Täältä ehkä voisi saada toisenlaista näkökulmaa asiaan, joten kopioin osan punttiketjun viestistäni tänne. Varsinainen kyssäri on tässä ekassa osassa, mutta raapustan saatteeksi tuohon loppuun hiukan vaatimattomista lähtökohdistani.
Tässä lomalla tosiaan voi aika rauhassa juosta ja voimailla, mutta kun muutaman viikon päästä palataan arkeen, pitäisi miettiä hiukan noita treenijakoja. Saliohjelmia ja -jaksoja löytyy netti väärällään, ja niistä itsekin hiukan tajuan jotain sekä kantapään kautta olen oppinut. Sen sijaan tuo lenkkeily on salin ohessa mysteeri. Juoksu on alkanut maistua viime aikoina hyvin, kun maltoin rauhassa hinkata ketävyyttä parina viime vuotena ylöspäin, mutta miten sen fiksusti upottaisi salitreenin kylkeen, on vielä pohdinnan alla. Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä ihan siitä rytmityksestä, miten esim. neljä salia ja kolme lenkkiä kannattaisi viikon aikana vetää. Sali tullee olemaan kolmijakoinen ja tuo neljäs treenipäivä aloittaa uuden kierron. Tai näin olen suunnitellut.
Vai pitäisiko tehdä ihan jotain muuta? Rytmittää sali- ja juoksujaksoja siten, että toisen ollessa kovaa on toinen kevyempää viikkotasolla? Mulla ei siis lenkkeilyn osalta ole erityisiä tavoitteita kuin parantaa vain kuntoa pikkuhiljaa. Salin osalta on pari omaa tavoitetta vielä, vaikka ymmärrän, että tässä pikkuhiljaa alkaa ikä tulla maksimaalisen kehityksen eteen. Isoin tavoite ehkä on sitten sellainen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja tyytyväisyys omaan oloon sekä ulkonäköön. Ei sillä, että voisin pahoin tai olisi tyytymätön itseeni, vaan jos joku asia on tehtävissä paremmin, tykkään niin tehdä asioissa, jotka minua kiinnostavat.
---
Juoksutaustoista sen verran, että muutaman vuoden kävelin pitkiä lenkkejä, ja viime syksystä muutettuamme hyvien maastojen äärelle olen juossut melko säännöllisesti liki läpi vuoden. Aivan pahimpien jäätiköiden aikaan tyydyin muihin liikuntamuotoihin. Lenkit ovat olleet 4-10 km pituisia, välillä myös reippaita kävelyjä. Jokusen kerran olen kokeillut juosta pari kilsaa niin kovaa kuin pystyn, mutta tuo läheinen purtsi on sen verran mäkinen, että viimeiset metrit lähinnä laahustan näillä lenkeillä perille. Yleisin matka on rauhallista lönköttelyä pururadalla n. 45 minuutin ajan, matka vaihtelee hiukan sen mukaan, millaisen reitin juoksen, mutta siinä 5-7 kilsan kieppeillä ne ovat kännykän mukaan ja mapsista tarkastettuina. Mitään tavoitteita ei varsinaisesti ole, vaan iso juttu on mulle se, että nykyään ihan nautin juoksemisestakin.