Sähköautoilu

  • 498 843
  • 4 586

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja se lataus on oikeasti ongelma siinä vaiheessa kun sähköautoja on enemmän. Se lataus kun ei tapahdu siinä viidessä minuutissa niin jonoja tulee varmasti.
Sen takia nämä akkuautot olisikin hyvä jättää välistä ja siirtyä suoraan sinne polttokenno puolelle.
Minusta on vähän hupsua olettaa ettei latauspaikkojen määrä kasvaisi kun autojen volyymit kasvavat
 

Tuamas

Jäsen
Minusta on vähän hupsua olettaa ettei latauspaikkojen määrä kasvaisi kun autojen volyymit kasvavat

Varsinkin kun sähköautojen latauspisteissä investointi on peruslaturien osalta tonneja per piste ja pikalaturien osalta kymppitonneja.

Esimerkiksi tässäkin keskustelussa haikailtu vety kestää viitisen minuuttia tankata ja tällä hetkellä tankkauspisteen hinta on siellä miljoonan euron haminoilla.

Tähän vertailukohdaksi vaikka kesällä julkaistava Hyundain Ioniq 5, jossa lataus 10%—> 80% kestää 18 minuuttia.

Jokainen laskutaitoinen osaa tuosta laskea miksi polttokennojen haikailu, ainakaan vedyn kanssa toimiessa, on vähän höpsöä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Minusta on vähän hupsua olettaa ettei latauspaikkojen määrä kasvaisi kun autojen volyymit kasvavat
Ei lataus paikkojen lisäys siltikään nopeuta latausta.
Kyllähän hallitus jo kaavailee huoltoasema yrittäjien konkurssiin ajamista suunnittelemalla heille velvoitetta rakentaa lataus paikkoja.
Kyllä sen pitäisi mennä niin, että jos käytät niin maksat.

Hyvänä esimerkkinä Tampereella rautatieaseman noutoparkki se oli ennen ilmainen 30min asti. Kun latauspaikat tulivat niin hinta oli 50 snt/10min eli kaikki joutuivat maksamaan noita latureita.
 

Tuamas

Jäsen
Ei lataus paikkojen lisäys siltikään nopeuta latausta.
Kyllähän hallitus jo kaavailee huoltoasema yrittäjien konkurssiin ajamista suunnittelemalla heille velvoitetta rakentaa lataus paikkoja.
Kyllä sen pitäisi mennä niin, että jos käytät niin maksat.

Jo nyt käyttäjät maksavat pääsääntönä latauksesta (ja sitä kautta myös latausinfran) latauksen yhteydessä (myös Noutoparkissa).

Kuten todettua, latausinfran investointikustannukset ovat sen verran matalat, että mitkään pakot latausasemien rakentamiseksi tai niiden subventointi ei tule olemaan tarpeen.

Esimerkiksi mainitussa Hyundain julkaistavassa mallissa pikalataus mahdollistaa ~350km/80% rangeen latauksen 18 minuutissa.

Miten minusta nyt tuntuu, että tässä ollaan liikkeellä vahvalla mutulla?

Ps.
noutoparkki muutettiin maksulliseksi ensisijaisesti koska kysyntää ei ollut tarpeeksi ja ihmiset käyttivät sitä asiointiin, eikä matkustajien tuomiseen/hakemiseen. Lisäksi hinta yli 30min pysäköinneille laski merkittävästi.

 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Jo nyt käyttäjät maksavat pääsääntönä latauksesta (ja sitä kautta myös latausinfran) latauksen yhteydessä (myös Noutoparkissa).

Kuten todettua, latausinfran investointikustannukset ovat sen verran matalat, että mitkään pakot latausasemien rakentamiseksi tai niiden subventointi ei tule olemaan tarpeen.

Esimerkiksi mainitussa Hyundain julkaistavassa mallissa pikalataus mahdollistaa ~350km/80% rangeen latauksen 18 minuutissa.

Miten minusta nyt tuntuu, että tässä ollaan liikkeellä vahvalla mutulla?
Mitäs tämä sitten on jos ei sitä maksatusta muilla?
Jos se on oikeasti niin halpaa niin miksi sitten yksityisyrittäjille ollaan luomassa tuollaista kustannusta?
18min on kolminkertainen aika siihen nähden, että polttomoottori autossa vaikka nykyinen on vaan bensa saa n.900km rangea ja ehtii vielä kusellekin.
Sitten kun sähköauton range on se 800km ja lataus täyteen sujuu alle 5min noita voi edes harkita.
Sitä ennen sähköauton hankinta on täysin järjetöntä, hybridi voi toimia jossain tilanteessa mutta senkin hyötykuorma on todella pieni verrattuna vastaavaan polttomoottori autoon.

Ps.
noutoparkki muutettiin maksulliseksi ensisijaisesti koska kysyntää ei ollut tarpeeksi ja ihmiset käyttivät sitä asiointiin, eikä matkustajien tuomiseen/hakemiseen. Lisäksi hinta yli 30min pysäköinneille laski merkittävästi.

Niin no käyttäjämäärä on entisestään pienentynyt kun tuo muutos tehtiin.
Miksi kukaan jättäisi auton parkkiin tuonne yli 30min ajaksi kun samassa kompleksissa olevassa p-hämpissä hinta on pienempi.
Vähän vaikuttaa siltä, että nimenomaan sinä kirjoitat vahvalla mutulla nyt.
 

Tuamas

Jäsen
Mitäs tämä sitten on jos ei sitä maksatusta muilla?
Jos se on oikeasti niin halpaa niin miksi sitten yksityisyrittäjille ollaan luomassa tuollaista kustannusta?
18min on kolminkertainen aika siihen nähden, että polttomoottori autossa vaikka nykyinen on vaan bensa saa n.900km rangea ja ehtii vielä kusellekin.
Sitten kun sähköauton range on se 800km ja lataus täyteen sujuu alle 5min noita voi edes harkita.
Sitä ennen sähköauton hankinta on täysin järjetöntä, hybridi voi toimia jossain tilanteessa mutta senkin hyötykuorma on todella pieni verrattuna vastaavaan polttomoottori autoon.

Melko raflaavasti kirjoitat siitä, että mahdollisesti selvitetään rakentamisvelvoitetta.
(ja melko hauskasti otat relevanttina vahvasti sähköisen liikenteen mahdollisesta menestyksestä kärsivän alan etujärjestön kannanoton).

Suomalaisen autonomistajan keskimääräinen ajosuorite on siellä 40-50km tienoilla per päivä, suurin osa ei aja vuodessa yli 500km vetoja lainkaan ja suurin osa pitää sen reilun vartin-puolen tunnin tauon joka tapauksessa pitkällä matkalla.

Sähköautoilla ajamisen järkevyys perustuu siihen, että ne ladataan öisin, eikä kodin ulkopuolella tarvitse ladata kuin poikkeustapauksissa (pitkillä reissuilla).

Ainakin tuntemani sähköautoilijat ovat ihan tyytyväisiä kun käytännössä ainoastaan poikkeustapauksissa pitää erikseen käydä tankkaamassa/lataamassa kodin ulkopuolella.
Toki ilmeisesti se tankkaus huoltoasemalla on jotenkin hirveän kivaa eikä vie yhtään aikaa, koska tätä ei jostain syystä koskaan näissä keskusteluissa lasketa miinukseksi polttomoottoriautoille.

Puhuminen jostain 800km rangevaatimuksesta ja 5 min latauksesta on tunnepohjaista höpönassuilua, koska 99% kuskeista ei tee kotona ladattaessa noilla ominaisuuksilla mitään.

Vähän kuin vaatisi Hummerin maavaraa jokaiselle polttomoottoriautoilijalle relevanttina ja pitäisi polttomoottiriauton hankintaa täysin järjettömänä, jos näin ei ole.

Todettakoon vielä, että kaupparatsuille ja muille maratonpätkiä ilman taukoja ajaville sekä heille joilla ei ole kotona latausmahdollisuutta sähköauto ei ole vielä missään nimessä se järkevin ratkaisu.

Mutta se, että sanotaan näiden perusteella sähköauton hankinnan olevan täysin järjetöntä, on sellaista hauskan tunneperäistä suhtautumista.

Ja toki todettakoon vielä uudestaan, että nyt markkinoille tulevat ensimmäiset sukupolvet isoilta valmistajilta ja nykyiset mallit eivät missään nimessä ole kaikille sopivia ratkaisuja.

Mutta ensi vuoden loppupuolella, kun tarjolla on paljon uutta ja järkevää mallistoa kaikkiin hintaluokkiin, lähtien Dacian halpistäyssähköstä, aletaan olemaan tilanteessa jossa uutta polttomoottoriautoa voi perustella enää nostalgialla, tunteella sekä sillä jos ei ole kotona latausmahdollisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä minä luulen että jos vierekkäin on kaksi vaihtoehtoa joilla saa auton jäljellä olevaa kantamaa jatkettua, toinen josta saa bensaa 75€ per 750 km tankkauksen kestäessä 3 min ja toinen josta saisi sähköä 3,75€ per 375 km ja tankkaus kestäisi 18 min, niin aika monille tuo jälkimmäinen kelpaisi vallan mainiosti.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
ID4 on hieman halvempi ja käyn sen ensi viikolla ajamassa.

Meinaat ilmeisesti sitä Pure-versiota? Sillä oma mielikuva on nimenomaan päinvastainen, että Enyaq on näistä Launch-versioista nimenomaan se halvempi (alk. 43k) ja vastaavilla varusteilla id.4 taisi olla 48k tai vastaavaa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja se lataus on oikeasti ongelma siinä vaiheessa kun sähköautoja on enemmän. Se lataus kun ei tapahdu siinä viidessä minuutissa niin jonoja tulee varmasti.
Sen takia nämä akkuautot olisikin hyvä jättää välistä ja siirtyä suoraan sinne polttokenno puolelle.

Sähköautoilijat eivät lomaruuhkaviikonloppuina sitten varmaan suurella joukolla liikennöi Suomen maanteillä. Lataukseen vaadittava aika on äkkiä tunti, jos siinä on yksikin auto edessä odottamassa lataukseen pääsyä. Ja tämä on aika todennäköinen skenaario. Jonnekin Leville matkustaessa voisi ehkä hieman harmittaakin.


Edit. Ylen sivulla oli tänään juttu koboltin tuotannosta liittyen (luonnollisesti) ketjun alkupään ongelmiin. Miten tähän yhtälöön sopii akkujen hinnan alenema, jos ja kun alkutuottajat tulevaisuudessa saisivat oikeasti kilpailukykyisen hinnan raaka-aineesta?
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Edit. Ylen sivulla oli tänään juttu koboltin tuotannosta liittyen (luonnollisesti) ketjun alkupään ongelmiin. Miten tähän yhtälöön sopii akkujen hinnan alenema, jos ja kun alkutuottajat tulevaisuudessa saisivat oikeasti kilpailukykyisen hinnan raaka-aineesta?

Siten, että koboltin määrää akuissa on johdonmukaisesti pudotettu ja tavoite akkutehtailla on saada se nollaan lähivuosina.

Teslalla ollaan jo päästy alle 3% osuuteen akkumateriaalista ja muillakin osuus on laskussa (2018 tieto ohessa).
 

Liitteet

  • C08D0F73-98E5-4B4E-94D5-60E044A924C6.jpeg
    C08D0F73-98E5-4B4E-94D5-60E044A924C6.jpeg
    236 KB · kertaa luettu: 67

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mun mielestä on ihan hyvä, että jotkut tyytyvät suosiolla ajamaan bensa-autoilla koska kapitalistisen kilpailuyhteiskunnan pitää jakautua voittajiin ja häviäjiin. On hyvä, että jotkut ottavat häviäjän roolin vapaaehtoisesti. Harvaa oikeasti kiinnostaa ympäristönäkökohdat tai taloudellisuus - sähköauto on vaan 200% kivempi ajaa kuin saman hintainen dinosaurusauto. Tähän pohjautuen itseäni ainakin kovasti tyydyttää ajatus siitä, että täällä foorumeilla itsestään pellen tekevät ajavat ehdoin tahdoin huonommalla autolla jonkun absurdin "yhyy en voi pysähtyä vartiksi 500km matkalla" argumentin takia.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
"yhyy en voi pysähtyä vartiksi 500km matkalla" argumentin takia.
Ei vain vielä toimi kunnolla. Paino sanalla vielä. Nyt pystyy etenemään siedettävästi sähkölläkin, kun jälkikasvu ei enään määrää nukkumisillaan, syömisillään yms matkan taukotahtia. Pidemmät reissut romuineen ja toisinaan kärryäkin nykiessä dieselillä. Kakkosautona, nurkissa pyörimiseen, tällä hetkellä ID.3. Tuo kombo toimii helvetin hyvin pääkaupunkiseudulla.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko mikään valmistaja vielä lanseerannut minkäänlaista telakkaa? Eli kotiin, työpaikan parkkiruutuun yms. paikkoihin, joissa auto seisoo säännöllisesti, saisi asennettua jonkinlaisen puolikiinteän systeemin jota päin auto vaan ajettaisiin ja lataus alkaisi automaattisesti. Itse ainakin vierastan ajatusta että joka kerta kun matkan lopettaa niin pitäisi alkaa pelaamaan johtojen kanssa.

Ja millaisia latausmahdollisuuksia on lentokenttien yms. pitkäaikaisparkeissa? Itselleni olisi ainakin äärettömän tärkeää että reissun jälkeen pääsisin ajamaan kotiin ilman mitään ylimääräisiä stoppeja. Jos matkaa on vaikka se 400-500km, niin pitää ottaa huomioon että se matka on jo kertaalleen ajettu tullessa sinne lentokentälle.

Sähköauto kyllä kiinnostaisi mutta vielä tekniikka ei ole sellaisella tasolla että sähköauto toisi minkäänlaista etua.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko mikään valmistaja vielä lanseerannut minkäänlaista telakkaa? Eli kotiin, työpaikan parkkiruutuun yms. paikkoihin, joissa auto seisoo säännöllisesti, saisi asennettua jonkinlaisen puolikiinteän systeemin jota päin auto vaan ajettaisiin ja lataus alkaisi automaattisesti. Itse ainakin vierastan ajatusta että joka kerta kun matkan lopettaa niin pitäisi alkaa pelaamaan johtojen kanssa.

Tää ”pelaamaan johtojen kanssa” on kyllä koominen lause. Tällä hetkellä kestää 3 sekuntia kotiin tullessa ottaa Webaston laturista pistoke ja laittaa se Volvoon kiinni. Sama toisinpäin liikkeelle lähtiessä niin ei ihan aukea mitä tuo pelaaminen tässä tarkoittaa :D
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tää ”pelaamaan johtojen kanssa” on kyllä koominen lause. Tällä hetkellä kestää 3 sekuntia kotiin tullessa ottaa Webaston laturista pistoke ja laittaa se Volvoon kiinni. Sama toisinpäin liikkeelle lähtiessä niin ei ihan aukea mitä tuo pelaaminen tässä tarkoittaa :D

PIN-koodin näpyttäminen älypuhelinta avatessa käy vielä nopeammin, mutta silti valmistajat ovat vaihtelevalla menestyksellä pyrkineet korvaamaan puhelimen avaamisen nopeammalla keinolla. Toivottavasti et työskentele missään tuotekehityksessä jos lähestymistapasi jonkun esittämään huoleen on tuo.

Aika vauhdilla saat johtoja käsitellä jos keskimääräinen aikasi on tuo 3 sekuntia, mutta käytetään sitä. Jos teet päivässä keskimäärin kolme matkaa ja pelaat johdon kanssa sekä lähtiessä että tullessa, niin oletetaan päivässä keskimäärin 6 pelikertaa. Tämä tekee jo päivässä 18 sekuntia, viikossa reilu 2 minuuttia ja vuodessa lähes 2 tuntia. Eli reilussa kymmenessä vuodessa olet viettänyt niiden johtojen kanssa vuorokauden. Kyllä minun mielestäni tuo on sellainen käyttöön liittyvä operaatio, mikä olisi hyvä saada pois.

Nykyisen autoni tankkaaminen vie luultavasti enemmän aikaa ja kyllähän se harmittaa joka kerta kun tankille pitää mennä, eikä sen rahanmenon takia vaan itse operaation. Siksi suosinkin sellaista menopeliä jolla tankkausten väli on se 1000 km. Olen täältä saanut lukea että kaikkia ei haittaa vaikka joutuisivat käymään 300km välein, se on ihan ok. Itse näkisin sen, ettei tarvitsisi tehdä mitään ylimääräisiä toimenpiteitä auton käyttövoiman eteen, huomattavana parannukseen nykyiseen systeemiin. Perinteisissä polttomoottoriautoissa asiaan on käytännössä mahdotonta saada parannusta, sähköön siirryttäessä parannus on mielestäni realiteettien sisäpuolella.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko mikään valmistaja vielä lanseerannut minkäänlaista telakkaa? Eli kotiin, työpaikan parkkiruutuun yms. paikkoihin, joissa auto seisoo säännöllisesti, saisi asennettua jonkinlaisen puolikiinteän systeemin jota päin auto vaan ajettaisiin ja lataus alkaisi automaattisesti.
En ole tuollaisesta kuullut, mutta Tesla on kehittänyt ajatusta että kun autot oppivat liikkumaan ilman kuljettajaa niin ne voisivat käydä lataamassa itsensä öisin jolloin joku tuollainen systeemihän siinä olisi oltava.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole tuollaisesta kuullut, mutta Tesla on kehittänyt ajatusta että kun autot oppivat liikkumaan ilman kuljettajaa niin ne voisivat käydä lataamassa itsensä öisin jolloin joku tuollainen systeemihän siinä olisi oltava.

Katsoin itsekin toisella silmässä jotain Yleltä tullutta dokumenttia jossa tästä oli juttua. Ajatuksenahan oli muuttaa koko autoilun konsepti melko perustavanlaatuisesti. Eli enää ei olisi omia autoja vaan olisi vaan kyytejä, joita nämä itsestään ajavat autot sitten ajelisivat. Tällöinhän nämä autot kävisivät lataamassa itse itsensä tarvittaessa. Kyllä tuo taitaa olla tulevaisuutta, mutta aikataulu vielä auki.

Induktiolatureista olen kuullut, mutta olen hieman pessimistinen tekniikan toimivuuteen. Vaikea on saada lataustehoa tarpeeksi. Puhelimissahan tätä kokeiltiin noin 10 vuotta sitten mutta homma hävisi hiljakseen. Minullakin oli silloin induktiolaturi, mutta eipä tuo jaksanut edes ladata sitä mitä puhelin kulutti internet-jako päällä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Induktiolatureista olen kuullut, mutta olen hieman pessimistinen tekniikan toimivuuteen. Vaikea on saada lataustehoa tarpeeksi. Puhelimissahan tätä kokeiltiin noin 10 vuotta sitten mutta homma hävisi hiljakseen. Minullakin oli silloin induktiolaturi, mutta eipä tuo jaksanut edes ladata sitä mitä puhelin kulutti internet-jako päällä.
Ilmeisenä pidän että homma voisi toimia ainoastaan niin että latauspäässä olisi konenäkö ja tekoäly, joka ohjaisi plugin paikalleen. Toki joku systeemi pitäisi olla joka osaisi myös luukun ja tulpan avata automaattisesti ja hankaluus on nuo ovat vähän erilaisia eri malleissa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
PIN-koodin näpyttäminen älypuhelinta avatessa käy vielä nopeammin, mutta silti valmistajat ovat vaihtelevalla menestyksellä pyrkineet korvaamaan puhelimen avaamisen nopeammalla keinolla. Toivottavasti et työskentele missään tuotekehityksessä jos lähestymistapasi jonkun esittämään huoleen on tuo.

Aika vauhdilla saat johtoja käsitellä jos keskimääräinen aikasi on tuo 3 sekuntia, mutta käytetään sitä. Jos teet päivässä keskimäärin kolme matkaa ja pelaat johdon kanssa sekä lähtiessä että tullessa, niin oletetaan päivässä keskimäärin 6 pelikertaa. Tämä tekee jo päivässä 18 sekuntia, viikossa reilu 2 minuuttia ja vuodessa lähes 2 tuntia. Eli reilussa kymmenessä vuodessa olet viettänyt niiden johtojen kanssa vuorokauden. Kyllä minun mielestäni tuo on sellainen käyttöön liittyvä operaatio, mikä olisi hyvä saada pois.

Nykyisen autoni tankkaaminen vie luultavasti enemmän aikaa ja kyllähän se harmittaa joka kerta kun tankille pitää mennä, eikä sen rahanmenon takia vaan itse operaation. Siksi suosinkin sellaista menopeliä jolla tankkausten väli on se 1000 km. Olen täältä saanut lukea että kaikkia ei haittaa vaikka joutuisivat käymään 300km välein, se on ihan ok. Itse näkisin sen, ettei tarvitsisi tehdä mitään ylimääräisiä toimenpiteitä auton käyttövoiman eteen, huomattavana parannukseen nykyiseen systeemiin. Perinteisissä polttomoottoriautoissa asiaan on käytännössä mahdotonta saada parannusta, sähköön siirryttäessä parannus on mielestäni realiteettien sisäpuolella.

Joo en ole tuotekehityksessä vaan myynnissä ja tuolla 3 tai 10 sekunnin ajan säästöllä voi olla vaikea kuluttajalle perustella esim 4000€ (Täysin hatusta vetäisty arvaus langattoman laturin hinnaksi) lisähintaa. Ja ei nyt ollut tarkoitus arvostella kysymystä teknologiasta, mutta aika usein tässä ketjussa näkee mitä ihmeellisimpiä esimerkkejä/kysymyksiä sähköautoilun kyseenalaistamiseksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tää ”pelaamaan johtojen kanssa” on kyllä koominen lause. Tällä hetkellä kestää 3 sekuntia kotiin tullessa ottaa Webaston laturista pistoke ja laittaa se Volvoon kiinni. Sama toisinpäin liikkeelle lähtiessä niin ei ihan aukea mitä tuo pelaaminen tässä tarkoittaa :D
Jos aattelen omalle kohdalle niin tuo aika ei ole ongelma, vaan että sen muistaa tehdä. Vrt lohkolämmitin. Mutta toisaalta ei sitä koskaan kuitenkaan unohda laittaa venettä kiinni laituriin (saatika irrottaa köysiä), ehkä tuo vertautuu paremmin siihen.
Vai onko palstan täyssähköilijöille koskaan käynyt niin että aamulla hokaa että töpseli ei ollut kiinni ja lähtö viivästyy?

Mutta olisihan tuollainen telakkatsydeemi kiva. Toisaalta säästyneillä bensarahoilla voi palkata työttömän Palvelumestarin kotipihalle laittamaan töpselin kiinni. Hmm.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä on ihan hyvä, että jotkut tyytyvät suosiolla ajamaan bensa-autoilla koska kapitalistisen kilpailuyhteiskunnan pitää jakautua voittajiin ja häviäjiin. On hyvä, että jotkut ottavat häviäjän roolin vapaaehtoisesti. Harvaa oikeasti kiinnostaa ympäristönäkökohdat tai taloudellisuus - sähköauto on vaan 200% kivempi ajaa kuin saman hintainen dinosaurusauto. Tähän pohjautuen itseäni ainakin kovasti tyydyttää ajatus siitä, että täällä foorumeilla itsestään pellen tekevät ajavat ehdoin tahdoin huonommalla autolla jonkun absurdin "yhyy en voi pysähtyä vartiksi 500km matkalla" argumentin takia.

Vartiksi? Jep jep. Ja tosiaan jos noita tunnin taukoja tulee perheelliselle yhden ajosuunnan aikana se kolme kappaletta, niin siinähän sitten äkkiä organisoi lapsille tekemistä.

Ai niin mutta kaikista fiksuimmat hedonistikapitalistit eivät ole tietenkään lisääntyneet, sekin on häviäjiä varten.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos aattelen omalle kohdalle niin tuo aika ei ole ongelma, vaan että sen muistaa tehdä. Vrt lohkolämmitin. Mutta toisaalta ei sitä koskaan kuitenkaan unohda laittaa venettä kiinni laituriin (saatika irrottaa köysiä), ehkä tuo vertautuu paremmin siihen.
Vai onko palstan täyssähköilijöille koskaan käynyt niin että aamulla hokaa että töpseli ei ollut kiinni ja lähtö viivästyy?

Mutta olisihan tuollainen telakkatsydeemi kiva. Toisaalta säästyneillä bensarahoilla voi palkata työttömän Palvelumestarin kotipihalle laittamaan töpselin kiinni. Hmm.

Piuhan laitto on täysin automaatio. Menisi käytännössä unissaankin.
 

Byvajet

Jäsen
Ja tosiaan jos noita tunnin taukoja tulee perheelliselle yhden ajosuunnan aikana se kolme kappaletta, niin siinähän sitten äkkiä organisoi lapsille tekemistä.

Nykyisellä akkutekniikalla sähköautoille ei saada järkevää toimintamatkaa, jos autosta ei rakenneta massiivista tankkia. Sen jälkeen tankilla ajellaan keskimäärin lyhyitä matkoja, jolloin suurin osa akuista kulkee mukana täysin turhaan. Silti ei päästä lähellekään samaa vapautta kuin polttiksella.

ID.3:n kulutus pikkupakkasessa moottoritienopeuksilla oli 26,7 kWh/100 km keskinopeudella 123 km/h. Tuossa ei ole lämpöpumppua, joka laskee kulutusta vähän, mutta selvää on, että nykyisillä akuilla autoilun vapaus menetetään. Aasiassa vetyyn suhtaudutaan suopeammin kuin Euroopassa. Jos vety yleistyy siellä ja sillä saadaan pitempi toimintamatka, on vaikea uskoa, että Euroopassakaan akut jäävät elämään. Voimalinja säilyy sähköisenä, mutta akkujen sijasta energia säilötään vetyyn.

Perheen kakkosautoksi, jolla ajetaan kotoa kotiin, akkuautotkin sopivat, mutta autoilun vapautta akkuautoilla ei saavuteta.


 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siten, että koboltin määrää akuissa on johdonmukaisesti pudotettu ja tavoite akkutehtailla on saada se nollaan lähivuosina.

Teslalla ollaan jo päästy alle 3% osuuteen akkumateriaalista ja muillakin osuus on laskussa (2018 tieto ohessa).

On pudotettu joo, mutta saadaanko tuo nollatavoite oikeasti toteutumaan onkin toinen juttu. Ja jos koboltin korvaaminen tapahtuu nikkelin ja mangaanin määrän lisäämisellä, niin ei se noidenkaan metallien louhiminen/riittävyys ongelmatonta ole (tähän lisänä litiumin louhinta pohjaveden pilaajana jne.).

Toinen juttu on sitten teknologiat, joissa sähkön varastointi tapahtuu hiilen allotrooppimuotojen avulla; esim. grafiitti/grafeeni- akkuteknologia voisi toimiessaan oikeasti ratkaista kaikki mahdolliset liikenteeseen liittyvät päästöongelmat.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vartiksi? Jep jep. Ja tosiaan jos noita tunnin taukoja tulee perheelliselle yhden ajosuunnan aikana se kolme kappaletta, niin siinähän sitten äkkiä organisoi lapsille tekemistä.
Tuo on tosiaan ongelma joka kerta kun perheen kanssa ajaa yhtä soittoa 1000-2000 km.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös