Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 560 263
  • 3 865

Fordél

Jäsen
Kyseessä on tuollaiset scholl-kopiot.

Pelottaa pelkkä ajatuskin scholl-kopioista...Yhdessäkin on jo kestämistä.

Täällä taitaa tulla jo toinen välikausi putkeen. Pitkästä aikaa eka vuosi, kun ei tule juostua maratonia, ei edes puolikasta. Katsotaan, olisiko ensi keväänä jo sellainen olo, että pystyisi taas juoksemaan.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tänä vuonna ulkona 74 kertaa juoksemassa yht. 527 km, juoksumatolla 11 kertaa yht. 55 km. Juoksukausi yleensä huhti-lokakuu, näin talvella pääpaino salitreenissä (pyrin juoksemaan matolla kerran viikossa 30 min), kesällä punttitreeni kevyttä. Juoksumatkat tänä vuonna 5-16 km, keskiarvo/mediaani 7 km pinnassa. Eri vauhdeilla, joskus mäkijuoksua pururadalla, joskus radalla.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sports Tracker näyttää tälle vuodelle juostuja kilometrejä 620.36 km. Matkojen pituudet ovat 5-15 km, aivan täysin fiiliksen mukaan. Sinänsä minulla ei ole koskaan ollut juoksemisessa sen suurempia tavoitteita, hyvän fiiliksen lisäksi. Ihan tyytyväinen saa olla, joskin ensi vuonna voisi tietysti yrittää tuosta kiristää.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pikkuhiljaa itsekin saanut taas tekemisen meiningistä kiinni, reilu vuosi tuossa meni oikeastaan hukkaan. Aluksi oli selkävaivoja ja sitten vaan ei kiinnostanut.

Elokuussa sai kuitenkin vähän fiilistä juoksemiseen ja niinhän siinä aina käy kun saa vähän positiivista kehitystä, niin haluaa saada lisää. Vajaan viikon Milanon reissu poikaporukalla (Monza, San Siro) katkaisi treenit mutta jo siellä oli tiedossa että nyt nollataan huolella, koska sitten alkaa työn tekeminen.

Nyt on elokuu 200km, syyskuu 200km, lokakuu 250km, marraskuu 300km ja joulukuun 1.viikko (110km) painettu hommia ja tänään 5km testi meni ihan kivasti 19.32. Vielä tässä on matkaa kesän 2017 5km-ennätykseen 40s, mutta onhan tässä koko talvi aikaa painaa töitä. Eikä tuo matka muuta kuin kerro vähän missä nopeuden puolesta mennään.

Joulu-Tamikuu olisi tarkoitus yrittää 350km/kk, helmikuu 300km ja sitten lähteä keventelemään niin että keväällä otetaan se -3h maralla. Sen jälkeen saisikin jättää tuon matkan rauhaan ja tehdä mukavempia juttuja. Pidemmät paikasta a paikkaan b juoksut ovat aina kiinnostaneet sekä sellaiset missä mennä ylös ja alas. Toivottavasti itsensä löytää joskus Alpeilta, vähintään Lapista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Badgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huomasin tämän ketjun vasta nyt. Juostaan juu ja säässä kuin säässä, aika monta vuotta sitä on tullut tehtyä. Juoksusta tullut elämäntapa, vaikka aikanaan se olikin melkoisen vastenmielistä, muutoin liikuttu on koko elämä, pääsääntöisesti pallon perässä. Lidl kaupasta ostetut lenkkeilykamat, sport tracker sekä hyvä asenne, sillä menty pitkään. Muutama 10 km kisa tullut juostua ja tämän vuoden tavoite ollut saada 1000 km juoksua täyteen. Ihan ei taida toteutua, yli 700 km kuitenkin jo juostuna.
 

axe

Jäsen
No niin, vuosi päätökseen ihan ulkona hölökötellyllä superraskaalla yhdeksänkilometrisellä. En kyllä tykkää juurikaan talvijuoksemisesta kaikkine vaatekerroksineen, vaan tulee lumikuukaudet vedettyä matolla. Mikä sekin on muuten ihan helvetin tylsää puuhaa, mutta ainakin siinä on hyvä kokeilla erilaisia vauhteja ja sellaisia. Se olikin vähän tämän vuoden teema, että tulisi variaaatiota matkoihin ja vauhteihin, kun olen ollut vuosikausia kovin mukavuusaluehakuinen hölkkijä ja se on tuonut ihan selvää taantumaakin. Nyt mentiin hiekkapolkua, asfalttia, polkua, mattoa, välillä 3x normia pidempää, välillä vain puolituntisia. Ja kyllä se mukavuusalue tuntui pikkusen venyvän jo kovempaan vauhtiinkin päin.

Oli myös erinomainen vuosi terveysrintamalla. En pysty muistamaan mitään muuta kuin joulua edeltäneen flunssan ja loppukesän pikku pianoon törmäämisen, jossa varmaan varvas murtui tai ainakin oli pitkään tosi kosketuskipeä, mutta sekään ei edes estänyt minkäänlaista liikkumista. Paras päätös ikinä kyllä lopettaa kaikenlainen tohina jalkapallon pelailun ympärillä. Urheilija kyllä näkee terveitä päiviä, mutta jalkapalloilija ei.

Juoksukilsoja kertyi lopulta reilut 860. On ollut kovempiakin juoksuvuosia, mutta tänä vuonna tuo harrastekiekkoilu lähti niin isolle vaihteelle, että se söi paljon juoksupäiviä. Tuli noita kiekkovuoroja meinaan vuoteen nyt tasan 100. Noiden lisäksi sitten pyöräily, retkiluistelu, hiihto ja rullaluistelu sillä tasolla, että kehtaisi sanoa "harrastaneensa". Viime vuoteen verrattuna yli 70 liikuntatunnin lisäys ja kahdeksan kirjanpitovuoden aikana toiseksi paras vuosi tunti- ja kertamäärillä laskettuna.

Ensi vuonna lisää lepoa ja paljon lisää epäterveellistä ruokaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En kyllä tykkää juurikaan talvijuoksemisesta kaikkine vaatekerroksineen
Mä en koe tuossa mitään ongelmaa. Kelistä riippuen mulla on juoksutrikoot tai windstopper-housut, yläkropan suojana max. 3 kerrosta teknisiä paitoja. Alimpana ehkä t-paita, välissä tai alimpana pitkähihainen termopaita ja päällimmäisenä paksumpi juoksupaita tai windstopper-takki. Päässä windstopper-pipo, jos on pakkasta. Jos ei ole, pärjään juoksulippiksellä. Jalkineena tavalliset lenkkarit, maastolenkkarit tai GTX-lenkkarit kelistä riippuen. Silloin on sopivasti päällä, kun lähtiessä on viileähkö olo, muttei vielä palele. Aika nopeasti oppii pukeutumaan oikein.

Ainoa vitutuksen aihe on se, kun osa reiteistä on talvella vedetty hiihtoladuiksi ja joutuu sahaamaan paria tylsempää reittiä. Valinnanvaraa on silti mielestäni ihan riittäväsi vaikka minkälaiseen tarpeeseen. Toki välillä on sellaiset kelit, ettei ihan vapaaehtoisesti viitsi lähteä itteensä rääkkäämään. Onneksi tää harrastus on mulle edelleen vapaaehtoisuuteen perustuvaa puuhaa, niin omatuntokaan ei soimaa, jos jää pari kertaa väliin.
 

Fordél

Jäsen
Ainoa vitutuksen aihe on se, kun osa reiteistä on talvella vedetty hiihtoladuiksi ja joutuu sahaamaan paria tylsempää reittiä.

Tää kyllä ketuttaa itseäkin. Ois hienoa, kun huomioitais kunnolla juoksijat ja kävelijätkin talvella. Pidettäisiin meillekin hyviä reittejä avonaisina läpi talven eikä tehtäisi joka paikkaan aina latuja.

Mukava lukea, kuinka monella on hieno juoksuvuosi takana.

Itsellä on takana kymmeneen vuoteen huonoin juoksuvuosi. Eka kerta tänä aikana, kun ei tullut yhtään maraa tai edes puolikasta juostua. Vain yksi 16 km polkujuoksukisa takana. Lihaskunto on nyt hyvä, kiitos salitreenien, mutta juoksukunto on aivan rappiolla. 30 minsan hölkässäkin on jo tekemistä. Kroppa on aerobisen kunnon osalta ihan kateissa, ja olo on muutenkin hyvin väsynyt. Sykemittari huutaa hoosiannaa kevyelläkin lenkillä. Nyt on ensin saatava uniasiat kuntoon ja kroppa sille mallille, että sitä voisi alkaa treenauttaa. Koitetaan ensi vuonna palata taas pitkien polkujuoksun pariin. Jos saisi jonkun maratonin hölkättyä maaliin.

Hyvää juoksuvuotta kaikille jatkislaisille!
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Talvellahan on hienointa juosta koiran ulkoiluttajien tallaamia polkuja lamppu päässä pimeällä. Ja vähintään puolet hauskuudesta on tutkia minne mikäkin polku vie. Tämä toki on enemmän näitä kaupunkialueiden huveja. Noita latupohjia saa kesälläkin juosta ihan riittävästi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nostetaanpa tätä ketjua ylös kun on kevät jälleen koittanut, ja allekirjoittanutkin on juoksukenkänsä kaivanut kaapista esiin sitten viime heinäkuun, jolloin vasemaan jalkaan iski pirullinen luupiikki. Ilokseni olen kuitenkin nyt huomannut, ettei tuo enää pahemmin tunnu vaivaavan. Juoksukunto on toki päässyt hiukan rapistumaan 9 kuukauden tauon aikana. Tänään nimittäin uskaltauduin kokeilemaan ensimmäistä hiukan pidempää lenkkiä, 15,5 kilometriä. Lopullinen aika oli 1h 30min, kun viime kesänä ennen luupiikkiä sama reitti taittui aikaan 1h 22min. Noh, eiköhän tuo ero kesän aikana kurota kiinni kunhan jalat pysyy ehjänä. Kengät olen vaihtanut ja koitan enemmän panostaa jalkapohjien lihashuoltoon, niin josko siitä olisi apua.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä kenkiä palstan juoksugurut suosittelisi puolimaratonille, tavoiteaika loppukesästä 2h? Juoksen kolmisen kertaa viikossa 5-15 km, askellus on aika neutraali eikä ylipainoa tai muuta mikä ehkä vaikuttaisi kenkävalintaan? Googlaamalla löytyi vaihtoehdoiksi ainakin New Balancen Beaconit, jotka on näköjään saaneet hyvä arvosteluja, sekä Niken Pegasus 35. Max 100€ ja mielellään XXL:stä (lahjakortti).
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä kenkiä palstan juoksugurut suosittelisi puolimaratonille, tavoiteaika loppukesästä 2h? Juoksen kolmisen kertaa viikossa 5-15 km, askellus on aika neutraali eikä ylipainoa tai muuta mikä ehkä vaikuttaisi kenkävalintaan?

Kannattaa kokeilla/testata kaupassa ja lukea arvosteluja. Itsellä menossa kolmannet Brooksin Glycerinit, joista tykkään kovasti. Olen enempi bodari kuin kestävyysurheilija, mitat 190/93. Eilen oli kevään 21. kerta lenkillä, 150 km kertynyt, ennen ulkolenkkejä 16 kertaa (83 km) juoksumatolla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitä kenkiä palstan juoksugurut suosittelisi puolimaratonille, tavoiteaika loppukesästä 2h? Juoksen kolmisen kertaa viikossa 5-15 km, askellus on aika neutraali eikä ylipainoa tai muuta mikä ehkä vaikuttaisi kenkävalintaan?
Toisen puolesta on kovin vaikea valita kenkiä, ja aika usein sama koskee omiakin kenkiä. Juoksijan kenkäklinikalta saa jotain osviittaa asiaan. Mitä omiin mieltymyksiin tulee, vannon tällä hetkellä Adidaksen nimiin. Addulta löytyy kenkiä moneen makuun. Varsin suosittu on Boston, mutta mulle se on hiukan liian vähän vaimennettu. Jos nyt lähtisin puolikkaalle, laittaisin varmaan Solar Boostit jalkaan. Kohtuullisen hyvin vaimennettu ja tarpeeksi leveä lesti. Tuolta kenkäklinikalta on näköjään pudonnut lestin leveys pois, mikä on aivan törkeä huononnus. Sillä sai meikäläinen nopeutettua valintaa ihan pirusti, kun sai tiputettua 2/3 malleista sillä perusteella ulos. Tai sitten en osaa vain lukea tuota enää.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Täällä taas liputettiin aiemmin Asicsin, nykyään New Balancen puolesta. Adidas ei ole itselleni toiminut koskaan. Pitäisikin taas uusia kenkäarsenaali, kun noilla jäljellä olevilla on juostu jo useampi vuosi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täältä ehkä voisi saada toisenlaista näkökulmaa asiaan, joten kopioin osan punttiketjun viestistäni tänne. Varsinainen kyssäri on tässä ekassa osassa, mutta raapustan saatteeksi tuohon loppuun hiukan vaatimattomista lähtökohdistani.

Tässä lomalla tosiaan voi aika rauhassa juosta ja voimailla, mutta kun muutaman viikon päästä palataan arkeen, pitäisi miettiä hiukan noita treenijakoja. Saliohjelmia ja -jaksoja löytyy netti väärällään, ja niistä itsekin hiukan tajuan jotain sekä kantapään kautta olen oppinut. Sen sijaan tuo lenkkeily on salin ohessa mysteeri. Juoksu on alkanut maistua viime aikoina hyvin, kun maltoin rauhassa hinkata ketävyyttä parina viime vuotena ylöspäin, mutta miten sen fiksusti upottaisi salitreenin kylkeen, on vielä pohdinnan alla. Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä ihan siitä rytmityksestä, miten esim. neljä salia ja kolme lenkkiä kannattaisi viikon aikana vetää. Sali tullee olemaan kolmijakoinen ja tuo neljäs treenipäivä aloittaa uuden kierron. Tai näin olen suunnitellut.

Vai pitäisiko tehdä ihan jotain muuta? Rytmittää sali- ja juoksujaksoja siten, että toisen ollessa kovaa on toinen kevyempää viikkotasolla? Mulla ei siis lenkkeilyn osalta ole erityisiä tavoitteita kuin parantaa vain kuntoa pikkuhiljaa. Salin osalta on pari omaa tavoitetta vielä, vaikka ymmärrän, että tässä pikkuhiljaa alkaa ikä tulla maksimaalisen kehityksen eteen. Isoin tavoite ehkä on sitten sellainen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja tyytyväisyys omaan oloon sekä ulkonäköön. Ei sillä, että voisin pahoin tai olisi tyytymätön itseeni, vaan jos joku asia on tehtävissä paremmin, tykkään niin tehdä asioissa, jotka minua kiinnostavat.
---

Juoksutaustoista sen verran, että muutaman vuoden kävelin pitkiä lenkkejä, ja viime syksystä muutettuamme hyvien maastojen äärelle olen juossut melko säännöllisesti liki läpi vuoden. Aivan pahimpien jäätiköiden aikaan tyydyin muihin liikuntamuotoihin. Lenkit ovat olleet 4-10 km pituisia, välillä myös reippaita kävelyjä. Jokusen kerran olen kokeillut juosta pari kilsaa niin kovaa kuin pystyn, mutta tuo läheinen purtsi on sen verran mäkinen, että viimeiset metrit lähinnä laahustan näillä lenkeillä perille. Yleisin matka on rauhallista lönköttelyä pururadalla n. 45 minuutin ajan, matka vaihtelee hiukan sen mukaan, millaisen reitin juoksen, mutta siinä 5-7 kilsan kieppeillä ne ovat kännykän mukaan ja mapsista tarkastettuina. Mitään tavoitteita ei varsinaisesti ole, vaan iso juttu on mulle se, että nykyään ihan nautin juoksemisestakin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vai pitäisiko tehdä ihan jotain muuta? Rytmittää sali- ja juoksujaksoja siten, että toisen ollessa kovaa on toinen kevyempää viikkotasolla?

Itse olen viime vuodet tehnyt niin, että lenkkeilen maalis-huhtikuun vaihteesta loka-marraskuun vaihteeseen, talvella juoksen n. kerran salilla julksumatolla kevyen puoli tuntia pitääkseni tuntumaa yllä. Keväästä alkaen nostan juoksuvolyymia ja parhaillaan juoksuharjoittelu rankinta. Tästä johtuen salilla treenaaminen on nyt kesällä kevyintä, teen vain n. 80% sarjapainoilla. Parhaillaan suurin piirtein kolme kertaa viikossa juoksemassa, kolme kertaa salilla. Syyskuussa alan keventää juoksuharjoittelua ja samalla treenaamaan kovempaa salilla. Silloin punttia 4-5 kertaa viikossa ja juoksua pari kertaa viikossa. Juoksumatkat vaihtelee välillä 5-15 km, keskiarvo ja mediaani 7 km pintaan, eri vauhdeilla ja välillä mäkijuoksua, joskus juoksuradalla kovaa.

Itselläni toiminut esim. viime vuonna, kun aloin syyskuussa treenata punttia nousujohteisesti, otin lokakuussa penkissä sarjaennätykset. Vastaavasti juoksukilometrejä kertyi viime vuonna enemmän kuin aiemmin, tänä vuonna todennäköisesti vielä enemmän ja kestävyyskunto parempi kuin koskaan.

Eniten huomaa vaikutuksen pääkopalle: On aina mahtava fiilis lähteä keväällä lenkkipoluille ja toisaalta syksyn pimetessä on kivaa taas alkaa vääntää salilla kunnolla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eniten huomaa vaikutuksen pääkopalle: On aina mahtava fiilis lähteä keväällä lenkkipoluille ja toisaalta syksyn pimetessä on kivaa taas alkaa vääntää salilla kunnolla.
Tämä se itselläkin on ollut selkeästi suurin juttu. Kohta olen lähdössä maastoon juoksemaan ja pari vuotta sitten en olisi voinut ajatellakaan, etten meinaisi malttaa odotella safkan jälkeen lenkkiä. Ja kyllähän tuosta peruskunnon paranemisesta on varmasti hyötyä myös punttiin, olipa voima- tai kestävyystreeni tiedossa.

Siirrän osan tästä tuonne punttiketjuun, koska liippaa enemmän sitä puolta.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Vai pitäisiko tehdä ihan jotain muuta? Rytmittää sali- ja juoksujaksoja siten, että toisen ollessa kovaa on toinen kevyempää viikkotasolla?

Varmuudella parhaat tulokset tulisivat (niin saliin kuin juoksuunkin) rytmittämällä pitemmissä jaksoissa. Esim. 6 - 8 viikkoa enemmän punttia, vähemmän juoksua ja sitten toisella ajanjaksolla päinvastoin. Tämä tietysti vaatii suunnittelua ja jonkinlaista itsekuria, ettei lähde ahnehtimaan niitä ennätyspainoja juoksuviikoilla kun puntti tuntuukin kulkevan yllättävän hyvin.

Mutta varmasti on apua myös viikon sisällä tehtävästä rytmittämisestä. Minä pitäisin aina yhden kokonaisen lepopäivän tai ainakin niin, että viikossa yhden treenipäivän treeni on kevyt 30 minuutin hölkkäily. Joten jos esim. sunnuntai on tuo lepo/verkkapäivä, alkuviikosta jossakin kohtaa samalle päivälle vaikkapa 30 min kovempivauhtinen juoksu + ylävartalosalitreeni. Silloin voisi mennä esim.
ma lyhyt VK/intervalli-juoksu + yv-puntti
ti sali
ke pk-lenkki
to sali
pe pitkä pk-lenkki
la sali
su lepo/palauttelu

Eihän nuo pk-lenkit vaadi mitään salista palautuneita ja tuoreita lihaksia, säätelee vauhtia sen mukaan, että syke pysyy aisoissa. Punttiharjoittelustasi tiedän sen verran vähemmän, että niihin pitkä pk-lenkki vaikuttaa - seuraavina päivänä on turha tehdä mitään räjähtävään voimantuottoon tähtäävää.

Olin joku vuosi sitten Kihun tutkimusaineistona treenaamassa kestävyyttä voimaharjoittelun tukemana ja tehtiin kahdesti viikkoon varsin kova juoksu + heti päälle puntti (sekä jalkoja että käsiä). Itselle toimi jäätävän hyvin, tarttui niin voima kuin kestävyyskin ennätystahtia. Mutta yksilöllisiähän nuo on; jotkut kärsi vaivoista ja joillakin punttitulokset ei nousseet tällä tyylillä.

Teitpä miten vaan, joka viikko samalla tavalla on liian monotonista ja kehitys hidastuu/tyssää kahden kuukauden jälkeen. Pidä jossakin kohtaa (joka neljäs viikko) selkeästi helpompi viikko ja sen jälkeen voitkin taas nostaa treenien pituuksia tai tehdä vaihdoksia punttiohjelmiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen löytänyt lenkkeilyn nyt kesäkuun alussa, kun aloittelin pitkähkön tauon jälkeen liikkumista taas ihan tosissaan osana pientä elämäntaparemonttia. Nyt parisen kuukautta olen kävellyt viikossa kaksi 45-60 minuutin pituista lenkkiä ja sen lisäksi olen käynyt salilla kaksi kertaa viikossa tehden koko kropan treeniä.

Lenkkeily on nyt kuitenkin iskenyt nyt oikein toden teolla ja päätin ottaa tavoitteeksi juosta puolimaratonin ensi vuoden toukokuussa. Olen viime viikkoina lisännyt hieman juoksua kävelylenkkeihin, siis hyvin lyhyitä pätkiä. Nyt olen kuitenkin miettinyt, että haluaisin tuon tavoitteen kautta lisätä lenkkien määrää viikossa kolmeen. Kysymykseni koskee tuota salilla käyntien määrää, eli onko salilla käyntiä tuota tavoitteellista lenkkiä ajatellen liian vähän, jos tiputtaisin salilla käynnin kerta viikkoon? Tämä siis siksi, että tällä hetkellä neljä kertaa viikossa on melko maksimi määrä mitä ehdin treenaamaan.

Tavoitteena on myös pudottaa samalla hieman painoa ja siksi en haluaisi kokonaan luopua salilla käynnistä. Olisiko täällä näkemystä asian suhteen?
Todennäköisesti kaksi kertaa viikossa salilla on ihan hyvä. Suosittelen kuitenkin 3-4 viikon välein kevyemmän viikon pitämistä. Tällöin lenkit olisivat lyhyempiä ja rennompia sekä salitreenit kevyempiä.

Kannattaa kuunnella kroppaa. Kun aloittaa tyhjästä, niin ei kannata vetää kroppaa piippuun. Kuitenkin nousujohteisuus kannattaa olla kaikessa treenaamisessa. Tyhjästä aloittaessa toki voi tehdä melkein mitä vaan ja kehitystä tulee.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt olen kuitenkin miettinyt, että haluaisin tuon tavoitteen kautta lisätä lenkkien määrää viikossa kolmeen. Kysymykseni koskee tuota salilla käyntien määrää, eli onko salilla käyntiä tuota tavoitteellista lenkkiä ajatellen liian vähän, jos tiputtaisin salilla käynnin kerta viikkoon?

Riippuu kuinka kovaa treenaat. Jos yrittää kaikkea tehdä kovaa ja paljon, niin jossain vaiheessa kroppa prakaa. Itselläni parhaillaan treeni juoksupainotteista, salilla teen n. 75-90% sarjapainoilla eli ei kovaa treeniä. Parhaillaan käyn kolme kertaa viikossa juoksemassa ja kolme kertaa salilla, jolloin vedän joka kerta koko kropan läpi (paitsi jalkoja vain kerran viikossa). Syyskuussa alan taas treenata salilla nousujohteisesti, jolloin tiputan juoksumäärät kahteen viikossa ja lyhyempiä matkoja (n. 5-7 km). Talvella treenaan salilla kovaa ja käyn juoksumatolla kerran viikossa (yleensä su-aamuisin) pitämässä yllä tuntumaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä taas tykkään juoksemisesta niin paljon, että en anna salikäyntien vaikuttaa lenkkien määrään enkä pituuteen. Tai kun puhuin salikäynneistä, niin ajattelin pitkähkön tauon jälkeen jälleen hyödyntää firman kohtuullisen hyvää kuntosalia, kun aikataulu sen nykytilanteessa taas sallii. Katsotaan loman jälkeen siis hiukan tarkemmin sitä puolta. Tähän asti olen pitänyt lihaskuntoa yllä kehonpainotreenillä ja käsipainon virkaa tekevällä kahvakuulalla. Aina välillä siis, unohtuu valitettavasti tuo puoli. Nyt teen parannuksen.

Toistetaan nyt jälleen kerran se ohje, mitä itse noudatan. Jos ehdit tehdä viikossa syystä tai toisesta vain yhden lenkin, pidä huolta siitä, että se on se pitkäkestoinen matalasykkeinen lenkki. Mulle se tarkoittaa 12-15 km ns. rollaattorivauhtista juoksua, jossain 7 min/km ympäristössä. Jos syke karkaa, niin kävelen suosiolla ylämäet. Nyt kunto alkaa taas olla siinä mallissa, että syke pysyy kurissa. Eiköhän tuo km-vauhtikin mene pitkiksillä kohti kutosta, jos vanhat merkit pitävät paikkansa. Ja jatketaan nyt niitä neuvoja. Lyhyemmät lenkit sitten nekin maltillisesti eikä millään maksimivauhdilla. Vauhtikestävyyttä voi ruveta parantamaan sitten, kun pohjat ovat kunnossa. Eli maks. kerran viikkoon joku VK-lenkki. Olkoot sitten loppua kohti kiihtyvä, tonnin vedot tai mikä tahansa, mä teen niitä n. joka toinen viikko. Ylemmällä PK-alueella voi vierailla useammin. Googlatkaa itse nuo termit. Tietoa kyllä löytyy, jos haluaa etsiä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähinnä kestävyysjuoksussa tarvitaan kunnossa oleva core ja lantionseutu. Jos vatsalihakset ja keskimmäinen pakaralihas ovat sellaisessa kunnossa, että paketti pysyy suunnilleen kasassa, niin eipä se juokseminen juuri keneltäkään jää voimasta kiinni. Näin ollen salilla käynti on juoksun kannalta aika turhaa, mutta vatsoja ja keskikroppaa stabiloittavia liikkeitä tietysti kannattaa tehdä. Sitten kun puolimaraton alkaa mennä alle 1.20, voi voimaharjoittelusta jotain hyötyä ollakin, muuten kannattaa keskittyä juoksemiseen ja muuhun kestävyysharjoitteluun, koska ne ominaisuudet sitä tulosta eniten yleensä rajoittavat. Tästä esimerkiksi hyvä setti juoksijan voimatreeniksi vaikka pari kertaa lenkin jälkeen tehtäväksi: Strength and Mobility - SAM - Phase 1, Easy Day (linkki vie youtubeen)

Edit: Lisätään nyt kuitenkin vielä se, että tokihan salilla voi käydä, jos sellainen toiminta kiinnostaa, mutta ei kannata kuvitella, että juoksu alkaisi voimailun avula erityisesti kulkea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös