Viime talvena kävin hetken mielijohteesta huonokuntoisena hiihtämässä Tervahiihdon 55km vapaalla ja siitä sain innostuksen pitkän matkan massahiihtoihin. Oli todella mukava reissu, vaikka hyydyinkin aika pahasti lopussa energioiden loputtua. Otin ensi talven tavoitteeksi hiihtää ainakin pari pitkän matkan kisaa ja nyt kesän ja alkutalven aikana olisi tarkoitus parantaa kuntoa huomattavasti noita hiihtoja varten.
Valitettavasti olen huomannut, että ikä vaikuttaa jo selvästi kunnon kehitykseen. Alle parikymppisenä huomasi selvää kunnon nousua jo muutaman lenkin jälkeen, mutta nyt 37-vuotiaana parin kuukauden lenkkeilyn jälkeenkään ei kummoista kehitystä ole tapahtunut.
Polarin sykemittarin ostin nyt keväällä ja lueskelin muutenkin netistä tietoa oikeaoppisesta treenaamisesta. Se tuli selväksi heti alkajaisiksi, että tähän asti olen lenkillä mennyt käytännössä aina liian lujaa. Peruskestävyystyyppistä lenkkiä ei ole oikeastaan ollenkaan tullut tehtyä. Nyt sitten kun keväällä koitin juosta alle 130 sykkeellä, niin tällä kunnolla se oli ihan köpöttelyä. Päätinkin tehdä peruskestävyyslenkit pääasiassa pyöräilemällä, jonka lisäksi olen käynyt muutaman sauvakävelylenkin. Vauhtikestävyyslenkit teen sitten joko juosten, tai rullahiihtämällä. Minusta tämä yhdistelmä toimii oikein hyvin. Peruskestävyyslenkit menevät mukavasti pyörällä ja maisema vaihtuu. VK-lenkeillä taas ei tarvi turhaa pidätellä, vaan voi oikeasti juosta, tai hiihtää. Lisäksi tällälailla säästää paikkoja kipeytymiseltä, kun ei tarvi joka päivä samaa lajia harrastaa.
Sykemittaria on ollut mielenkiintoista seurata, mutta ei siitä kannata isäntää itselleen ottaa. Päivät ja harjoituskerrat eivät ole samanlaisia, vaan joskus sama vauhti samoilla sykkeillä tuntuu huomattavasti vaikeammalta, kuin pari päivää aiemmin. Polarin mittari laskee juoksulenkkien vauhdin ja sykkeen avulla juoksuindeksiä, jonka perusteella sitten ennustaa minkälaisia tuloksia pitäisi cooperin testissä, kympillä, maratonilla jne. tulla. Mielenkiintoista infoa. Tällä hetkellä tuo indeksi näyttää minulle 2900 metrin cooper tulosta, kun se oli toukokuun alussa 2700m. Eli aika huonossa kunnossa olen vieläkin, mutta suunta on oikea. Pitäisi joskus käydä koittamassa oikeasti juosta se 12min radalla, niin näkisi pitääkö tuo ollenkaan paikkaansa.