100 leukaa, 100 punnerrusta, 100 vatsalihasta, 100 kyykkyä? Voi tulla alussa aika surkea aika. Tuleeko jotain muita treenejä mieleen, mitä voisi tehdä ihan huvin vuoksi?
Vanhat kunnon kuntopiirit kunniaan! Silloin kun täällä pohjoisnavalla on 30 astetta pakkasta, niin ei huvita mennä edes autoa lämmittämään, että pääsisi hallille tai kuntosalille, mieluummin jää kotiin. Siinä on sekin hyvä puoli, että voi pelkissä boks... siis tietenkin speedoissa harjoitella. Ei kastu paita eikä mikään muukaan vaatekappale. Siinä on se vapauden tunnekin mukana.
Toissa päivänä kuntopiirini sisälsi seuraavat liikkeet ja määrät:
Vatsalihaksia 250, selkälihaksia 250 (laite kotona, ei niitä lattialla kannata sätkiä, menee selkä tohjoksi, tosin minulla se meni Hesaria lukiessa helmikuussa 2003*), pohjenousua 200 (molemmilla jaloilla erikseen 100), askelkyykky 100, etureisinosto 150 (nelinkontin lattialla kantapäätä kohti kattoa) sivureisinosto 200 ("koirankusemisliike", perselihaksille aivan loistava liike) punnerruksia 50 (jotenkin ei jaksanut enempää). Sitten tein sellaisen kylkiliikkeen, miten sen selittäisi... Kyljelläni, jalat sohvan reunalla, keskivartaloni lattialla, tyyny kyynärpään alla ja siitä sitten suoristamisia, tuntuu hyvin kylkilihaksissa. Minulla on puntit, joilla tein ohessa 10 kg:n painolla 100 hauisliikettä ja 100 ylösnostoa pään yläpuolelle. Kannattaa tehdä nuo punttinostelut teknisesti puhtaasti kiinnittäen huomiota keskivartalon jämäkkyyteen, niin saa samalla tehokasta keskivartalotreeniä.
Juoksu pysyy paremmin kasassa, vauhti paranee eikä pitemmän matkan juoksijalle haitallista lihasmassaa tule, kuten punttisalilla voi herkemmin tulla. Treeniä voi säädellä määrän ja liikkeiden nopeuden suhteen.
Joskus, kun reisilihakseni oli liiallisesta harjoittelusta johtuen (ja naisten kanssa yöllä vehtaamisesta johtuen, kun ei nuku, ei palaudu...) niiin valmentajani sanoi, että "tee vatsalihaksia jos et paljon muuta pysty". Sanoi, että tee vaikka tuhat, niin tuntuu. Minä tein sitten 1001. Eihän tuo niin paljoakaan ole. Seiväsmies Matti Mononen on tehnyt usein 5000 päivässä. Se Real Madridin homppitoiboi kuulemma jopa 3000 päivässä.
Oli minulla sellainen Hicham El Guerrouj'n lihaskuntotreeniohjelmakin mutta kaurapuuromiehenä jätin sen treeniohjelman sitten pelkkään tutkailuun...
* Minulle tuli opiskeluaikoina Hesari. kämpässäni ei sinä talvena ollut sänkyä. Noh, se sitten hajosi, kun yhtenä yönä humalaspäissäni nussin yhtä naista, joka ei ollut läski(!). En jaksanut sänkyä korjata, se oli muutenkin aikansa elänyt eli laho sänky. Eikä minulla ollut kunnon pöytääkään, pelkkä ns. koulupöytä, en minä sen äärellä jaksanut aamukahvia juoda ja lehteä lukea. Niinpä minä sitten luin aamuisin Hesarin leveän patjani päällä. Sillä tavalla mahallaan, selkä kaarella, kyynärpäiden varassa nojaten. Meni 3 kk ja minulla meni eräässä laukku olalle auton takapenkiltä -nostossa välilevy sijoiltaan. Se on vieläkin sijoiltaan, ei tosin vaivaa juuri ollenkaan. Lääkärikin totesi, että hyvinkin mahdollisesti tuo lukemisasentoni edesauttoi välilevyn sijoiltaan menemiseen. Varokaa Hesaria, joku varoitustarra siihen lehteen pitäisi liimata.