun vuoksi huvita.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä ekologinen herääminen on jännä aspekti, joka koskee pääsääntönä tietyillä keskustelijoilla vain ja ainoastaan sähköautokeskustelua, eikä esimerkiksi öljynjalostusta.
Olisi juu mielenkiintoista tietää, että moniko niistä "kyllä jo valmistettu polttomoottoriauto on ekologisin vaihtoehto" porukasta sitten oikeasti ajelee sillä ekologisimmalla polttoaineella (MyDiesel, RE85, biokaasu).
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tesla ilmoitti pääsevänsä tuohon lähivuosina, toki alkutilanteesta kymmenesosaan painunut käyttö on jo sellainen, että koboltin vaikutus akustojen kokonaishintaan on jo käytännössä merkityksetön.

Tämä ekologinen herääminen on jännä aspekti, joka koskee pääsääntönä tietyillä keskustelijoilla vain ja ainoastaan sähköautokeskustelua, eikä esimerkiksi öljynjalostusta.

Voin ainakin omalta puolelta todeta, että herääminen on kyllä tapahtunut myös polttomoottorin suhteen. Nimimerkillä työmatkat junalla ja muutenkin autoilu minimissä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kai minä nyt asiallisesti vastata voin, kun minun pointtini ohitetaan. Mitä vitun kitinää tuo minun ensimmäinen postaus yleensäkään oli, mielestäni siinä pohdittiin juuri niitä haasteita pitkänmatkan sähköautoiluun liittyen. Näinkö helposti täällä leimakirves heiluu, eli olen nyt noiden esittämieni näkökulmien vuoksi joku sähköautoilun vihaaja?

No esim mökkimatkat josta kirjoitit, ne kenellä mökkimatka on sen verran pitkä ettei sähköauton range riitä yksistään, niin pysähtyyhän tuo jengi joka tapauksessa huoltoasemalle kahville tai kauppaan. Ja varmasti siinä mökkimatkalla on useampikin kauppa/huoltoasema joissa on monia latauspisteitä. Joten en ymmärrä miten se lataus muodostuu ylipääsemättömäksi ongelmaksi.

Itse toit sitten vielä omat pohjoisen reissusi osaksi tätä keskustelua ja ehkä sen perusteella voidaan todeta ettei sähköauto ole sun juttu jos siellä pohjoisessa pitää monta kertaa kuukaudessa käydä ilman pysähtymisiä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä ekologinen herääminen on jännä aspekti, joka koskee pääsääntönä tietyillä keskustelijoilla vain ja ainoastaan sähköautokeskustelua, eikä esimerkiksi öljynjalostusta.
Eikä pelkästään ekologinen vaan uutena on esiin noussut myös moni muu täysin uusi eettinen aspekti. Oletko esim miettinyt Kongon kaivostyöläisten AY-liikkeen epäkohtia, Namibian epäreilua maalakia, Norsunluurannikon dodojen kevätpesintää ja koboltin merkitystä Mosambikin vaihtotaseen alijäämän ja sitä kautta orpokotien korkotasoihin?!!!

Nuo on sellaisia dilemmoja että parempi pysytellä vain tutussa ja turvallisessa sekä ongelmattomassa Saudi-Arabian öljyssä.
 
Viimeksi muokattu:

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No esim mökkimatkat josta kirjoitit, ne kenellä mökkimatka on sen verran pitkä ettei sähköauton range riitä yksistään, niin pysähtyyhän tuo jengi joka tapauksessa huoltoasemalle kahville tai kauppaan. Ja varmasti siinä mökkimatkalla on useampikin kauppa/huoltoasema joissa on monia latauspisteitä. Joten en ymmärrä miten se lataus muodostuu ylipääsemättömäksi ongelmaksi.

Itse toit sitten vielä omat pohjoisen reissusi osaksi tätä keskustelua ja ehkä sen perusteella voidaan todeta ettei sähköauto ole sun juttu jos siellä pohjoisessa pitää monta kertaa kuukaudessa käydä ilman pysähtymisiä.

Ei me nyt montaa kertaa kuussa käydä siellä, parin kuukauden välein siis vierailut mummoloihin (korona-aikaan nuokin poistuneet) ja siihen lisäksi tietysti nuo lomareissut. Mutta täällä etelässä suhaillessa sähköauto kyllä toimii, niin kuin moni on edellä jo todennutkin.

Ja tietenkin jengi pysähtyy muutenkin tauoille, nuo pitkät ajomatkat on vaan niin massiivisia muutenkin, että on ainakin pyrkimys pitää tauot niin minimissä kuin mahdollista. Asian vierestä vähän, mutta myös auto-juna-yhdistelmä toimii, tätäkin ollaan kokeiltu ja ei välttämättä ole edes kovin kallis, jos varaa kyydin oikeaan aikaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja kannattaa laskea sille ylimääräiselle pysähdykselle hinta. Jos joku lupaa sinulle 100€/kerta puhtaana käteen että pysähdyt mummolareissulla pari kertaa vuodessa huoltoasemalle tunniksi, niin kyllähän se saattaa alkaa kiinnostaa vaika olisi kuinka busy life ja vapaa-aika kallista.

Ja tunnustan, että en ole itsekään mikään aikainen omaksuja, polttomoottorieni kuutiotilavuus on yli 15l. En toki ihan kaikilla sylintereillä mummolareissuja päivittäin tee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voin ainakin omalta puolelta todeta, että herääminen on kyllä tapahtunut myös polttomoottorin suhteen. Nimimerkillä työmatkat junalla ja muutenkin autoilu minimissä.
Tätä minä arvostan.
Vaikka tiedän että minua ei tällä palstalla joka keskustelussa pidetä maailman mukavimpana tai empaattisimpana miehenä (enkä nyt sitä ole erityisemmin kerjännytkään), niin sama juttu.

Eilen oli lasten harrastusten takia 320 km autoilua, niin voin tunnustaa, että kyllä minä sen verran vaivaa näin sen takia, etten muilta sellaista kehtaisi vaatia tai edellyttää. Googlasin edeltävänä iltana latauspaikat matkan varrelta ja määränpään läheltä ja sitten mennessä syötiin sellaisessa lounas puolessa matkaa, paluumatkalla päivällinen ja määränpäässä heitin aluksi pojan hallille ja sitten kävin viemässä auton lataukseen noin kilometrin päähän ja hölkkäsin siitä takaisin. Lähtiessä sitten hakemaan auto ja sillä poika. Keskikulutus oli 3,3 ja tuon taloudellinen säästö oli yhden ravintola-annoksen verran eli ei millään tasolla merkittävä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ilmeisenä pidän että homma voisi toimia ainoastaan niin että latauspäässä olisi konenäkö ja tekoäly, joka ohjaisi plugin paikalleen. Toki joku systeemi pitäisi olla joka osaisi myös luukun ja tulpan avata automaattisesti ja hankaluus on nuo ovat vähän erilaisia eri malleissa.

Parasta tietysti olisi jos valmistajat pääsisivät yhteisymmärrykseen jonkinlaisesta standardista. Tekniikan ei itsessään tarvitsisi olla kovin monimutkaista, tietokonettahan nykyautosta on jo niin iso osa että automaattista toimintaa en näe minkäänlaisena ongelmana.

Mekaniikka voisi olla jotakuinkin seuraavaa. Auton pohjassa jossain keskikohdilla olisi latauspistoke automaattisesti toimivan luukun alla. Auton parkkipaikalle pistetään samoille kohdille se telakka, telakka voisi olla noin metrin pitkä, puolisen metriä leveä ja korkeutta saisi olla varmaan noin 5cm; ja tietty kaapeli menee sähkönsyöttöön. Telakassa olisi automaattisesti avautuvan luukun alla puomi jonka toisessa päässä olisi nivel ja toisessa päässä auton latauspistokkeen vastakappale lukitusmekanismeineen. Puomi olisi noin puolisen metriä pitkä ja siinä olisi vähän teleskooppia ja se myös kääntyisi joitain asteita nivelestään sivuttaissuunnassa. Tällöin autoa ei tarvitsisi saada ihan millilleen oikeaan kohtaan kun teleskooppipuomi hakisi oikean kohdan puomin korkeutta, kulmaa ja pituutta säätelevien servomoottorien kanssa. Pistoke ja tulppa eivät itsessään olisi kovin tiukkoja sovitteita kuten yleisesti ymmärretään käsin laitettava pistoke, vaan se olisi väljä ja johtimet kiristyisivät yhteen erillisen mekanismin avulla sitten kun ns. kettu on mennyt koloon.

Auton kohdistamisessa paikoilleen olisi apuna tutka joka ilmaisisi että onko telakka toiminta-alueen sisäpuolella, tai ehkä auto voisi ajaa oikealle paikalle myös itse. Auton pistoke ja telakka tietysti kommunikoisivat keskenään jotta telakka tietää mihin puominsa työntää.

Ongelmana olisi tietysti olosuhteet, toiminta ei varmaan olisi ongelmatonta jos telakan päällä olisi se 30cm painavaa suojalunta. Mutta ainakin itselleni tällainen telakka tulisi autokatokseen. Myöskin telakan kiinnitys voisi olla ongelmallista tai sitten siitä pitäisi tehdä sen verran painava että pysyisi paikallaan itsekseen.

Ohjaus tietysti automaattiseksi siten että kun vaikka laittaa ovet lukkoon niin lataus alkaa automaattisesti ja kun ovien lukitus avataan niin latauksen irroittaminen alkaa välittömästi. Tietysti kaikkia ohjelmointeja ja estoja voisi tehdä auton käyttöliittymästä siten kun haluaa.

En sano että ylläoleva suunnitelma olisi mitenkään valmis sapluuna tuotantoon, mutta muutama fiksu kaveri miettimään asiaa niin eiköhän jonkinlainen systeemi saada aikaiseksi, vielä ihan kohtuuhinnalla.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Yksi mahdollisuus mitä itse olen miettinyt Optimaani lataillessa ja jo edellisten autojen lohkolämppäreiden kanssa olisi kiinteä kelalla oleva kaapeli joka olisi autossa kiinni ja sisäänkelaus mekaniikka vähän saman tyylinen kuin paineilmaletkuissa yms.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo en ole tuotekehityksessä vaan myynnissä ja tuolla 3 tai 10 sekunnin ajan säästöllä voi olla vaikea kuluttajalle perustella esim 4000€ (Täysin hatusta vetäisty arvaus langattoman laturin hinnaksi) lisähintaa. Ja ei nyt ollut tarkoitus arvostella kysymystä teknologiasta, mutta aika usein tässä ketjussa näkee mitä ihmeellisimpiä esimerkkejä/kysymyksiä sähköautoilun kyseenalaistamiseksi.

En kyseenalaista sähköautoilua, vaikka omalla kohdallani se ei ole vielä ajankohtaista koska sähkö ei pysty vielä tarpeitani täyttämään. Mutta eiköhän kehitys kehity ja tulevaisuudessa saa myös sähköllä toimivan pakettiauton jolla voi vetää kärryä, rangea pitäisi olla se 500km ja hinta vielä sellainen et olisi varaa ostaa. Ja vielä kun infra tulee toimivaksi siten että auton voi jättää vaikka viikoksi lentokentälle lataukseen, niin mikä jottei.

Jotta niitä sähköautoja saadaan paremmaksi niin pitää kuunnella myös niitä jotka käyttävät autoa muuhunkin kuin juuri siihen mitä sen sähköauton valmistaja on ajatellut autoa käytettävän. Siinä mielessä jonkun aspektin mitätöiminen sillä perusteena että koska tuolla ei ole merkitystä juuri minulle, niin ei sillä voi olla merkitystä kenellekään muullekaan; ei vie autoilun sähköistämistä yhtään eteenpäin. Pikemminkin päinvastoin kun ignooramalla ongelmia ajetaan vastustajia ainoastaan syvemmälle poteroonsa.

Tämä telakkahomma on sellainen millä saataisiin, ainakin omasta mielestäni, huomattava valtti sähköautoille verrattuna polttomoottoriautoihin. Kaikki eivät varmasti ominaisuudesta olisi valmiita maksamaan, mutta itse ainakin olisin valmis pistämään isonkin summan rahaa siihen helppouteen minkä systeemi mahdollistaisi.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos aattelen omalle kohdalle niin tuo aika ei ole ongelma, vaan että sen muistaa tehdä. Vrt lohkolämmitin. Mutta toisaalta ei sitä koskaan kuitenkaan unohda laittaa venettä kiinni laituriin (saatika irrottaa köysiä), ehkä tuo vertautuu paremmin siihen.

On se venekin joskus unohtunut kiinnittää, tämä tapahtui tosin viime vuosituhannen puolella ja alkoholilla taisi olla osuutta asiaan. Mutta asia vertautuu mielestäni tuohon kaapelin kanssa pelaamiseen ihan hyvin. Ja kehitys kehittyy tässäkin ja esimerkiksi Tallink Megastar kiinnitty laituriin imukupeilla, ja imukuppikiinnitys tulee jatkuvasti yleisemmäksi.

Itsekään en niin välitä narujen kanssa pelailla kun venellä rantaudun ja siksi veneen normaalille paikalle onkin tehty valmiit köydet että kiinnittyminen sujuu mahdollisimman vaivattomasti ja äkkiä. Pienemmän veneen kiinnityksessä olen narujen kanssa pelaamisesta päässyt eroon kun rakensin sille oman slipin johon se sitten sopivalla vauhdilla ajetaan. Tietty varmistusnaru pistetään sitten jos lähdetään pidemmäksi aikaa pois.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Parasta tietysti olisi jos valmistajat pääsisivät yhteisymmärrykseen jonkinlaisesta standardista.
Hyvää pohdintaa. Itse miettisin sitä että olisiko keula kuitenkin se optimaalinen sijainti. Kun on olemassa noita älykkäitä latausasemia, niin jos lataus tapahtuisi edestä niin laite voisi esim parkkihallissa ladata yön aikana tusinan verran rivissä olevia autoja eli aina kun edellinen on täynnä se siirtyisi seuraavaan. Tuonne voitaisiin ohjelmoida lähtöajat ja laite huomioisi sähkön hinnan ja optimoisi järjestyksen ja tehon kokonaisuuden huomioiden.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvää pohdintaa. Itse miettisin sitä että olisiko keula kuitenkin se optimaalinen sijainti. Kun on olemassa noita älykkäitä latausasemia, niin jos lataus tapahtuisi edestä niin laite voisi esim parkkihallissa ladata yön aikana tusinan verran rivissä olevia autoja eli aina kun edellinen on täynnä se siirtyisi seuraavaan. Tuonne voitaisiin ohjelmoida lähtöajat ja laite huomioisi sähkön hinnan ja optimoisi järjestyksen ja tehon kokonaisuuden huomioiden.

Ihan käypä ajatus tuokin. Mikään lakihan ei taida estää etteikö autossa voisi olla se latauspistoke monessa kohtaa. Luulisi että nykyisissäkin olisi jo vähintään sekä edessä että takana ettei olisi väliä miten päin sen auton sinne omaan katokseen ajaa.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meinaat ilmeisesti sitä Pure-versiota? Sillä oma mielikuva on nimenomaan päinvastainen, että Enyaq on näistä Launch-versioista nimenomaan se halvempi (alk. 43k) ja vastaavilla varusteilla id.4 taisi olla 48k tai vastaavaa.

ID4 1st malli oli sen 48k, nämä uudet Pure-mallit ovat 39,7k ja 41,3k ennen tukia.

Valtion tuki on hyvin todennäköisesti nousemassa pian merkittävästi. Harakka tätä suorasti lupasi, vielä kun saisivat jotain aikaan. Vuoden päästä veikkaan, että kysyntä räjähtää käsiin, varsinkin kun Dacia ehtii ensimmäisenä tuomaan halvan pienen SUV:n joka perheen kakkosautoksi, jota saa myös tilattua. Hinta pitäisi alkaa 17k ja jos tuohon valtio lyö 5k tuen, niin kysyntää on.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No esim mökkimatkat josta kirjoitit, ne kenellä mökkimatka on sen verran pitkä ettei sähköauton range riitä yksistään, niin pysähtyyhän tuo jengi joka tapauksessa huoltoasemalle kahville tai kauppaan. Ja varmasti siinä mökkimatkalla on useampikin kauppa/huoltoasema joissa on monia latauspisteitä. Joten en ymmärrä miten se lataus muodostuu ylipääsemättömäksi ongelmaksi.
Jos auton range on "unelma tilanteessa" se 400km niin ei sillä paljoa ajella 340km reissuja suuntaansa, sillä 500km rangellakin tuo tekee Suomen talvessa tiukkaa. Varsinkin kun määrän päässä on rajoitettu sähkön saanti ja tuolla vajaan 4h matkalla ei ole mitään järkeä pitää 30-60min taukoa.


Melko raflaavasti kirjoitat siitä, että mahdollisesti selvitetään rakentamisvelvoitetta.
(ja melko hauskasti otat relevanttina vahvasti sähköisen liikenteen mahdollisesta menestyksestä kärsivän alan etujärjestön kannanoton).
Jos tämä järjestö ja muutama muu tämän hetken liikenteessä hyvin suuressa osassa oleva toimija oli jätetty kokonaan ilman mahdollisuutta esittää mielipide niin puhutaan hyvin vakavasta asiasta.
Varsinkin tuo yksityisyrittäjille ollaan tuollaista kustannusta lyömässä niskaan ilman, että he siitä oikeasti saisivat mitään.

Suomalaisen autonomistajan keskimääräinen ajosuorite on siellä 40-50km tienoilla per päivä, suurin osa ei aja vuodessa yli 500km vetoja lainkaan ja suurin osa pitää sen reilun vartin-puolen tunnin tauon joka tapauksessa pitkällä matkalla.

Sähköautoilla ajamisen järkevyys perustuu siihen, että ne ladataan öisin, eikä kodin ulkopuolella tarvitse ladata kuin poikkeustapauksissa (pitkillä reissuilla).
Keskimääräinen ajosuorite on tuo ja itsellä on monesti vähemmän mutta todella usein reilusti enemmän. Kun sen saman auton pitää sopia niin arkiliikkumiseen kuin myös niihin matkoihin mitä tekee niin sähköautoa on turha edes haaveilla varsinkin kun ne järkevän kokoiset sähköautot ovat järkyttävän hintaisia.
Lisäksi ainakin rengasvalmistajat oikein taputtavat käsiään kun näitä tiettyjen valmistajien sähköautoja on markkinoilla niissä on hiukan erikoisen kokoisia renkaita.

Pelkässä kaupunkin pyörityksessä sähköautolla toki pärjää matka-ajossa ei.

Ainakin tuntemani sähköautoilijat ovat ihan tyytyväisiä kun käytännössä ainoastaan poikkeustapauksissa pitää erikseen käydä tankkaamassa/lataamassa kodin ulkopuolella.
Toki ilmeisesti se tankkaus huoltoasemalla on jotenkin hirveän kivaa eikä vie yhtään aikaa, koska tätä ei jostain syystä koskaan näissä keskusteluissa lasketa miinukseksi polttomoottoriautoille.
Tankkaus on siitä helppo juttu, että sujuu vaikka lähimarketin pihalla tai matkan varrella ilman ylimääräistä pysähdystä.

Puhuminen jostain 800km rangevaatimuksesta ja 5 min latauksesta on tunnepohjaista höpönassuilua, koska 99% kuskeista ei tee kotona ladattaessa noilla ominaisuuksilla mitään.
Nyt nimenomaan mennään todella pitkälle tunnepohjaisesti kun ei se ongelma ole 99% kotona vaan reissun päällä siellä ei sitten latailemaan pääse milloin huvittaa.
Jännä juttu, että tämä kotona lataus on aina sähköautolla se hyvä puoli matkalla latauksella ei ole mitään väliä.



Vähän kuin vaatisi Hummerin maavaraa jokaiselle polttomoottoriautoilijalle relevanttina ja pitäisi polttomoottiriauton hankintaa täysin järjettömänä, jos näin ei ole.

Todettakoon vielä, että kaupparatsuille ja muille maratonpätkiä ilman taukoja ajaville sekä heille joilla ei ole kotona latausmahdollisuutta sähköauto ei ole vielä missään nimessä se järkevin ratkaisu.
Tämä on juuri niitä lillukan varsia joilla sähköautojen puolesta puhujat yleensä vetävät kun huomaavat hävinneensä.
Sähköauto eli täyssähköauto ei ole kenellekkään sellaiselle järkevin valinta, joka haluaa itse valita reittinsä ja niissä pitämiensä taukojen pituudet. Jos sen sijaan haluaa reitittää matkan valmiiksi ja on valmis odotteleemaan turhaa aikaa "tankkauksessa" niin antaa mennä vaan.
Hydribit sen sijaan ovat jo nyt todella monelle toimivia ja niiden avulla se joustavuus säilyy toisin kuin sähköautojen osalta.



Mutta se, että sanotaan näiden perusteella sähköauton hankinnan olevan täysin järjetöntä, on sellaista hauskan tunneperäistä suhtautumista.

Ja toki todettakoon vielä uudestaan, että nyt markkinoille tulevat ensimmäiset sukupolvet isoilta valmistajilta ja nykyiset mallit eivät missään nimessä ole kaikille sopivia ratkaisuja.

Mutta ensi vuoden loppupuolella, kun tarjolla on paljon uutta ja järkevää mallistoa kaikkiin hintaluokkiin, lähtien Dacian halpistäyssähköstä, aletaan olemaan tilanteessa jossa uutta polttomoottoriautoa voi perustella enää nostalgialla, tunteella sekä sillä jos ei ole kotona latausmahdollisuutta.
Ei kyse ole tunneperäisestä suhtautumisesta vaan puhtaasta realismista.
Tarve ratkaisee auton ja sähköautoissa ei ole yhtään sellaista, joka täyttäisi tarpeen johon autoa tarvitsen ja ei todellakaan mitään halua vuokrata autoja jotain reissuja varten.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos auton range on "unelma tilanteessa" se 400km niin ei sillä paljoa ajella 340km reissuja suuntaansa, sillä 500km rangellakin tuo tekee Suomen talvessa tiukkaa. Varsinkin kun määrän päässä on rajoitettu sähkön saanti ja tuolla vajaan 4h matkalla ei ole mitään järkeä pitää 30-60min taukoa.
Ensinnäkään tuo rangen tippuminen ei ole noin yksinkertaista. Jos ulkona on pikkupakkanen, niin ei se range ainakaan esilämmitetyn hybridin kokemuksien perusteella tipu ollenkaan. Voi olla että jonkun 15-20 asteen pakkanen alkaa sitä verottamaan.

Sisätilalämmitti verottaa rangea eli koska sähköauto ei hukkalämpöä tuota 70%:ia kuten bensat, niin lähes kaikki lämpö pitää tuottaa pumpuilla.

Toinen juttu on, että jos range jää vähän vajaaksi, niin ei kai siihen mitään tunnin stoppia tarvita vaan riittää se viiden minuutin stoppi, jolla lataa tarvittavat 50-100 km.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ensinnäkään tuo rangen tippuminen ei ole noin yksinkertaista. Jos ulkona on pikkupakkanen, niin ei se range ainakaan esilämmitetyn hybridin kokemuksien perusteella tipu ollenkaan. Voi olla että jonkun 15-20 asteen pakkanen alkaa sitä verottamaan.

Sisätilalämmitti verottaa rangea eli koska sähköauto ei hukkalämpöä tuota 70%:ia kuten bensat, niin lähes kaikki lämpö pitää tuottaa pumpuilla.

Toinen juttu on, että jos range jää vähän vajaaksi, niin ei kai siihen mitään tunnin stoppia tarvita vaan riittää se viiden minuutin stoppi, jolla lataa tarvittavat 50-100 km.
Kuten sanoin hybridit ovat ihan hyviä pelejä kiitos sen polttomoottorin, jolla pääsee pitkälle.

Katsoitko tuon matkan mitä ajetaan?

340km suuntaan ja määrän päässä rajoitettu sähkön saanti, loppumatkasta vähintään 40km sellaista ettei latureita ole joten se 5min ei riitä mitenkään. Eli sillä 500km rangella varustetulla sähköautolla olisi tehtävä takaisin tullessa jo 30min ajon jälkeen uusi pitkä stoppi.
Hybridillä tuota ongelmaa ei ole sähköautolla tuo sen sijaan on oikea ongelma.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli määränpäässä ei ole ollenkaan sähköä?

Toki näitäkin paikkoja vielä jonnin verran mökeissä on.

Meillä on mökki itä-Suomessa, jossa ei ole kuin aurinkopaneelit. Vantaalta matkaa tuonne 300km. Mutta en silti näe ongelmana, onhan tuossa huoltoasemia ja kauppoja kymmeniä matkan varrella ja aina pysähdytään joko kahville tai kauppaan, niin ajastaa latauksen samaan ajankohtaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin ja jos range on esim. 400 km niin kyllä sitä viimeistään 350 km jälkeen alkaa katsella latauspaikkaa ettei käy niin, että loppumatka tehdään hinausauton kyydissä (tuskin niitä fiinejä sähköautoja saa köyden päässä hinata?). Eikä akullekaan tee hyvää imeä niitä viimeisiä henkosia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin ja jos range on esim. 400 km niin kyllä sitä viimeistään 350 km jälkeen alkaa katsella latauspaikkaa ettei käy niin, että loppumatka tehdään hinausauton kyydissä (tuskin niitä fiinejä sähköautoja saa köyden päässä hinata?). Eikä akullekaan tee hyvää imeä niitä viimeisiä henkosia.

Akulle sillä ei ole mitään merkitystä. Yhdenkään sähköauton akku ei pääse täysin tyhjäksi tai täysin täydeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös