Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 564 019
  • 3 878

Kuoppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Joulun kiiruiden jälkeen tällä viikolla piti alottaa kuntoilu (punttis+juoksu) taas oikein kunnolla. Toki joulunaki koittanu niin paljo ku kerkes mutta ei ihan normaaliin tahtiin kerenny. Kroppahan tän arvas ja pamautti viikonloppuna flunssan. Tänään kauppareissullaki niin paljo korvensi ku juoksijoita tulee vastaan ja itte ei vielä pääse. Asiaa ei tietenkään auttanu se että löysin uudet housut kauppareissulla mitä olis halunnu päästä testaan heti.

Ite oon ihan kuntopiiriä vetäny. Liikkeinä on ollu punnerrus, vatsat, jalan ojennukset, kyykyt ja leuat. Itte vetässy aina yhden ringin noita kovaan tahtiin ja sitte joku 30-60s lepo ja uusiks. 5-7 kertaa yleensä ton temponu läpi, sitä en tie kuinka järkevä toi on mutta ainaki saa hyvän fiiliksen ja hien pintaan.
 

Fordél

Jäsen
mietin että kun on nyt vammoja koko ajan niin jos ottaisin muuta treeniä kuin juoksua. Onko joku tehnyt mm. sitä treeniä, missä otetaan sekkarilla yhteisaika 100 leukaa, 100 punnerrusta, 100 vatsalihasta, 100 kyykkyä? Voi tulla alussa aika surkea aika. Tuleeko jotain muita treenejä mieleen, mitä voisi tehdä ihan huvin vuoksi?

Jos on paikat klesana niin voisiko uinti tai vesijuoksu toimia korvaavana liikuntana? Kannaattaako 100 kyykkyä rehkiä, jos jaloissa on jotain häikkää vai kannattaisiko ottaa rauhallisemmin?
 

scholl

Jäsen
Jos on paikat klesana niin voisiko uinti tai vesijuoksu toimia korvaavana liikuntana? Kannaattaako 100 kyykkyä rehkiä, jos jaloissa on jotain häikkää vai kannattaisiko ottaa rauhallisemmin?

vois kai. No en nyt rehkikään vielä, koska ei mee 100 leukaa vielä. Tänään alkoi leukojen osalta toi projekti. Luin Schwarzeneggerin kirjasta, että kaikki punttien kanssa pelaavat eivät ole homoja, joten hinttaroin vähän painojenkin kanssa. En tosin penkkiä, sitä olen tehnyt vapaalla tangolla painoineen viimeksi 12 vuotiaana vuonna 1985 kun faija pakotti ja silloin päätin, etten ikinä tee enää, koska se heiluu se tanko ja koska se on todella dorkaa puuhaa. 1986 tein sellaisella missä oli kiinni se tanko, eikä heilunut ja kepillä sai määritellä painot. Sen jälkeen en oo tehnyt.

Anyway, tänään kokeilin niitä leukoja, mutta koska se oli keskellä salia se tanko niin en voinut sätkiä siellä miten sattuu, vaan piti tehdä vain niitä helppoja, jotka menevät naama peruslukemilla, koska olin ns. näyteikkunassa. Tein 10kpl, sitten menin tekemään hauiskääntöjä, sitten juoksin 14km ja sitten tulin uudestaan tekemään leukoja. Tein 5+4 vielä eli 19kpl tämän päivän määrä. Sitten tein kulmasoutua vähän ja pari kahvakuulaliikettä ja heitin kuntopalloa seinään. Eli tuli vähän hölmöiltyä painojen kanssa tosiaan, mikä ei ole luonteeni mukaista. Tosin kun ei voi kunnolla harjoitella ja lenkkiä voi vetää vain hiljaa ja harvoin, niin ei toi niin pahalta tunnu.

Uimahallit ovat huonoilla sijainnilla. Stadista kun lähtee Mäkelänrinteeseen niin on ruuhkaa aina. Tapiolaan pääsee vähän helpommalla, mutta se on kauhean ahdas. Pieni allas. Kesällä kävin kyllä uimastadikalla, mutta nyt uimassakäyminen on jäänyt logististen ongelmien takia. Töölön uimahallissa voisi käydä päivisin lounasaikaan, mutta en käytä julkista liikennettä ja auton hakeminen vie turhan paljon aikaa nyt kun ei ole prätkäkelit. Tosin vesijuoksua en ole ikinä kokeillut. On vähän samanlainen fobia päällä kuin silmälääkärin suhteen.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
100 leukaa, 100 punnerrusta, 100 vatsalihasta, 100 kyykkyä? Voi tulla alussa aika surkea aika. Tuleeko jotain muita treenejä mieleen, mitä voisi tehdä ihan huvin vuoksi?
Vanhat kunnon kuntopiirit kunniaan! Silloin kun täällä pohjoisnavalla on 30 astetta pakkasta, niin ei huvita mennä edes autoa lämmittämään, että pääsisi hallille tai kuntosalille, mieluummin jää kotiin. Siinä on sekin hyvä puoli, että voi pelkissä boks... siis tietenkin speedoissa harjoitella. Ei kastu paita eikä mikään muukaan vaatekappale. Siinä on se vapauden tunnekin mukana.

Toissa päivänä kuntopiirini sisälsi seuraavat liikkeet ja määrät:

Vatsalihaksia 250, selkälihaksia 250 (laite kotona, ei niitä lattialla kannata sätkiä, menee selkä tohjoksi, tosin minulla se meni Hesaria lukiessa helmikuussa 2003*), pohjenousua 200 (molemmilla jaloilla erikseen 100), askelkyykky 100, etureisinosto 150 (nelinkontin lattialla kantapäätä kohti kattoa) sivureisinosto 200 ("koirankusemisliike", perselihaksille aivan loistava liike) punnerruksia 50 (jotenkin ei jaksanut enempää). Sitten tein sellaisen kylkiliikkeen, miten sen selittäisi... Kyljelläni, jalat sohvan reunalla, keskivartaloni lattialla, tyyny kyynärpään alla ja siitä sitten suoristamisia, tuntuu hyvin kylkilihaksissa. Minulla on puntit, joilla tein ohessa 10 kg:n painolla 100 hauisliikettä ja 100 ylösnostoa pään yläpuolelle. Kannattaa tehdä nuo punttinostelut teknisesti puhtaasti kiinnittäen huomiota keskivartalon jämäkkyyteen, niin saa samalla tehokasta keskivartalotreeniä.

Juoksu pysyy paremmin kasassa, vauhti paranee eikä pitemmän matkan juoksijalle haitallista lihasmassaa tule, kuten punttisalilla voi herkemmin tulla. Treeniä voi säädellä määrän ja liikkeiden nopeuden suhteen.

Joskus, kun reisilihakseni oli liiallisesta harjoittelusta johtuen (ja naisten kanssa yöllä vehtaamisesta johtuen, kun ei nuku, ei palaudu...) niiin valmentajani sanoi, että "tee vatsalihaksia jos et paljon muuta pysty". Sanoi, että tee vaikka tuhat, niin tuntuu. Minä tein sitten 1001. Eihän tuo niin paljoakaan ole. Seiväsmies Matti Mononen on tehnyt usein 5000 päivässä. Se Real Madridin homppitoiboi kuulemma jopa 3000 päivässä.

Oli minulla sellainen Hicham El Guerrouj'n lihaskuntotreeniohjelmakin mutta kaurapuuromiehenä jätin sen treeniohjelman sitten pelkkään tutkailuun...

* Minulle tuli opiskeluaikoina Hesari. kämpässäni ei sinä talvena ollut sänkyä. Noh, se sitten hajosi, kun yhtenä yönä humalaspäissäni nussin yhtä naista, joka ei ollut läski(!). En jaksanut sänkyä korjata, se oli muutenkin aikansa elänyt eli laho sänky. Eikä minulla ollut kunnon pöytääkään, pelkkä ns. koulupöytä, en minä sen äärellä jaksanut aamukahvia juoda ja lehteä lukea. Niinpä minä sitten luin aamuisin Hesarin leveän patjani päällä. Sillä tavalla mahallaan, selkä kaarella, kyynärpäiden varassa nojaten. Meni 3 kk ja minulla meni eräässä laukku olalle auton takapenkiltä -nostossa välilevy sijoiltaan. Se on vieläkin sijoiltaan, ei tosin vaivaa juuri ollenkaan. Lääkärikin totesi, että hyvinkin mahdollisesti tuo lukemisasentoni edesauttoi välilevyn sijoiltaan menemiseen. Varokaa Hesaria, joku varoitustarra siihen lehteen pitäisi liimata.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Luin Schwarzeneggerin kirjasta, että kaikki punttien kanssa pelaavat eivät ole homoja, joten hinttaroin vähän painojenkin kanssa.
Nyt kannattaa olla tarkkana, kohta sä ostat iPhonen ja menet rannalle uimashortseissa.

Kerrotko paikan ja ajan, niin tulen homostelemaan salille samaan aikaan joskus.
 

scholl

Jäsen
niiin valmentajani sanoi, että "tee vatsalihaksia jos et paljon muuta pysty". Sanoi, että tee vaikka tuhat, niin tuntuu. Minä tein sitten 1001. Eihän tuo niin paljoakaan ole. Seiväsmies Matti Mononen on tehnyt usein 5000 päivässä. Se Real Madridin homppitoiboi kuulemma jopa 3000 päivässä.

pitää varmaan alkaa tehdä. Joskus oon tehnyt 100-200 mutta sitten joskus ollut taas puolenkin vuoden tauko. Schwarzenegger teki 1000 päivässä, mutta hän treenasi muutenkin 5 tuntia per päivä. Joka päivä en kyllä jaksa tehdä. Tänään ajattelin pitää ihan rokulipäivän.

Leukoihin muuten auttaisi se, jos laihduttaisi. Ne menisivät paljon kevyemmin, jos painaisi 5 kiloa vähemmän. Ei tarttisi harjoitella niitä ollenkaan. Se harjoittelu on nimittäin tyhmää, kun pitää siinä keskellä salia roikkua tangossa. Tosin voisi googlettaa, voiko sitä harjoitella jotenkin muuten kuin tekemällä itseasiassa niitä liikkeitä.
 

Veijari

Jäsen
Mikäli Scholl hakee juoksemiselle vaihtoehtotreeniä, joka tukisi juoksukuntoa niin leuanvedot kuulostaa erittäin gaylta.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noi kaikki kotikuntopiirithän on mitä mainioin korvike ja oheisharraste kaikenlaiselle muulle treenille.

Kyykkyjä, punneruksia, vatsoja, käsipainojen kanssa vehtaamista, hyppynarua vaikka sitten ilman narua, nyrkkeilysäkin hakkaaminen vaikka sitten ilman säkkiä jne.

Moni valittaa ettei ole aikaa tai rahaa lähteä salille, ulkona ei voi juosta kun on kylmä ja liukas ja mitä muita tekosyitä sitten onkin ettei voi poistua kotoa treenaamaan. No, eipä tarvitse antaa moisten häiritä, kunhan etsii kämpästään sen verran tilaa että mahtuu heilua ja antaa palaa. Saa niin hyviä kokovartalotreenejä tehtyä, että varmasti saa kotonakin palveltua sitä omaa terveyttään ja hyvinvointiaan.

Täällä ei paljon ole maanantaiaamun sulkiksen ja punttiksen jälkeen treenailtu, ilmeisesti se norovirus iski ja maanantai-iltana alkoi kunnon tauti. Yön oksensin ja paskansin, eilen oli 38,8 astetta kuumetta ja tuli vaan nukuttua ja paleltua iltaan asti. Tänään vielä aika huteralla pohjalla, ja varmaan entisestään oloa heikentää se että maanantain jälkeen on tullut syötyä eilen yksi mandariini ja tänään kaksi viipaletta leipää.

Äkkiä se varmaan tästä taas paranee, mutta aika hurjalta just nyt tuntuu ajatuskin jostain juoksumatto/punttisali -yhdistelmätreenistä joka ilman tätä tautia olisi tänään ollut ohjelmassa.

No, paino ainakin putoaa kun syö tähän malliin. Piti ihan huvikseen nyt kokeilla, painoa vaatimattomat 3 kiloa vähemmän kuin edelliskerralla kun kotipuntarilla kävin joskus viime viikon lopulla.
 

Fordél

Jäsen
Moni valittaa ettei ole aikaa tai rahaa lähteä salille, ulkona ei voi juosta kun on kylmä ja liukas ja mitä muita tekosyitä sitten onkin ettei voi poistua kotoa treenaamaan. No, eipä tarvitse antaa moisten häiritä, kunhan etsii kämpästään sen verran tilaa että mahtuu heilua ja antaa palaa.

Kyllä. Tosin itse ihmettelen miksi monella on niin kova kynnys lähteä ulos jos on pikkasenkaan heikompi sää. Kun on oikeat varusteet niin aika härskilläkin ilmalla pystyy harrastaa ulkona liikuntaa. Kunnon koiranilmalla vedetty lenkki kasvattaa luonnetta ja toimii hyvinä välitesteinä kohti suurempia tavoitteita. Jos niillä ilmoilla jaksaa raahautua treenaamaan niin ollaan oikealla tiellä.

Tänään tuli vedettyä aika omituinen lenkki: 18 km peruskestävyyslenkillä taisi energiat loppua 14 km kohdalla. Kropassa oli tyhjä olo ja iski kylmyys. Lisäksi koin ihmeellisen hallusinaation kropassa kun tuntui, että oikea olkapää on edempänä kuin vasen:) Meni varmasti energian loppumisen piikkiin. Tai sitten se oikeasti olikin näin, jolloin tekniikka olisi täysin hajonnut lenkin lopussa. No joka tapauksessa lenkiltä kun tulin, suuntasin saman tien jääkaapille. Tästäkin oppi sen, että pitkiä lenkkejä ennen täytyy huolehtia energiatankkauksesta. Nyt taisi olla liian vähän sapuskaa nautittuna.
 

scholl

Jäsen
Tuntemuksista/kivuista huolimatta kävin juoksemassa reipasta. Vauhtikestävyys on kyllä tipotiessään, mutta se hyvä tuossa on, että kun juoksee lujempaa ja käy sen jälkeen saunassa niin uni ainakin maittaa. Todella tuntee tehneensä jotain. Toivottavasti huomenna pystyn kävelemään.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Millaisilla varusteilla täällä noita talvilenkkejä vedetään? Liukkaus tuntuu mulle ainakin olevan se suurin ongelma. Onkos noista nastajuoksukengistä mihinkään? Millasilla kengillä juoksette talvella?
 

Fordél

Jäsen
Millaisilla varusteilla täällä noita talvilenkkejä vedetään? Liukkaus tuntuu mulle ainakin olevan se suurin ongelma. Onkos noista nastajuoksukengistä mihinkään? Millasilla kengillä juoksette talvella?

Kenkien suhteen ihan normaaleilla kesäkengillä. Oikeastaan vain loskakelejä varten hankin gore-tex -kengät. Niissäkin pohja on suht normi ilman nastoja. Ovat olleet kyllä mainiot noihin kosteampiin olosuhteisiin. Pidon suhteen mulla ei ole ollut suuria ongelmia. Tekniikka on riittänyt tarvittavaan pitoon. Vain muutamalla lenkillä liukkaus on osoittautunut ongelmaksi. Ja nekin lenkit ovat olleet vauhtikestävyyksiä, joissa pitäisi painella kovempaa.

Oon tosin harkinnut nastalenkkareiden hankkimista, mutta en ole vielä törmännyt hyvään nastakenkään. Icebugeissa on ihan ihmeelliset lestit (kapeat). Ei sovi millään mun jalkaan. Asicsin mallissa on taas pronaatiotuki, joka ei sekään passaa. Sarvan malleja olen myös testannut, mutta ne tuntui jotenkin kovilta ja pökkelöiltä. Seuraavaksi pitäisi päästä kokeilemaan Inov:n malleja kun niissä kesäkengät on tuntuneet hyviltä.

Moni kyllä kehuu noita nastakenkiä ja niiden pitoa. Uskon, että tietyissä olosuhteissa antavat riittävän pidon ja siten mahdollisuuden juosta rennosti. Eli jos sopiva kenkä löytyy omaan koipeen niin miksipä semmosia ei ostaisi.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Kyykkyjä, punneruksia, vatsoja, käsipainojen kanssa vehtaamista, hyppynarua vaikka sitten ilman narua, nyrkkeilysäkin hakkaaminen vaikka sitten ilman säkkiä jne.

Kyykkyjen tilalla suosisin burpeita. Kunnolla. Eli siis niin, että hyppää niin ylös kuin pystyy. Aina kun näkee burpeita tehtävän se hyppy on ihan lehmän vittu. Miksei sitä hyppyä suorittaisi kunnolla eli hyppää niin korkealle kuin pystyy? Noita tekemällä pystyy helposti murhaamaan itsensä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tekniikka ei auta peilijäällä, vaikka se tekniikka olisi kuinka hyvä. Nastalenkkareissa vaan pitää olla entistä tarkempana siitä, että se kenkä istuu hyvin jalkaan - ja että niistä nastoista on hyötyä.

Asicsin Gel -sarjan nastalenkkarit ovat pidoltaan aika onnettomat, kun kärkiosassa ei ole yhtään nastaa. En ymmärrä yhtään kyllä Fordelin kommenttia Icebugin kapeasta lestistä, kun se on ihan mittanauhallakin mitaten juuri mitään kesäkenkää leveämpi (ainakin se yleisin, joka taitaa olla Pytho2). Salomonin Spikecross on kapeampi, kuten Salomonin useimmat monotkin (italialaismalliset) ja sitten toki on ainakin Sarvan Xtiro, joka on enemmän suunnistuskenkäpohjalta tehty.

Jääkelillä nastakengät ovat aivan suvereeni varuste, on kuin kesällä juoksisi. Läheskään joka lenkkiin niitä ei tarvitse, mutta pahimmille keleille, esimerkiksi tässä reilun viimeisen viikon aikana on etelässä ollut kovastikin ns. nastakelejä. Suunnistusnastari kun ei asfaltille sovellu yhtään.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juoksen talvella Salomon Spikecrossilla, joka sopii ainakin mulle todella hyvin. Nasta puree kohtuullisesti ja ongelmia on lähinnä jäällä, jos juoksee kovaa. Sellaisia lenkkejä tulee talvella aika vähän tehtyä enkä usko missään muussakaan nastarissa pidon riittävän. Pohja pitää myös lumella eikä nastoista ole kovallakaan alustalla haittaa. Pinnassa on kalvo, joka pitää tuulta ja jonkin verran kosteutta. Loppiaisena oli kuitenkin sukat märät 8 tunnin juoksemisen jälkeen, tosin välillä kahlattiin polvea myöten lumessa eikä säärystin kunnolla peittänyt nilkkaa.
 

Fordél

Jäsen
Tekniikka ei auta peilijäällä, vaikka se tekniikka olisi kuinka hyvä.

Jos saivarrellaan niin auttaa se siinäkin, mutta aika harvoin on tällaisia olosuhteita. Mulla on tainnut olla tänä talvena tähän mennessä kaksi kertaa. Toisella kerralla häiritsi ja toisella kerralla vaihdoin lenkin tyyppiä.

Asicsin Gel -sarjan nastalenkkarit ovat pidoltaan aika onnettomat, kun kärkiosassa ei ole yhtään nastaa.

Lisäksi ne nastat on mun mielestä omituiset eivätkä vakuuta mua.

En ymmärrä yhtään kyllä Fordelin kommenttia Icebugin kapeasta lestistä, kun se on ihan mittanauhallakin mitaten juuri mitään kesäkenkää leveämpi (ainakin se yleisin, joka taitaa olla Pytho2).

Itse asiassa täytyy korjata tässä sen verran omaa lausuntoa, että ne joita sovitin eivät olleet muuten nastalliset versiot. Eli olisivatko olleet Animat? Joka tapauksessa niissä lesti oli kannan ja keskiosan suhteen ihmeen kapea. Ei istunut mulle eikä kaverillekaan yhtään. Myös kannan mataluus ei toimi ainakaan mun jalkaan ja juoksutyyliin. Mutta edelleen, jos sopii omaan jalkaan niin mikäs siinä.

Jääkelillä nastakengät ovat aivan suvereeni varuste, on kuin kesällä juoksisi. Läheskään joka lenkkiin niitä ei tarvitse, mutta pahimmille keleille, esimerkiksi tässä reilun viimeisen viikon aikana on etelässä ollut kovastikin ns. nastakelejä. Suunnistusnastari kun ei asfaltille sovellu yhtään.

Kuten sanoin niin moni niitä kehuu ja uskon, että pito on hyvä. Täytyy kuitenkin muistaa, että niitä tarvii aika harvoin. Tietysti jossain päin Suomea ehkä enemmän kuin toisaalla. Muistan kuitenkin erään juoksun asiantuntijankin todenneen radiossa, että ei niitä välttämättä edes tarvi. Kannattaa ensisijaisesti laittaa juoksutekniikka kuntoon ja sillä pääsee jo aika pitkälle. Kuinka pitkälle niin jokainen määrittää tietysti itse.
 

Veijari

Jäsen
Icebugin nastalenkkareita on kehuttu varauksetta jouksufoorumeita myöden. Oikeastaan en huonoa palautetta Icebugeistä ole nähnytkään. Melko tuntematon merkki saattaa aluksi vieroksuttaa mutta ainakin omaan jalkaani lyhyen testin perusteella Icebug istuu oikeinkin hyvin.

En ole vielä noita päässyt testaamaan juostessa, sillä olen vasta palautumassa kovasta flunssasta mutta kotipihalla piti käydä muutama askel ottamassa jään päällä ja pito oli muutaman lyhyen spurtin perusteella erinomaisen hyvä.

Kaupassa testasin Icebugien lisäksi Asicsin gel-sarjan nastalenkkareita, joissa hyvää on nastan vaihdettavuus kun Icebugissa on ns. kiinteät nastat. Asicsin nasta on huomattavasti pidempää mallia, joka on ehkä parempi pehmeässä loskassa juostessa mutta voi olla huonompi kovalla ja jäisellä pinnalla? Omaan jalkaani Icebug tuntui paremmalta, joten valinta kohdistui noihin, hintakin näissä vertailumalleissa oli eurolleen sama.

Icebugeissa ei ole Goretex-kalvoa vaan jokin vettä pidättävä pinta, joka on laskettava pieneksi miinukseksi vertailussa kilpaileviin merkkeihin.

Suosittelen ehdottomasti hankkimaan nastalenkkarit jos aikoo talvella juoksennella. Alkutalven olen vetänyt normaaleilla kesälenkkareilla lenkit ´ja kyllä niiden kanssa joutuu turhan varovaisesti askeltamaan. Ei voi juosta rennosti vähänkään liukkaalla pinnalla tai esim. jyrkässä mäessä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Maastolenkkareilla juoksen talvikeleillä. Pohjassa on hiukan rouheampi kuviointi, muttei mitään metallinastoja. Eivät ne jäällä pidä, mutta auratuilla kevyen liikenteen väylillä niillä pärjää hyvin.
 

Fordél

Jäsen
Icebugin nastalenkkareita on kehuttu varauksetta jouksufoorumeita myöden. Oikeastaan en huonoa palautetta Icebugeistä ole nähnytkään. Melko tuntematon merkki saattaa aluksi vieroksuttaa mutta ainakin omaan jalkaani lyhyen testin perusteella Icebug istuu oikeinkin hyvin.

Tästä ei ole kyse. Laadukas merkki ja tekevät hyviä kenkiä. Eivät sovi kaikille, kuten ei tietysti muutkaan kengät. Moni on sanonut, että lesti on omituinen ja myöskään kannan mataluus ei sovi kaikille. Jos Icebug kuitenkin sopii omaan jalkaan ja kokee tarvetta nastaoille niin ilman muuta kannattaa ostaa. Itse jatkan vielä nastalenkkareiden etsimistä ja jos sopivat löytyy + hinta on kohdillaan, saatan ostaa kokeilla. Mitään akuuttia tarvetta ei kuitenkaan ole.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostin icebugit muutama viikko sitten ja olen ollut kovasti tyytyväinen. Pito todella jäiselläkin pinnalla on suorastaan mahtava. Nastoihin ei vielä näin vähällä kokemuksella luota täysin, joten juoksu ei ole niin rentoa kuin ikinä, mutta kokoajan paranee. Jos bugien lesti istuu jalkaan niin ehdoton ostos näille talven liukkaille.
 

scholl

Jäsen
Perseimplantit pelasti päivän. Olin menossa Esportiin ja oli hirveä häsä, ei saanut parkkipaikkaa. Piti venata ja etsiä. No lopulta sitten sisälle niin mun edessä oli mimmi, joka ei osannut vetää korttia ja painaa nappia niin että kuitti tulostuu. Piti näyttää miten se menee, mutta pointti ei ole se, vaan se, että se oli ensimmäinen kerta, kun Suomessa näin naisen, jolla takuulla oli perseimplantit niinkuin latinalaisessa amerikassa on. Toi oli blondi, suomalainen, mutta kireät farkut ja ihan saletisti laitettu takamusta. Ei ton mallinen tule ihan normaalisti Suomessa. Se oli aika hauska homma.

Sitten kokeilin tehdä aerobista lämmittelynä niinkuin joku tekee ja tein vartin. Sen jälkeen kävin juoksemassa 25km. Se matka tuli vähän vahingossa, piti juosta pikkasen vähemmän, mutta juoksinkin enemmän. Saunassa harmitti etten juossut kolmeakymppiä niin olisi saanut pitkiksen, joita ei ole tullut tehtyä ja toi tuntui kevyeltä. Toisaalta en ollut syönyt tai juonut mitään, joten nyt himassa on vähän heikohko olo. Pitää ottaa nyt sitä safkaa. Otin vain kaljan.

Mitä tulee juokseviin naisiin niin tänään oli NO NYT kategorian nainen juoksemassa. Siellä oli nimittäin joku jäbä ja jos en väärin ulkonäöstä tsiigannut niin Laura Markovaara. Luulisin, että oli se, no anyway. Juoksivat peräkkäin 20km niin että olivat aloittaneet 4min vauhtia ja vetivät kiihtyvänä. Lopussa joku 20 minsaa jo 3.40 vauhtia. Harmi, että mulla on toi vamma niin en pystynyt kokeilemaan sitä vauhtia, vaan mulla ekat kilsat olivat jo vitosen vauhdissa niin tuskallisia, että luulin, että tässä menee taju, mutta pikkuhiljaa kun lämpenin kunnolla niin kipu väheni, mutta mitään vauhtijuoksua ei olisi voinut ajatellakaan. Todella hyvä fiilis tulee silti tollaisesta, että näkee, kun juostaan kunnolla. Siis varsinkin jos vertaa jokinorsuihin, joita tuli eilen 2kpl mun viereen venyttelemään. Tänään oli ihan eri meininki ja jotenkin todella hyvää jengiä.
 

scholl

Jäsen
Salillakäynti lisää painoa prkl. Joku kilo tullut lisää. Painojen kanssa häröily, punnerrukset, leuat eivät ole kovinkaan hyvä juttu siinä mielessä. Pitäisi laskea paino niin se nousee. Tosin en ole nyt kunnolla päässyt harjoittelemaan, joten onhan se sitten mahdollista laihduttaa tarvittaessa, mutta varoituksen sana kaikille. Salilla käynti voi nostaa painoa!
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salillakäynti lisää painoa prkl. Joku kilo tullut lisää. Painojen kanssa häröily, punnerrukset, leuat eivät ole kovinkaan hyvä juttu siinä mielessä. Pitäisi laskea paino niin se nousee.
Joo, kuten on tullut ennenkin täällä mainittua, kun ei pysty isompia määriä juoksua vieläkään harrastaa niin tulee helposti käytyä entistä enemmän salilla ja tehtyä muutenkin nyt lyhyempiä ja kovempitempoisia treenejä, ja ei siinä oikein paino pääse tippumaan vaikka muuten onkin sellainen kevyt ja tiukempi olo ettei ainakaan läskiä ole tullut yhtään lisää.

Tänään tuli aamulla taas käytyä salilla ennen duunipäivää, 7 km juoksumatolla josta alkuun 3 km vauhdilla 4.45, sitten 3 km vauhdilla 4.15 ja lopuksi kilometri jolkottelua vauhtiin 4.55. Päälle hyvät n. 40 min puntit kohtalaisen lyhyillä lepotauoilla, niin aikalailla tiukka treeni siitä tuli.

Nyt on pari kertaa viikossa tullut juostua sellainen perusvauhtinen 10-12 kilsaa, loput pari-kolme kertaa viikossa sitten noita kovempia juoksumattopuristuksia ennen punttia. Harmittavasti olin vielä kolme kertaa erinäköisissä taudeissa tässä viimeisen n. puolentoista kuukauden aikana, todella ärsyttävää se että mentiin rytmillä yksi viikko terveenä hyvällä treenillä, seuraava viikko sairastelua, sitten taas viikko hyvää treeniä, seuraava viikko sairastelua ja lepoa ja kun taas pääsin hyvään vireeseen vuodenvaihteen jälkeen ja treenasin reilun viikon kovaa, iski se norovirus ja tyhjensin kehon oksentamalla ja paskantamalla kuumeisena, ja yllättäen silläkään viikolla ei ihan kauhesti treeni maistunut.

Jos nyt olisi vähäksi aikaa sairastelut ja flunssat ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Tuli käytyä ensimmäistä kertaa juoksutestissä, jossa kartoitettiin aerobinen ja anaerobinen kynnys, maksimisyke ja niiden kautta harjoitusalueet. Kuusi kertaa piti juosta kilometrin lenki vauhdin kiihtyen. Viiminen kilsa vedettiinkin täysiä. Välissä noin minuutin palautus, jonka aikana otettiin verinäyte ja siitä laktaattilukemat.

Tulokset oli aikalailla sitä, mitä odotinkin. Ehkä jopa pikkasen paremmat, jonka myötä voi treenata ehkä vähän kovemmilla sykkeillä. Myös peruskestävyyden ja vauhtikestävyyden alueille tuli selvemmät rajat eri harjoitusalueille eli esim. missä olisi ns. pk I ja pk II. Maksimisykekin tuli nyt selvitettyä ja se oli neljä lyötiä suurempi kuin ajattelin.

Tuloksien perusteella on hyvät mahdollisuudet parantaa puolimaran ja maratonin aikoja tulevalla kaudella. Itse asiassa olisi ollut ilmeisesti saumat jo parempiin suorituksiin menneellä kaudella. Peruskestävyys on hyvällä mallilla (tämän jo tiesinkin). Treeniä kannattaa jatkossa kohdistaa siihen anaerobisen kynnyksen läheisyyteen.

Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus eikä hinnalla pilattu (70 €). Ei ratatesti ilman esim. hengityskaasujen analysointia anna täyttä varmuutta tai todella kattavaa tietoa. Antoi mulle kuitenkin tärkeän varmistuksen, että oikealla suunnalla ollaan ja pikkasen hienosääti treenamista varmasti oikeaan suuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Luin kuntosalilla BODY-lehden uusinta numeroa ja ylilääkäri, Classic bodybuilding -kilpailija Jan Sundellin palstaa "Dr. Body". Artikkelissaan Sundell käsitteli liikuntaa nimenomaan ikääntymisen näkökulmasta. Sundellin mukaan sen, pääseekö vanhana ylös siitä tuolista ylös vai ei, ratkaisee nimenomaan lihasvoima. Sisätautilääkärin mielestä lihasvoimaharjoittelun osuutta on pitkään vähätelty virallisissa liikuntasuosituksissa, eikä "liikuntapiirakassa" vieläkään tarpeeksi korosteta lihasvoimaa. Sen sijaan kestävyysliikuntaa on jopa ylikorostettu.

Sundell kertoo jopa tutkimustuloksista, joiden mukaan liiallinen kestävyysharjoittelu saattaa aiheuttaa terveyshaittoja. Sundell itse on joutunut tekemään sydänleikkauksia useille rytmihäiriöistä kärsiville seniorimaratoonareille.

Ei tästä nyt varmaan sen ihmeemmin kannata kenenkään kiivastua, mutta kyllähän tuo kirjoitus vahvisti näkemystäni siitä, että pari kertaa viikossa punttisalia on ihan hyvä tapa, vaikka ykkösprioriteettina olisikin juoksu/hiihto/pyöräily. Aika monet kestävyyslajien harrastajat ovat vankasti sitä mieltä, että saliharjoittelu kuuluu korkeintaan ns. offseasonille ja viimeistään kilpailukaudella täytyy vaihtaa kevyeen kuntopiirityyppiseen harjoitteluun tai jättää lihaskuntoharjoittelu jopa kokonaan pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös