Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 566 219
  • 3 882

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
lokakuussa ensimmäinen maraton 4:30 jänisten perässä lönkötellessä. Oikeastaan olisi voinut kovempaakin tahtia tuon vetää tai ainakin paukkuja tuntui vielä maalissa olevan jäljellä eikä mitään pahempaa seinään törmäämistä tapahtunut.

Ensinnäkin kiitos kaikille monivalintatehtävään vastanneille.

Lainaamani pätkä kuulostaa kerrottujen taustojen valossa suorastaan ihmeelliseltä. Tarkoitan että tuohan nyt on kuntolenkkeilijä-ensikertalaiselle ihan optimitulos, erityisesti siis se että tulee noin hyvässä hapessa maaliin. Minkä itse luulet valmistautumisessa osuneen noin napakymppiin? Kiinnostaa ainakin:

- harjoituslenkkien pituus ja tiheys?
- hiilaritankkaus?
- nesteet ennen ja jälkeen lähdön?
- geelejä vyöllä? Pärjääkö ilman?
- lähditkö heti alusta 4:30 -jänisten kyytiin?

Pikaista paranemista yläraajalle.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Painosta sen verran, että itse liikun reilulla 23:n painoindeksillä. Pituutta vähän yli 180cm ja painoa vähän alle 80kg. Tarkoitus olisi saada painoa alemmas mutta mitään dieettiä en ole ainakaan toistaiseksi harkinnut. Oikeastaan päinvastoin. Eli nyt kun yrittää treenata omalla maksimilla niin pitää syödäkin. Olen uskotellut itselleni että juuri tämä on yksi syy siihen, että paikat ovat pysyneet kunnossa. Toki yksi juoksuvuosi (3.) lisää varmasti myös vaikuttaa.

Sunnuntaina kävin määräviikon (109km) viimeisenä lenkkinä kellottamassa maratonin Esport Arenalla Tapiolassa. Eli tarkoitus oli mennä vanhaa enkkavauhtia (3.28.48) lähes koko matka ja kiihdytellä lopussa karkuun. Juoksu onnistui oikeastaan täydellisesti eikä siitä tullut liian rankka (tänään tarkoitus jatkaa juoksuja). Eka 38km suht tavoitteen mukaan ja vika nelonen 4.29/km. Uusi enkka nyt 3.25.20. Saa nähdä tuleeko ensi vuonna lähdettyä millekään viralliselle maratonille. Pidempiä kun on kalenteri taas täynnä.

+100kg-sarjalaisille kyllä nostan hattua. Siinä on muutama kilo kannettavaa.
 

Fordél

Jäsen
Sen verran on tullut hienosteltua viime päivinä, että ulkolenkkien sijaan on tullut vedettyä sisäradoilla. Onhan se kieltämättä mukavaa vaihtelua kun ei tarvinut vetää raskaassa lumipöperössä ja askelkin pitää. Juoksu tuntui rullaavan hyvin ja ehkä se into meni vähän ylikin. Vauhtikestävyystreeni tuli vedettyä pikkasen liian kovillä sykkeillä. No ensi kerralla muistaa vetää rauhallisemmin.

Tuli myös testattua lenkkikenkiä (Asicsin Sky Speedit) eri pohjallisilla. Huomasi kuinka paljon pohjallisella on merkitystä kengän tuntumaan. Varmasti aikalailla sama kuin patjoissa pehmeys ja tuntuma viimeistellään erilaisilla sijauspatjalla nukkujan mieltymyksiin sopivaksi. Sky Speedien oma pohjallinen ei ole kovin paksu eikä pehmeä. Kun kyse on aika matalasta kengästä, tällainen pohjallinen ehkä korostaa liikaakin kengän napakkuutta ja kovuutta. Kun laitoin paksumman ja pehmeän pohjallisen niin muutti aikalailla kengän tuntumaa. Oli edelleen napakka, mutta joustavuutta ja kimmoisuutta tuli selkeesti lisää.

Toisaalta jos Sky Speedien ohuen pohjallisen laittaa pehmeämpiin ja hyvin vaimennettuihin kenkiin (Asics Cumulus) niin niiden tuntuma puolestaan parantuu.

Täytyy jatkaa testailua jahka vaihtaisi pohjalliset pysyvästi. Joka tapauksessa pointtina se, että näidenkin juttujen kanssa voi pelailla ja viimeistellä kenkien tuntuma itselle sopivaksi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pakko kyllä nostaa hattua ihmiselle joka jaksaa juosta ympyrää sisätiloissa kolme ja puoli tuntia, ei se kunto vaan se kyky sietää sietämätöntä tylsyyttä.

Itse olen hieman alkanut miettimään että missäköhän kohtaa ikä (31) alkaa todenteolla syömään kuntoa jos treenaaminen on vähän sitä mitä lystää. Jotenkin siis kun vain tuntuu ettei juuri koskaan tee mitään erityisen kovia harjoituksia mutta kesällä Vierumäen kuntotesti kyllä heitti aerobisen kunnon ns. tavisasteikon maksimin yli sinne huippu-urheilijapuolelle. Toki sitä on järkeillyt asiaa siten että yli 10v aika laaja-alainen urheilupohja on tehnyt tehtävänsä työmatkapyöräilyineen yms. mutta toisaalta niin sitä on 10 vuotta ollutkin "nuori".

Lihaksistonhan osalta siellä 50v tienoilla lihasten surkastuminen alkaa todenteolla, mutta onko palstan seniorikaartilla omakohtaisia tuntemuksia milloin kunnon ylläpito (kehittäminen ei oikeastaan ole tarpeen kun ei tosiaan juokseminen kiinnosta niin paljoa että määrien nostaminen houkuttaisi) alkaa vaatia jo työtä. Se on nyt selvää että maksimikunto tippuu nopeasti mutta toisaalta on myös nopeasti kerättävissä takaisin.
 

scholl

Jäsen
Sattuneista syistä en ole nyt muutamaan viikkoon pystynyt ottamaan juoksuaskelta, joten joudun notkumaan kuntoklubeilla. Eilen ihmettelin yhtä asiaa, nimittäin cross-trainer-laitetta. Jengi luovuttaa sen homman 5-10 minuutin jälkeen, siis jokainen. Yksikin tyttö oli siellä Midnight run paita päällänsä ja treenasi 10 minuuttia. Mikä juoksija sellaisesta tulee, joka kestävyyslajeja pikapelinä harrastaa? Myönnän, että se on tylsä laite ja toisekseen tuo paikka menee jo klo 22 kiinni, joten itsekin olen tehnyt sillä laitteella vain tunnin per kerta silloin, kun siinä olen ollut, mutta tunti on eriasia kuin 5-10minuuttia. Käyvätkö samat hiipparit hiihtämässäkin muutaman minuutin. Siitä ei tule mitään, eivät pääse kondikseen.

No ei ihme sitten, että saunassa ja suihkutiloissa jokainen tyyppi (paitsi minä) oli plösö. Siis sellaisia vähintään 80 kiloisia läskejä. Kun ei harjoitella niin ollaan lihavia. Sen se viiden minuutin treeni teettää.
 

Bay

Jäsen
Sattuneista syistä en ole nyt muutamaan viikkoon pystynyt ottamaan juoksuaskelta, joten joudun notkumaan kuntoklubeilla. Eilen ihmettelin yhtä asiaa, nimittäin cross-trainer-laitetta. Jengi luovuttaa sen homman 5-10 minuutin jälkeen, siis jokainen. Yksikin tyttö oli siellä Midnight run paita päällänsä ja treenasi 10 minuuttia. Mikä juoksija sellaisesta tulee, joka kestävyyslajeja pikapelinä harrastaa? Myönnän, että se on tylsä laite ja toisekseen tuo paikka menee jo klo 22 kiinni, joten itsekin olen tehnyt sillä laitteella vain tunnin per kerta silloin, kun siinä olen ollut, mutta tunti on eriasia kuin 5-10minuuttia. Käyvätkö samat hiipparit hiihtämässäkin muutaman minuutin. Siitä ei tule mitään, eivät pääse kondikseen.

No ei ihme sitten, että saunassa ja suihkutiloissa jokainen tyyppi (paitsi minä) oli plösö. Siis sellaisia vähintään 80 kiloisia läskejä. Kun ei harjoitella niin ollaan lihavia. Sen se viiden minuutin treeni teettää.

Eikös se ole lähinnä lämmittelylaite ennen punttitreeniä? Sellaisena ainakin itse cross-traineria käytän. Viisi minuuttiakin on pitkä aika tuolla laitteella, mutta väkisin olen sen ajan käyttänyt jotta paikat vähän lämpenisi.

Terv. 86 kg läski
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sattuneista syistä en ole nyt muutamaan viikkoon pystynyt ottamaan juoksuaskelta, joten joudun notkumaan kuntoklubeilla. Eilen ihmettelin yhtä asiaa, nimittäin cross-trainer-laitetta. Jengi luovuttaa sen homman 5-10 minuutin jälkeen, siis jokainen.
Mulla kanssa lokakuun alun jälkeen on juoksukilometrit pysyneet aika alhaalla, ja oikeastaan täysin uutena tuttavuutena olen alkanut käyttää crosstraineria treenimuotona. Ennen en ollut koskaan tainnut koskea laitteeseen edes alkulämpönä, nyt pakon edessä piti keksiä muita aerobisia juttuja juoksun lisäksi ja on tosiaan alkutalvesta tullut crosstrainerilla survottua salilla.

Tietää treenanneensa, kun vetää esim. vähän reilu puolikin tuntia laitteella niin, että syke on jatkuvasti 160:en tuntumassa, siihen puntit päälle. Muutamia pidempiä, n. 50 minuutin settejä on myös tullut otettua niin, että perustahti tietenkin hieman rauhallisempi siellä ns. perussykealueella ja välissä sitten jotain parin-kolmen minuutin tehojaksoja jossa syke lähtee hyvin nousuun.

Tuolla laitteella kun tekee treenin kunnolla, niin että jokainen eteentyöntö per käsi oikeasti työntää ja vetoliike vetää ja jalatkin työstää eikä vaan paikat hytky ja roiku mukana niinkuin jollain tapauksilla jota salilla vierestä saa seurata laitteen päällä lusmuilemassa, niin ihan tehokas laite kieltämättä.

Valitettavasti vaan, kuten sanottu tuo laite on ihan saatanan tylsä ja mieluummin sitä siellä salillakin sitten tunnin juoksee joksumatolla, mutta minkäs teet kun ei ole oikein voinut juosta. Tylsyyden takia crosstrainerilla tuleekin yleensä mieluummin se puolen tunnin kovasykkeinen veto otettua ennen punttitreeniä, kivasti polttelee ja tuntuu ja saahan sitten välillä sitä kovempisykkeistäkin treeniä säästyen samalla siltä pahemmalta tunnin jurnutuksen tylsyydeltä.
 

Fordél

Jäsen
Eilen ihmettelin yhtä asiaa, nimittäin cross-trainer-laitetta. Jengi luovuttaa sen homman 5-10 minuutin jälkeen, siis jokainen. Yksikin tyttö oli siellä Midnight run paita päällänsä ja treenasi 10 minuuttia. Mikä juoksija sellaisesta tulee, joka kestävyyslajeja pikapelinä harrastaa? Myönnän, että se on tylsä laite ja toisekseen tuo paikka menee jo klo 22 kiinni, joten itsekin olen tehnyt sillä laitteella vain tunnin per kerta silloin, kun siinä olen ollut, mutta tunti on eriasia kuin 5-10minuuttia. Käyvätkö samat hiipparit hiihtämässäkin muutaman minuutin. Siitä ei tule mitään, eivät pääse kondikseen.

No ei ihme sitten, että saunassa ja suihkutiloissa jokainen tyyppi (paitsi minä) oli plösö. Siis sellaisia vähintään 80 kiloisia läskejä. Kun ei harjoitella niin ollaan lihavia. Sen se viiden minuutin treeni teettää.

15 minuutin tehotreeni HIIT-tyylillä voi vastata tunnin lenkkiä. Eli ei välttämättä se harjoittelukerran pituus vaan se intensiteetti ja teho.

Tässä tapauksessa tuskin oli HIIT:stä kyse, kun et raportoinut ko. tytön treenanneen kovalla teholla. Kuten Bay tossa toteaa niin moni käyttää laitetta lämmittelyyn.

Itsellä ois tänään eessä pitkä lenkki. Ei nyt ihan hirmusesti innosta lähteä tonne 15 asteeseen lähes kahdeksi tunniksi vetämään. Lähinnä ongelmana on kylmän ilman hengittäminen. Mitään maskeja en ala käyttämään. Sen sijaan tollasta kaulahässäkkää oon käyttänyt ja sen voi vetää suun eteen suojaksi. Mutta ei se hengittäminen senkään kautta mitään erityisen kivaa ole.

Muuten juoksut on mennyt oikein hyvin. Eilen tuli taas vedettyä sisäradalla vauhtikestävyys treeni, jossa 10 min lämmittelyä + 6 km TV kova + 10 min verryttelyä. Tehot oli varmasti juuri nyt sopivat ja treeni tuntui juuri mukavan raskaalta, mutta ei vienyt kaveria mitenkään piippuun.
 

scholl

Jäsen
15 minuutin tehotreeni HIIT-tyylillä voi vastata tunnin lenkkiä. Eli ei välttämättä se harjoittelukerran pituus vaan se intensiteetti ja teho.

Tässä tapauksessa tuskin oli HIIT:stä kyse, kun et raportoinut ko. tytön treenanneen kovalla teholla. Kuten Bay tossa toteaa niin moni käyttää laitetta lämmittelyyn.

Kyllähän minä näen miten ne treenaavat, löysästi. Mikä ihmeen lämmittelylaite se muka olisi, kun se kerran simuloi hiihtoa? Eihän hiihtokaan ole lämmittelyurheilua. Tuossa voi tehdä ensin lämmittelyn ja sitten lisätä tahtia. Mikä se itse treeni on niille jotka lämmittelevät? Saattaa olla, että pitää ottaa kamera mukaan ja videoida, mitä ne tekee siellä niin uskotte. Täytyy filmata menevätkö he sen jälkeen juoksemaan juoksumatolle vai eivät. Jos eivät niin eihän se lämmittely johda silloin harjoitteluun.

Itselläni on vaikeuksia saada tuossa laitteessa sykkeet ylös, vaikka hiki lentääkin. Olenkin viime aikoina muutenkin vähän kärsinyt siitä, etten ole pystynyt tekemään laadukkaita, kovia harjoituksia. Kun niitä on tehty liian vähän niin ei meinaa saada koneesta irti. Pitäisi juosta jotain 3.45min/km vauhtia, mutta kun en tosiaan pysty nyt juoksemaan ollenkaan. Peruskunto on hyvä, mutta se terävyys on huono ja pitäisi kehittyä laatutreenin kautta.

Harmi että tulee nyt ne kovat pakkaset. Olisi tehnyt mieli käydä vähän hiihtelemässä. Su tein ekan hiihtolenkin, eikä kipuja ollut, mutta sitten pari yötä nukuin vähän huonosti kipujen takia. Joka tapauksessa silloin oli lumen takia hankea ja melkoinen myrskykin, joten hiihtelin suhteellisen hiljaa. Saman tosin kunnon puolesta huomasin siinäkin eli vaikka mäki olisi jyrkkä niin kunto on aika kova, mutta olosuhteiden takia en voinut siinäkään tehdä kovempaa harjoitusta, joten sykkeet jäivät mataliksi.

Itse en usko mihinkään 15 minuutin harjoitteluun. Jos teen vetoharjoituksenkin niin kyllä senkin alle ja päälle juoksen, joten kilsoja tulee helposti joku 15 silloinkin. Vaikka seisoisi päällänsä niin kunto ei tule miksikään 15 minuutin harjoittelulla.
 

scholl

Jäsen
Itsellä ois tänään eessä pitkä lenkki. Ei nyt ihan hirmusesti innosta lähteä tonne 15 asteeseen lähes kahdeksi tunniksi vetämään. Lähinnä ongelmana on kylmän ilman hengittäminen.

Muuten juoksut on mennyt oikein hyvin. Eilen tuli taas vedettyä sisäradalla vauhtikestävyys treeni, jossa 10 min lämmittelyä + 6 km TV kova + 10 min verryttelyä.

Mikset juokse pitkistä sisäradalla? Espoossa jotkut juoksevat yli 240km sisällä putkeen. Toinen vaihtoehto pitkikselle on juoksumatto. Ei ole yhtään niin tylsä kuin cross-trainer. Siinä kun pääse tunnelmaan ja ottaa hörppyä vaikka kerran tunnissa niin voi juosta ihan hyvin joku kolme tuntia.
 

Fordél

Jäsen
Kyllähän minä näen miten ne treenaavat, löysästi. Mikä ihmeen lämmittelylaite se muka olisi, kun se kerran simuloi hiihtoa? Eihän hiihtokaan ole lämmittelyurheilua. Tuossa voi tehdä ensin lämmittelyn ja sitten lisätä tahtia. Mikä se itse treeni on niille jotka lämmittelevät?

Se simuloi montaa eri "lajia" ja siinä työskentelee koko lihaksisto. Hyvä tapa siis lämmittää koko keho muuhun treeniin. Mikä se itse treeni tässä tapauksessa on ollut, mahdotonta sanoa kun ei ole ollut paikalla (etkä näköjään sinäkään tiedä, joten siksi ihmeellistä mutinaa taas). Kenties kuntosalia, kenties juosua, jumppaa jne.

Itse en usko mihinkään 15 minuutin harjoitteluun. Jos teen vetoharjoituksenkin niin kyllä senkin alle ja päälle juoksen, joten kilsoja tulee helposti joku 15 silloinkin. Vaikka seisoisi päällänsä niin kunto ei tule miksikään 15 minuutin harjoittelulla.

Tutkimusten mukaan kuntoa pystyy kasvattamaan myös 15 minuutin treenauksella. Itsekään en kuitenkaan tällaista harrasta vaan kyllä ne juoksulenkit ja muut treenit kestää aina vähintään puoli tuntia, yleensä sen 40 minsaa ja siitä ylöspäin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vaikka seisoisi päällänsä niin kunto ei tule miksikään 15 minuutin harjoittelulla.

Kyllä HIT metodi on todistetusti tehokas. Varsinkin jos sen tekee kiertoharjoitteluna. Se siis tarkoittaa maksimisuoritusta lyhyen aikaa kerrallaan. Tostahan oli kuntoilijan näkökulmasta viimeviikolla Prisma ”Totuus kuntoilusta” (ei enää areenassa :-/

Toki mihin pyrkii harjoittelulla? Tiettyihin lajeihin HIT ei sovi, mutta yleiskuntoharjoittelun se on todistetusti tehokas.

Harjoittelun vaste on myös yksilöllinen ja siihen vaikutta myös geenit todella merkitsevästi. Hapenottokyky on esim perinnöllistä, ja sen kehittymisellä asettaa ihan perimä rajoja. Niitä, jotka sitä pystyvät eksponentiaalisesti kohottamaan ovat niitä, joita kutustaan "lahjakkaiksi". . . noo onneksi on Epo ;-D

tössa HIT juttua YLE sivuilla
Miten vähemmällä kuntoharjoittelulla saa enemmän tuloksia | Ohjelmaopas | yle.fi

tossa HIT metodista Wikipediassa
High intensity training - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Mikset juokse pitkistä sisäradalla? Espoossa jotkut juoksevat yli 240km sisällä putkeen. Toinen vaihtoehto pitkikselle on juoksumatto. Ei ole yhtään niin tylsä kuin cross-trainer. Siinä kun pääse tunnelmaan ja ottaa hörppyä vaikka kerran tunnissa niin voi juosta ihan hyvin joku kolme tuntia.

Kustannus-, logistiikka- ja mieltymyskysymys.

Ensinnäkään ihan lähellä ei ole sisärataa. En viitsi ajella ensin autolla toiseen paikkaan (ajoa tulee jo muutenkin ihan riittävästi) ja sitten maksaa vielä 10 euroa, että pääsen juoksemaan. Olenkin hyödyntänyt sisärataa lähinnä kun on sattunut matkan varrelle ja/tai olen päässyt ilmaiselle radalle.

Osa tosiaan juoksee hyvinkin pitkiä lenkkejä/kisoja sisäradoilla, mutta musta ei ole siihen. Se on valitettavan tylsää ja tykkään juosta ulkona, mielellään luonnossa.

Juoksurataa tylsempää on juoksumatolla juokseminen, jota en harrasta lainkaan. Muutaman kerran kokeillut eikä ole mun juttu. Lisäksi niihin pääseminen vaatisi jotain jäsenyyttä jossain kuntosalilla tai kertamaksua enkä halua lähteä siihenkään hommaan mukaan. Jos kotona olisi juoksumatto, voisin vetää nää kovimpien pakkaspäivien lenkit matolla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän vaikea sanoa, miten tuo HIIT tepsii pidemmän päälle varsinkin, jos on urheilutaustaa pidemmältä ajalta ja pohjat kunnossa. Aloittelijan pikavoittoihin se toki on oiva metodi, mutta mihin asti kehitys jatkuu pelkästään sillä, onkin sitten toinen juttu.

Itsekin avasin hallikauden viikonloppuna tonnin vedoilla ja tänään kävin runnomassa ensimmäisen lomapäivän kunniaksi seuraavanlaisen setin: 5 km @21:39 + 3 km @12:52 + 2 km @8:22 + 1 km @ 3:51. Palautus oli vetojen välillä oli neljä minsaa hölkkäillen ja alkuun lämppäilin pari kilsaa ja loppuun kilsan. Olipahan hyvän tuntuinen treeni, voin suositella. Ja malttia tietysti tarvitaan aloituksessa, kun tarkoitus on, että vauhti koko ajan kiihtyisi loppua kohden.
 

Fordél

Jäsen
Juoksuvuosi 2012 alkaa vedellä viimeisiään. Kun tälläkin viikolla pääsee vetämään ohjelman mukaiset kilometrit, tulee tilastoituja kilsoja kertymään ajalle 17.4.-31.12.2012 yhteensä 1603 km. Ennen huhtikuun puoltaväliäkin tuli juostua, mutta niitä kilsoja ei tullut kirjattua ylös. Eli todellinen lukema lienee jossain 1800 kilometrin tuntumassa.

Toivottavasti vuosi 2013 sujuu yhtä terveenä kuin tämä vuosi. Kilsatavoitteeksi täytyy ottaa 2000 ja mikä tärkeintä, parantaa juostujen kilsojen laatua entisestään. Uskon näin tapahtuvan, koska tän nykyisen ohjelman avulla oon sisäistänyt paremmin ton vauhtikestävyystreenin idean. Tai siis oppinut niissäkin vetämään ehkä oikeammilla tehoilla kuin ennen. Ja vauhtikestävyydessäkin voi vetää eri tehoilla: osa juuri yli aerobisen kynnyksen ja osa lähempänä anaerobista kynnystä.

Juuri toi vauhtikestävyys on mun ongelma tai ainakin ne lenkin tuntuu selkeesti raskaimmilta. Kovemmatkin vedot menee ihan ok, mutta vauhdin säilyttäminen vaikka 45 minsaa on kyllä hiton rankkaa. Nykyisellä ohjelmalla siihen tulee taatusti muutos.

Ja loppuun vielä kiitettävä kaikkia tästä kuluneestä juoksuvuodesta ja niihin liittyvistä keskusteluista. Mukavasti saatu uusia nimimerkkejä mukaan. Toivottavasti tulevakin vuosi kuluu yhtä mukavissa turinoissa. Hyvää juoksuvuotta 2013 Jatkiksen juoksijoille!
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Juoksuvuosi 2012 alkaa vedellä viimeisiään. Kun tälläkin viikolla pääsee vetämään ohjelman mukaiset kilometrit, tulee tilastoituja kilsoja kertymään ajalle 17.4.-31.12.2012 yhteensä 1603 km. Ennen huhtikuun puoltaväliäkin tuli juostua, mutta niitä kilsoja ei tullut kirjattua ylös. Eli todellinen lukema lienee jossain 1800 kilometrin tuntumassa.

Hyvältä näyttää. Onko ensimmäinen kunnon juoksuvuosi takana, vai millasilla kilsoilla olet aikaisemmin vedellyt? Isot pojat ovat kertoneet, että kun tarpeeksi pitkään vaan jaksaa harjoitella säännöllisesti, niin kyllä tuloksetkin menevät ylöspäin. Itsekin toivon, että pitää paikkaansa.

Mulla 2 ekaa (2010-2011) juoksuvuotta toi ~2000km, ja vielä tämän vuoden ensimmäinen puolikaskin oli ~1000km. Nyt jälkimmäisellä olen tuplaamassa tuon, ääripäänä joulukuu, kun huomasin, että 3000km/v olisi mahdollista. Tuohon päälle 10km, niin tulisi vielä yksi ylimääräinen raja rikottua, eli 500km/kk. Eilen rikottiin vanha kuukausiennätys, tänään mennään ensimmäisen kerran ikinä yli 400-kilsan. Uuden vuoden aattona katsellaan sitten kuinka kävi. Vielä on 103km tehtävää eli "ei paljon mitään"...
 

Fordél

Jäsen
Hyvältä näyttää. Onko ensimmäinen kunnon juoksuvuosi takana, vai millasilla kilsoilla olet aikaisemmin vedellyt? Isot pojat ovat kertoneet, että kun tarpeeksi pitkään vaan jaksaa harjoitella säännöllisesti, niin kyllä tuloksetkin menevät ylöspäin. Itsekin toivon, että pitää paikkaansa.

Ei ole ensimmäinen kunnon juoksuvuosi. Koko 2000-luku on juostu ja hölkkäilty, mutta hyvin vaihtelevalla innolla. On tullut pitkiäkin taukoja ja monta vuotta meni ilman mitään erityistä suunnitelmaa tai tavoitetta. Toisaalta jossain vaiheessa oli ihan hyväkin meno. Taisi olla vuodet 2004-2005 kun kertyi myös aika mukavasti kilsoja alle. Tuskin kuitenkaan ihan näin paljoa ja nyt on ensimmäinen todella tavoitteellinen, hyvin suunniteltu sekä säännöllisesti toteutettu juoksuvuosi takana. Itsekin siis toivon, että tulevina vuosina tulokset alkavat kehittyä kunnolla kun vielä tänä vuotena ne eivät olleet hääppöset tehtyyn työmäärään nähden.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyviä määriä tyypit kyllä vetää. Itsellä kaikenlaisten eri touhujen aikaa vievyyden takia määrät jäävät auttamattoman pieniksi, mutta vastaavasti kun harrastuspohjaa on pitkältä ajalta, niin järkevällä treenillä ja treenin laadulla vähän pystyy kompensoimaan, vaikka eihän se tietenkään täysin määrän puuttumista korvaakaan. Aika tasan 1200 tulee olemaan tämän vuoden kilsamäärä, ja sitten päälle pyöräilyä, suunnistusta, salia ja futista.

Starttejakin tuli aika maltillisesti, kun maraton ja puolikas jäivät kokonaan vetämättä ja kympilläkin tuli lähdettyä viivalle vain kahdesti. Paras noteeraus oli vähän yli 41 minsaa.

Ensi kesän tavoitteeksi voisi heittää kympillä 40 alitus ja puolikkaalla 1:30 alitus (enkka toissakesältä 1:32). Maratonia en taida viitsiä vetää laisinkaan, kun en siihen tähtäävään täsmätreeniin ehdi oikein sitoutua.

Ja tietysti tuo ajankäyttö on vaan selittelyä ja omia valintoja.
 
Kylläpä talvijuoksu maistuu. Ainoastaan pari lenkkiä on jäänyt pakkasen (Pietarin tuulen) takia väliin. Täällä Suomessa sisämaassa pystyy ihan hyvin juoksemaan parin kympin pakkasessakin. Tähän mennessä ei ole ollut vielä päivääkään gore-tex-kelejä (vaikka tänään tein umpihankivetojakin polvenkorkuisessa hangessa :), vaan noilla Reebokin Zigfly'illa on pärjännyt hienosti. Ainut vaan että pohjan materiaali tuntuu pakkasessa hieman kovalta, joten kenkä ei ole ihan yhtä rullaava kuin kesällä. No eipä talvikelillä toisaalta tee ihan niin kovasti mieli vauhdikkaasti juostakaan. Toisaalta sitten taas pk-vauhtia hölkkäillessä noiden 10mm droppi tekee askeleesta jotenkin raskasta, vaikka kovemmassa vauhdissa droppi ei minua haittaa yhtään. Ilmeisesti juoksutekniikan suhteen olen tehnyt ainakin jotain oikein, sillä neutraalista, kovasta ja löysästä kengästä huolimatta jaloissa ei ole ollut minkäänlaista rasitusvaivaa moneen kuukauteen. Suurin tekninen puute on kastemadon core, jota yritän treenata joka päivä (Esim. tämän YouTube-videon liikkeillä). Se on hieno tunne kun alussa kehitys on pirun nopeaa.

Kevään mittaan tekisi mieli kokeilla siirtyä pikkuhiljaa minimalistisemman kengän suuntaan. Olen katsellut Merrellin Bare Accesseja (0 mm drop) ja Sauconyn Kinvara 3:sta (4mm drop). Nykyisissä kengissä on se paha puoli, että vaikka vauhdikkaassa juoksussa ne istuvatkin täydellisesti, niin kun pitkiksillä 15 km jälkeen alkavat jalat turpoamaan, niin juoksu loppuu siihen. Ehkä pitäisi ostaa noiden minimaalisempien lisäksi nykyistä kenkää yhtä kokoa suurempi pari, kuin kokonaan kaksi uutta kenkää?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näpytellään nyt kännykän varassa lyhyesti raporttia omastakin juoksuvuodesta 2012.

Lokakuun alussa jäi maraton 33 kilsan kohdalla kesken pidempään vaivanneen jalan otettua pahasti itseensä, ja sen jälkeen on luonnollisesti vuoden loppupätkä menty tuntuvasti pienemmillä kilometrimäärillä. Vertailun vuoksi, vuosi sitten eli 2011 mentiin marraskuussa joku 270km ja joulukuussa tasan 300km, nyt tuli marraskuussa 114km ja joulukuussa on kasassa huimat 49 km johon varmaan loppuviikosta se 30 lisäkilometriä saadaan vielä kerättyä kasaan.

Joka tapauksessa ihan tyydyttävä määrä eli 2007 km on vuoden juoksusaldo, siinä kun on kylkiäisenä kuitenkin säännöllinen punttisalilla käynti, futisharrastus, viikottaiset sulkisvuorot ja omat kotikuntopiirit jne.

Yleisvire ja kondis siis lienee tämänkin vuoden liikkumisilla ihan tyydyttävällä tasolla, tänään salilla juoksin kympin matolla muuten tasaista vauhtia 4,45 min/km ja seassa kahden kilometrin vauhdikkaampi veto maton rullatessa vauhtiin 4,12 min/km. Jotenkin sitä on sellainen olo viime aikojen vähemmän juoksemisen vuoksi, että kondis varmaan laskee mutta hyvin huomaa kun antaa mennä että hyvin se kulkee ja mikä parasta jalka ei noilla lyhyemmillä lenkeillä vaivaa nyt taas yhtään. Pidempiä en lokakuun alun jälkeen ole juossut kertaakaan, pelkkiä ns. peruskymppejä ja salilla matolla välillä vieläkin lyhyempiä lenkkejä ennen punttia.

Alkavasta vuodesta 2013 en oikein osaa päättää viitsinkö koittaa uutta maratonia vai laitanko sillä vaan paikat turhaan paskaksi, sen sijaan perinteinen kevään Helsinki City Run pitää tietenkin juosta ja aikatavoite pitäisi laittaa sinne jonnekin 1.35-1.37 haarukkaan.

Eilen tuli juostua näitä tämän joulukuun harvoja ulkolenkkejä, oli noilla lumisademäärillä ihan mielenkiintoista painaa muutama pätkä jalkakäytäviä joita ei oltu aurattu lainkaan. Sai ihan hyvin sykettä ylämäissä ylös, vaikka vauhdinpito muuten oli maltillista n. 5,15 min/km.

Ei muuta kuin hyviä kilometrejä ja terveitä juoksupäiviä kaikille.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Ehkä pitäisi ostaa noiden minimaalisempien lisäksi nykyistä kenkää yhtä kokoa suurempi pari, kuin kokonaan kaksi uutta kenkää?

Luulen, että sulla on vain yksinkertaisesti liian pienet kengät. Ei tuohon muuta selitystä ole. Jotkut vetokengät voi ostaa niin tiukkoina, että istuvat kuin hansikas, muita ei.

Nyt on 5-6 päivää mässäilty ja juotu, jonka jälkeen saldo on 2-3 kiloa ylimääräistä painoa. Aika nihkeä olo. Tosin osa varmaan nestettä. Anyway, ikermainen operaatio pitäisi nyt varmaan ottaa, mutta kipuja on niin paljon, ettei voi juosta. Tekisi mieli silti tänään heittää joku lenkki, sattuu tai ei. Hiihtokamoja ei ole mukana. Tai on sukset ja sauvat autossa, muttei muuta.
 
Luulen, että sulla on vain yksinkertaisesti liian pienet kengät. Ei tuohon muuta selitystä ole. Jotkut vetokengät voi ostaa niin tiukkoina, että istuvat kuin hansikas, muita ei.
Juu, tiedän että on liian tiukka pari. Ehkä en taas osannut ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi... Siis kun joka tapauksessa joudun tuon liian pienen parin pitkisten pidentyessä ja alustan kovetessa hylkäämään, ja kun joka tapauksessa haluan myös alkaa totutella kenkään jossa on vähemmän droppia ja vaimennusta, niin olisikohan järkevämpi valita korvaajaksi suurempi saman mallinen kenkä, jotta ei tarvitsisi yhtäaikaa kahteen uuteen kenkään totutella?
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
2,3kg kiloa painoa vähemmän kuin aamulla vaikka olen treenin jälkeen juonut vettä, cokista ja litran olutta sekä syönyt pizzan. Osa oli siis nestettä. Toki nyt kun lähen viihteelle niin se voi nousta taas tuo paino, mutta pointti on se, että kun söin koko päivänä vain 220g salaattia ja 2 karjalanpiirakkaa plus join vettä, yhden espresson ja kaksi light red bullia niin niin vaikka syömättömyydestä ja nukkumattomuudesta oli huono olo juosta niin kun juoksin kuitenkin 14km, josta valtaosa 4.15min/km vauhtia ja löysää sitten päälle ja tein vielä 200 vatsalihasta jne. niin kyllä pahimmat painot tais lähteä. Jos jäi niin sitten siihen paneudutaan myöhemmin. Nyt lähen ryyppäämään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hiukan kyllä huolestuttaa tuo schollin energiajuomien kulutus. Eivät tuollaiset määrät voi olla enää terveellisiä.

Nyt on siis vajaa puoli vuotta aloittamisesta. Kilometrejä on tullut mittariin karvan alle 500. Ihan kivaa puuhaa. Taidan jatkaa. Jos ette ole muuten huomanneet, nyt on erinomainen aika täyttää riepu- ja kenkävarastoja. Alet ovat parhaassa vauhdissaan.
 

scholl

Jäsen
Veljet, vaara on ohitse, ei tarvitse huolestua. Painan 2,2kg vähemmän kuin eilisaamuna eli se eilinen oli joulusta tullutta nestettä. Ei tunnu olo enää turvonneelta, vaikka ryyppäsinkin eilen kunnolla. Se eilinen semipaasto ja treeni teki tehtävänsä ja turhat lähti veke.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös